SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
23tilføjet af Cyklisten
Kan cykelmotorveje få dig op på cyklen?
Jeg klapper i mine små hænder! Endelig har man indset, at vi cyklister også gerne vil hurtigt frem – at vi hader røde lys og kø-kørsel ligeså meget som bilisterne gør.
I de større danske byer er man i fuld gang med at anlægge deciderede cykelmotorveje, hvor cyklister vil kunne komme hurtigt fra forstæderne på arbejde i centrum af byerne. På nogle strækninger vil der endda være tre baner hver vej!
På cykelmotorvejene skal man bl.a. kunne få pumpet cyklen og få gratis vand, og så arbejdes der på at skabe grønne cykelbølger, der fører cyklisterne uden om eller under krydsende veje.
Jeg har ca. 8 km til arbejde (på cykel), men hvor hurtigt jeg når frem, afhænger bl.a. af hvor mange gange jeg skal stoppe for rødt lys og sagtne farten pga. kø på cykelstierne. Ja, vi er efterhånden rigtig mange cyklister i trafikken, og i myldretiden hersker der ligeså meget kaos på cykelstierne som på vejene. Så jeg hilser det nye cykelmotorvejsinitiativ velkommen!
Målet med de nye cykelmotorveje er at få flere til at tage cyklen til og fra arbejde. Man regner med, at kunne fordoble andelen af dem der cykler til og fra arbejde...
Cykler du på arbejde?
Vil cykelmotorveje få dig til at hoppe på jernhesten?
igen ignorerer man at vi er den del mennesker der bor i "den rådne banan".
Vi får s'gu ikke engang cykelstier men må leve med at blive blæst ned i vejgrøften hvert 5. minut når der kommer en lastbil med foderstoffer, gylle til biogasanlægget og svin på vej til slagteriet.
Vejnettet i "den rådne banan" er så overbelastet af tung trafik at der slet ikke er plads til cyklister. Vore børn kunne sagtens cykle i skole, men det er ganske enkelt ikke muligt for børn at cykle på vore veje.
Visitdanmark bruger et anseeligt beløb på at sælge Danmark som et turistland. I sommer mødte jeg adskillige cykelturister der kom så langt væk som fra USA og Chile.
De havde alle cyklet rundt i Europa og var langt fra begejstrede for "cykelfaciliteterne" i vores land, ligesom de var måbende over den manglende respekt fra bilisterne.
Det ville være på sin plads at der blev lavet lov for hvornår der skulle etableres en cykelsti langs en given vej.
Eksempelvis kan nævnes rute 32 fra Andst til Ribe. Det er med livet som indsats cykle på denne rute i perioderne 7-9 og fra 15-17.
Når der samtidig ikke findes alternative småveje der hænger fornuftigt sammen er man ganske enkelt tvunget til at gøre som alle andre: Tage bilen - ØV!!!!
Men positivt med cykelmotorvejene!!!
tilføjet af Svend Sved
Hurraaaaa
Så er der chance for at få jer livsfarlige cyklister væk fra vejene!
I kører sgu som I har lyst til; rødt lys eller ej!
tilføjet af Billist
Rart at høre
At i cykelterrorister får jeres egen vej at køre på. 😮
tilføjet af blomsten
ret enig
Jeg er nu ret enig med dig.
Synes da det lyder fedt med de cykelmotorveje, men hvad så med os andre der ikke engang kan cykle til den nærmeste by uden at blive blæst ned af lastbiler osv.
Synes man brude lave cykelstier mange flere steder. Og de behøver nu ikke have 3 baner..
tilføjet af steagle
Ligesom...
mange billister 😉😉
tilføjet af Cykelfreak*
Cyklister kan ikke cykle
Ja, måske lidt spøjs kommentar 🙂 Men jeg mener det faktisk!
Jeg selv er motionsrytter på hyggeplan og tager de 17km på arbejde fra Lystrup ved det nordlige Århus, til Slet ved det sydlige Århus. Her er jeg på 17km almindelig befærdet cykelsti. Og er det noget, som almindelige cyklister på cykelstien ikke kan finde ud af - så er det AT KØRE LIGEUD!
