9tilføjet af

Hvad vil vi med kollektiv trafik ?

For mig at se handler det om at binde landet sammen, således at befolkningen forholdsvis ubesværet kan rejse fra "Gedser til Skagen".
Mange i vort samfund har ikke adgang til bil grundet evne eller økonomi. Adgang til at rejse skal vel ikke være begrænset heraf, hvorfor det er fornuftigt med et kollektivt transportsystem.
Passagergrundlaget afgør naturligvis antallet af afgange, men udrejse morgen og hjemkost aften bør være muligt i et geografisk lille land som Danmark.
Tog er langt mere komfortabelt end busbefordring.
Moderne lette togsæt med gode accellerationsegenskaber og hastigheder på op til 180 km/t giver hurtige rejsetider (forudsat et velholdt skinnenet).
Moderne togsæt giver også adgang til mere plads pr. person, adgang til internet, kaffeautomat og toiletter.
På elektricificerede strækninger kan tog køre på vindmølleenergi etc. hvilket gør busdrift mindre acceptabel mht. CO2.
Naturligt er det således at binde Danmark sammen ved brug af ordentlige togforbindelser hhv. bus i tyndt befolket områder.
Det er vel også fornuftigt at alle danskere har adgang til rejse til/fra vore nabolande. Ligesom InterCity-togene kører indlands, så kan vi også bruge et InterCity-system København-Berlin/Hamborg (adskillelse/samling i ex.vis Lübeck).
Kører toget mellem Kastrup og Berlins nye lufthavn, så kan mange flyforbindelser samlet set spares (mindre CO2 udslip).
Ved brug af køreplaner i stil med Københavns S-tog (ex.vis linie A og E) vil der være basis for at genåbne mange mindre stationer til glæde for pendlere, hvorved mange ellers kommende motorvejsbaner og CO2 udslip kan spares.
Fremtidens bil bør være et transportmiddel man kun har lyst til at benytte i tyndt befolket områder eller hvor den kollektive trafik ikke har noget at tilbyde.
Ex.vis kan en ny linieføring i forbindelse med Fehmer Bælt broen gøre det muligt at køre hurtigtog Nykøbing Falster - København på bare 45 minutter, hvilket sikkert vil fjerne mange tusind pendlere fra Køgebugt motorvejen.
Mulighederne er der altså, hvis man vil gøre sig den ulejlighed at gennemtænke dem og gøre brug af dem !
tilføjet af

Lad os droppe fehmarnbroen

og istedet bygge en bro over kattegat fra Hov til Røsnæs over Samsø. Den skulle bestå af en kombineret motorvejs- og togbro.
I østjylland er der efterhånden utrolig meget pendling mellem de store købstæder langs østkysten Fra nord mod syd: Randers-Århus-Skanderborg-Horsens-Vejle-Kolding-Fredericia-Middelfart. Det er en tendens der har været stigende i en del år og stadig er det, så trafikken imellem disse byer bliver gradvist mere og mere intens. Det er selvfølgelig positivt, men trafikken skal afvikles fornuftigt for at understøtte den gode udvikling.
Byerne er alle forbundet som perler på en snor af en jernbane. Hvis man ville flytte noget af trafikken fra den efterhånden meget trafikerede motorvej over på jernbanen skulle man indsætte nogle hurtigtaccelrerende tog ind på strækningen med hyppige stop og afgange. Det ville foruden indkøb af nye tog også kræve en opgradering og elektricificering af strækningen nordpå.
Men jeg tvivler på at staten og DSB nogensinde gider realisere det. Kattegatbroen måske, men aldrig en opgradering af den østjyske bane - det skulle i såfald være første gang siden 30'erne!
tilføjet af

kollektiv trafik ved København

Dette skal udbygges og forbedres væsentligt, men selvfølgelig skal de øvrige egne af landet også prioriteres. Men man skal altså også være realistisk. Det største behov er i København, om man kan lide det eller ej. I mine øjne er det fuldstændig tåbeligt at vi har har by der bare vokser og vokser, og presset på vejnet, cykelstier og kollektiv trafik bliver større og mere og mere håbløst og gebærde sig rundt i.
Jeg synes hellere man skal forsøge og få gang i en debat om hvordan man kan vende udviklingen.
Et forsigtigt forslag kunne være at rykke nogle af uddannelses institutionerne ud i landet til mindre byer. Men selvfølgelig ikke til Bornholm!!!!
tilføjet af

