Hvad vil vi med kollektiv trafik ?
For mig at se handler det om at binde landet sammen, således at befolkningen forholdsvis ubesværet kan rejse fra "Gedser til Skagen".
Mange i vort samfund har ikke adgang til bil grundet evne eller økonomi. Adgang til at rejse skal vel ikke være begrænset heraf, hvorfor det er fornuftigt med et kollektivt transportsystem.
Passagergrundlaget afgør naturligvis antallet af afgange, men udrejse morgen og hjemkost aften bør være muligt i et geografisk lille land som Danmark.
Tog er langt mere komfortabelt end busbefordring.
Moderne lette togsæt med gode accellerationsegenskaber og hastigheder på op til 180 km/t giver hurtige rejsetider (forudsat et velholdt skinnenet).
Moderne togsæt giver også adgang til mere plads pr. person, adgang til internet, kaffeautomat og toiletter.
På elektricificerede strækninger kan tog køre på vindmølleenergi etc. hvilket gør busdrift mindre acceptabel mht. CO2.
Naturligt er det således at binde Danmark sammen ved brug af ordentlige togforbindelser hhv. bus i tyndt befolket områder.
Det er vel også fornuftigt at alle danskere har adgang til rejse til/fra vore nabolande. Ligesom InterCity-togene kører indlands, så kan vi også bruge et InterCity-system København-Berlin/Hamborg (adskillelse/samling i ex.vis Lübeck).
Kører toget mellem Kastrup og Berlins nye lufthavn, så kan mange flyforbindelser samlet set spares (mindre CO2 udslip).
Ved brug af køreplaner i stil med Københavns S-tog (ex.vis linie A og E) vil der være basis for at genåbne mange mindre stationer til glæde for pendlere, hvorved mange ellers kommende motorvejsbaner og CO2 udslip kan spares.
Fremtidens bil bør være et transportmiddel man kun har lyst til at benytte i tyndt befolket områder eller hvor den kollektive trafik ikke har noget at tilbyde.
Ex.vis kan en ny linieføring i forbindelse med Fehmer Bælt broen gøre det muligt at køre hurtigtog Nykøbing Falster - København på bare 45 minutter, hvilket sikkert vil fjerne mange tusind pendlere fra Køgebugt motorvejen.
Mulighederne er der altså, hvis man vil gøre sig den ulejlighed at gennemtænke dem og gøre brug af dem !
Mange i vort samfund har ikke adgang til bil grundet evne eller økonomi. Adgang til at rejse skal vel ikke være begrænset heraf, hvorfor det er fornuftigt med et kollektivt transportsystem.
Passagergrundlaget afgør naturligvis antallet af afgange, men udrejse morgen og hjemkost aften bør være muligt i et geografisk lille land som Danmark.
Tog er langt mere komfortabelt end busbefordring.
Moderne lette togsæt med gode accellerationsegenskaber og hastigheder på op til 180 km/t giver hurtige rejsetider (forudsat et velholdt skinnenet).
Moderne togsæt giver også adgang til mere plads pr. person, adgang til internet, kaffeautomat og toiletter.
På elektricificerede strækninger kan tog køre på vindmølleenergi etc. hvilket gør busdrift mindre acceptabel mht. CO2.
Naturligt er det således at binde Danmark sammen ved brug af ordentlige togforbindelser hhv. bus i tyndt befolket områder.
Det er vel også fornuftigt at alle danskere har adgang til rejse til/fra vore nabolande. Ligesom InterCity-togene kører indlands, så kan vi også bruge et InterCity-system København-Berlin/Hamborg (adskillelse/samling i ex.vis Lübeck).
Kører toget mellem Kastrup og Berlins nye lufthavn, så kan mange flyforbindelser samlet set spares (mindre CO2 udslip).
Ved brug af køreplaner i stil med Københavns S-tog (ex.vis linie A og E) vil der være basis for at genåbne mange mindre stationer til glæde for pendlere, hvorved mange ellers kommende motorvejsbaner og CO2 udslip kan spares.
Fremtidens bil bør være et transportmiddel man kun har lyst til at benytte i tyndt befolket områder eller hvor den kollektive trafik ikke har noget at tilbyde.
Ex.vis kan en ny linieføring i forbindelse med Fehmer Bælt broen gøre det muligt at køre hurtigtog Nykøbing Falster - København på bare 45 minutter, hvilket sikkert vil fjerne mange tusind pendlere fra Køgebugt motorvejen.
Mulighederne er der altså, hvis man vil gøre sig den ulejlighed at gennemtænke dem og gøre brug af dem !