13tilføjet af

JEG VIL VÆRE SPILUDVIKLER

Hey jeg kunne godt tænke mig at lave spil,
(computerspil eller til konsoller..)
men jeg aner slet ikke hvor og hvordan man kan blive det...
vil meget gerne have så meget info som overhovet muligt, da min studievejleder ikke også er helt blank.
håber der er nogle der kan hjælpe.
/CC
tilføjet af

Spiludvikler

tilføjet af

En svær en...

Det er også svært at sige noget konkret om hvordan man kommer ind i den branche.
Men altså, hvis du med "udvikler" mener en af dem der sidder ved tasterne og får tingene til at virke, så skal du jo være programmør. But how..?
En uddannelse som datamatiker, IT-ingeniør eller datalog (mit studie) giver en bred og grundlæggende viden om programmering. Men, hvis man vil være et rigtigt "kodesvin" som kan de tricks som spilfabrikanterne søger, så kræver det en stor interesse og ihærdighed - man skal være en 24 karats nørd :-)
Mange programmørtalenter har slet ikke nogen uddannelse, de er bare selvlærte.
Der er jo osse kommet en 2årig kandidatuddannelse i "computerspil", kræver en bachelorgrad i et andet studie. Om det bliver den direkte vej til den fede spilbranche, har jeg lidt mine tvivl om.
Der er givetvis andre jobs end lige programmør, f.eks. grafiker, storyteller/idé-mager. Men igen, det er pokkers svært at sige noget konkret om relavant uddannelse.
tilføjet af

Se her

Du kan jo starte med at lære programmerings sproget C++
Som stort set alt er bygget på i dag, og så kan det siges at hvis du efterhånden kan forstå hvordan det er bygget op, så er du halvejs ;)
sæt dig et lille spil projekt.... såsom Pacman
Tog mig en måneds tid at programmere det :)
men C++ kan findes alle steder, kig på google.com og søg på det, og diverse tutorials til at hjælpe med programsproget, kræver en enorm tålmodighed, så har du det, er det jo cool
Held og lykke
tilføjet af

tjaaa

du skal helt klar vælge hvad du gerne vil lave inde for spil udvikling.
- grafik
- mange underpunkter
- programmering
- her er mange underpunkter
- lyd
- andet
men jeg går ud fra at du gerne vil spiludvikle/programmerer. Ergo skal du fokusere på matematik/algoritmer og kode-logik. Hvilket sprog du lærer er egentlig irrelevant, da logikken er næsten den samme i alle sprog. men eftersom C++ er et af de dominerende sprog inden for spilbranchen. så ville jeg nok tage det. Derudover skal du sætte dig ind i ting som openGL og DirectX. Jeg ville tage en datalogisk uddannelse på en 5 år (efter gymnasiet) hvis du ikke har noget programmerings erfaring. derudover skal du bruge tid på det i fritiden også. Det er ikke svært at lave spil som pong, pacman, snake eller lign. det kan man smække sammen på ret kort tid. men opbygning af motor, fysiske love, optimering af kode og lign. er ikke noget som kommer lige sådan. Du kan gå ind på IO interactives eller andre spil udvikleres hjemmesider og se deres jobopslag for at finde ud af hvad du skal kunne.
derudover er det en god ide at have en grundlæggende viden inden for 3D animation også, f.eks. 3dMAX.
Endelig kan du f.eks. hente sourcekoden til spil som f.eks. quake 1 (mener den er blevet frigivet, ihvertfald motoren) og sætte dig ind i den. og derefter selv lave rettelser i den for at få en fornemmelse af hvordan sådan nogle er sammensat. Der er også skrevet mange guide til spiludvikling på nettet.
For praktisk spil udviklings erfaring vil jeg anbefale at du involvere dig i de opensource projekter som findes online. f.eks. på sourceforge.net
derudover skal du huske på at der er en grund til at IOI og andre danske udviklere hyrer udenlandske ansatte. der er meget få i danmark som er kvalificeret til det arbejde.
men god fornøjelse ihvertfald
tilføjet af

jeppe

Vil faktisk ligesom jeppe være datalog. Giver et godt grundlag for at blive spiludvikler.
tilføjet af

helt igennem

jeg er helt igennem NØRD!"!"!"!
tror godt jeg kan klare mig.
jeg er så stor en nørd at jeg ABSOLUT ikke kan bruge andet end et digitalur. LOL?
jeg har længe ønsket at lave spil.
Håber virkeligt på at jeg har en chance for at få en uddannelse indenfor det...
(faktisk tænkte jeg også på om ikke der var et sted jeg kunne komme i praktik?)
tilføjet af

TAK TIL ALLE!

indtil videre tusind tak for alle jeres indlæg! det er dejligt med en smule hjælp :)
det første jeg vil når jeg kommer hjem fra arbejde er helt klart at sætte mig lidt ind i C++, derefter vil jeg bruge noget tid på 3dMax.
er der ellers andre nyttige programmer? specielt indenfor 3d? helst nogle der er lidt namme at komme igang med, derefter kan jeg jo gå til et højere "level" :)
Tusind tak!
tilføjet af

Re: Se Her

Jeg synes ik at han skal starte med C++ da det måske kan være lidt for svært at starte med med mindrer man har lidt kenskab til programmering. Et sprog som fx Python, ville jeg nok heller anbefale at starte med.
Er faktisk selv lige begyndt at lære om python.
//Zwekie
tilføjet af

Spil

www.imma.dk
tilføjet af

At lære

Hvor kan man lære Python?
på forhånd tak
tilføjet af

Python tutorial

Klik ind på http://docs.python.org/tut/
Det er godt nok på engelsk, men det må du vist leve med...
tilføjet af

Læs til spiludvikler

Hej
jeg arbejder på en skole som tilbyder uddannelsen datamatiker i spiludvikling - se mere på www.eadania.dk - det foregår i Grenaa.
Held og lykke med det
Marianne
tilføjet af

hellere start med noget nemmere

Jeg vil foreslå at man starter så ledes:
- Lær HTML, for at finde ud af hvad fuck er det jeg går i gang med.
- gå derefter over til php, nok det nemmeste programmerings sprog der er pt.
- så Java, her kan du lave dit eget spil relativt nemt, her burde du være ret sikker på om de kan lide det eller ej.
- rund af med C++, her kan du så programmere store spil (takes shit loads of time)
Udd. søg ind som datamatikker på et Uni og derefter spil udvikler på ITU (IT-uni i KBH). burde dække dig ret godt :)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.