SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Indenrigspolitik
19tilføjet af tobytouch
Dansk kollektiv trafik sucks
Det er bare for meget. se: http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006107280003&NL=1&Category=MILJO
- midt i israels anektering af libanon, vil jeg indputte en bemærkning om IC4 skandalen.
DF, igen!, stiller op og siger at nogen må tage et ansvar..
Den danske trafikpolitik er så hånlig i synet på alt andet end bilister, at man skulle tro der simpelthen var massiv korruption i trafikministeriet.
Mon ikke bilfacismen og billobbyen holder al udvikling tilbage i den kollektive trafik, ved at sylte og snyde og svindle, som det har været med Jens kramer og metroen, med flemming hansen om DSB, osv osv?
Vi der ikke ejer biler i dk, er også skatteydere og hvorfor skal vi bare snydes , hånes og svines??
Det har varet i snart 8 år!, hvad sker der!??
tilføjet af s.s.blicher
Selvfølgelig
Hvis den danske kollektive trafik var velfungerende, vill den danske stat jo miste milliarder af kroner ved mistede afgifter på brændstof, registrerings- og vægtafgifter.
Det kunne DF ikke DRØMME om at ville gøre noget ved. Det kunne jo gå ud over deres egen pengepung.
tilføjet af nimbuto
Se på den lyse side
Vi kompenseres med transportpriser som er helt i top. Det må vel gå lige op :c)
tilføjet af hawa
Enig... det er ikke i orden
Men synes det er nogen sjove konklusioner du når frem til..
Hvis du spørger bilister om de føler at de får positiv særbehandling, når de holder i kø mellem Køge og København... eller når de betaler for 3 biler når de køber en, når de betaler for 2,4 l benzin når de køber en, når de betaler en afgift for at have bilen, når de betaler en afgift for at have den forsikret... og for at betale al det skal de have tjent mere end det dobbelte, fordi skattevæsenet tager halvdelen af lønnen.
Så tror jeg bilisterne har svært ved at se at de bliver forfordelt.. specielt når der ydermere er et statstilskud til hver eneste tog og busbillet.. altså ingen der kører kollektivt betaler reelt hvad det koster... det betaling kommer fra bl.a. jeg, som aldrig bruger hverken tog eller bus.
Hvem der holder IC4 togene tilbage... her skal man måske gå tilbage og kikke under hvilken regering de blev bestilt... man kunne have valgt et på papiret dyrere tilbud fra togfabrikken Skandia... men valgte de billigere italienske .. uden at kikke på om man havde tillid til at de kunne levere den ønskede kvalitet til den ønskede pris... så skal man endelig placere et ansvar for skandalen, er det vel hos den gamle SR-regering..
Hvad man så skal bruge det ansvar til... ikke en skid.... det er ikke meget bevendt at hive det op i næsen på hinanden hvis skyld det er...
synes bare det er pinligt at høre de radikale og soc.dem. brokke sig...
hvem valgte leverandøren...
det er jo ikke nemt at lave om på det nu... og hvis dem der har lavet aftalen ikke har lagt sanktioner ind for sen levering eller dårligt produkt, er det jo ikke nemt at lægge ind nu..
Tror faktisk ikke Fl.Hansen kan gøre ret meget som tingene står... hvad synes du han skulle gøre ??
Jer som ikke har biler skal selvfølgelig ikke svines... i er gode for miljøet og betalingsbalancen... tak for det..
men bliver i svinet?? der kører jo toge..
vi andre kører osse ind i mellem i gamle biler.. som vi betaler en formue for...
tilføjet af tobytouch
Ja og nej
Selvfølgelig har du ret i at det ikke er nemt at være bilist.
Men det jeg måske også stiller spørgsmål ved, er hvorfor det er så selvfølgeligt at alle har ret til at have bil?. Man kan sige meget om statens tugten af bilisterne, men ved mere frihed tror jeg bare bilismen ville eksplodere.
Det er en transportform der er ekstrem dyr for miljøet, os selv, og ikke bæredygtig i nuværende form, under alle omstændigheder. drivhuseffekt osv.
vi venter alle i spænding på de måske nye brændselsformer til biler, men i bund og grund drejer vores trafikudvikling mod noget uholdbart, som jeg ser det.
Den kollektive trafik er en, kørt fornuftigt, mere miljømæssig og fornuftig transportform end privatbilismen.
Kernen er at vi lever i et samfund, hvor vi forventer at kunne flytte os enormt lange afstande på ganske kort tid, det er måske det vi skal lave om på. At virksomheder skal ligge hvor folk bor, at man har en køb-lokalt-kultur osv. altså en samfundsændring.
