56tilføjet af

Har vi brug for en bro til tyskland?

Transportminister Flemming Hansen mener, at en Dansk - Tysk aftale om en fast forbindelse over Femern vil være underskrevet inden for to til seks måneder. Men har vi overhovedet brug for en bro til Tyskland? Er det ikke bare spild af penge?
Hvad mener du – skal Danmark forbindes med bro til Tyskland?
tilføjet af

Sjællænderne har måske -

vi andre har ikke!
tilføjet af

Lidt for hurtig på afsenderknappen!

Jeg ser intet som helst fornuftigt i, at vi skal være med til at betale for en bro, der udelukkende giver Norge og Sverige nemmere adgang til Tyskland og dermed Sydeuropa!
Jeg tvivler på, at en virksomhed i Jylland eller på Fyn vil få ret megen gavn af en sådan bro. Der må være andre og vigtigere ting, vi kan bruge penge på!
tilføjet af

Jeg er sjællænder

men jeg kan da heller ikke lige få øje på den store fordel DK kunne have af en sådan bro. Vi ville få en masse ekstra luftforurening af den gennemkørende trafik, og jeg tror ikke på, at nordmænd og svenskere og hvem ellers vil standse her og bidrage med økonomiske midler til nye luftrensere og hospitaler til ofrene for benzin- og dieselosen.
tilføjet af

BRO ELLER EJ!!

HEJ!
JEG GÅR IND FOR FREMSKRIDT! DET ER CHARMERENDE AT GÅ UD AF BUSSEN I LANGE KØER! OG MASE OP I LANGE KØER PÅ FÆRGEN! DÅRLIG LUFT OVERALT FORVIRRENDE
MENNESKER OVERALT! DOG TOLDFRI VARER HAR MÅSKE
SIN PLI FOLK ER RET REJSETRÆTTE OG IRRITERENDE!
TOILETTER ER MEGET ILDELUGTENDE M.M.DA VIL DET
VÆRE MEGET LETTERE AT BUSSEN BARE KØRTE OVER PÅ EN BRO MÅSKE DYRERE!SELV PRISEN PÅ STOREBÆLT ER JO
DOG BLEVET BEDRE!MEN MANGE BLIVER ARBEJDSLØSE!
SÅ DEM MÅS DER OGSÅ SES PÅ! FOLK ER GLADE FOR
MALMØ OG STOREBÆLT FORBINDELSEN SÅ JEG TROR PÅ AT DE OGSÅ BLIVER GLADE FOR BRO TIL TYSKEN!TÆNK HVOR
MANGE SOM STORMER GENNEM TYSKEN !BILERNE HAR OGSÅ DERES KVALER! HAR JEG HØRT PÅ FÆRGERNE! DET ER JO
HELLER IKKE BILLIGT?!!!!SÅ HIT MED BROEN!
tilføjet af

Jawohl

Jeps, vi behøver den bro. Når vi skal ud at rejse, ønsker vi så ikke alle at få den hurtigst mulige forbindelse? Jeg gør ihvertfald.
Turisme mæssigt, og det er en af vore største indtægtskilder, er et ligeledes et ernormt plus.
Vi får en bedre infrastruktur.
Den Fehmernbro har jeg set frem til de sidste 10-15år. Og endelig har vi med Peter-Harry-Carstens i SlesvigHolstein fået en ministerpræsident som får ting til at ske. Han er visionær, og denne bro skal vi ikke betale alene.
tilføjet af

nej

nej det skal vi ikke hvad skulle vi med den folk må køre igem landet hvis di skal til vors naboland vi ligger jo sammen nu må de lige se at bruge pengen orndligt (fuck venster)
tilføjet af

For

Jeg ville stemme for, al fast forbindelse er for mit synsfelt et fremskridt.
Økonomisk bliver det ikke nogen belastning fordi det er brugerne der skal betale.
Kan nogen fortælle hvilken bro vi har, der ikke har været protest mod? Og hvad er holdningen til de samme nu? Min opfattelse er at vi næsten alle er glade for forbindelserne bagefter.
tilføjet af

Det er nemlig sandt....

