De sa.... fundamentalister!
I denne tid tales der så meget om islamisk fundamentalisme og hvordan den truer vores vestlige samfund og sekulære værdier. Det er efter min overbevisning også nødvendigt, men i mellemtiden neglicerer vi en anden trussel, der findes ligeså tæt på hjemmet; nemlig den kristne fundamentalisme. Der har ganske vist været lidt oppe omkring Faderhusets ekstremisme, men selvom Faderhuset er en dybt pervers kult, så kan de dårligt måle sig med de Lutheranske strømninger, der stadigt bliver mere accepterede hos vores vigtigste allierede - USA.
Virkeligheden er, at de mest formørkede kristne snildt kan måle sig med de mest formørkede islamister. Ca. 80% af den amerikanske befolkning er kristne, dvs. at de tror, den abrahamiske Gud skabte verden. Af de 80% er helt op til 20% (tyve procent!) såkaldte "Young Earth Creationists" (YEC). YEC mener at vide, at Gud skabte verden præcis som det er beskrevet i første Mosebog - på seks ugedage for mellem 5000 og 12000 år siden - og dermed må de afvise store dele af den etablerede naturvidenskab, der bl.a. fortæller os, at Universet opstod for ca. 13,7 mia. år siden, Jorden formede sig for ca. 4,5 mia siden, liv opstod for 2,5-4 mia. år siden, og at dette liv gradvist udviklede sig (og stadig udvikler sig) ved små genetiske ændringer helt frem til det moderne menneske Homo sapiens sapiens' opståen for ca. 150.000-200.000 år siden.
Jordens og Universets alder er måske ikke så vigtigt at have på plads, men evolutionsteorien danner basis for store dele af lægevidenskaben og forstærker hvad vi ved om biologi, zoologi, palæontologi og og en række andre naturvidenskabelige felter.
Langt de fleste kristne over hele verden accepterer evolutionsteorien som den bedste forklaring på observerede biologiske fænomener (den katolske kirke har officielt omfavnet teorien) og jeg applauderer disse menneskers evne til vælge virkeligheden fremfor konservative, religiøse dogmer. Men vi står tilbage med en rimelig stor gruppe mennesker, der i første omgang ønskede at forbyde undervisningen af hvad de ser som "et kontroversielt emne" i folkeskoler - og da det slog fejl, indføre undervisning af dele af deres egen yndlingsmytologi på linie med naturvidenskabelige fag!
Den amerikanske forfatning dikterer, at stat og religion skal holdes adskilt og derfor kan disse kreationister naturligvis ikke få deres skabelsesberetning, for hvilken der ikke findes et eneste videnskabeligt bevis, inkluderet under et naturvidenskabeligt pensum. Derfor fandt en række kreationister i midten af halvfemserne på en "genial" idé, der også blev omtalt herhjemme - intelligent design, eller ID. Med ID gør det tilsyneladende ikke nogen forskel, hvem der "designede" Universet, Jorden og livet, det vigtigste er, at NOGEN gjorde det. Igen er det en påstand, der ikke findes ét eneste bevis for, og i virkeligheden er ID også bare kreationisternes nye jakkesæt, der er lavet for at lugte lidt af videnskab.
Man begyndte at finde huller i evolutionsteorien (med huller menes områder, man ikke på daværende tidspunkt havde tilfredsstillende viden om - men som man nu, måske endda hjulpet lidt på vej af presset fra kreationisterne, har en rigtig god forståelse af) som skulle understøtte idéen om en designer. Man brugte videnskabeligt fagssprog og man lod som om, man var interesseret i at finde svar på videnskabelige spørgsmål.
Nu var man klar til at prøve kræfter med uddannelsessystemet.
