Jettime Svar! ang brændstof forbrug pr passagere
Tak for et godt svar fra Jettime
Turen hjem fra Lanzarote
Dejligt med en ekstra tur med start og landing.
Her kommer svaret. så behøver i ikke ?
Det kan man regne ud
Tak for din mail.
Jeg skal prøve at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.
Af din mail, kan jeg næsten regne ud, at du var med på JTG216 den 8. februar som måtte mellemlande i Faro på vejen hjem grundet kraftig modvind.
Dette var lidt usædvanligt da der som regel er medvind fra Lanzerote til København og modvind København til Lanzarote. Denne dag var dog forskellig fra standard da en arktisk jet strøm med kraftig vind blæste fra Nord mod Syd. Normalt er vindene fra Vest og blæser mod Øst hvilket giver en modvind mod Kanarieøerne og en medvind hjem.
Når vi sender et fly af sted fra f.eks København til Lancerote så flyver vi ikke nødvendigvis den korteste strækning. Vi beregner på dagen, hvilken rute der bedst kan betale sig. Det kan godt betale sig at flyve en rute som er 200 km længere, hvis vi kan fange en bedre medvind som samlet set, på trods af den længere strækning, giver en hurtigere flyvetid og dermed et lavere brændstofforbrug. Det samme gør sig gældende for højden vi vælger at flyve i. Normalt kan det betale sig at flyve så højt som muligt, men i nogle tilfælde, vil det kunne betale sig at flyve lavere. Dette giver et højere brændstofforbrug, men hvis vinden er bedre i den lave højde kan dette opveje det totale brændstofforbrug ved den kortere flyvetid.
Derudover er brændstofforbruget afhængig af flytypen, vi har i Jet Time både 737-300 (classic) og 737-700 Next Generation. -300 bruger lidt mere brændstof i timen end en -700.
OYJTC som du fløj med den 8. var en -300.
Hvis vi tager udgangspunkt i dette fly og tager historiske vinde for februar ( den gennemsnitlige vind de seneste 40 år). Så vil OYJTC med 148 passagerer med historisk vinde på strækningen København-Lanzarote skulle bruge 16.620 liter brændstof. På strækningen Lanzarote-København, skal der med historiske vinde bruges 14.805 liter brændstof. Dette betyder, at det gennemsnitlige brændstofforbrug pr. passager ved fuldt hus er henholdsvis 112 liter og 100 liter. Hvilket giver et forbrug pr. passager pr. time på henholdsvis 21 liter. Flyvetiden er henholdsvis 5:23 og 4:52.
Når man tanker et fly, så er der bestemte regler for hvor meget brændstof man skal have med. Hvis vi tager København- Lanzarote som eksempel, så skal vi udover de 16.620 liter også have en rutereserve på 3% af dette. Denne reserve skal bruges hvis vinden ikke er som forventet, eller hvis der er tordenskyer man undervejs skal flyve udenom. Disse 3% udgør i dette tilfælde 499 liter. Derudover skal man have brændstof med til at kunne lave en afbrudt landing på Lanzarote for derefter at lande på en anden lufthavn. Dette hedder en alternativ lufthavn, i dette tilfælde bruger vi Fuerteventura. Til dette skal man bruge yderligere 750 liter. Til sidst, skal man have brændstof med, til at kunne cirkle over lufthavnen i 30 minutter. Dette kræver 1.541 liter.
Dette betyder, at på en tur hvor man skal bruge 16.620 liter for at flyve selve strækningen, så skal vi tanke minimum 19.535 liter brændstof.
En -300 kan maksimalt rumme 20.185 liter brændstof i tankene. Dette betyder i vores eksempel, at vi kun har 650 liter at gøre godt med hvis vi ønsker at tage mere brændstof med.
Hvis der derfor er en kraftigere modvind en standard og flyvetiden derfor er længere så kan man komme i en situation, hvor man ikke kan have det brændstof med som loven kræver. Hvis modvinden er 18 km/t kraftigere end i vores eksempel, så forbruger flyet 385 liter mere. Hvis man derfor på en given dag kommer ud for en meget kraftig modvind, så kan man hurtig bruge de 650 liter som vi har at gøre godt med. Dette var hvad der skete den 8. februar og vi blev derfor nød til, at delle turen Lanzarote-København op i to flyvninger.
Dette er i korte træk hvordan en flyvning planlægges, der er en masse andre faktorer som også kan være begrænsende, såsom Max landingsvægt, max startvægt, max vægt på flyet inklusive passagerer uden brændstof, performance på lufthavnen med den pågældende vægt samt vejr, her skal man kunne klare en hvis frihøjde over terræn hvis man mister en motor lige efter start osv.
Håber dette i store træk besvarer dine spørgsmål og vi glæder os til at du flyver med os igen.
Med venlig hilsen/Best Regards,
NS
PA to VP Flight Operations/Flyvechef,
Jet Time A/S
Skoejtevej 27-31
DK-2770 Kastrup
www.jet-time.dk/
Turen hjem fra Lanzarote
Dejligt med en ekstra tur med start og landing.