Enig der, og med Deutsch-Dansk et eller andet. Vi rykker nærmere hinanden, og når det så ikke bliver en økonomisk belastning på vores skattebillet, så kan jeg ærligt talt ikke få øje på vægtige argumenter imod den bro.
Og som du siger, så har der været masser af protest forud for diverse broer, men bagefter bruger vi dem og nyder at rejsetiden forkortes betragteligt. Færgetrafikken er en pestilens med masser af ventetid.
Vi er nu engang blevet mere fortravlede og derfor er alt der kan forkorte ventetider velkomment.
TTT*
tilføjet af

Bornholmsbroen

Nej vi sjællændere har heller ikke brug for en bro men måske Sydhavsøerne har?
Det er kun et præstige projekt for trafik-ministeren som heller burde se på andre forhold. Feks huller i vejene.
Hvis der endelig skulle bygges en bro burde den gå til Bornholm.
tilføjet af

Udvikling

Ja, selvfølgelig har vi det. Ligesom Øresundsbroen og Storebæltsbroen har skabt vækst i den danske økonomi, og skabt flere arbejdspladser, vil en bro mellem Danmark og Tyskland ligeledes være godt for den danske økonomi!
tilføjet af

Bornholm?

Kan en bro til Bornholm selvfinansieres? Så ingen alarm fra min side.
Hullene i vejen skal repareres, men de skal finansieres af trafikministeriet.
I det hele taget skulle alle veje og reparationer også selvfinansieres. Man kan fjerne "vægtafgiften", og indføre "road pricing" i stedet, så kunne denne afgift gå direkte til vedligehold og fornyelser på de strækninger der bliver kørt. Det ville blive en mere afbalanceret vejnet, slipper for at bygge 10 km motorvej i Jylland hver gang man skal have 3 på Sjælland.
tilføjet af

bro

Er det ikke mest Tyskland der vil have den bro? Så de kan brage igennem Danmark til skisportsstederne i Sverige Og Norge!
Hvad er der i vejen med skibene? En pavse i den stressede hverdag,det er sgu da hyggeligt med en sejltur på søen over en kop kaffe eller en bid brød!
Jeg tror det fremavler mere stress,Drop den bro!!!!
tilføjet af

Nej, vi er jo allerede landfaste med Tyskland

og med storebæltsbroen er øst- og vestdanmark landfaste med hinanden. Endelig er vi med øresundsbroen landfaste med Sverige og resten af den skandinaviske halvø. Så vi kan sagtens komme tørskoede rundt.
En fehmarn-bro vil kun betyde at svenskere og sjællændere kunne spare 50-70 km ved at slippe for turen hen over Fyn.
Det er jo ikke mere en de omveje man må skyde omkring storbyer, søer, bjergmassiver og floder længere nede i Europa.
Pengene kunne bruges langt bedre på at få opgraderet vores forældede jernbanenet.
Der er et aspekt i problematikken man ikke må glemme og det er en hårdt tiltrængt egnsudvikling til det fattige sydsjælland, lolland og falster.
Men der må være andre måder end at bygge en bro. Man kunne f.eks. flytte statsinstitutioner fra hovedstadsområdet ud i egne der trænger til udvikling og vækst.
tilføjet af

Ingeniørkunstens grænser

flyttes godt nok hele tiden, men en bro til Bornholm....hmmmm....der går nu nok et par år endnu inden at det er muligt.
tilføjet af

Jylland og Fyn egner sig til veje

Fordi afstandene herovre er store. Man er nødt til at kunne komme hurtigt frem. Derfor skal vejene være gode og bygget til høj hastighed.
Sjælland egner sig bedre til tog og andre offentlige transportmidler fordi dens befolkning er centreret omkring københavn. Aftandene er korte og det drejer sig istedet om at transportere mange mennesker af gangen. Hertil er tog gode, da de er hurtige, kan transportere mange mennesker og ikke optager ret megen kostbar plads i landskabet.
tilføjet af

Vanvittigt!

