14tilføjet af

Efter man er 65år skal man til Prøve hvert 2 år

På køreteknisk anlæg og til uvildig læge undersøgelse.
Uheld med seniorbilister i de syddanske kommuner
De ældre bilister har et helt ufortjent ry som dårlige bilister. Generelt er de ældre bilister dygtige bilister, og de er gode til at kompensere for de ting, som de har svært ved på grund af alderen. Det vil sige, at de undgår myldretid, mørke og svære komplicerede trafiksituationer.

Men der sker uheld med de ældre bilister. I hver 10. personskadeuheld sidder der en ældre bilist ved rattet. Og med alderen stiger risikoen på grund af alderssvækkelse og evt. sygdom. Og jo ældre man er, jo mere alvorlige og langvarige bliver skaderne efter en trafikulykke. Heldigvis falder antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne ældre over 65 år i samme takt som det generelle fald i ulykkesudvikling. Den udvikling skal fastholdes.
Uheldsstatistikken viser, at 339 seniorer over 65 år er kommet til skade som fører af køretøjer - primært personbil i trafikken siden 2001 i de syddanske kommuner. Ved ulykkerne blev 43 dræbt og næsten 300 seniorbilister kom til skade.
De fleste ulykker med bilister over 65 år sker i komplicerede kryds. Uheldene sker typisk ved, at den ældre:

• Overser vigepligt
• Orienterer sig utilstrækkeligt
• Fejlbedømmer afstand
• Fejlbedømmer hastighed
• Reagerer langsomt
Tabel: Trafikulykker hvor fører af køretøj er mere eller lig med 65 år og er impliceret i et færdselsuheld i Vejcenter Syddanmarks område
   2001    2002    2003    2004    2005    2006    sum
Uheld med personskade    133    158    157    121    122    125    816
Uheld med skade på materiel    78    80    61    84    67    67    437
Uheld med anden skade på materiel    148    143    167    170    188    182    998
Sum    359    381    385    375    377    374    2251
Tabel; Oversigt over tilskadekomne førere på 65 år eller derover
   2001    2002    2003    2004    2005    2006    Sum
Dræbte    12    4    6    10    6    5    43
Alvorligt skadet    26    35    20    21    13    15    130
Lettere skadet    27    25    35    26    26    27    166
Sum    65    64    61    57    45    47    339
To kvinder og en mand, der alle var over 80 år og fra lokalområdet, blev tirsdag formiddag dræbt, da de sad i en lille hvid personbil, der ramte en minilastbil fra transportfirmaet Budstikken.
De to biler ramte hinanden i T-krydset ved Bladstrupvej og Slettenvej ved Lumby nord for Odense.
Den mindre personbil med de tre ældre personer overholdt ikke sin vigepligt, da den kørte ud fra Slettensvej, hvor minilastbilen kom kørende ad Bladstrupvej, skriver Fyens Stiftstidende.
Føren af minilastbilen er en mand i 30'erne. Han slap fra ulykken med mindre skader, oplyser vagtchefen ved Fyns Politi.
Politiet har underrettet de pårørende til de tre dræbte.
En ældre mandlig bilist blev i dag dræbt, da han kørte ud foran en anden bil på Arnborgvej ved Borris.
Manden overså ifølge Midt- og Vestjyllands Politi sin vigepligt, da han ville svinge ud på Arnborgvej.
Med i bilen var også mandens hustru, der blev indlagt på sygehuset efter ulykken. Hendes tilstand beskrives som kritisk.
Bilisterne i den anden bil slap med lettere skader.
En 65-årig mand mistede livet, da han i Tim ved Ringkøbing kørte direkte ind i en 17 meter lang lastbil.
Midt- og Vestjyllands Politi oplyser, at lastbilen var ved at bakke ind ad en indkørsel, da manden tilsyneladende overså vogntoget, som han kolliderede med.
Ulykken skete i går aftes. Den 65-årige var dræbt på stedet.
Unge i trafiken.
Ulykker med unge i bil i syddanmark
I perioden 2001-2006 skete der 1631 trafikulykker, hvor en ung 16-24 årige fører eller passager kom til skade i personbil, -alene i Vejcenter Syddanmarks geografiske område.
   Dræbte    Alvorlig skadet     Lettere skadet
Alle implicerede i uheld med unge    103    1013    1444
Heraf 16 - 24 år    54    536    843
         