Og jo, sr-regeringen var totalt uansvarlig. Jeg kan bare ikke forstå der ikke bliver ryddet op, at det bliver ved og ved og at alle bliver malket i denne sag.
Men. Der er nu engang forskel på at være cyklist/kollektivtrafikant og så at være bilist. Bilisten har en uhørt masse fordele, som han altså åbenbart finder råd til, og det er udemokratisk at tvinge alle i sidste ende til at blive bilister..
Denne langtids-skandale, er kun at betragte som chikane. Desuden er det ikke den danske stat, der bestemmer oliepriserne.
vh
tilføjet af irene54
Man kan også blive tvunget til
at være bilist.
Jeg kan godt forstå at de offentlige transportmidler skal gøres så rentable som muligt.
Så langt så godt.
Men så bliver det mindre godt, at jeg ikke kan møde rettidigt på arbejde i weekenden, fordi skulle jeg bruge de offentlige, ville jeg komme (hvis de kørte til tiden) ca. 1 3/4 time for sent.
Værre endnu hvis jeg skulle møde på samme tidspunkt på helligdage, Jul, Nytår, m.v.
Mit alternativ m.h.t. ikke at komme for sent med de offentlige er at komme 2 timer for tidligt - hvad vælger jeg?
BILEN
tilføjet af hawa
ville ikke klynke
Jeg ville ikke pive... bare sige at jeg syntes måske ikke bilisterne havde så meget mere medvind end "de kollektive"... og skal der ske meget mere på "den kollektive front" kunne man jo være så ondskabsfuld og foreslå at dem brugte den også betalte for den... altså at billetpriserne kunne betale for de faktiske udgifter...
Og så siger du : Desuden er det ikke den danske stat, der bestemmer oliepriserne.
... så svarer jeg... en liter benzin koster i omegnen af 4,40 kr... resten er afgift og moms.. så jo... det gør den...
Omkring bilens undværlighed, så er der her et par citater fra en usædvanlig kant som siger noget andet :
Thorkild E. Jensen, næstformand for Dansk Metal:
"Privatbilen er nødvendig for, at mange af vore medlemmer kan passe deres arbejde og få et tåleligt familieliv. For dem, der har børn, vil det slet ikke kunne lade sig gøre uden en privatbil. Derfor bør jagten på privatbilisterne høre op."
Hans Jensen, formand for LO:
"Samfundet må anerkende, at det for mange er en helt afgørende betingelse for at have en lønindkomst, at man kan bruge sin bil."
Det håber jeg svarer på dit spørgsmål om ret til en bil... det handler ikke om ret... det handler om at være nødt til at have en bil... bor man i storkøbenhavn er behovet muligvis mindre,,, men bor man på landet og skal aflevere 2 børn 2 forskellige steder med 4 km i mellem og handle på vej hjem, så når man ikke hjem før man skal afsted igen..
At den ikke er bæredygtig miljømæssigt tror jeg de fleste ved... men vi kan jo ikke alle sammen bo i storbyerne , hvor kollektiv trafik er samfundøkonomisk nogenlunde rentabelt..
så vi må håbe at Fords nye initiativ omkring brintbiler giver et ryk i den rigtige retning...
men så blir det jo spændende at se hvor staten så vil hente penge til at finansiere den kollektive trafik.. mon det ender med at brugerne selv skal betale..
Citat:"Den kollektive trafik er en, kørt fornuftigt, mere miljømæssig og fornuftig transportform end privatbilismen."
Til det vil jeg svare... KUN miljømæssigt... læs alle undersøgelser... regnet pr. personkilometer er kollektiv traffik prismæssigt vanvittigt dyrt..
Din tanke om at decentralisere arbejdspladserne er køn og rigtig og jeg er enig... men det er dem der bygger fabrikker og kontorpaladser ikke.. kik på københavns havnefront..
Citat :Men. Der er nu engang forskel på at være cyklist/kollektivtrafikant og så at være bilist. Bilisten har en uhørt masse fordele, som han altså åbenbart finder råd til, og det er udemokratisk at tvinge alle i sidste ende til at blive bilister.. "
Den må du lige forklare... den får jeg ikke fat i... hvad er det for fordele ??
tilføjet af tobytouch
Det er det jeg mener..
Der er en selvfølgelighed i at skulle have bil.
Alt for arbejdsgiveren. Jeg forstår det, men er ikke enig.
Tænk hvis arbejdsgiveren havde et medansvar i hvordan arbejderen kom på arbejde!.
