26tilføjet af

Danskerne orker ikke bussen

Sidste år stod syv millioner passagere af busserne. Blot i hovedstadsområdet. De flygter simpelthen over i bilerne.
Det fremgår af en ny prognose lavet af busselskabet Movia.
Det er "uhyggeligt", det er ikke særligt miljøvenligt - og det er ifølge regeringen stik imod regeringens hensigter om, at få flere til at tage busser og tog, så vi alle tænker på miljøet.
Jeg må dog sige, at jeg undrer mig ikke. Jeg har ikke bil, men kun cykel og derudover bruger jeg meget busser, tog og DSB på længere strækninger. Men jeg er ikke imponeret. Slet ikke hvis man tænker på, at regeringen vil have flere til at bruge fælles transport:
De nedlægger afgange, sylter tilskud og sætter priserne op for en service, der desværre ofte er blevet ringere.
Hvordan har de tænkt sig, at det skal lokke folk over i de fælles transportmidler?
Burde de ikke derimod i det mindste holde billetpriserne på fælles transportmuligheder og gøre det dyrere at køre i bil?
Og hvad med storbyerne?
Det er famtastisk at cykle i både Århus og København, og det ville flere nok gøre, hvis det var mere besværligt og dyrt at få bilen med indenfor bygrænsen.
Ritt Bjerregaard lovede, at hun ville indføre bompenge, da hun blev overbrogmester i København...hvordan går det lige?
Og hvad med den skæve fordeling i Danmark, som kun vil blive endnu mere skæv, hvis busser og andet offentligt transportværk gøres endnu ringere i yderkommuner?
I udlandet har de mange steder indfør bompenge/ afgifter for at køre ind i storbyer: London har det. New York har det. Stockholm har det. Og så videre. Hvorfor er det så svært for danske politikere blot at tage den model til sig, og i øvrigt det bedste fra udlandet, og så sætte det i sving i Danmark?
Jeg tager bussen, fordi jeg synes, at det er fuldstændig fjollet, at jeg anskaffer mig en bil. Jeg cykler når jeg kan. Og tager altid tog på længere strækninger. Mit mål er, at jeg vil klare mig, så længe jeg kan uden bil. Og det går fint nok. Indtil videre, men der kommer måske en dag, hvor jeg bare heller ikke orker dårligere offentlige forbindelser til høje priser, også køber jeg mig en dyt!
Læs eventuelt mere om det her:
http://www.berlingske.dk/article/20080519/danmark/705190039/
Tager du bussen?
Hvordan løser vi denne situation bedst muligt?
Og synes du også, at det danske offentlige trafikmuligheder er for dårlige og for dyre?
[f]
tilføjet af

Bøller?

Nogle steder er der betydelig risiko for at blive forulempet af bøller af forskellig afstamning, der generer og truer folk, der er værgeløse, når de står ene overfor flokken.
tilføjet af

Yderkommune-beboer

Godt indlæg.
Jeg bor i en yderkommune, nej måske ikke yderkommune, men i yderkanten af min kommune...
Normalt kører jeg bil, men nu er den slemt skadet :-(
Så tænkte jeg: Heldigvis har vi telebus-ordning! Den bedste ordning i landet, har jeg hidtil pralet med...
Jeg har brug for at komme hjemmefra ved 7-tiden, så jeg kan nå en bus halv 8, som kan bringe mig til "beboede områder".
Det kunne ikke lade sig gøre! Ikke engang hvis jeg sagde til i rigtig god tid. Alle telebusser var beslaglagt af Movia til fast skolebus-kørsel...
Som den søde dame sagde i telefonen: Det er jo der, alle børnene skal i skole... Og som jeg svarede: Ja, og det er der alle de voksne skal på arbejde...
Som del af arbejdsstyrken skal man altså eje en bil, hvis man bor udenfor busruterne, også selv om der er telebus-ordning.
Venlig hilsen P&C
tilføjet af

Ritt må ikke kræve bompenge for regeringen

Københavns Kommune må ikke indføre bompenge (lige som London, New York og Stockholm). Det er noget med, at VKO-flertallet i folketinget vil gøre alt for at beskytte dem, der krøbet i skattely lige uden Københavns kommunegrænse.
Så er det lige meget om bompenge ville være godt miljøet, trafikken og handelsbalancen - og ville være socialt retfærdig.
VKO-flertallet er ikke sat i verden for at være fremsynet eller bare fornuftige.
tilføjet af