Hvor jeg cykler i højre side af cykelstien og holder mig i en lige linie, så er det ihvertfald hver 2. cyklist, som SLINGRER unødigt, også når det går bare en lille smule opad (ok, der er bakket i ÅRhus og omegn, jeg har ialt 135 højdemeter på arbejde, men alligevel). Du ANER ikke, hvor mange gange jeg bliver nødt til at hive i bremserne, fordi en klovn på cykel slingrer ud foran mig 🙁 Rent demonstrativt, når jeg har overhalet vedkommende, så lægger jeg mig helt ind i højre side af cykelstien og "viser" vedkommende, hvordan man kan køre ligeud, helt uden at slingre, ja beklager, men jeg får simpelthen LYST til at "opdrage" sådanne cyklister (ved godt, jeg sikkert ikke kommer langt med det...*yawn*).
En 3-sporet cykelsti vil efter min mening være direkte farlig med så mange slingrende cyklister. Mange habile morgen-motionscyklister ville jo føle sig sikre og køre med stor fart i overhalingssporet. Men her er stor fare for at en af de slingrende kvajpander, som skal bruge 3 spor vil være skyld i en ikke helt ufarlig kollision.
Rent faktisk mener jeg, det sikreste er at lade cykelsti være cykelsti. Her i Århus fungerer det sådan nogenlunde.
Det væsentligste i første omgang er blot at bygge cykelsti, hvor det er påkrævet. Det bør lokalpolitierne først koncentere sig om, før de begynder at tåge om "cykelmotorveje" - desværre kræver det jo ikke et kørekort for at køre på cykel 😕
tilføjet af Diogenis
Os og kinesere
To broderlige folkeslag
tilføjet af esox_masquinongy
også cyklist her.
Jeg mener at man som cyklist mere bør frygte ens medcyklister. Her midt på sommeren kørte jeg ud ad Lyngbyvej, ind mod København. Da fandt jeg ud af hvor sindsyge ens medcyklister kan være, specielt de her racercyklister der overhaler en med 80km/t på smalle cykelstier,uden at advare med en klokke. Og så er der de hjernedøde scootere, som man også bliver overhalet af med 80km/t,- også uden at sætte farten lidt ned (de skal køre ude på vejene!).
Så ja, det er klart en god idé at lave en ekstra bane til "de travle", så kan vi der synes at 20-25km/t er hurtigt nok, bruge cykelstierne - uden at frygte at blive kørt ned bagfra...😮
Esox
tilføjet af Cykelfreak*
Lige præcis
Og om det er de slingrende klådrianer, som jeg omtalte længere oppe eller de fartblinde cykelryttere, der er værst, det ved jeg ikke. Faktum er blot at begge grupperinger burde fjernes fra cykelstierne prompte. De er lige farlige på cykelstierne.
Jeg selv cykler også stærkt på cykelstierne, indrømmet. Faktisk sker det stort set aldrig, at jeg bliver overhalet. Men jeg har både ringeklokke på min carbonracer og kører efter forholdene. Men det er jo svært, når en tanketom cyklist pludselig beslutter sig for at svinge ud i venstre side af cykelstien - så er en overhaling med selv en lille fartforskel på 5 km/t farlig Og omvendt forstår jeg heller ikke de motionscyklister, som ikke har ringklokke på deres dyre, fine racer - og at de ikke filer lidt på bremsen, når der er trafik 🙁
tilføjet af Arbejde og cykel
Arbejde og cykel
Godt politikerene endelig kommer op med noget fornuftigt.
Vil gøre det kort og sige jeg desværre ikke hopper på cyklen da jeg arbejder som smed og ikke har mulighed for at smide tøjet på arbejdspladsen og vil ikke være det praktisk for mig at cykle den lange vej til arbejde i en kedeldragt.
godt interaktiv og byder muligheden sig vil jeg også udnytte, men indtil da vil jeg bruge den kollektive transport, det næste interaktiv kunne være at give bus selvskaberne nogle bidrag så det ikke koster et 4 cifret beløb om måneden.
Hilsen Arbejde og cykel
tilføjet af Slowrider
Klokke?