Ligesom en skolebus!.
Det er helt indlysende billigst og sikrest at have bil idag, hvis man skal passe sit arbejde, men bilisterne kan ikke unddrage sig det ansvar at det er dem, der brænder benzinen af, ikke arbejdsgiveren!
det er noget af et paradoks at vi har den laveste arbejdsløshed nogensinde og samtidig et arbejdsmarked som klart er arbejdsgivers marked.. Man kan få danske arbejdere til alt, gratis overarbejde osv..
På tide de bliver inddraget i transporten.
vh
tilføjet af irene54
Uenig med dig i
at man yder gratis overarbejde - jeg kender ikke nogen der gør jeg, jeg yder heller ikke gratis overarbejde selv.
M.h.t. om det er arbejdsgiveren der bestemmer? Det tror jeg nu ikke helt.
Vi vælger vores job efter kvalifikationer og interesse.
Hvad hjælper det, at der er et ledigt job indenfor mit fagområde, hvor jobbet ikke interesserer mig en tøddel, men jobbet er i nærheden af hvor jeg bor.
Skulle jeg så udvise samfundssind og vælge et job, hvor jeg vil kvæles rent fagligt, blot for at være solidarisk med nogle der ingen bil har?
Eller må jeg tage konsekvensen af at jeg vil have et bestemt job, som så medfører at jeg er nødt til at investere i en bil for at komme frem og tilbage til jobbet?
Denne beslutningsproces kan arbejdsgiverne ikke lastes for - det er min beslutning og ingen andens.
tilføjet af tobytouch
og tonen er straks indigneret..
Staten bestemmer ikke oliepriserne, kun afgifterne. Oliepriser svinger.
De uhørte fordele er at du kan køre hvor det passer dig til den tid det passer dig. Du kan transportere billigere vare, fra langt væk.
og når du mener at dem der bruger den betaler den, så kan jeg forstå at du ønsker at skide på de gamle, de fattige, de syge, de handicappede osv..
Om at bo på landet, så er det jo en ond cirkel fordi folk har bil, så flytter man alting langt væk. Idag skal børnene køres til alting. Giv dem en cykel og forlang at der bliver lavet cykelstier! Det er det rene kurerkørsel hele eftermiddagen, når poden skal til det ene og det andet.
I gamle dage kørte man gerne 20 km på cykel hver vej!. som barn!. Det er uhørt idag, men ingen ved hvorfor, for vores kroppe kan sagtens holde til det. Det er kollektiv forkælelse.
Og en detalje: Af de 3500 mennesker, der dør hvert år af partikelforureningen, går det lige så meget ud over bilisterne!
bilisterne er totalt passive overfor deres eget ansvar i samfundet. Jeg tror det er fordi de faktisk elsker deres bil og ikke ønsker andet, og det er da også dejligt at køre bil, men prøv at lev lidt mindre forbrugende og spil hellere bil-computerspil.
Det gælder sgu dine egne børns fremtid!
vh
tilføjet af tobytouch
samfundssind
Det er hovedet på sømmet.
Hvad for et samfund ønsker du dig for dine børn?
det med overarbejde står i aviserne.
Samfundssind koster logisk nok på egoismen.
Ikke at jeg mener du er egoist, men i bilister er en kæmpe interessegruppe og som sådan og som forbrugere har i et kæmpeansvar for samfundsudviklingen.
Ingen undskyldninger og forklaringer, kan fraskrive jer dette.
vh
tilføjet af irene54
M.h.t. overarbejde
- uanset i hvor mange aviser der står at ansatte ikke opgiver overarbejde og således ikke bliver betalt for den tid, må jeg stadig fastholde, at ingen i min omgangskreds ejheller undertegnede arbejder gratis.
M.h.t. samfundssind - vi ved mere eller mindre alle hvordan tingene BURDE være; realiteten er blot en lidt anden end teorien.
Jeg ville da hellere end gerne bruge de offentlige transportmidler, men når det nu ikke kan lade sig gøre, har jeg følgende valgmuligheder:
- udvise samfundssind og derved få et job, som jeg overhovedet ikke har lyst til og som ville munde ud i en fyreseddel
- ikke at udvise samfundssind, køre i bil til og fra mit arbejde, betale min skat, vægtafgift, grøn afgift på benzin m.m. og være en glad ansat, som kan lide sit job og fungerer godt.
Hvad ville du vælge? Hvis du altså skal være realistisk og ikke idealistisk?
tilføjet af irene54
Nu bliver du nok sur, men den skrøne
med at transportere billigere varer et eller andet sted fra, det er en saga blot.