ID blev testet i en, i USA, meget omtalt retssag (Kitzmiller v. Dover Area School District, også kendt som "The Dover Trial"), der skød disse kreationisters forhåbninger ned. Der skulle føres bevis for, at ID'ernes "teori" var videnskabelig, men før sagen var overstået og kendelsen mod ID afsagt af en kristen, konservativ dommer, måtte en af hovedmændene bag ID-bevægelsen, Michael Behe, indrømme, at hvis ID kunne betragtes som en videnskabelig disciplin, så kunne astrologi også. Og dermed stod det ikke alene klart, at ID ikke var videnskab, men at det også var ulovligt at undervise i i folkeskolerne.
Problemet er nu, at disse kreationister - som visse mere forstandige amerikanere på kærlig vis har døbt "IDiots" - nægter at give op. De kæmper kampen for at få ID ind i de amerikanske folkeskoler, og nu gør de det med henvisning til en del af forfatningen, som de fleste amerikanere vægter særligt højt: Retten til at ytre sig. Ytringsfriheden er blevet det nye våben. Nu vil man med henvisning til ytringsfriheden forsøge at tvinge ID ind i klasseværelserne, da man mener, at man har ret til at undervise på den måde, som forældrene ønsker (og i flere dele af USA er ID-/kreationist-forældre i flertal).
Den anden tilgangsvinkel hedder "teach the controversy", hvor man ved siden af evolutionsteorien håber at undervise i ID som et alternativ.
Hvorfor skal vi som danskere interessere os for et amerikansk anliggende?
- Det skal vi fordi, man forsøger at invalidere kommende generationer gennem religiøs indoktrinering og pseudovidenskab. Og fordi forgængerne til disse generationer har stået for hovedparten af verdens biologiske gennembrud! Det er simpelthen umuligt at forstå og forske i lægevidenskab, hvis man ikke har en forståelse for de processor, som vi får forklaret gennem evolutionsteorien.
Det er også uendelig vigtigt, at vi er opmærksomme på problemet, da det sniger sig tættere og tættere på vores grænser. Antividenskab prækes bl.a. i frikirker og hos Jehovas Vidner - og ID vinder større og større indpas hos mennesker, der ikke kender bevægelsens historie og religiøse implikationer.
-----------------
Alt indhold i dette indlæg er forfattet af mig, jeg har hverken kopieret eller citeret andre kilder. Jeg har undladt nogle mindre vigtige detaljer til fordel for en mere gennemskuelig gennemgang af emnet, men kan godt henvise til mere uddybende information, hvis behovet opstår.
Virkeligheden er, at de mest formørkede kristne snildt kan måle sig med de mest formørkede islamister. Ca. 80% af den amerikanske befolkning er kristne, dvs. at de tror, den abrahamiske Gud skabte verden. Af de 80% er helt op til 20% (tyve procent!) såkaldte "Young Earth Creationists" (YEC). YEC mener at vide, at Gud skabte verden præcis som det er beskrevet i første Mosebog - på seks ugedage for mellem 5000 og 12000 år siden - og dermed må de afvise store dele af den etablerede naturvidenskab, der bl.a. fortæller os, at Universet opstod for ca. 13,7 mia. år siden, Jorden formede sig for ca. 4,5 mia siden, liv opstod for 2,5-4 mia. år siden, og at dette liv gradvist udviklede sig (og stadig udvikler sig) ved små genetiske ændringer helt frem til det moderne menneske Homo sapiens sapiens' opståen for ca. 150.000-200.000 år siden.
Jordens og Universets alder er måske ikke så vigtigt at have på plads, men evolutionsteorien danner basis for store dele af lægevidenskaben og forstærker hvad vi ved om biologi, zoologi, palæontologi og og en række andre naturvidenskabelige felter.
Langt de fleste kristne over hele verden accepterer evolutionsteorien som den bedste forklaring på observerede biologiske fænomener (den katolske kirke har officielt omfavnet teorien) og jeg applauderer disse menneskers evne til vælge virkeligheden fremfor konservative, religiøse dogmer. Men vi står tilbage med en rimelig stor gruppe mennesker, der i første omgang ønskede at forbyde undervisningen af hvad de ser som "et kontroversielt emne" i folkeskoler - og da det slog fejl, indføre undervisning af dele af deres egen yndlingsmytologi på linie med naturvidenskabelige fag!