Din mistænkeliggørelse og hetz holder ikke

tilføjet af

Jeg ville også hellere cykle

Hvis nu jeg kunne slippe for at tage tog og bus til min uddannelsesinstitution og arbejde, så gjorde jeg det. Det er dog bare sjældent at jeg gider at cykle fra KBH SV til Ballerup og tilbage igen. Især på mit gamle lig af en cykel.
Indtil jeg får bedre forhold, så må jeg tage bussen og prøve at nyde turen. Det kan faktisk være rart bare at sidde og lade sig transportere mens landskabet svæver forbi.
tilføjet af

Den skæve fordeling?

Priserne for den offentlige transport er efterhånden så høj, at det dårligt kan betale sig at benytte den. Især ikke med ringe service, og de konstante forsinkelser der altid er. Og det gælder også for de lavtønnede.
Bompenge er fint med mig. Jeg kommer i Kbh. ca. 1 hver anden måned, og det vil jeg nok ikke ophøre med bare fordi jeg skal smide en skilling når jeg kører ind. Det hænder jeg tager jeg toget ind, for det er simpelthen bare så meget letter. Men hver gang er der forsinkelser, og prisen er horribel.
Jeg kører kun når jeg har et behov, ikke for sjov. Og jeg tror mange af dem der kører rundt i Kbh. for sjov, ville stoppe, hvis det kostede penge at køre ind.
Roadpricing er en anden løsning, som måske endda er endnu bedre. Så kunne man graduere prisen for kørsel i byen, afhængigt af hvor ofte man kører der, og om man kan dokumentere et ærinde (hvis man skal udføre et job i byen, bør det måske være billigere, end hvis det er en fornøjelsestur, så virksomheder kan få særordninger, således som de har nu med parkeringen).
Jeg tænkte engang for længe siden som dig "ingen bil til mig, så længe jeg ikke har et virkeligt behov". Det fik jeg så, da mit arbejde flyttede ud af Kbh. og jeg skulle til at forlade mig på offentlig transport inden børnehaven lukkede. Så fik jeg bil! Og flyttede sindehen ud af byen.
Men ellers: priserne ned på offentlig transport. Jeg syntes bestemt man skal betale for det man bruger, men dette samfundsproblem er så alvorligt, at vi er nødt til at hælde statkroner i projektet. Og hvis vi skal have flere over i busserne, så skal det være væsentligt billigere. I NY kan man køre for 1½-2 dollars så langt man vil. Det 7½-10 kr. Her kan køre rundt i Khb. for 20 kr., og skal man lidt ud af byen, så er vi på 30 kr. Det er jo fuldkomme sygt. 10 kr. pr. zone er simpelthen for dyrt, med de meget små zoner i vi har. Og hvorfor skal man betale for 2 zoner, når man kun skal køre i 1?
Ufatteligt at det kan være så svært at forstå hvad der skal til. Priserne ned, flere afgange og især afgange til tiden! Så vil mange flere benytte det offentlige.
tilføjet af

vi er ganske enige :-)

Jeg kan kun give dig ret i alt det du skriver.
Vi er rørendes enige 🙂
Nu er det ikke sådan det skal forstås, at jeg afskyr biler og aldrig nogensinde selv ville kunne finde på at anskaffe mig en af slagsen... hvis ikke jeg udtrykte mig klart nok, så prøver jeg bare på at sige, at så længe jeg overhovedet kan, der vil jeg prøve at klare mig uden bil. Fordi det er sværere at gå den anden vej, hvis man først har haft en bil....og så skal til at undvære en. Men kommer der arbejde udenfor byen, børn til og andet, så kan en bil også blive en nødvendighed i min hverdag.
Mht. billetpriserne, så forstår jeg intet af, hvorfor det koster 10 kroner per zone og man maks kan køre et par timer på to zoner. Hvis man nu gjorde sådan, at man rent faktisk kunne nå ind til byen, handle og måske gå lidt rundt, så kunne det jo være, at flere så det fordelagtige i at tage bussen/ toget, men det bliver ret hurtigt en dyr fornøjelse.
Jeg synes i den grad, at politikerne må til at tænke i miljøvenlige, energirigtige og ikke mindst langsigtede planer som også er bæredygtige... på længere sigt end blot deres valgperiode ud.
[f]
tilføjet af

Bompenge er en god ide

jeg gad virkelig ikke at køre i bil på job hvis jeg havde muligheden for bus eller tog.
Vi kunne/ville dog af familiemæssige hensyn aldrig undvære bilen, den er vores livline til indkøb, skole/idræt, job, oplevelser o.m.a.
-
Vi cykler også så meget som muligt, men afstandende begrænser mulighederne.
-
Det farlige ved at sætte prisen op på bilkørsel er at det rammer særdeles hårdt i vireklige yderområder. Det ville blandt andet betyde at store dele af det vestlige Jylland ville blive (endnu mere) affolket.
tilføjet af

Sig mig er du idiot?

