Undersøgelserne viser at danske børn er for dårlige til at læse, og det skal der gøres noget ved!
Eller skal der? Er det undersøgelserne der tegner et forkert billede, eller er danske børn virkelig så ringe til at læse?
Og hvem har egentlig skylden? Forældrene der bruger for lidt tid på, at hjælpe deres børn med lektierne? Eller er det lærerne der må tage deres ansvar alvorligt?
tilføjet af britzen
underbyg lige den der
Hvilke undersøgelser mener du, og hvornår er de lavet -
Jeg spørger dig fordi, der har været en masse polemik omkring emnet, og flerer undersøgelser har fået kritik omkring forkerte antagelser -
mvh. guller
tilføjet af Cada
dårligere end før
Som underviser, må jeg erkende,at det generelt er rigtigt at eleverne er blevet dårligere til både at læse og skrive - især stave.
Men der er heller ikke noget at sige til det. I den tid jeg har undervist i dansk, har der hele tiden været ændringer i måden, man måtte stave på.
Alt for mange ord kan staves på flere måder.
Alt for mange ord fordanskes.
Alt for hurtigt tager man amerikansk slang til sig og gør dem til vores.
Alt for få dansk-timer i folkeskolen.
For løs en struktur i selve undervisningen. Børnene higer efter rammer og lidt mere firkantede kasser at have "livet" i.
Du skriver at forældrene hjælper med lektier. Desværre er det alt for få. Enten har de for travlt eller har problemer med at stave....
Lad os holde på de gode ting i de gamle systemer, men alligevel følge med tiden. Lad os høre hvad fremtiden forventer af de unge, og lad os rette ind efter dét.
tilføjet af truntekba
Hvis undersøgelserne passer..
tror jeg en del af børns dårlige læsevaner bunder i at de slet ikke læser nok..
Da jeg var mindre læste jeg mange bøger, men der var heller ikke så meget playstation, x-box og computer at spille på=)
Jeg tror ikke at alle børn læser nok, hvilket jo forringer deres evner.
bare en teori=)
/Karina
tilføjet af ddd
resultat løn
ja forældre har et ansvar og et stort et
men danske folkeskole lærer er ku helt uden drive og gå på mod ....sæt dem dog på resultat løn...grund løn 16000 herefter alt efter indsatsde resterende.
man kunne kalde det velkommen til samfundets spille regler.
pt det dyreste skolesys. med de dårligste resultater...det er bare ikke godt nok.
ps efteruddannelsen ku jo foregå i deres ferier.
tilføjet af Simon T
Undersøgelserne viser også
at danske børn bliver gradvist bedre til at læse, skrive og forstå engelsk.
Og da Danmark skønlitterært kun har meget lidt af kvalitet at byde på, og kun en anelse mere faglitteratur, er tendensen omkring danske børns læseevner etc ganske ligegyldige (i et internationalt perspektiv)
mvh, simon midt i morgenkaffen
tilføjet af Fessor
SMS generationen
Er jeg den eneste som også her på debatten har registreret at nogle unge ikke kan fralægge sig deres vane med at skrive i SMS sprog?
Det kan da slet ikke undgåes at det smitter af på deres formuleringer. Når man IRL hører en pige sige LOL istedet for at le selv, altså naturligt. Så er der grund til at være bekymret.
tilføjet af Simon T
Ganske enig.
Der kan ikke være nogen tvivl om de problematiske elementer i det du beskriver.
Men samtidig finder jeg det personligt også meget interessant at observere denne "komprimerede sprogform", hvor der tumler enormt meget information rundt på relativt lidt plads. Og en fransk lingvist offentliggjorde sidste år en undersøgelse af forholdet mellem den mængde viden der traditionelt ligger mellem to vejrtrækninger ift. sproget i det moderne lunger. Dvs. ungdommen er vel blot blevet tilpasset videnssamfundet.. og vi andre? Tjah, vi ved måske noget mere pt. qua vores erfaring etc, men de unge overhaler os rent formidlingsmæssigt. Måske. =)
Pudsigt hvordan noget både kan være bekymrende og optimistisk på samme tid.
mvh, simon
tilføjet af Khaneq
lærere
Nu vil jeg så lige, som barn af en skolelærer (dvs. jeg ved noget om det her), sige at så meget tjener en lærer altså heller ikke. Min far er rektor på et gymnasium, og han er stort set (hvis overhovedet) ikke gået op i løn i flere år. desuden.. samfundets spilleregler? hvad med at introducere dem til de forældre, der tager på ferie midt i skoleåret.. hvert år..