Vi er ligesom landfaste med Tyskland. Man skal godt nok over Jylland, men hvor stor en omvej er det i virkeligheden?
Vi er lidt for forvænte i Danmark med vores korte afstande!
Hvis man spørger mig (og mange andre jeg har talt med det om), er det historien med fisken og cyklen om igen...
tilføjet af

Vi har ikke brug for den bro

Vi har ikke brug for den bro. Nu er jeg så tilfældigvis en af dem der kommer nede fra Lolland/falster af, og jeg mener netop at det vil gå ud over egnsudviklingen, idet at folk bare vil brage igennem landskabet, og ikke gøre holdt. Jeg tror vi vil ende lidt som Fyn, som et bump på vejen fra sjælland til Jylland - i dette tilfælde bare mellem Tyskland og sjælland.
Dertil skal det også siges, at arbejdsløsheden også vil stige, idet færgerne så forsvinder...NEJ...drop den bro og brug pengene på vore gamle jernbanesystem...det trænger da til en opdatering....
tilføjet af

England, Norge og Polen

Hvad med en bro fra til England, eller til Norge éller polen for den sags skyld. Det ville da være dejligt ikke ???
tilføjet af

Naaaa

Til den pris det vil koste... No way, not worth it.
Så nej tak.
tilføjet af

Afstand?

Den længste afstand er vel ikke på mere end 350 km. og hvor mange kører så langt. Vel ikke mere end at de kan klare sig med enkeltsporet motortrafikvej.
I myldretiden er alle toge fulde i Københavnsområde, og motorveje, der går vel lige så lang tid at køre til den nærmeste station, som det tager at køre fra Ebeltoft til Skagen.
tilføjet af

Fisken og cyklen?

dén kender jeg ikke
tilføjet af

no we don´t

gøre flere fattige færgearbejdere arbejdsløse❓- det har vi ikke brug for!
tilføjet af

Og broderfolkene?

Og hvad med svenskere og nordmænd? Skal de også bare over Jylland?
Come on, det kan da ikke være SÅ svært at få øje på fordelene?
TTT*
tilføjet af

naaaaaa

Tal dog dansk MAND !!!!Eller skal du bare spille smart! Det er ser ikke brug for her !!!!
tilføjet af

Ja tak

jeg synes det ville være på tide at få en sådan bro. Tænk på hvor hurtigere man kan komme sydpå, og hjem igen efter ferien. Istedet for at skulle bestille færgebillet og være i havn ½ time før afgang, eller stå i uendelige køer for at komme med.
Gods transporten vil også blive forbedret, idet godstogene vil kunne tage en kortere vej til Sverige og de øvrige nordiske lande.
Vedr. alle de skræmmekampagner om alle de arbejdsløse færgemedarbejder, så er det de samme argumenter der var dengang storbæltsbroen skulle bygges. Der skabes andre former for arbejdspladser når infrastrukturen ændres.
Jeg har oplevet en by som Nyborg, der er blomstret helt op med broen. De har en masse hoteller til konferencer, ferie m.m. før var det bare en færgehavn.
Så er der hellere ikke nogen der savner DSB kaffen! Den var der elendig! Nu kan man selv vælge hvor og hvornår man ønsker at holde pause og drikke kaffe...
Derudover har jeg selv prøvet at køre på de jyske motorveje i "myldretiden", man mødte maks 10 biler på en time! Og det skulle der laves to-tre sporede motorveje for det?
tilføjet af

Storebælt, Øresund, og så Femern

Idag er der allerede fast forbindelse til Tyskland, for Sjællændere, Svenskere og Nordmænd, hvis man altså gider og køre en stor omvej over Storebælt. Jeg er fra nordsjælland og er selv stærk tilhænger af Femernbælt broen. Dog er det på betingelse af at Tyskland udvider en ca. 18 km. lang strækning til motorvej. Som det ser ud nu kommer der kun motorvej til Heiligenhafen, og ikke til "broen" (puttgarden). Samtidig mener jeg også at E55 bør udbygges til motorvej mellem Ønslev (E47, Sydmotorvejen) og Gedser, for at undgå at Gedser-Rostock skal lukke (dette er dog ikke et krav for min støtte til "broen").
tilføjet af