Den amerikanske forfatning dikterer, at stat og religion skal holdes adskilt og derfor kan disse kreationister naturligvis ikke få deres skabelsesberetning, for hvilken der ikke findes et eneste videnskabeligt bevis, inkluderet under et naturvidenskabeligt pensum. Derfor fandt en række kreationister i midten af halvfemserne på en "genial" idé, der også blev omtalt herhjemme - intelligent design, eller ID. Med ID gør det tilsyneladende ikke nogen forskel, hvem der "designede" Universet, Jorden og livet, det vigtigste er, at NOGEN gjorde det. Igen er det en påstand, der ikke findes ét eneste bevis for, og i virkeligheden er ID også bare kreationisternes nye jakkesæt, der er lavet for at lugte lidt af videnskab.
Man begyndte at finde huller i evolutionsteorien (med huller menes områder, man ikke på daværende tidspunkt havde tilfredsstillende viden om - men som man nu, måske endda hjulpet lidt på vej af presset fra kreationisterne, har en rigtig god forståelse af) som skulle understøtte idéen om en designer. Man brugte videnskabeligt fagssprog og man lod som om, man var interesseret i at finde svar på videnskabelige spørgsmål.
Nu var man klar til at prøve kræfter med uddannelsessystemet.
ID blev testet i en, i USA, meget omtalt retssag (Kitzmiller v. Dover Area School District, også kendt som "The Dover Trial"), der skød disse kreationisters forhåbninger ned. Der skulle føres bevis for, at ID'ernes "teori" var videnskabelig, men før sagen var overstået og kendelsen mod ID afsagt af en kristen, konservativ dommer, måtte en af hovedmændene bag ID-bevægelsen, Michael Behe, indrømme, at hvis ID kunne betragtes som en videnskabelig disciplin, så kunne astrologi også. Og dermed stod det ikke alene klart, at ID ikke var videnskab, men at det også var ulovligt at undervise i i folkeskolerne.
Problemet er nu, at disse kreationister - som visse mere forstandige amerikanere på kærlig vis har døbt "IDiots" - nægter at give op. De kæmper kampen for at få ID ind i de amerikanske folkeskoler, og nu gør de det med henvisning til en del af forfatningen, som de fleste amerikanere vægter særligt højt: Retten til at ytre sig. Ytringsfriheden er blevet det nye våben. Nu vil man med henvisning til ytringsfriheden forsøge at tvinge ID ind i klasseværelserne, da man mener, at man har ret til at undervise på den måde, som forældrene ønsker (og i flere dele af USA er ID-/kreationist-forældre i flertal).
Den anden tilgangsvinkel hedder "teach the controversy", hvor man ved siden af evolutionsteorien håber at undervise i ID som et alternativ.
Hvorfor skal vi som danskere interessere os for et amerikansk anliggende?
- Det skal vi fordi, man forsøger at invalidere kommende generationer gennem religiøs indoktrinering og pseudovidenskab. Og fordi forgængerne til disse generationer har stået for hovedparten af verdens biologiske gennembrud! Det er simpelthen umuligt at forstå og forske i lægevidenskab, hvis man ikke har en forståelse for de processor, som vi får forklaret gennem evolutionsteorien.
Det er også uendelig vigtigt, at vi er opmærksomme på problemet, da det sniger sig tættere og tættere på vores grænser. Antividenskab prækes bl.a. i frikirker og hos Jehovas Vidner - og ID vinder større og større indpas hos mennesker, der ikke kender bevægelsens historie og religiøse implikationer.
-----------------
Alt indhold i dette indlæg er forfattet af mig, jeg har hverken kopieret eller citeret andre kilder. Jeg har undladt nogle mindre vigtige detaljer til fordel for en mere gennemskuelig gennemgang af emnet, men kan godt henvise til mere uddybende information, hvis behovet opstår.