Med de benzinpriser vi har, skal varerne være minimum 30% billigere end prisen hvor du bor, før det kan betale sig.
Hvis du skal beregne køretiden frem og tilbage med, skal prisforskellen være endnu større.
tilføjet af dulkis
Men de bestemmer afgiften
og ved tidligere afgiftsforhøjelser var "sangen" at de var midlertidige - jeg mindes ikke de nogensinde er blevet nedsat og fakta er, at staten lige for tiden har en merindkomst pga af oliepriserne - så et eller andet hænger ikke helt sammen.
Jeg ser altså også sådan på det, at det bedste argument for privatbilisme er de offentlige transportmidler.
Jeg ville ønske jeg kunne undvære min bil, for jeg bor et sted, hvor det er aldeles upraktisk at være ejer af en sådan.
Ydermere har jeg ikke de fordele, man normaltvis har, når man ejer et sådant køretøj. Jeg kan f.eks ikke køre helt til døren og slet ikke parkere i nærheden. Min gå-afstand til min parkeringsplads er faktisk den samme som til rutebilstationen, og ud over al den brandbeskatning, der allerede er nævnt i andre indlæg så skal jeg betale næsten 1000 kr, om måneden for at have den bil parkeret om natten.
Min situation er ikke helt så umulig som den Irene54 nævner med for tidlig og for sen ankomst, men medmindre jeg kan forlade mit arbejde 10 min. før tiden har jeg 1½ times ventetid for så at blive transporteret hjem.
Det kunne selvfølgelig være fast overarbejde, men her - som så mange andre steder - arbejder vi over efter behov, ikke efter køreplanerne, som da også er gået helt agurk, nu der er sommerferie.
Var det svært før, er det blevet umuligt nu. Det er desværre ikke længer kun jul, påske, pinse, søn- og helligdage busafgangene reduceres eller flyttes - nu er det også hele sommeren.
Summa summarum: Jeg hænger på den bil.
Jeg ser det største problem værende uvilje mod forskning i alternative brændstoffer.
tilføjet af hawa
nej da...på ingen måde
Jeg tror bare vores udgangspunkter for en debat er vidt forskellige... du har tilsyneladende dit udgangspunkt i et samfund du anser for ideelt.. jeg tager udgangspunkt i det samfund vi rent faktisk har.
Og så svarer jeg lige igen på de dine argumenter , et af gangen...
"Staten bestemmer ikke oliepriserne, kun afgifterne. Oliepriser svinger. "
ja det gør den , men over 60% af prisen på en liter benzin er statsafgift, så ud over at staten tjener endnu mere når olieprisen stiger, så kan staten også bestemme prisen på en liter benzin ved at regulere afgiften... der er nok at tage af.. den sidste stigning der kom, var som den forrige "midlertidig"... kan du huske hvornår den sidst er sat ned... jeg kan ikke...
"De uhørte fordele er at du kan køre hvor det passer dig til den tid det passer dig. Du kan transportere billigere vare, fra langt væk."
du må undskylde.. men nu taber du mig. Det er rigtigt at jeg kan køre til den tid det passer mig og hvorhen det passer mig.. men det er det jeg betaler en formue i skatter og afgifter for.. så det mener jeg er rimeligt nok... samtidig er jeg med til at betale for at du og andre kan blive transporteret billigt rundt...
og den med den at hente de billige varer langt væk... er den ikke lidt søgt.. en almindelig familie bil bruger på en tur med koldstart, på 40 km, 4 liter benzin.. a 11 kr literen... vi skal osse hjem igen , slid på bilen , dæk o.s.v. det bliver mindst 120 kr der skal spares på indkøbet... og det er kun dagligvarer og tøj vi snakker om.. stort set alt andet kan du få leveret..
"og når du mener at dem der bruger den betaler den, så kan jeg forstå at du ønsker at skide på de gamle, de fattige, de syge, de handicappede osv.."
sjov konklution... som må stå helt for din egen regning.. har intet imod de nævnte grupper får en eller anden form for rabat... men hvorfor skal du have penge bundet i røven på dine billetter...
"Om at bo på landet, så er det jo en ond cirkel fordi folk har bil, så flytter man alting langt væk. Idag skal børnene køres til alting. Giv dem en cykel og forlang at der bliver lavet cykelstier! Det er det rene kurerkørsel hele eftermiddagen, når poden skal til det ene og det andet. "
Betyder det at du i yderste konsekvens vil have landområderne renset for familier med børn ??