Efteruddannelse i ferien? jow jow.. for lærere har bare SÅ meget ferie...
Newsflash: nej, det har de ikke!
F.eks. bruger mine forældre mindst de to første uger af sommerferien på skolearbejde og også den sidste uge.
Og det kan godt være at børnene kun bliver undervist til klokken 2, men derefter er der møder, forberedelse, retning af hjemmeopgaver og så lige en snak med eventuelle forældre der ringer.
Samme med weekenden.
måske ville det være en bedre idé at sætte færre timer af til møder og bruge mindre tid på at sidde i en rundkreds og tale om følelser.
Jeg ved godt at mine forældre er ret pligtopfyldende, og at det ikke er alle lærere der arbejder lige så meget som dem.. men..
tilføjet af Rektor Blomme
Genindfør spanskrøret
En haandfast men kærlig opdragelse er nødvendigt. Vi svigter de unge mennesker hvis ikke vi lader dem føle paa krop og sjæl hvor vigtigt det er at lære. Derfor skal de have tæsk engang imellem, skolen idag er alt for blødsøden. Hvis man forstaar at det ikke at lytte efter i timerne er ensbetydende med smerte, saa kan det nok være at man lærer at være opmærksom!
tilføjet af Wonderwoman
Godt nok er jeg ikke lærer
men hvis du forlangte at jeg skulle efteruddanne mig i min ferie, ville mit svar være "skråt op" - en ferie er en nødvendighed for at lade op, en ferie er en frihed fra alt hvad der har med arbejde at gøre.
Jeg ved ikke hvad du laver og hvordan dit familieliv er strikket sammen - men hos mig ville det aldrig kunne virke.
tilføjet af Wonderwoman
Har du sovet dårligt inat?
Eller fået morgenkaffen galt i halsen?
Alene tanken om at nogen skulle lægge hånd på mit barn, får mig til at blive verdensmester i højdespring.
Glem dine arkaiske forestillinger om korporlig afstraffelse i skolerne - der findes ganske efektive midler, som eleverne respekterer - uden at man nødvendigvis behøver at lægge hånd på eleverne.
tilføjet af LærerLars
Danske børn kan godt læse
For et par dage siden hørte jeg Bertel Haarder - vores undervisningsminister - sammenligne danske børn med de finske, som skulle være verdens bedste læsere. Men netop den sammenligning er håbløs.
Finsk skriftsprog er lydret, dvs. at ordene staves som de lyder. I Danmark har vi valgt at være meget konservative med vores skriftsprog, mens udtalen ændrer sig meget hurtigt. Det betyder, at danske børn faktisk IKKE må lære at læse deres eget talesprog, men skal erhverve sig et nyt sprog, der er næsten lige så fremmed som svensk. (Hvis du læser denne sætning, som den lyder, vil denne stavemåde være mere korrekt: Ves du læsor dæne sætnegn såm dæn lythor, vel dæne stavømåeth vær mer kåræjgt).
Sammenligningen er altså helt skæv. Den er faktisk lige så absurd, som hvis vi smider 100 finske børn i vandet med redningsvest på, og én drukner. Så smider vi 100 danske børn i vandet UDEN redningsvest, og måske er der så 10 der drunker. På baggrund af disse facts siger vi så, at finner er 10 gange bedre svømmere end danske!
Se hellere på resultaterne: På trods af det handicap, som vi påfører vores børn med at de skal lære et 'nyt' (men forældet) sprog samtidig med, at de skal lære at læse, så er danskere og danske børn nogle af dem der klarer sig allerbedst i verden, når de går ud af skolen.
Hvis vi ændrer grundlæggende på vores undervisning, risikerer vi, at de gode resultater går tabt.
