Bevar gruppeeksamen
Jeg går for tiden og ryster på hovedet over hvor lidt kritikerne af gruppeeksamen egentlig ved om emnet.
I afskriver en eksamenform uden at sætte jer ind i indholdet og omfanget af denne type eksamen, og desuden er det ikke et problem blandt hovedparten af erhvervslivet, tværtimod har 70 nordjyske virksomheder protesteret mod forslaget.
Jeg vil i det følgende gøre rede for hvordan gruppeeksamen foregår, og hvorfor det IKKE er en god ide at afskaffe det. Jeg har selv været til gruppeeksamener, og ved derfor hvad jeg snakker om!
Først og fremmest er dit argument om at der gives ens karakterer direkte usandt. Jeg har været til en eksamen hvor der blev givet fra 6 til 9, og der er eksempler på endnu større differentieringer, faktisk så store som 5 til 11... Gruppeeksamener er så langvarige, at censor sagtens kan identificere den enkelte studerendes evner i forhold til de andre.
Når man går på en uddannelsesinstitution er det ikke alle eksamener som er gruppeeksamener. På mit studie er det således kun projekteksamener der er i grupper, resten er i allerhøjeste grad individuelle. I erhvervslivet præsenterer man jo heller ikke projekter hver for sig, men i grupper...
Endelig kan det give problemer i gruppearbejdet, og forringe projektets kvalitet at man ikke kan gå til gruppeeksamen, da det kan betyde at folk vil holde på at deres ideer, og det de har skrevet skal med, også selv om det gør projektet mindre logisk, eller direkte dårligere.
Endelig skal det siges at der er en høj selvjustits i projektgrupper. Der er jo ingen der gider arbejde sammen med personer der ikke yder en ordentlig indsats. Disse personer vil simpelthen blive smidt ud af gruppen.
At afskaffe gruppeeksamen er et forslag, som kun er opstået i Bertel Haarders ideologiske overbevisning, uden hensyn til om det er det bedste. Desuden synes jeg det er mærkværdigt at der ikke er en forløbende debat, eller at man ikke starter med at kræve en opstramning af gruppeeksamenerne, hvis man mener det er så stort et problem. Ingen af de mennesker der rent faktisk beskæftiger sig men gruppeeksamener ser de problemer som Bertel ser.
I afskriver en eksamenform uden at sætte jer ind i indholdet og omfanget af denne type eksamen, og desuden er det ikke et problem blandt hovedparten af erhvervslivet, tværtimod har 70 nordjyske virksomheder protesteret mod forslaget.
Jeg vil i det følgende gøre rede for hvordan gruppeeksamen foregår, og hvorfor det IKKE er en god ide at afskaffe det. Jeg har selv været til gruppeeksamener, og ved derfor hvad jeg snakker om!
Først og fremmest er dit argument om at der gives ens karakterer direkte usandt. Jeg har været til en eksamen hvor der blev givet fra 6 til 9, og der er eksempler på endnu større differentieringer, faktisk så store som 5 til 11... Gruppeeksamener er så langvarige, at censor sagtens kan identificere den enkelte studerendes evner i forhold til de andre.
Når man går på en uddannelsesinstitution er det ikke alle eksamener som er gruppeeksamener. På mit studie er det således kun projekteksamener der er i grupper, resten er i allerhøjeste grad individuelle. I erhvervslivet præsenterer man jo heller ikke projekter hver for sig, men i grupper...
Endelig kan det give problemer i gruppearbejdet, og forringe projektets kvalitet at man ikke kan gå til gruppeeksamen, da det kan betyde at folk vil holde på at deres ideer, og det de har skrevet skal med, også selv om det gør projektet mindre logisk, eller direkte dårligere.
Endelig skal det siges at der er en høj selvjustits i projektgrupper. Der er jo ingen der gider arbejde sammen med personer der ikke yder en ordentlig indsats. Disse personer vil simpelthen blive smidt ud af gruppen.
At afskaffe gruppeeksamen er et forslag, som kun er opstået i Bertel Haarders ideologiske overbevisning, uden hensyn til om det er det bedste. Desuden synes jeg det er mærkværdigt at der ikke er en forløbende debat, eller at man ikke starter med at kræve en opstramning af gruppeeksamenerne, hvis man mener det er så stort et problem. Ingen af de mennesker der rent faktisk beskæftiger sig men gruppeeksamener ser de problemer som Bertel ser.