Og vil så lige nævne at vores to piger på 6 og 10 cykler 7 km hver vej når de skal i svømmehal.. og igen er du der med et af dine "idealsamfundsargumenter"... forlang der bliver lavet cykelstier... de er der ikke... og når vi forlanger det , kommer vi selv til at betale dem.. via skatterne..
"I gamle dage kørte man gerne 20 km på cykel hver vej!. som barn!. Det er uhørt idag, men ingen ved hvorfor, for vores kroppe kan sagtens holde til det. Det er kollektiv forkælelse."
I gamle dage var der heller ingen bybusser og ingen metro og ingen s-tog.. skal vi så osse afskaffe dem... der var heller ingen computere eller mobiltelefoner, eller fjernsyn... hvor langt skal vi gå i jagten på de gode gamle dage..
"Og en detalje: Af de 3500 mennesker, der dør hvert år af partikelforureningen, går det lige så meget ud over bilisterne! "
Det har du ret i, og en stor del af den forurening kommer fra bl.a. bybusserne..
Men det er jo et valg truffet af "afgiftsliderlige" politikere... partikelfiltre er ikke specielt dyre .. men den bliver de når der er puttet 180% afgigt på..
Gør partikelfiltrene afgiftsfrie.. det tager 2 min.. og så gør dem lovpligtige inden udgangen af 2007.. så er den ged barberet... men du bor i et samfund hvor afgifter er vigtigere end menneskeliv.. hvorfor tror du rygning er tilladt endnu??
"bilisterne er totalt passive overfor deres eget ansvar i samfundet. Jeg tror det er fordi de faktisk elsker deres bil og ikke ønsker andet, og det er da også dejligt at køre bil, men prøv at lev lidt mindre forbrugende og spil hellere bil-computerspil. "
Dejligt med en generalisering.. alle der kører kollektivt nasser på os andre... det udsagn er lige så tyndt.. jeg vil give dig ret så langt at der er mange bilister der elsker den frihed deres bil gir dem.. men der er rigtigt mange bilister der er det af nød... og undskyld.. din plan om at affolke landområderne for at komme bilismen til livs... helt ærligt... den er for dum..
Og den med computerspillet.. så må vi jo håbe at computeren ikke også blev afskaffet i jagten på de gode gamle dage,,
"Det gælder sgu dine egne børns fremtid!"
Jeps... men mine børn lever i det samfund der eksisterer... lever dine osse i det??? eller i det idealsamfund du har oppe i dit hoved ??Jeg håber på at vi kan bevare et samfund hvor børnene kan bo ude på landet, i den friske luft, og at luften i byerne kan blive friskere, både ved hjælp af partikelfiltre.. men også med brug af brint som drivkraft i vores biler.. så vi kan beholde vores frihed og fleksibilitet.. jeg synes de gamle dage var gode... men ikke så gode at jeg vil have dem tilbage..
Mvh::
vh
tilføjet af tobytouch
ikke overbevisende
Hmm, jeg lytter til indlæggene..
Men jeg finder forklaringer og undskyldninger og at det at være realistisk, er at man absolut vil have det samme, eller bedre.
Ingen reel forestilling om hvordan i ønsker et fremtidigt samfund i den retning.
alt opgort i penge, naturen fuldstændig glemt.
så der er ikke meget at tilføje..
vh
tilføjet af hawa
det er fair nok
Det er godt at du lytter... det håber jeg også du synes jeg gør.
Du har fuldstændig ret... vi vil gerne have det samme som det vi har eller bedre..
Men tråden har startede sådan set med at du ville have noget der var bedre...
Så skal det forståes sådan, at vi skal finde os i forringelser på det vi selv betaler... mens du skal have det bedre på noget du kun selv betaler en del af??
Vil da gerne pointere at din klage gik på at togenes levering er forsinket... og at det var for dårligt, i ville have nye toge..
der kører da toge... næsten lige som i de gode gamle dage... og du mener ikke mine argumenter om en rimelig arbejdsdag holder... men dine toge skal køre til tiden...
kan man være så fræk og sige at du har problemer med at se længere end til dine egne problemer??
Jo da... mine forestilling om det fremtidige samfund, er et samfund hvor mange arbejder hjemmefra, og dem der stadig er nødt til at transportere sig for at passe et job , enten kan gøre det med offentlige transpotmidler der ikke sviner DER HVOR DET ER RENTABELT .. resten skal klares med private befordringsmidler, gerne brintbiler, men i hvertfald noget der forurener så lidt som muligt..
Du gør da osse din transport op i penge.. vil du give mere for den??... i givet fald hvor meget ?? Vil du strække dig så langt som til at betale hvad den koster ??