Hvad med at ændre ved det grundlæggende problem i stedet? Gør vores skriftsprog mundret, Bertel eller stop dit klynkeri!
tilføjet af læs
lær dem og læse
ja der skal gøres noget min datter skal i 4 nu og der kan de ikke læse ikke en gang stave selv om det er en special(hjælpe) klasse mener jeg at de skulle kunnne læse. bare stave lidt... har snakket med klassen læren hun siger at det skal nok komme... hallo de går jo ikke i skole hele livet så lær dem at læse vi kan jo ikke sidde med en læse bog 4-5 timer om dagen....vel....
tilføjet af Simon T
Det ville ellers være
sundt for alle parter.
4-5 timer om dagen med en bog? Sounds like Heaven to me. =)
mvh, simon
tilføjet af Anonym
Lær dem AT læse (og prøv også selv!!!)
Hvad skal lærerne gøre når de bliver modarbejdet af dumme forældre, der selv ikke kan læse/skrive ordentligt dansk?!?
Intet. De får ikke ørenlyd! Lærerne har i dag travlt med at få ro på de 30 uvorne unger, der heller ikke har lært at sidde stille og tale pænt (ikke råbe og skrige) hjemmefra...
Godt man ikke er lærer!!! Verdens mest utaknemmelige job. Stress og larm hele dagen, og hvad får man til gengæld? Halvdårlig løn og brok fra de sure forældre...
tilføjet af Anonym
Glem det!
Hvis man indfører den sorte skole, får man måske nogle få, der bliver bedre til at læse og skrive, men de fleste dropper ud p.g.a. stress og dårlige nerver over de mange tæsk.
For 50 eller 100 år siden var det måske ikke så slemt. Man behøvede ikke så meget uddannelse for at få et job. Men det gør man i dag!!!
Så at ødelægge børnenes lyst til at lære med tæsk, trusler og dårlige nerver er ikke en god løsning!
tilføjet af landidyl
Skoleferierne
er altså på sammenlagt godt 10 uger inkl. diverse småferier.
Så en lærer har altså 5 uger i disse ferier hvor de har normal arbejdstid.
Den med "Skrådt op" til arbejde i "ferien" holder altså ikke stik.
En lærerløn er inkl. forberedelse, rette elevopgaver, møder med mere. I gennemsnit underviser en lærer 20 timer om ugen (mange meget mindre) så timerne op til de 37 timer er altså mange.
Bare så det er på plads.
tilføjet af landidyl
Ikke kun forældrene
men også lærerne må gøre en indsats.
Jeg er enig i at forældrene skulle have en over nakken, da mange af dem har en negativ holdning overfor skolen og dermed overfor lærerne.
Men, når det er sagt vil jeg også lige komme med de betragtninger jeg ser på de skoler hvor jeg kommer (flere skoler fordelt over hele landet).
Det ringer ind, lærerne skal lige tale færdig inden de rejser sig og går imod klassen. Ofte ser jeg lærer komme flere minutter efter det har ringet ind.
Med den "slaphed" overfor timen begyndelse er det ikke underligt at børnene venter med at møde op til time, det er skruen uden ende.
Lærerne bør være i klassen når klokken ringer ind, det ses på de små skoler, men det kniber gevaldigt på de store skoler.
tilføjet af Anonym
Enig!
Jeg er helt enig! Jeg er lige gået ud af folkeskolen (9. k.). Jeg havde nogle super lærere, som ville os det bedste, og de brugte rigtig meget tid på møder, retning af opgaver osv. Da jeg hørte min klasselærer fortælle dette, tænkte jeg også, at en job som lærer, må være ret krævende, og de får jo sat timer af til at rette opgaver, men det sjældent, at de kan nå det på den afsatte tid. Ret tankevækkende!!!
tilføjet af aj18
De DANSKE børn
læser ligeså godt som for 10-15 år siden, dengang var der også nogen der var svage til at læse, det der er problemet nu, er at klaaserne er fyldt med indvandre børn, som bliver medregnet i danske børn, og det er DEM der ikke kan læse. Så det man kan gøre, udóver at sende dem tilbage til deres lande, er at lade være med at medregne dem i undersøgelsen over danske børn. For så ville alle kunne se at DANSKE børn læser godt.
tilføjet af Cada
re-lærerløn
Jeg ved ikke hvor i al verden du har dét med de 20 timer fra.