Du er sgu det eneste forulempende her!
tilføjet af

Hvis formålet er at vi alle skal have det lige besværligt

så er bompenge da en god ide, men det var måske bedre at få den kollektive trafik op på niveau, så ville vi sikkert benytte den og alle tanker om bompenge være unødvendige.
tilføjet af

Realitets sans

Det er så frustrerende at høre om politikerne fra både den ene og den anden fløj udtale sig om offentlig transport. Dette er tydeligt et område hvor de ikke er i kontakt med virkeligheden, men i bedste fald har kigget på tal og rapporter.
Bompenge? Bilerne ud af byen? Fin idé, men os, der dagligt benytter offentligt transport i hovedstaden (kan ikke udtale mig om resten af landet) ved at den offentlige transport allerede transporterer alle de mennesker den kan - og lidt til.
Hvor mange af jer har ikke stået som sild i en tønde dag efter dag i bussen eller metroen eller toget? Hvad for busser og tog skal transportere de billister, der skal lade bilen stå? De skal også til og fra arbejde i myldretiden, og der er altså ikke mere kapacitet at give af. Vi skal slet ikke tale om det kan blive attraktivt... mere om det overhovedet kan lade sig gøre.
ISÆR når man rammes af en aflysning eller uregelmæssigher hvilket sker tit, så skal man ikke bare vente længere, men så kan man se frem til en tur hvor folk står og er ved at vælte over hinanden og aser og maser sig frem mellem hinanden for at komme af og på de offentlige transportmidler. Hvis andre ikke spørrer vejen for en så kommer man selv til at stå så man står i vejen. I de situationer tænker jeg tit "og I vil have FLERE til at benytte denne linie?"
Det er så "spændende" at gå op af trappen til sin S togs perron om morgenen - når der er fyldt med mennesker og der bare står "Se destinationen på S toget" på info tavlen så ved man godt hvad klokken er slået. Jeg tror jeg må snakke med min søde bank dame vedr. at passe en bil ind i budgettet. Ja, jeg er desværre ved at få nok af at mase mig rundt i busser og tog. Bilerne ud af byen - jaja, men få lige styr på det basale først.
tilføjet af

Hmmm...

Jeg har ingen bil og bor i København.
Jeg tager meget sjældent bus, da jeg cykler til alt indenfor radius af 20 km og dem jeg kender der bor længere ude kommer ind til mig - med bil.
Det offentlige er alt for dyrt!
Men bompenge, dem er jeg hellere ikke enig i. Det koster allerede mine venner en mindre bondegård at parkerer hos mig når de besøger mig en aften og hvis de også skulle betale bompenge, helt ærlig...
De undersøgte da der kom betaling til parkering hvad det ville koste 2 mennesker at komme frem og tilbage til København - 180 per perosn for en retur billet!!!
Tag den.
Hvis der skal bompenge, skal det også være gratis at parkerer i byen, ellers får du en enorm opdeling af landet. Byen og ikke byen, og de blander sig ikke med hinanden - det er vel næppe det vi vil frem til vel?
tilføjet af

Gør kollektiv trafik gratis

og sæt brandbeskatning på al trafik i personbiler og benzin og dieselprisen op til 20kr/L.
Lav evt. fordelagtige fradragsordninger på samkørsel i bil, så vi undgår at se motorveje fyldt med store benzinslugere, hvor der oftest kun sidder en enkelt person i hver bil.
Jeg tror der er mange, der er enige med mig i, at de gerne vil give rigtig mange flere penge til den offentlige trafik.
Kærlig hilsen
Sund SFer
tilføjet af

Sæt priserne ned.