Og så lad os lige få opklaret en lille sag... hvilken by bor du i?? og hvor langt har du og din evt. samlever til arbejde... og hvornår skal i møde?? hvor langt er der til dine evt. børns pasning??
så lad os tage en evt. videre debat derfra..
tilføjet af tobytouch
glæder mig at tonen er mildere
som udgangspunkt cykler jeg, har en radius på 25 km, til forskellige job, udover det, tager jeg det offentlige. Så stort set al min transport foregår på cykel, hvilket holder alle lisvstilssygdomme væk. ( deres konsekvenser skal vi alle også betale for! )
Når du siger jeg selv skal betale, så spørger jeg dig om hvem det er der betaler alle de veje, du mener du skal køre på?
vi lever i et dybt indvævet samfund og alles handlinger påvirker nogle andre. det er da logik.
Jeg ville bare ønske at bilisterne ville organisere sig i ,,økologiske bilister,, eller lignende, som så ville forlange at der af hensyn til børn og fremtidigt miljø og alt muligt andet godt, - kæmpede for et godt kollektivt trafiknet, som man kan finde stort set alle andre steder i europa.
At bo på landet, er lidt anderledes, der er transport en anden sag, men ikke mere end at den selvfølgelighed hvormed man kører bil, er over gevind.
Man ser uhyrligt sjælendt cyklende til arbejdet på landevejene ( der er jo heller ikke cykelstier ) Man kører til alt. Sviner med flere og flere vejanlæg, bremsestøv der er kræftfremkalende kan måles 4 meter ind på hver side af en vej, på en given strækning er der i gennemsnit 2000 smådyr der bliver mast over bare 1 kilometer!, så er der menneskelige ofre oveni. Osv osv osv...miljøet betaler dyrt.
Se på udlandet, se på usa´s gigant bilkøere og biltyraniserede områder. Er det det du vil have?
-nej, det siger du jo selv, udemærket fremtidsvision, men uanset hvordan du vender det, så kræver fremtiden af os, en eller anden form for begrænsende adfærd, hvor bilen er en skattet gave, man bruger med omhu og nøjsomhed og ikke bare vælter sig rundt i overforbrug af.
For nuværende er det sådan at politkerne giver bilisterne skylden og bilisterne giver politikerne skylden - og miljøet og alle vi andre og børnene betaler med vores helbred.
I har sgu et vigtigt ansvar at gøre op med, det er det jeg sætter på spidsen.
vh
tilføjet af hawa
synes det er en god debat den her
men... ku du ikke gøre mig en tjeneste... hvis du lægger mærke til det, så tager jeg dine argumenter et af gangen og svarer på dem efter bedste evne... jeg føler lidt dine indlæg er sådan lidt "spredt fægtning" hvor du skyder lidt til højre og venstre... f.eks er du nu pludselig i USA..
Er det for groft at bede dig køre videre i den tråd vi er i gang med ??
jeg syntes din tour de force på cykel mellem dine jobs er al ære værd.. jeg kan ikke cykle rundt på mit job... der er alt for langt mellem kunderne og mere end 3/4 af min tid ville så gå med transport. til livstilssygdommene betaler jeg 59%+9% i skat og har i øvrigt en hospitalsforsikring.
Når jeg siger du selv skal betale så snakker jeg om dine billetter til det offentlige transportnet hvor der er store statstilskud til hver eneste billet.. Hvem der betaler vejene som jeg (og din cykel kører på), der må jeg gå ud fra at den del af det gigantiske provenu der er på de afgifter bilejerne betaler, mere end rigeligt dækker udgifterne til veje, sygehusophold og de udgifter bilismen ellers medfører.
Jeg tror ikke bilisterne kommer til at kæmpe for bedre kollektiv trafik.. de fleste ville sikkert køre hellere end gerne køre forureningsfrit,,, bare det ikke er dyrere end i dag.. men så er mit spørgsmål til dig ... Hvis vi nu går ud fra at samfundet IKKE kan fungere uden privatbilisme, og vi for at få forureningfri biler på vejene, var nødt til at sætte registreringsafgifterne ned, samt at indtægterne til til statskassen fra kulbrinteskatterne faldt til ingeting... ville du så acceptere en skattestigning på 10% for at få mindre forurening??
Det kollektive net du snakker om i europa... det er alt sammen i storbyer... ude på landet er DK et af de lande der har mest (dyrest) kollektiv trafik.
At bo på landet, er lidt anderledes, der er transport en anden sag, men ikke mere end at den selvfølgelighed hvormed man kører bil, er over gevind.