ikke kun for gennemkørsel

De bygger ikke kun broen for at kunne kommer nemmer frem og tilbage.. de bygger broen for at skabe en vækst på lolland.. lolland er sagt på en meget grim måde københavns losse plads.. hvorfor tror i at kommunerne på lolland river de gamle huse ned med det samme de bliver tomme.. i frygt for at bistansklienter skal bosætte sig og nasse på kommunerne (har selv boed på lolland i mange år)
broen skal bygges så vi kan få nogle store virksomheder til at bosætte sig og med beder transport muligheder mellem lolland og tyskland er der større mulighed for dette og som et kæmpe plus så skaber den bro en masse nye arbejdspladser så jo vi skal have den bro og dem der modsiger dettte skal huske at tænke på alle de arbejdsløse mennesker vi kan få i arbejde.. dette vil også komme alle os andre til gode...
tilføjet af

Helt klart.. ja vi skal have den bro...

tænk på alle de nye muligheder den bro kan skabe.. trække en masse nye virksomheder til og en masse nye arbejdspladser til og den vækst vi vil få i samfundet..
helt klart JA.
tilføjet af

Nej

Upraktisk med en fast forbindelse, hvad nu hvis broen går i stykker og vi ingen skibe har ?
tilføjet af

GAAAB

Hvad hvis skibene synker, og vi ingen bro har?
tilføjet af

Prognoser beregninger

Det kan hverken du eller jeg eller andre alm mennesker kloge sig om.
Man bygger ikke bare en bro. Man får lavet nogle prognoser på trafik der afdækker hvor stort behovet er og så beslutter man efter det.
Hvis prognoserne siger at det vil være en god ide at bygge en bro, så syntes jeg sjovt nok også at det vil være en god ide.
Vh jacob
tilføjet af

Jeg tror

du må forklare hvordan du kommer til 50 km ekstra?
Og pengene kan ikke "bare" bruges til noget andet, for det er brugerne der skal betale, tror du virkeligt at dem der i dag sejler, syntes det er i orden dersom de også skal betale ekstra til hulle på de mest øde veje i Jylland?
tilføjet af

Hvordan

vil du skaffe penger til banen? Bropengene bliver betalt af brugerne, i modsætning til Storstrømsbroen og Farøbroen. Du kan sikkert også huske mostanden mod Farøbroen? I dag er al modstand væk.
Du kan ikke bruge pengene fra indtægter du ikke har, til udgifter.
tilføjet af

Den

vil ikke koste dig noget uden at du bruger den.
tilføjet af

Der er

forkert at beholde færgene for arbejdspladser skyld. Sådan er det med alt overflødigt, det skal ikke beholdes for arbejdspladsernes skyld. Vi har hørt det når vi får fred et sted også, forsæt krigen for det giver mange arbejdspladser. Og når der skal nedlægges kaserner.
tilføjet af

til vonduus

Det er kloge ord. Spørgsmålet er, at komme ud med æren i behold. Jeg tror opgaven er uløselig, man ved ikke hvad demokrati er
tilføjet af

link

tilføjet af

nej nej ingen ratzstelle danemark+sindsyge jydemotorveje

og så ku man stoppe bygning af tomme jyske motorveje.
forstil jer flere lastvogne i myldre tids trafikken omkring kbh.
hvad med afgift for udenlanske lastvogne der slider på dk motorveje og extra ved brug af kbh veje i myldretiden.
tilføjet af

så malgler i jo bare at have nogle biler

det er totalt spild af penge der er jo ikke en bil i myldretiden.....det er som ballerup kl 0300
tilføjet af

ja da

Ja det skal vi
tilføjet af

Hvad i ALVERDEN...

... er da det for noget bavl?!!?!?!? Vi har en UDEMÆRKET VEJ til Tyskland - burde det ikke være nok????? Jeg er SÅ træt af at der bliver brugt en hulens masse penge på sådan noget pjat, for at sige det mildt - når mange af vores skoler står i forfald, så brug dog pengene FORNUFTIGT i stedet for...............
tilføjet af

Skal

du stille dig op ved færgelejet for at opkræve penge til skoler? Det er dem der i dag, plus enkelte der kører om Jylland, der skal betale for broen.
Bliver lidt som om du ikke kan gå på arbejde, fordi du skal spare udgifterne til at pendle fordi du skal bruge pengene til ukrudtsbrænder.
tilføjet af

Og du tror...