Et fromt ønske

om at den kollektive trafik ville fungere på alle tider af døgnet - modsat nu - og at det ikke skulle være nødvendigt at bruge 1½ time på at blive transporteret 34 km.
Hvis dette nogensinde skulle blive opfyldt, vil jeg gerne undvære min bil.
tilføjet af

Politisk nytænkning efterlyses

Kollektiv trafik og infrastruktur er et samfundsanliggende. Ruterne skal ikke styres af, om det kan betale sig at holde dem i gang, som det jo naturligvis bliver, når private firmaer overtager. Kig på storbyer rundt om, New York, London, Prag, Budapest, Wien, der venter man sjældent længere end 3-4 min, og det går hurtigt. Af en eller anden grund har man ikke problemer med at skinnerne "slår sig" om sommeren, selv om skinnenettet befinder sig på breddegrader der ligger langt sydligere end vores.
Kig Jer om, DSB, effektivisér, skaf noget rullende materiel, der kan rumme nogle flere passagerer end de små dagligstuer, der kører rundt her, og gør så nærtrafikken om de større byer gratis, så skal I se, der bliver plads på indfaldsvejene. Og så sparer man også de milliarder en 8-sporet Køge-bugt-motorvej koster.
tilføjet af

Lad os bygge begge

og være pionere for fremtiden. Både København og Jylland ville blive bundet sammen med Hamburg og Berlin.
tilføjet af

hmm..

Fordi trafiken er såkaldt kolektiv er det jo ikke ensbetydende med at den er miljø venlig, selv et fyldt S tog såfremt folk er sidende har vist svært ved at hamle op med en bil, jeg tror faktisk at ud over myldertiden er det vist kun regningen som er kolektiv, tja selv de reserverede bus baner er jo ikke med i Hts budget, men til gengæld en stor del af københavns politik til at besværliggøre fremkomeligheden, og privat befordring er der vel ikke noget galt med ud over mangel på alternative energi typer pt, men det løser sig vel af naturens vej,da vi jo før eller siden løber tør for fosilt brændsel.og desuden bruges ca 50 % af klodens globale energibehov til fly pt.transport behovet liger vist omkring 12 %, inc kolektiv transport. tja verden bliver ikke lyse rød af gode tanker.
tilføjet af

når nu vi

har den lejlighed at have selveste transportministeren med til debat, vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige, hvor er det dog ynkeligt med den undskyldning om at det er tidligere tiders regeringers skyld at skinnerne er i så dårlig stand som de er. Det retfærdiggør da ikke at der ikke er sket ret meget de seneste fem år.
Jeg ved ikke om sko industrien ikke behøver at der tænkes nyt og konstruktivt, men bare passer sig selv også går det. Men tog brugere har altså krav på en hvis professionalisme fra øverste ansvarlige for tog driften.
tilføjet af

Nej for hvis fehmarnbroen bygges

så udskydes det andet. Iøvrigt er København jo allerede landfast med Tyskland via storebæltsbroen.
Problemet med fehmarnbroen er dels at Tyskland ikke vil have den og dels at den spåes at få en meget lille trafik. Den fejl har man en gang begået da man byggede øresundsbroen med en døgntrafik på 8.000 biler i døgnet.
Med fehmarnbroen kan man desuden sige at der ikke lokalt er de helt store befolkningsmasser der knyttes sammen af en sådan bro. Den kommer til at forbinde et par roemarker for nu at være grov.
I modsætning hetil kommer en bro over Kattegat til direkte at forbinde Danmarks to største befolknings og vækstcentre. Hovedstadsområdet og Østjylland. 150 km i fugleflugtslinie - ingenting i et hurtigtog - se det kunne blive yderst interessant!
tilføjet af

ok til Femern-bro

Femern-bro ville gøre meget godt for lolland falster som er et stort ydre område i dk som jeg personligt mener er meget glemt iforhold til resten af dk og mon ikke jyderne har fået de motor veje som de skal have
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.