Hej.
Jeg vil hermed komme med min kommentar, det er priserne er for høje.
Dem der sidder og planlægger ruter og priser, har ikke et dug forstand på dette, de aner ikke hvordan en bus ser ud i virkeligheden bag rattet.
de vil ikke lytte til chaufførerne de ved hvordan ruterne skal køres og hvor passaserende skal hen og hvilke tider som er bedst, her sidder der nogle som er så kloge at det hele snart går ned til en lukning af det hele.
mvh/prepsies.
tilføjet af

Cykel Frans

Hvor er jeg en glad pige når jeg læser alle de her gode svar til den uvidende cykellist.
Tjek standerskiltene hos benzintankene når du cykler.
Undersøg priserne hos forsikringsselskaberne.
Se lige hvad vægtafgiften ligger på.
Så er der også lige reperationer og lign.
DET ER FANME DYRT AT HAVE BIL. så lad være med at brokke dig over dine 310 kroner for et 2 zoners kort om måneden. der skal ikke betales mere af os billister. Og hvis bilerne kom væk fra byen som ønsket, hvad tror du så der sker med priserne FLY FLY FLY lige som alt andet, der bliver frit slag og kæmpe stigninger, og så taler vi ikke engang om den ringe service det offentlige byder, hvis de ikke engang kan klare det trafik pres der er nu, hvad fanden vil de så gøre når der kommer dobbelt så mange. Har sku selv stået med barnevog og baby i vinter vejr og blevet sprunget over fordi der allerede var 2 barnevogne i bussen. nej ellers tak jeg beholder min dejlige Opel hvor der altid er plads og den køre til tiden.
tilføjet af

Sandt nok

Jeg bryder mig ikke om at tage bussen. Og det er alt for dyrt.
Jeg tager kun bussen, hvis jeg ikke kan slippe for det. For det meste kun hvis jeg er sammen med folk, som er for dovne til at spadsere.
tilføjet af

dagsbillet

Hvis Movia og DSB lavede en dagsbillet, som dækkede to zoner (eks. zone 1 og 2), og som gav adgang til ubegrænset brug af offentlige transportmidler hele dagen i de valgte 2 zoner, til en rimelig pris vel at mærke (f.eks. 30 kr.), så tror jeg, at rigtig mange mennesker ville vælge den løsning frem for bil. Og rigtig mange mennesker ville få øjnene op for, at bus-nettet i hovedstaden er meget fin-masket. Jeg tror faktisk, at jeg vil foreslå Movia at indføre sådanne dagsbilletter. Hvad siger I? Tror I, at det ville blive en succes?
tilføjet af

Hvorfor sættes priserne hele tiden op?

Klart at folk ikke tager det offentlige, det koster jo en bondegård for hver rejse. Jeg kan berette om folk der tager flyet i stedet for tog på længere strækninger. Det er nemlig billigere. Sindssygt.

Nu er priserne steget med 1 krone hvert år de sidste mange år. Men hvad har vi fået for pengene? Jeg br selv op ad Nørrebrogade og jeg har kun været vidne til forringelser men tilgengæld til dyrere priser. Altså er der nogen der kan forklare mig det?
Jeg tager cyklen så ofte jeg overhovedet kan!
tilføjet af

Du må da være sindsyg!

20 kr literen! Så bliver kollektiv trafik da endnu mere dyrt.
Busser og tog kører jo ikke ligefrem på vand, DE BRUGER BENZIN OG DIESEL!
tilføjet af

nå da da da

fordelagtige fradragsordninger ved samkørsel, skyhøj benzin/diesel og gratis kollektive trafik. Hvorfor er det lige jeg syntes det stinker langt væk af københavneri??
Pendling er altså ikke kun fra/til København (og andre større byer)
Prøv du bare strækket Vordingborg - Korsør, så vil du finde ud af, at samkørsel ikke er anvendelig, den kollektive trafik hænger mildest talt i laser. Udover det er der landområder heromkring, hvor der slet IKKE kommer nogen form for kollektiv trafik overhovedet.
Så skal jeg brandbeskattes på min bil - så venligst betal selv den reelle pris, for hvad det koster at blive fragtet med kollektivt trafik!!!
tilføjet af

Gratis kollektiv trafik ...