...helt seriøst SELV på at vi ikke komme til at koste en øre på den bro eller hvad?? Er sq så træt af at regeringen ikke kan finde ud af at bruge penge på noget vigtigt istedet for sådan noget unyttigt LAL - det er sq OS der betaler for det over skattebiletten...
tilføjet af

Nyborg

"Jeg har oplevet en by som Nyborg, der er blomstret helt op med broen. De har en masse hoteller til konferencer, ferie m.m. før var det bare en færgehavn."
Nu bor jeg tilfældigvis i Nyborg, og der er nøjagtig de samme hoteller som der var, inden broen blev bygget!
Undskyld mig, men som Nyborg-borger har jeg MEGET svært ved at se, at broen har været en stor økonomisk fordel for byen! At det er blevet nemmere at komme til og fra Sjælland, det kan vi være enige om, men så heller ikke mere.
tilføjet af

Fortjensten

er ikke let at måle, men jeg vil mene at når det er billigere og hurtigere at komme over Storebælt, må det betyde noget i transportomkostninger.
Vi kan også se hvad jyder har opnået, motorvej med en trafik tæthed på 15.000 biler i døgnet, medens mange på Sjælland har en tæthed på 75.000, argumentet for jyske mafia skulle være infrastruktur.
Hvordan var der i Nyborg den gang I havde "færgetræk"? Tit tænkt på at det måtte være irriterende.
tilføjet af

Regeringen skal

ikke bruge penge på den bro! Derfor kan de hellere ikke bruge de penge til noget andet.
Kan du bruge skattepengene til noget andet ved at blive hjemme fra arbejde?
Den sidste bro staten har haft udgifter på var Farøbroen.
Broene bliver bygget af private, og betales af efterhvert som pengene kommer ind.
tilføjet af

Færgetræk

"Hvordan var der i Nyborg den gang I havde "færgetræk"? Tit tænkt på at det måtte være irriterende."
Det var der ikke ret mange, der egentlig tænkte over den gang. Sådan var det bare, og sådan havde det altid været. Byen var jo indrettet efter det.
tilføjet af

Hmmmm....

...Ja - SIKKERT...
tilføjet af

stor brug for

der er mange danske transportfirmaer der slipper for at kører en kæmpe omvej over jylland. det vil også aflaste motorvejene derovre. det tror der er mange der vil være glad for...
mh Jacob
tilføjet af

Ich bin ein panzermensch

JAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tilføjet af

bro

deter der ikke brug for jeg tror der er gået for meget bro i dette land
tilføjet af

nemlig

det er da fornuftig snak
tilføjet af

Du har vist

ikke været afhængig af en færge hvor mandskabet har gået i strejke?
tilføjet af

Man skulle

havet tænkt på den bro inden man byggede Storebæltbroen. Så kunne det også være vi slap for alle de jyder her på sjælland. Plus Tyskland betaler halvdelen af broen.
Desuden hvis det kun er fordi vi skal glæde svenskerne og nordmændene burde de også give et bidrag til den. :P
tilføjet af

Alle der benytter

broen skal betale for den, danske, svenske, norske, tyske, og alle de andre der kører over den.
tilføjet af

Det er aldrig et spørgsmål,.....

.....om vi har brug for en bro. Vi kan nemlig sejle fra nu af og til Ragnarok.
Men det vil vi ikke!!!
Hvis den teknisk/økonomiske mulighed foreligger, vil vi (vidt begreb) foretrække en bro.
Spørgsmålet er kun, hvornår den kommer!
Og spørgsmålet er også: Hvor kommer de næste broer/faste forbindelser?
Helsingør - Helsingborg
Ystad - Rønne
Frederikshavn - Gøteborg
Bøjden - Fynshav
Spodsbjerg - Tårs
Hvor mener I, den næste (efter Fehmerne Bælt) vil komme???
Hilsen
Gråskæg
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.