På fx efterskoler har man det samme slut timetal på årsbasis som folkeskolelærere og aflønnes på samme måde. Vi har ca 24 direkte klassetimer, ca 10 "sociale" timer, møder mm. og resten er "det med kostskolen forbundne arbejde". Desuden har næsten alle også mindst 1 nattevagt pr uge. plus weekendvagter.
Jeg kunne også tænke mig at man bare en enkelt gang tænkte over, hvor man (branche) har en slutløn, selv efter fx 25 år på ca 25.ooo /mdr.
Jeg har aldrig oplevet at have 7 ugers ferie. For som der er nævnt går de første 2 og den sidste uge med planlægning og klargøring af skolen mht materialer mm.
Måske skulle man tænke på hvor stort et ansvar det er, at skulle være med til at forme den ungdom, som skal varetage vores samfund og os resten af vore dage....!
tilføjet af Wonderwoman
Beklager,
men det er i al fald ikke det kendskab jeg har til skolelærere på min datters skole.
Jeg har oplevet de fleste lærere at være på skolen længe efter undervisningstimer - stå til rådighed for både vores børn og os, samt varetage mange andre skolerelaterede opgaver.
Men der er måske forskel på kommuneskoler og privatskoler?
tilføjet af Kvinde53
Hvis du er eksemplet på
skrivning og stavning, så kan jeg godt forstå at din datter ikke kan ret meget.
Iøvrigt - hvis der skal bruges 4 timer om dagen til at lære noget, så skal der bruges dette antal.
Hvad synes du er vigtigere:
at bruge 4 timer dagligt på at få en ordentlig skolegang og dermed uddannelse eller at bruge 2 timer dagligt på skolearbejde og 2 timer på at se Cartoon Network?
tilføjet af anonym
Jeg synes ikke, det er
børnenes skyld, hvis de ikke er gode nok til at læse eller regne. Politikkerne har også et ansvar, for at give penge nok til folkeskolen, så de svageste elever, og de ordblinde får den rette hjælp og specialundervisning, som de har behov for.
Jeg mener også der er for mange elever i klasserne, så lærerne ikke har tid nok til, at undervise eleverne på det niveau som passer til hvert enkelt. Så måske niveu-inddeling ville være en god ide, for både de svage elever og de stærke elever, så lærerne kan undervise dem på det niveu, som passer til elevernes indlærings evne.
I klasser med mange elever, er der også meget larm og ballade, så det kan være svært, at koncentere sig, for både læreren og elever, som har behov for rolige omgivelser. Hvis klasserne blev mindre med ca. 18-20 elever i hver klasse, så ville støjen og balladerne blandt eleverne måske blive nedbragt.
Desuden skal der gøre noget mere, for at forebygge mobning, hvilken også kan ødelægge mange børn selvtillid. Mobbebødlerne skal have en bedre opdragelse.
tilføjet af joline
det er vist en ikke helt holdbar generalisering
det er i hvert fald ikke det jeg oplever i den skole mine unger går i og jeg har da 4 af slagsen. Det er sjældent, det er indvandrebørnene, der har problemer med læsningen, og det er ikke fordi der ikke er så mange - der er ca 30% indvandrebørn...det er langt oftere socialt ressourcesvage familier, hvis børn har problemer...dels med at få hjælp og opbakning hjemmefra til lektier og dels at de får den nødvendige omsorg og kvalitetestid. (Lidt misbrugt ord, men i denne sammenhæng ikke helt ved siden af)
tilføjet af landidyl
Svar og fortsættelse
Jeg skrev ikke at lærerne har 7 ugers sommerferie, jeg skrev at skolen havde. Jeg går da udfra at lærerne arbejder nogle af disse uger med planlægning, men hele pointen er at lærerne når det hele gøres op har de samme arbejdstimer som resten af arbejdsmarkedet, blot er de fordelt anderledes på ugeplan.
Efterskoler er jo anderledes idet lærerne har ansvaret for eleverne døgnet rundt.