Her kommer svaret. så behøver i ikke ?
Det kan man regne ud
Tak for din mail.
Jeg skal prøve at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.
Af din mail, kan jeg næsten regne ud, at du var med på JTG216 den 8. februar som måtte mellemlande i Faro på vejen hjem grundet kraftig modvind.
Dette var lidt usædvanligt da der som regel er medvind fra Lanzerote til København og modvind København til Lanzarote. Denne dag var dog forskellig fra standard da en arktisk jet strøm med kraftig vind blæste fra Nord mod Syd. Normalt er vindene fra Vest og blæser mod Øst hvilket giver en modvind mod Kanarieøerne og en medvind hjem.
Når vi sender et fly af sted fra f.eks København til Lancerote så flyver vi ikke nødvendigvis den korteste strækning. Vi beregner på dagen, hvilken rute der bedst kan betale sig. Det kan godt betale sig at flyve en rute som er 200 km længere, hvis vi kan fange en bedre medvind som samlet set, på trods af den længere strækning, giver en hurtigere flyvetid og dermed et lavere brændstofforbrug. Det samme gør sig gældende for højden vi vælger at flyve i. Normalt kan det betale sig at flyve så højt som muligt, men i nogle tilfælde, vil det kunne betale sig at flyve lavere. Dette giver et højere brændstofforbrug, men hvis vinden er bedre i den lave højde kan dette opveje det totale brændstofforbrug ved den kortere flyvetid.
Derudover er brændstofforbruget afhængig af flytypen, vi har i Jet Time både 737-300 (classic) og 737-700 Next Generation. -300 bruger lidt mere brændstof i timen end en -700.
OYJTC som du fløj med den 8. var en -300.
Hvis vi tager udgangspunkt i dette fly og tager historiske vinde for februar ( den gennemsnitlige vind de seneste 40 år). Så vil OYJTC med 148 passagerer med historisk vinde på strækningen København-Lanzarote skulle bruge 16.620 liter brændstof. På strækningen Lanzarote-København, skal der med historiske vinde bruges 14.805 liter brændstof. Dette betyder, at det gennemsnitlige brændstofforbrug pr. passager ved fuldt hus er henholdsvis 112 liter og 100 liter. Hvilket giver et forbrug pr. passager pr. time på henholdsvis 21 liter. Flyvetiden er henholdsvis 5:23 og 4:52.
Når man tanker et fly, så er der bestemte regler for hvor meget brændstof man skal have med. Hvis vi tager København- Lanzarote som eksempel, så skal vi udover de 16.620 liter også have en rutereserve på 3% af dette. Denne reserve skal bruges hvis vinden ikke er som forventet, eller hvis der er tordenskyer man undervejs skal flyve udenom. Disse 3% udgør i dette tilfælde 499 liter. Derudover skal man have brændstof med til at kunne lave en afbrudt landing på Lanzarote for derefter at lande på en anden lufthavn. Dette hedder en alternativ lufthavn, i dette tilfælde bruger vi Fuerteventura. Til dette skal man bruge yderligere 750 liter. Til sidst, skal man have brændstof med, til at kunne cirkle over lufthavnen i 30 minutter. Dette kræver 1.541 liter.
Dette betyder, at på en tur hvor man skal bruge 16.620 liter for at flyve selve strækningen, så skal vi tanke minimum 19.535 liter brændstof.
En -300 kan maksimalt rumme 20.185 liter brændstof i tankene. Dette betyder i vores eksempel, at vi kun har 650 liter at gøre godt med hvis vi ønsker at tage mere brændstof med.
Hvis der derfor er en kraftigere modvind en standard og flyvetiden derfor er længere så kan man komme i en situation, hvor man ikke kan have det brændstof med som loven kræver. Hvis modvinden er 18 km/t kraftigere end i vores eksempel, så forbruger flyet 385 liter mere. Hvis man derfor på en given dag kommer ud for en meget kraftig modvind, så kan man hurtig bruge de 650 liter som vi har at gøre godt med. Dette var hvad der skete den 8. februar og vi blev derfor nød til, at delle turen Lanzarote-København op i to flyvninger.
Dette er i korte træk hvordan en flyvning planlægges, der er en masse andre faktorer som også kan være begrænsende, såsom Max landingsvægt, max startvægt, max vægt på flyet inklusive passagerer uden brændstof, performance på lufthavnen med den pågældende vægt samt vejr, her skal man kunne klare en hvis frihøjde over terræn hvis man mister en motor lige efter start osv.
Håber dette i store træk besvarer dine spørgsmål og vi glæder os til at du flyver med os igen.
Med venlig hilsen/Best Regards,
NS
PA to VP Flight Operations/Flyvechef,
Jet Time A/S
Skoejtevej 27-31
DK-2770 Kastrup
www.jet-time.dk/