   Dræbte    Alvorlig skadet     Lettere skadet
16 - 17 år    8    50    108
18 - 19 år    16    186    291
20 - 24 år    30    300    444
Sum    54    536    843
kilde: Politiregistrerede trafikuheld, VIS
“Han har ofte spekuleret på, hvorfor det er familielægen, som skal forny kørekortet hos ældre, og ikke en uvildig læge.” Sådan tænkte politiassistent Jens Brogaard, da han en mørk novembereftermiddag sidste år kørte til ulykkesstedet, hvor den 24-årige silkeborgenser Nicki Juhl Pedersen var kollideret med en 80-årig spøgelsesbilist på motorvejen ved Galten.
Citatet er hentet fra den artikelserie om ulykken og dens følger, som Midtjyllands Avis bringer i disse dage, og det rejser uvilkårligt spørgsmålet om ældre trafikanter og deres ret til at generhverve deres kørekort. Et flertal af danske spøgelsesbilister er oppe i årene, og også i ulykkesstatistikken ligger de ældre i top. Godt nok forårsager unge bilister lige så mange ulykker som de ældre, men målt pr. kørt kilometer er der ingen tvivl - de ældre er den farligste aldersgruppe i trafikken.
I Danmark skal man have sit kørekort fornyet regelmæssigt, når man er fyldt 70 år. En lægeattest går forud, og siger den praktiserende læge god for sin patient, får man normalt sit kørekort forlænget. I visse situationer skal man dog op til en vejledende køreprøve. Der findes en lang række undersøgelser fra ind- og udland om ældre trafikanters køreevne og deres mulighed for fortsat at have kørekort. Og langt de fleste peger på, at der findes en mindre gruppe ældre i trafikken, som ikke burde være der. Eller sagt på en anden måde: Langt de fleste, der er fyldt 70 år, kører ganske fornuftigt. Men der er altså også en gruppe, som læger eller andre myndigheder ikke “fanger”, før det er for sent. Og noget tyder på, at den 80-årige, der selv blev dræbt og kvæstede Nicki Juhl Pedersen meget alvorligt, hørte til denne gruppe.
1.350 ældre dør årligt efter faldulykker
Der dør hvert år tre gange så mange ældre efter faldulykker som der dør i trafikken, viser tal fra Center for Ulykkesforskning
De ældres fald i hjemmet, på plejehjem eller på gaden er et relativt upåagtet problem, selv om denne type ulykke medfører flere sengedage end alle andre ulykker tilsammen. 45.000 ældre over 65 år kommer årligt på skadestuen efter fald, over 13.000 bliver indlagt, og 1.350 dør årligt af følgerne efter faldet. Det er tre gange så mange, som der dør i trafikken
Farten dræber ældre cyklister
2007 har været et blodigt år i den danske trafik, men nogle grupper er hårdere ramt end andre. Blandt cyklister er det uden sammenligning de ældre, det er gået værst ud over. Mere end halvdelen af alle dræbte cyklister er i år over 60 år.
Det gik lige så godt! I både 2005 og 2006 faldt antallet af dræbte cyklister markant efter en længere årrække med et ret stabilt antal på ca. 50 dræbte årligt. Glæden og lettelsen over den positive udvikling var derfor til at tage og føle på i Cyklistforbundet, da drabstallet for 2006 stoppede ved 31.
Men nu går det igen den forkerte vej.
2007 har været et blodigt år for alle trafikantgrupper med et samlet drabstal indtil nu på 362 personer. Af dem er de 41 cyklister, og dykker man dybere ned i tallene, finder man en meget trist sammenhæng mellem alder og risikoen for dødsulykker.
Hver anden dræbt over 60 år
Positivt er det, at børn og unge fylder relativt lidt i drabsstatistikken, men det gør de ældre til gengæld ikke. 56 procent af de dræbte cyklister er over 61 år.
-   I Dansk Cyklist Forbund ser vi to hovedårsager til det her. En del af ulykkerne skyldes usikker kørsel blandt nogle ældre cyklister, men det handler mindst lige så meget om, at trafikken i dag slet ikke er indrettet, så der er plads til alle. Og her tænker jeg ikke mindst på den alt for høje fart på de danske veje, udtaler Claus S. Hansen, landsformand i Dansk Cyklist Forbund.
Gode råd til ældre cyklister
Ældre cyklister kan dog også gøre en del for at passe på sig selv.
- Ældre cyklister kan ikke slange sig i trafikken, som de unge kan. Med alderen bliver de fleste af os mere stive i nakken og får en dårligere balance og reaktionstid. Derfor må vi også køre med den viden om os selv i baghovedet, udtaler Claus S. Hansen.
Han forslår i øvrigt ældre trafikanter at køre med cykelhjelm - og at øge deres synlighed med lyst eller farverigt tøj og evt. en sikkerhedsvest.
Ældre bilister dræbt i trafikken. Søndag ved 18-tiden indløb der alarm-melding over 112 om et solo-uheld på motorvejen ved Herning. En 74-årig mandlig bilist mistede pludselig kontrollen ove sin bil og slog flere koldbøtter og havnede i grøften. Den 74-årige bilist blev kastet ud af bilen og var dræbt på stedet, oplyser Midt- og Vestjyllands politi. Den dræbte var den 74-årige Børge Hansen fra Lind ved Herning.
Mandag sidst på eftermiddagen blev en 60-årig bilist dræbt i en soloulykke på Årestrupvej ved Karup. Den 60-årige bilist mistede herredømmet over sin bil - formentlig på grund af for høj fart - bilen kom ud i rabatten, rullede rundt flere gange hvorved den 60-årige bilist blev slynget ud af bilen og var dræbt på stedet. Manden brugte ikke sin sikkerhedssele. Med sig i bilen havde han sit 11-årige barnebar, der mirakuløst slap fra ulykken med overfladiske skader. Barnebarnet var forsvarligt fastspændt i bilen. Ulykken skete i en af de bløde kurver på Årestrupvej og skyldes formentlig for høj fart og sekunders uopmærksomhed.
tilføjet af

