Jobannoncer uden reelle job
Selvom Internettet boomer af jobannoncer, får ledige ofte en lang næse, når de søger stillingerne, skriver Idag - Industriens Dagblad.
Mange job findes slet ikke, vurderer Arbejdsmarkedsstyrelsen, rekrutteringsforsker og fagforening.
- Virksomheder, der annoncerer efter nye medarbejdere, har ofte ganske andre dagsordener end bare at finde nogen at ansætte. Det rammer de arbejdssøgende, der svarer på annoncer, der langt fra altid dækker over et reelt job, siger Ulrik S. Brix, der er ErhvervsPhD ved Center for Ledelse og forsker i E-rekruttering.
Især virksomheders ønske om at fremstå dynamiske får dem til at annoncere efter medarbejdere, de ikke har brug for, vurderer han.
- Man vil overbevise kunder, konkurrenter eller potentielle nye ansatte om, at man udvider, og derfor annoncerer man meget bevidst på skrømt efter nye folk, siger Ulrik S. Brix. Der findes deciderede falske annoncer, især i udlandet, men det største problem er forældede jobannoncer, som får lov at stå i al evighed, selvom jobbet for længst er besat, understreger Ulrik S. Brix.
I Dansk Metal mærker de jobsøgende virksomhedernes dobbeltspil på deres egen krop, fortæller Torben Poulsen, der er hovedkasserer i Dansk Metal.
- De meldinger, vi får fra vores medlemmer, tyder på, at nogle virksomheder ikke har den etik, man kunne forvente, når de annoncerer efter medarbejdere på Internettets jobdatabaser, siger han. Langt de fleste virksomheder har orden i sagerne, men det sker alligevel jævnligt, at der ikke er job, når medlemmerne henvender sig til arbejdsgivere, fortæller han.
- Noget tyder på, at virksomhederne ikke tager internet-annoncer lige så alvorligt som avis-annoncer, når de søger medarbejdere. Konsekvensen er, at en del af annoncerne reelt ikke tilbyder et job, siger Torben Poulsen. Det er et fåtal af virksomhederne, der af forskellige grunde kun tilsyneladende annoncerer efter nye medarbejdere, men det er naturligvis til stor ærgrelse for de ledige, der søger jobbene, understreger han.
En stor del af problemet er mangel på omhu, når virksomhederne ha fundet den medarbejder, de søger. Især forældede jobannoncer er et problem, tager til i omfang, og netop derfor har Arbejdsmarkedsstyrelsen, AMS, skærpet procedurerne i den offentlige job-database Jobnet.dk
- Det er vigtigt, at en jobannonce ikke ligger for længe. Vi har derfor netop nedsat den normale periode, et opslag kan ligge på jobnet.dk, siger specialkonsulent Bente Dalsgaard fra AMS. Perioden er nedsat fra otte til fem uger, og når annoncerne udløber, vil virksomhederne fremover få et tilbud om yderligere hjælp til rekruttering, ikke mindst inden for flaskehalsområder. I gennemsnit ligger annoncerne ca. 20 dage på Jobnet.
**** RITZAUS BUREAUS CITATTJENESTE ****
Stof på Ritzaus citattjeneste er udsendt på ansvar af det citerede medie.
Stoffet er til fri og uredigeret brug i samtlige abonnenters udgivelser.
Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.
http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060621/RITZAUANDRE/606210763&SearchID=7324848678448
silverfoxdk
Mange job findes slet ikke, vurderer Arbejdsmarkedsstyrelsen, rekrutteringsforsker og fagforening.
- Virksomheder, der annoncerer efter nye medarbejdere, har ofte ganske andre dagsordener end bare at finde nogen at ansætte. Det rammer de arbejdssøgende, der svarer på annoncer, der langt fra altid dækker over et reelt job, siger Ulrik S. Brix, der er ErhvervsPhD ved Center for Ledelse og forsker i E-rekruttering.
Især virksomheders ønske om at fremstå dynamiske får dem til at annoncere efter medarbejdere, de ikke har brug for, vurderer han.
- Man vil overbevise kunder, konkurrenter eller potentielle nye ansatte om, at man udvider, og derfor annoncerer man meget bevidst på skrømt efter nye folk, siger Ulrik S. Brix. Der findes deciderede falske annoncer, især i udlandet, men det største problem er forældede jobannoncer, som får lov at stå i al evighed, selvom jobbet for længst er besat, understreger Ulrik S. Brix.
I Dansk Metal mærker de jobsøgende virksomhedernes dobbeltspil på deres egen krop, fortæller Torben Poulsen, der er hovedkasserer i Dansk Metal.
- De meldinger, vi får fra vores medlemmer, tyder på, at nogle virksomheder ikke har den etik, man kunne forvente, når de annoncerer efter medarbejdere på Internettets jobdatabaser, siger han. Langt de fleste virksomheder har orden i sagerne, men det sker alligevel jævnligt, at der ikke er job, når medlemmerne henvender sig til arbejdsgivere, fortæller han.
- Noget tyder på, at virksomhederne ikke tager internet-annoncer lige så alvorligt som avis-annoncer, når de søger medarbejdere. Konsekvensen er, at en del af annoncerne reelt ikke tilbyder et job, siger Torben Poulsen. Det er et fåtal af virksomhederne, der af forskellige grunde kun tilsyneladende annoncerer efter nye medarbejdere, men det er naturligvis til stor ærgrelse for de ledige, der søger jobbene, understreger han.
En stor del af problemet er mangel på omhu, når virksomhederne ha fundet den medarbejder, de søger. Især forældede jobannoncer er et problem, tager til i omfang, og netop derfor har Arbejdsmarkedsstyrelsen, AMS, skærpet procedurerne i den offentlige job-database Jobnet.dk
- Det er vigtigt, at en jobannonce ikke ligger for længe. Vi har derfor netop nedsat den normale periode, et opslag kan ligge på jobnet.dk, siger specialkonsulent Bente Dalsgaard fra AMS. Perioden er nedsat fra otte til fem uger, og når annoncerne udløber, vil virksomhederne fremover få et tilbud om yderligere hjælp til rekruttering, ikke mindst inden for flaskehalsområder. I gennemsnit ligger annoncerne ca. 20 dage på Jobnet.
**** RITZAUS BUREAUS CITATTJENESTE ****
Stof på Ritzaus citattjeneste er udsendt på ansvar af det citerede medie.
Stoffet er til fri og uredigeret brug i samtlige abonnenters udgivelser.
Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.
http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060621/RITZAUANDRE/606210763&SearchID=7324848678448
silverfoxdk