Når man skal på job på landet, skal mean typisk noget på vejen, aflevere småbørn på vejen, eller handle på vej hjem.. for at begrænse kørslen..
De amerikanske bilkøer har vi allerede... kør til karlslunde eller fløng om morgenen..
Som jeg ser det kræver fremtiden af os, at vi bliver bedre til at styre hvor arbejdspladserne kommer til at ligge.. fordi det ikke er muligt for os alle at bo på samme 100 kvkm.
Det er ikke kun politikerne der giver bilisterne skylden... det gør du osse... men i glemmer at de krav der samtidig bliver stillet til en borger i vores samfund gør, at nogen er nødt til at have bil.
Du har osse et ansvar for forureningen.. hvis du altså bruger strøm... der er ikke nogen større kilde til forueringen end vores kulkraftværker,, lad den der selv er ren kaste første sten..
Brint er fremtiden... den kan laves med strøm fra vindmøller... den kan varme vores huse op, den kan drive vores biler... den er evig,... danmark er langt fremme i forskningen... lad os satse på den, i stedet for at diskutere tilbageskridt.. mod de "gode gamle dag"... de kommer alligvel aldrig.. og så skyldes de i reglen dårlig hukommelse
tilføjet af tobytouch
frem og tilbage
men... ku du ikke gøre mig en tjeneste... hvis du lægger mærke til det, så tager jeg dine argumenter et af gangen og svarer på dem efter bedste evne... jeg føler lidt dine indlæg er sådan lidt "spredt fægtning" hvor du skyder lidt til højre og venstre... f.eks er du nu pludselig i USA..
svar - Okay, jeg mener ikke det er svært at følge med, hvis du skal bestemme formen, så okay...
Er det for groft at bede dig køre videre i den tråd vi er i gang med ??
svar: -det forekommer mig at det er dig, der gerne vil køre tråden ud i ansvarsfjernende detaljer, og mig der modsat kører mod en mere filosofisk holdning... Men du vil åbenbart bestemme hvor tråden skal køre hen...
jeg syntes din tour de force på cykel mellem dine jobs er al ære værd.. jeg kan ikke cykle rundt på mit job... der er alt for langt mellem kunderne og mere end 3/4 af min tid ville så gå med transport. til livstilssygdommene betaler jeg 59%+9% i skat og har i øvrigt en hospitalsforsikring.
Svar: - ja, så er du jo berettiget og vel forvaret og helt uafhængig af dit omgivende samfund og i bund og grund, tilhænger at ,,egen lykkes smed,, ideologien og dermed logisk nok også ,, fuck the rest,, mentaliteten. Husk at naturen kan ikke deltage i debatten, ikke stille op politisk, næh, den går bare til grunde... drivhuseffekten er vel for dig, bare noget på tv?? -vågn op mand. du lever i et fælleskab!
Når jeg siger du selv skal betale så snakker jeg om dine billetter til det offentlige transportnet hvor der er store statstilskud til hver eneste billet.. Hvem der betaler vejene som jeg (og din cykel kører på), der må jeg gå ud fra at den del af det gigantiske provenu der er på de afgifter bilejerne betaler, mere end rigeligt dækker udgifterne til veje, sygehusophold og de udgifter bilismen ellers medfører.
- svar: - ja, det går du ud fra, men jeg tror ikke du har ret, tværtimod har jeg opfattelsen af at i reelt næsten ingenting betaler, for udgifterne er gigant enorme, miljø inbefattet, det ville være dejligt med tal på, men det er meget omfattende, og handler alligevel i bund og grund om ideologi...
Jeg tror ikke bilisterne kommer til at kæmpe for bedre kollektiv trafik.. de fleste ville sikkert køre hellere end gerne køre forureningsfrit,,, bare det ikke er dyrere end i dag.. men så er mit spørgsmål til dig ...
Hvis vi nu går ud fra at samfundet IKKE kan fungere uden privatbilisme, og vi for at få forureningfri biler på vejene, var nødt til at sætte registreringsafgifterne ned, samt at indtægterne til til statskassen fra kulbrinteskatterne faldt til ingeting... ville du så acceptere en skattestigning på 10% for at få mindre forurening??
- svar: jeg mener i skal begrænse jeres kørsel, billigere priser, vil bare sætte jeres forbrug op, det er bevist forlængst. Og jo, jeg vil acceptere den skattestigning der skal til for at få et miljømæssigt bæredygtigt samfund, alt andet er barnligt, idet man tror man bare kan leve i nuet og skide på fremtiden og sine børns verden. Som sagt, alt handler ikke om penge, kan ikke gøres op i penge. Det handler om liv.