Det var da et træls indlæg

- kunne et link i stedet for al det kopi-paste ikke gøre det? 😃😃
tilføjet af

hvem gider

læse det vrøvl
tilføjet af

Gabbbb

Uden at have læst det, ingen gider læse sådan en smørre fyrre fuld at tørre tal.
tilføjet af

lad bare

være med at overbelaste øverste etage, det tager den bare skade af
tilføjet af

Jeg ville utroligt gerne!

Jeg ville rigtigt gerne have læst indlægget og kommet med et begavet svar. Men da jeg efterhånden er blevet 28 år har jeg valgt at bruge de næste 37 år på at køre bil, istedet for at læse dette indlæg 😉
tilføjet af

hans 11

Jeg er sikker på at pointen kunne have været bragt, uden det var nødvendigt at referere (i detaljer) til stort set alle færdselsuheld ældre mennesker har været involeret i.
Der er ingen skam i at vælge ligegyldigheder fra, så man kan bruge pladsen på øverste etage til at forholde sig til sagens kerne 😉
tilføjet af

Jeg vil

bruge min tid på at læse noget andet, så send denne mail om 30 år, når jeg får tid til at læse dine hjemmestrikkede mening, og få så selv et kørekort.
tilføjet af

Er det for svært

For dig at læse det sådan, eller skulle det være noget anden på en anden side? VH S
tilføjet af

Kan du jo ha ret i

Men der er tilsyneladene en del som ikke fatter hvad det drejer sig om, og kan det være rigtig, og det er rigtig, vi mangler nogle prøver på hvor gode vi er til at køre i trafikken, når vi bliver ældre, kan ikke være rigtig, at man kan køre bil i 60år uden at skulle bevise at man stadig kan takle det forsvareligt. Det er det, det handler OM. VH S
tilføjet af

God ide

Husk at alle bliver ældre, dem som holder det ved lige. VH S
tilføjet af

Ja ja

Nu er det sådan at jeg har kørt løb i bil, siden 1970, startede som 14årig på bane. VH S
tilføjet af

Folkepensionen

Skal holde til meget, den bliver forringet, så er det nemt at påføre dem endnu flere udgifter.
Hvorfor ikke kameraer på alle steder der er sket ulykker, for så at indkalde alle der har vist usikkerhed eller ulovlighed i trafikken, til ny prøve. Derved kunne alle ulykker med bilister fra 18 år til endelig frakendelse, reduceres med 90 %. Og man er ikke ude efter en aldersgruppe, men efter de dårlige billister.
tilføjet af

Kørt løb i bil

vil det sige at du løber i bilen?
Hvad med at lavet bunden, så kan den selv køre.
tilføjet af

Ja hvis

Man ikke åbner munden og siger noget, hvordan skal de så kunne vide at der er nogen der er utilfreds??????? VH S
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.