Min pointe er at det ikke kun er forældrenes skyld, at skrive det også er lærernes er vel OK.
Jeg siger ikke at alle lærer kommer dryssende efter timen er begyndt, men der er godt nok mange der gør det - og så går der nemt 10 min af en lektion inden der begyndes på undervisningen.
At vi har et skolesystem der ikke hænger sammen så der kan skabes ro og hermed få lært ungerne det de skal, er også et samfundsproblem.
Måske vi skal tilbage til at 1 time er = 60 min og ikke som nu, hvor timen ender før den knap er begyndt.
Måske der også skulle planlægges så der var flere af de samme timer i et sammenhæng, eksempelvis mindst 3 dansktimer i rap og det samme med andre vgtige fag.
Jeg er ikke efter lærerne, men jeg syntes nogen gange at der kommer tiltag fra deres side som gør at jeg ikke kan holde med dem.
Det er rigtigt at indvandrebørn tælles med i statestikken over dårlige læsere, og jeg tror egentlig på at alle danske børn er blevet dårligere til at læse, men der jo forståligt nok, når lærerne skal bruge meget til på de 2-sprogedeelever og derfor ikke har den fornødne tid til de "danske" børn.
Jeg har mange gøremål og alsidige uddannelser og har derfor også været vikar på vores lille skole her i området, har desværre ikke tid til det mere, så jeg ved godt hvad det kræver at være lærer og at det ikke kun er undervisning men også meget andet omkring elever, kolleger og forældre.
tilføjet af Thn
Kan danske børn ikke læse???
Det er hver sommer denne påstand dukker op og man kunne fristes til at spørge: hvem siger det og på hvilken baggrund.
Der er da ingen tvivl om at ansvaret ligger mange steder, men der heller ingen tvivl om at antallet af opgaver i den danske folkeskole er kraftigt stigende og at tiden til at løse dem går den anden vej.
Det gælder antallet af timer til dansk og timer til socialt og forebyggende arbejde, for der er ingen børn der kan lære i et ubehageligt miljø hvor alle kun tænker på sig selv. Vi skal arbejde med fællesskabet og stille nogle krav til det at være sammen. Alt for mange børn er ikke vandt til at tage hensyn til andre og det koster tid at arbejde med.
Og slutteligt så tror jeg ikke på at danske børn er helt så dårlige de er bare ikke så gode til at sætte ja og nej i en Pisa undersøgelse, de kan noget andet som meget gerne skulle leve op til formålet med folkeskolen, nemlig vores som borgere i et demokrati.
tilføjet af Thn
Hvilke kriterier?
Hvis danske folkeskolelærere skulle på resultatløn, hvad er så for nogle resultater der tæller? Vi har en folkeskolelov som giver plads til alle tror du pladsen ville blive ved med at være der ?
tilføjet af Gyldenspjæt
Boglige unge....
Jeps Simon
Der er vist ingen tvivl om at boglige unge, i dagens Danmark ikke kan sammenlignes med dem for 20år siden? Jeg mener, de som læser i fritiden. Udover det allermest nødvendige.
Jeg har en nevø som elsker at læse bøger. Hans mobil ringer og vennen spørger hvad han laver? Tænk dig, at han så svarer undvigende? Det synes jeg sgu ikke er okay.
At læse er vitaminer til hjernen. Og ingen skal fortæller mig at de andre medier kan hamle op med det. Det er hele miljøet som gør forskellen. Der hvor man læser skal der være en rimelige ro. Det vil sige at hele familien opfører sig lidt mere dæmpet. Ikke lyde som i en spillehal. Ingen "20 billeder i sekundet MTV form".
Dagens ungdom er ikke dumme, de er vidende og de kan tale med om de fleste ting. Men den livskvalitet det giver at læse en bog, kan ikke erstattes af PC eller X-box.
tilføjet af Spanskrøret
Du har unægteligt....
..smagt det spanskrør en del i din skoletid. Men jeg har en fæl mistanke. Bankede læreren også dit hoved meget hårdt ind i væggen - adskillige gange?
tilføjet af ta på læse lejer!!
læse lejer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ta på læse lejer et par dage!! det gjore jeg... det var med nogen fra min skole og en lære... der læste vi og læste vi i nogle dage... også så
lærte vi det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
tilføjet af anonym
de kan slet ikke stave
og det er næsten meget værre.