Hvor fedt er det at være rig, når man vader rundt i et fremtidssamfund af tiggere?...
Det kollektive net du snakker om i europa... det er alt sammen i storbyer... ude på landet er DK et af de lande der har mest (dyrest) kollektiv trafik.
- svar: Rigtigt, den kollektive skal være ekstra god i byerne, for der er ikke plads til biler. Og ... hvis usle svinske europa, skal være målestok for danmarks moral, -jamen de andre gør også sådan!... den holder jo ikke en meter.. alting handler ikke om at hoppe over lavest gærde og hykle sig til resten i selvforblændelse..
At bo på landet, er lidt anderledes, der er transport en anden sag, men ikke mere end at den selvfølgelighed hvormed man kører bil, er over gevind.
Når man skal på job på landet, skal mean typisk noget på vejen, aflevere småbørn på vejen, eller handle på vej hjem.. for at begrænse kørslen..
svar: ja, gudskelov.
De amerikanske bilkøer har vi allerede... kør til karlslunde eller fløng om morgenen..
Svar: nej, vi har intet af de amerikanske tilstande i dk, glem det, og gid vi heller aldrig får det, selvom vi er på vej.. Når først alt er smadret, kan man ikke bare fortryde..
Som jeg ser det kræver fremtiden af os, at vi bliver bedre til at styre hvor arbejdspladserne kommer til at ligge.. fordi det ikke er muligt for os alle at bo på samme 100 kvkm.
Svar: Nemlig. Kollektivt ansvar for samfundsudviklingen. Også hos den enkelte.
Det er ikke kun politikerne der giver bilisterne skylden... det gør du osse... men i glemmer at de krav der samtidig bliver stillet til en borger i vores samfund gør, at nogen er nødt til at have bil.
Svar: hvem er det der forsvarer sig selv med et hav af undskyldninger??
Hvis du bruger 1 liter benzin, så er du ansvarlig for den!
Og krav til borgerne i vores samfund??- Du er samfundet, kamerat! vi bestemmer selv vores samfund! - Samfundet er ikke en ukendt person, det er os.
Du ser sort/hvidt, jeg sagde ikke at ingen skulle have bil!. men du står stadig til ansvar for den! og derfor kan jeg stadig anklage dig!.
Du har osse et ansvar for forureningen.. hvis du altså bruger strøm... der er ikke nogen større kilde til forueringen end vores kulkraftværker,, lad den der selv er ren kaste første sten..
Svar: ja, selvfølgelig. Og det er også noget jeg sparer på, så meget som overhovedet muligt.
Og nej, man behøver ikke være ren for at kaste med sten!- det holder ikke. Så kan vi alle gå og rygklappe hinanden hele vejen til den globale miljøkatastrofe.. -igen, fordi naturen ikke kan tale med..
Brint er fremtiden... den kan laves med strøm fra vindmøller... den kan varme vores huse op, den kan drive vores biler... den er evig,... danmark er langt fremme i forskningen... lad os satse på den, i stedet for at diskutere tilbageskridt.. mod de "gode gamle dag"... de kommer alligvel aldrig.. og så skyldes de i reglen dårlig hukommelse
Svar: Nej, uanset hvor meget vækst du vil have og klamrer dig til måske nye teknologier, så er de her ikke endnu og vi sviner stadigt mere og mere. Det er hørt før, med vindmøllerne og mange andre vidundere. Du er ansvarlig nu!
Og tilbageskridt, det er som du ser det!- hvis det er sådan at begrænsning i sig selv, for dig er et tilbageskridt, så er du jo et barn!
Alle må begrænse sig, med en rimelig fordeling. Du beder selv om soberhed, men jeg har aldrig snakket om gode gamle dage på den måde, jeg gider ikke stå til regnskab for dine fordomme.
jeg kan forstå at man altså ikke må lære af fortiden, hvis den på nogen måde truer ens egen forkælelse??
og du har stadig ikke konkret forklaret mig hvordan den verden dine børn og børnebørn skal være i, skal se ud? - for det er dig der skaber den!
hele din tankegang drejer sig om penge. Læs noget om miljøet, mand, det er meget værre end du forestiller dig! Det er ikke en bagatel, der kommer i sidste række, det er en hel central del af vores sundhed!
Og kollektiv trafik, der fungerer, ikke det lort vi har idag, er stort set den eneste måde vi kan gøre det miljømæssigt forsvarligt på.
vh