... er en rigtig god løsning og vil løse rigtig mange problemer, men hvorfor brandbeskatte bilismen. Den er lige så nødvendig som kollektiv transport.
tilføjet af

Cykelbussen

Jeg tager dagligt "cykelbussen" i skole og på arbejde hvor jeg bor. Dvs. at jeg kaster mig ud i de lange rækker af cyklende og kommer både hurtigere og billigere frem end med bus.
Jeg har kørekort, men hverken lyst eller råd til at eje en bil og derfor forsøger jeg også at klare mig med cykel og kollektiv trafik, men skal ærligt indrømme at jeg ikke er imponeret af den kollektive trafik. Jeg bor meget tæt på centrum af min by (3km) og jeg kommer som regel hurtigere frem end bussen. Jeg kan overhale den ved "mit" stoppested og jeg når ikke at blive indhentet selvom vi kører samme vej. Oveni bliver driften hele tiden beskåret og man kan f.eks. ikke komme med en bus efter kl. 23 om aftenen. Det gør bus komplet uattraktivt som alternativ hvis man skal ud i en eller anden sammenhæng eller hvis man lejlighedsvis arbejder på skæve tidspunkter (hivlket jeg gør).
Ideen om at benytte kollektiv trafik mest muligt tiltaler mig meget, men jeg synes simpelthen at mulighederne er for begrænsede. Man er tvunget til at tage ud og hjem før midnat hvis man ikke kan/vil overnatte på sin destination, antallet af afgange er skåret ned, priserne stiger konstant, og skal man længere ud på øen (altså udenfor byen) så koster det også en bondegård med rutebilen. Som regel er både busser og rutebiler (for ikke at snakke om DSB) forsinkede og mange chauffører kører som død og helvede, så selv unge mennesker med god fysik kan have problemer med at holde sig fast i busserne under kørslen.
Fordi jeg ikke har bil benytter jeg altså indimellem den kollektive trafik men jeg forstår godt at folk flygter derfra. Det er dybt ufleksibelt og på lang sigt sikkert også dyrere end at have egen bil. Det er så et problem for både miljøet og den svagere del af befolkningen som oftest er dem der benytter den kollektive trafik, fordi det er dem der kommer til stå med de øgede udgifter og den forringede service pga. passagerflugten.
Min løsning må være at give større tilskud til driften, forlange bedre service (og det gælder alt fra antallet af afgange til chaufførens kørselsevner) og så skal det gøes uattraktivt at køre i bil i bykernerne. De fleste steder er der i forvejen slet ikke plads til bilerne, de fylder, larmer og sviner så jeg forstår slet ikke hvorfor man ikke får fingrene ud af r.... fra politisk side og får gjort noget.
tilføjet af

Politikere ligeglade med miljøet

Lad os se det i øjnene politikere er i princippet ligeglade med miljøet, med offentlig transport, og på trods af alle de store ord fra regeringen Danmark producerrer mere CO2 per indbygger end Kina, Polen , Ungarn. Forskellen er overraskende nok at disse lande gør noget virkelig om problemet, vores regering snakker og snakker bare, spiller en masse udsendings tid i fjernsynet som vi skal bagefter betale licens til.
I Ungarn for eksempel, de har bragt elektriske sporvogne tilbage i Budapest efter protester fra befolkningen omkring forureningen i byen, i København folk protesterer over ungdomhuset og jeg ved det ikke hvad. I nogen byer buserne kører på brint eller el men i København på trods af den selvproklamerede interresse for miljøet buserne kører på diesel og forurener ad h til. Man behøver ikke måle forureningen med sofistikerede måleinstrumenter, man skal bare passere gaden bag en bus der tager afsted, så bliver man næsten kvælt af gasser.
Selfølgelig, transport på cykel istedet for bil bidrager positivt for miliøet men det er langt fra en løsning.
Og igen det er meget lidt som vi som enkelte personer kan bidrager med, det er op til politikere til at gøre det store forskel.
Hvorfor ser vi aldrig en demonstration i KBH mod dem og deres korruption? Det kan godt være at jeg tager fejl men jeg mener det er jo vigtigere end ungdomhuset........
tilføjet af

Hvad piver du for?

Du har jo din dejlige Opel...!
Flere grønne afgifter på benzin og gerne vejafgifter. Hellere i dag end i morgen!
tilføjet af

fordi det lygter masse forskelige

Jeg orker ikke, fordi nogen folk lygter hvidløg, sveder, o.s.v. og nogen, sted for at puste ( hvad kalder det) næsen i serviet, hele tiden kommer op , og det lyder så ulækker🙁
så derfor😮
tilføjet af

Og metan afgift.

På de storskidende veganere, og cyklister !
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.