Man får ondt i maven af at se, hvor dårligt mange børn og voksne også staver.
tilføjet af aj18
Ja, det skulle
jo også komme her, nej det er ikke indvandre børnenes skyld,, hvor herre til hest. Kan de da intet gøre forkert før i Radikale "muslimer" finder ud af hvor alle problemer i Danmark ligger. Eller har I for travlt på jeres fancy cafeer med jeres "Paris Hilton" hunde..
tilføjet af mandaabenraa
De går ud af skolen , og skal så ind som soldat.
De starter i børnehaveklassen , de går ud af 10 klasse - store problemer med at læse og skrive . Mange mennesker er gået ud af 7.klasse , og de har ingen problemer - nogen har selvfølgelig. Efter en del år i skolen , skal man have erstatning , fordi man ikke kan læse eller skrive - det hele er uforståeligt.
tilføjet af arabiskpige
Elev nr. 117!
Er selv lige blevet student, og kan sige at det ikke kun er i foplkeskolen der er for mange elever pr. klasse. Da jeg gik i 1. g havde vi kæmpe demonstrationer, fordi de ville have 30 elever i hver klasse. Skal lige siges at lokalerne er bygget til 24, og der er i forvejen 28 i en klasse, når man starter. Jeg ved godt at mange vælger at droppe ud i gymnasierne, men hva hvis de ikke gør? Hva hvis de ikke dropper ud? Hvor mange elever skal der være i en klasse? 117?! (Overdrivelse fremmeer forståelse)! Og ville elev nr. 117 nogensinde blive hørt?! NEJ! Der er for lidt fokus på eleverne, og for meget pladsmangel!
tilføjet af Thn
Effektiv tid
Jeg ved ikke hvor de har så lavt et antal undervisningstimer, det er ikke i vores kommune. De fleste lærere har 25 lekt nogle op til 28 lekt.
Årsnormen er den samme som alle andre den er bare regnet ud fra de effektive timer, der er der ikke ret mange job der er, jeg vil vove den påstand at lærere arbejder mmere end de fleste hvis "spildtiden" er med sammenligningen.
Det er bare så nemt at se på sommerferien
tilføjet af joline
hva har det med muslimer at gøre
øhhh...jeg ved ikke helt hvad det har med muslimer at gøre...indvandrebørnene på mine børns skole kommer fra mange forskellige lande - ikke kun muslimske...jeg formoder ikke det er mig du mener, der går på café eller har "Paris Hilton" hund...*GGGG*...som enlig forsørger og med en løn, der forslår som en skrædder i helvede ( er støttepædagog)...så bli'r det sgu ikke til så meget andet end kaffe a la Madam Blå og kat, kanin og sibirisk dværghamster.*S*...jeg talte om mine børns skole, fordi den næppe er sååå forskellig fra andre folkeskoler og derfor er det ikke nødvendigvis et problem at de tosprogede børns deltagelser i læsetestene.
tilføjet af oplyst
Hvilke børn er det?
Kan danske børn ikke læse? Det er ligeså nuanceret som at sige: "Kvinder kan ikke køre bil" eller "Danske mænd er alkoholikere". Du har vist ikke læst, nogen af de undersøgelser som du referer til. Jeg synes det er et meget stort problem, at være skråsikker ved at henvise til nogle "undersøgelser"? Iøvrigt viser undersøgelser, at danskere ivrigt henter argumenter fra undersøgelser, der ikke eksisterer eller bliver misfortolket.
tilføjet af Mark - 224 - Filmmusik
Hej..
Jeg kan altså godt læse og det har jeg kunne - ihvertfald siden 3. klasse
tilføjet af Liva
BLIR SÅ GAL
når man bare kaster det over på lærerne. Forældrene skal generelt følge mere med i deres børns skolegang, altså forstået på den måde at de skal være en aktiv del af det.
