Flere retarderede børn.
Fra førsteklasserne i København til tiendeklasserne i Aalborg har flere og flere skoleelever så store problemer med at begå sig såvel fagligt som socialt i folkeskolen, at de er nødt til at modtage såkaldt vidtgående specialundervisning.
Ifølge en ny undersøgelse fra Undervisningsministeriet er antallet af skoleelever i vidtgående specialundervisning steget med 48 procent på ti år, således at det i dag er oppe på over 11.000 elever, skriver berlingske Tidende.
Men hvorfor er der tilsyneladende flere børn, der har svært ved at læse, svært ved at regne, svært ved at forstå og svært ved at fungere sammen med andre børn?
De for tidligt fødte børns indlæringsproblemer kan hænge sammen med, at deres hjerner får for lidt ilt eller bliver påvirket af andre stressfaktorer, når de bliver fjernet fra livmoderen før tid.
Børn kan også få hjerneskader pga. fysiske lidelser, f.eks. hjerteproblemer, så hjernen heller ikke får tilstrækkelig ilt, ligesom genfejl og arvelige sygdomme også kan medføre indlæringsproblemer.
Således forklarer Peter Uldall en overrepræsentation af mental retardering blandt indvandrerbørn med, at der er flere indgifte forældre blandt indvandrere, mens mødres stigende fødselsalder også kan være med til at forklare, hvorfor flere børn har indlæringsproblemer.
En anden, men endnu ukendt faktor, er kemiske stoffer såsom phthalater, eller blødgørere, der bliver brugt i industriproduktion. Ifølge Peter Uldall er det ikke utænkeligt, at kemikalierne kan føre til misdannelser i fosterhjerner, akkurat som de bliver mistænkt for at føre til misdannelser i drengefostres kønsdele.
Der er kun ganske få undersøgelser af forekomsten af mental retardering blandt danske børn. En af dem stammer fra Københavns Amt og er fra slutningen af 1990erne.
Den når frem til, at 1,1 procent af danske børn er retarderede, mens tallet er 2,3 procent for børn fra Mellemøsten og 2,8 procent for børn fra Asien.
Ja man burde vel også gøre sig nogle seriøse tanker om, hvad årsagerne er til visse ‘udviklingslandes’ jammerlige tilstand og udviklingsstade. Der tegner sig vel en slags mønster, eller hvad? Når man så samtidig mange steder har en religion eller et politisk system, som bidrager til stilstanden, passiviteten, uvidenheden og konflikterne, så tror jeg nok, man burde begynde at se på fakta og forholde sig konstruktivt til dem. Problemerne løser sig ikke af sig selv, eller bare ved at ’sende flere penge’.
Ifølge en ny undersøgelse fra Undervisningsministeriet er antallet af skoleelever i vidtgående specialundervisning steget med 48 procent på ti år, således at det i dag er oppe på over 11.000 elever, skriver berlingske Tidende.
Men hvorfor er der tilsyneladende flere børn, der har svært ved at læse, svært ved at regne, svært ved at forstå og svært ved at fungere sammen med andre børn?
De for tidligt fødte børns indlæringsproblemer kan hænge sammen med, at deres hjerner får for lidt ilt eller bliver påvirket af andre stressfaktorer, når de bliver fjernet fra livmoderen før tid.
Børn kan også få hjerneskader pga. fysiske lidelser, f.eks. hjerteproblemer, så hjernen heller ikke får tilstrækkelig ilt, ligesom genfejl og arvelige sygdomme også kan medføre indlæringsproblemer.
Således forklarer Peter Uldall en overrepræsentation af mental retardering blandt indvandrerbørn med, at der er flere indgifte forældre blandt indvandrere, mens mødres stigende fødselsalder også kan være med til at forklare, hvorfor flere børn har indlæringsproblemer.
En anden, men endnu ukendt faktor, er kemiske stoffer såsom phthalater, eller blødgørere, der bliver brugt i industriproduktion. Ifølge Peter Uldall er det ikke utænkeligt, at kemikalierne kan føre til misdannelser i fosterhjerner, akkurat som de bliver mistænkt for at føre til misdannelser i drengefostres kønsdele.
Der er kun ganske få undersøgelser af forekomsten af mental retardering blandt danske børn. En af dem stammer fra Københavns Amt og er fra slutningen af 1990erne.
Den når frem til, at 1,1 procent af danske børn er retarderede, mens tallet er 2,3 procent for børn fra Mellemøsten og 2,8 procent for børn fra Asien.
Ja man burde vel også gøre sig nogle seriøse tanker om, hvad årsagerne er til visse ‘udviklingslandes’ jammerlige tilstand og udviklingsstade. Der tegner sig vel en slags mønster, eller hvad? Når man så samtidig mange steder har en religion eller et politisk system, som bidrager til stilstanden, passiviteten, uvidenheden og konflikterne, så tror jeg nok, man burde begynde at se på fakta og forholde sig konstruktivt til dem. Problemerne løser sig ikke af sig selv, eller bare ved at ’sende flere penge’.