Da Gud blev personlig
Gudsbegrebet har forandret sig så meget igennem historien, at vi nutidsmennesker indimellem har svært ved at forstå forskellen på primitiv religion og eksempelvis nutidig kristendom.
Eksempelvis var det tidligere almindeligt at tilbede ting som solen, en speciel sten eller et stykke udskåret træ. Det er med denne baggrund at Bibelens Gud gradvist forandrer gudsforståelsen, så Gud ikke længere er upersonlig, men personlig.
Et eksempel er Abraham der får besøg af 3 mænd. Bibelen er omhyggelig med ikke at sige, at mændene er Gud. Alligevel er det tydeligt, at noget nyt er ved at ske- kun en levende Gud kan sende 3 mænd, som udsiger hvad der skal ske.
Senere taler Moses med Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Gud fortæller, at han ikke tidligere åbenbarede sit navn (Jahve), men at det er vigtigt at kende Guds navn. Det er altså vigtigt for israelitterne at have et personligt forhold til Jahve. Og Jahve gør gentagne gange opmærksom på, at det kun er Jahve der er Gud- alt det med at tilbede et stykke udskåret træ kan israelitterne godt glemme alt om.
For at forstå historien må man forstå, at det hebraiske ord for Gud ikke henviser til en person: ordet El (eller i flertal Elohim) betyder noget i retning af kraft- Jahve ville altså ikke reduceres til en kraft, men ville tilbedes som en person- Jahve sagde: "Jeg er" for at understrege sin personlige identitet, og lavede derved et ordspil på sit navn Jahve.
Senere kom kristendommen og gjorde Gud endnu mere personlig: Jesus var Guds søn- Gud blev menneske, så vi mennesker yderligere kunne forstå Gud og få et personligt forhold til Gud. Jesus sendte Helligånden, som gør at mennesker i højere grad kan have et personligt forhold til Gud: ved at hjælpe mennesker med at udtrykke deres længsler, tanker, bekymringer, glæder osv (Paulus kalder det uudsigelige sukke), og ved at lede folk til Guds ord og vilje.
Tilsammen beskriver Bibelen altså 3 personligheder, som er Gud, men fastslår at der kun findes en Gud. Det kan lyde mærkeligt i dag, hvor folk tænker på Gud som en person (hvordan kan tre personer være en), men for de første kristne har der ikke været tale om en mærkelig formulering. For dem har Faderen, Sønnen og Helligånden været tre personer, men kun en Gud (kun en kraft). Derfor var det vigtigt for dem, at Det Nye Testamente gentagne gange forklarer, at de tre er et: det er den samme kraft.
Forøvrigt blev udviklingen tydeligjort for de kristne menigheder: også de skulle være et legeme: en er en arm, en anden en fod, en tredie halsen osv: hver for sig var de ikke en menighed, men til sammen var de menighedens legeme- de skulle derfor være et i alt (ligesom treenigheden).
Eksempelvis var det tidligere almindeligt at tilbede ting som solen, en speciel sten eller et stykke udskåret træ. Det er med denne baggrund at Bibelens Gud gradvist forandrer gudsforståelsen, så Gud ikke længere er upersonlig, men personlig.
Et eksempel er Abraham der får besøg af 3 mænd. Bibelen er omhyggelig med ikke at sige, at mændene er Gud. Alligevel er det tydeligt, at noget nyt er ved at ske- kun en levende Gud kan sende 3 mænd, som udsiger hvad der skal ske.
Senere taler Moses med Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Gud fortæller, at han ikke tidligere åbenbarede sit navn (Jahve), men at det er vigtigt at kende Guds navn. Det er altså vigtigt for israelitterne at have et personligt forhold til Jahve. Og Jahve gør gentagne gange opmærksom på, at det kun er Jahve der er Gud- alt det med at tilbede et stykke udskåret træ kan israelitterne godt glemme alt om.
For at forstå historien må man forstå, at det hebraiske ord for Gud ikke henviser til en person: ordet El (eller i flertal Elohim) betyder noget i retning af kraft- Jahve ville altså ikke reduceres til en kraft, men ville tilbedes som en person- Jahve sagde: "Jeg er" for at understrege sin personlige identitet, og lavede derved et ordspil på sit navn Jahve.
Senere kom kristendommen og gjorde Gud endnu mere personlig: Jesus var Guds søn- Gud blev menneske, så vi mennesker yderligere kunne forstå Gud og få et personligt forhold til Gud. Jesus sendte Helligånden, som gør at mennesker i højere grad kan have et personligt forhold til Gud: ved at hjælpe mennesker med at udtrykke deres længsler, tanker, bekymringer, glæder osv (Paulus kalder det uudsigelige sukke), og ved at lede folk til Guds ord og vilje.
Tilsammen beskriver Bibelen altså 3 personligheder, som er Gud, men fastslår at der kun findes en Gud. Det kan lyde mærkeligt i dag, hvor folk tænker på Gud som en person (hvordan kan tre personer være en), men for de første kristne har der ikke været tale om en mærkelig formulering. For dem har Faderen, Sønnen og Helligånden været tre personer, men kun en Gud (kun en kraft). Derfor var det vigtigt for dem, at Det Nye Testamente gentagne gange forklarer, at de tre er et: det er den samme kraft.
Forøvrigt blev udviklingen tydeligjort for de kristne menigheder: også de skulle være et legeme: en er en arm, en anden en fod, en tredie halsen osv: hver for sig var de ikke en menighed, men til sammen var de menighedens legeme- de skulle derfor være et i alt (ligesom treenigheden).