Folkeskolen og dermed folkeskolelærerne har så elendige vilkår, at det ville være unfair at lægge skylden på dem. Der er stor mangel på folkeskolelærere i og med at de er blevet nedprioriteret fra undervisningsministeriet. Dårlig løn, mange mange møder og modstridende nye folkeskolelove, der konstant bliver lavet om. Intet under at de fleste på seminarierne vælger den titel fra. Derfor kan folk fra gaden nærmest vade ind og blive folkeskolelærere, derfor det dårlige niveau i den skole, der ellers skulle være den solide base og afsat for barnets læreingsproces.......
Folkeskolen skal opprioriteres ellers møder vi ikke bedre vilkår i fremtiden
tilføjet af Liva
Der er slet ikke rigtigt
Folkeskolen er økonomisk nedprioriteret. Der blir hele tiden lavet nye love der modstrider hinanden, der er komemt flere møder, større krav fra forældrene i form af, at nu er det næsten op til lærerne også at OPDRAGE børnene + det faktum, at lærerne også får en elendig løn der næsten ikke har rykket sig siden 60´erne. Dengang startede ingeniører og lærere på den samme løn. Ingeniørernes løn er steget, mens lærernes stadig ligger på nogenlunde det samme. Klart at niveauet daler i takt med ovenstående facts. Det pisser mig grusomt af, at mange bare smider skylden over på lærerne. De har urimlige arb vilkår og meget overarbejde og samtidig blir de svinet til. IKKE i orden.
tilføjet af LærerLars
Det er ikke, som du tror ...
Landidyl tror vist, at lærerne har pauser, når eleverne har frikvarter, og at nogle lærere - især på store skoler - i ren doveskab trækker disse pauser ud.
Men sådan er det ikke.
Jeg er glad for mit arbejde, men jeg synes det er meget stressende, at jeg - mens børnene har frikvarter,
- dels skal have opsyn med dem og klare evt. konflikter,
- dels rydde op efter forrige lektion og hente materialer til næste lektion,
- videregive eller høre status på situationen i den klasse jeg lige har haft eller skal have,
- skal på toilettet,
- evt. snuppe en kop kaffe eller en bid brød,
- henvende mig på kontoret,
- ringe til de instanser, som kun kan træffes i skoletiden (fra en telefonboks)
- og evt. kontakte nogle forældre om problemer med deres børn.
Hvis jeg kommer for sent til en lektion, skyldes det ikke dovenskab, men at de skemalagte lektioner ligger alt for tæt.
Jeg kan godt lide det stress, men jeg bliver sur, når det oppiskede arbejdstempo honoreres med syrlige opstød, hvis jeg en gang i mellem ikke kan nå det hele.
I lærernes overenskomst er der ikke indlagt pauser fra 1. lektion begynder til den sidste slutter.
tilføjet af LærerLars
Accepter din datter som hun er.
Du skriver, at din datter går i hjælpeklasse. Jeg gætter på, at en grund til dette er, at hun har meget svært ved at lære nogle ting, f.eks. at læse.
Lad være med at sige til hende, at hun burde kunne læse nu. Det ved hun sikkert alt for godt allerede. Lad også være med at skyde skylden på lærerne. De kan jo ikke gøre for, at din datter åbentbart har mindre boglig begavelse end de fleste.
Jeg siger heller ikke, at det er din skyld, for det ved jeg intet om. Men jeg synes, at du skulle begynde med at se, om du selv kan gøre mere. Eller noget andet og sjovere med din datter end at sidde 4-5 timer med læsebogen hver dag.
tilføjet af LærerLars
Danske børn er for kloge til Pisa
Ja du har ret.
I de fleste lande lærer børnene, at det er vigtigt at kunne gætte hvilket svar læreren ønsker.
I den danske folkeskole lærer børnene derimod at tænke kritisk og selvstændigt. Og ret tidligt ved de, at ikke ret mange spørgsmål kan besvares med et rent ja eller et rent nej.
Det er formentlig den vigtigste årsag til, at danskere overalt i verden har en succes, som ikke ret mange andre kan måle sig med.
tilføjet af landidyl
En lektion = 45 /50min
en lektion savre ikke til en fuld time, så 28 timer = 28 lektioner (ikke 28 timer)