Jeg har ikke ringklokke på nogen af mine cykler, jeg råber i stedet når jeg kommer hurtigt bagfra og vil overhale. En klokke kan alligevel ikke høres i blæst og larm fra trafikken.
tilføjet af pianokris
Det er meget fint alt sammen
... men gode cykelstier, som føres uafhængigt af biltrafik, koster en masse penge. De penge vil bil- og olielobbyen gerne have fingre i, og det får de, så rigtige kvalitetscykelstier i omkring København vil aldrig blive til noget. Afstanden mellem de nuværende forhold og et overordnet cykelstinet der kan bruges til noget, er simpelt hen for stor.
Jeg klapper i mine hænder når pengene er på bordet og arbejdet gjort færdigt, ikke før.
tilføjet af fruppe
Du hader røde lys
Det er der mange andre cyklister der gør og ignorerer dem derfor.
"Motorvejene" vil så blive brugt af cyklister der bare vil hurtigt frem uden at tage det mindste hensyn til andre, råben og skrigen har allerede afløst cykelklokker, der bliver overhalet indenom selv om der ikke er plads, ingen tegngivning ved stop eller drej.
tilføjet af ambulanceredderen
opråb til cyklisterne
Jeg synes det kunne være en god ide med cykelmotorvejene, så de har deres egen vej hvor de ikke er til fare for sig selv og andre i trafikken, for jeg oplever gang på gang, cyklister der kører med hovedet under armen og som om de har deres helt egne særlige regler i trafiken. Jeg kører ambulance til dagligt, og har sågar oplevet cyklister ignorere at man kommer med udrykning!
Selvfølgelig er det ikke alle cyklister der kører som en brækket arm, men der er rigtig rigtig mange der gør det. Og for det så ikke skal være løgn, så er der også mange cyklister der råber og skælder ud og ter sig som små børn, der ikke lige kan få sin vilje.
Men min bøn til jer cyklister er: bliv bedre til at vise hensyn til jeres medtraffikanter, og tag det hele lidt mere med et smil, i stedet for at stresse og skælde ud på alt og alle, og sidst men ikke mindst... Kør ordentligt! Jeg ville så nødigt skulle hente lige netop dig i ambulancen.
tilføjet af banner
nemlig
og husk så at det at være blød trafikant ikke giver forkørselsret på bekostning af færdselsloven.
Selv om man så HAR forkørselsret, så brug hjernen først og fremmest. I er de skrøbelige og hvad hjælper det at holde på sin ret hvis man havner i en kørestol resten af livet?
tilføjet af banner
ps. gælder også fodgængere
Tit ser jeg folk der tror at de bare kan lukke øjnene og vade ud i en fodgængerovergang uden varsel og uden at se om der kommer nogen. Der er INGEN der ved hvad i vil andre end jer selv, og en bil med 50 km/t KAN ikke stopper på 5 meter.
Forøvrigt som der står i loven er det fodgængerens ansvar at sikre sig om bilisterne KAN og VIL stoppe. I må ikke bare vade ud uden noget som helst, og det er STADIG jer der kommer til skade og ikke billisten.
Fedt Billisten sku betale for en ny køreprøve og jeg fik en kørestol. FLOT.
tilføjet af bmovie
Cykelmortorveje
Kanon god ide
Vi skal ikke jage dem væk, der kører på de brede cykler med børn foran eller bagpå. dem skal der nemlig også være plads til, men hvis vi andre (os med omkring 30 km/t) kan få lidt ekstra plads, er jeg sikker på, rigtig mange vil føle sig godt hjemme på cykelstierne, og det med fordoblingen af antallet er ikke helt uopnåeligt.
tilføjet af Cykelfreak*
Rigtig dårlig undskyldning
Der findes rigtig mange ringklokker, som kan ringe HØJT og tydeligt. Min egen f.eks., som jeg efter ønske fik monteret af WeBike i Århus, ja den ringer så højt og tydeligt, at folk trækker ind til siden lang tid før jeg kommer.
Jeg kan ikke selv udstå cyklister, der råber ad andre, de virker ret brovtne på mig 🙁
tilføjet af anonym
Århus ?
Jeg bor i en større dansk by kaldet Århus.
Har ikke set nogle cykelmotorveje, er der nogen ?
tilføjet af mizzb
Genial ide
Intet mindre end genial ide.... Jeg cykler ofte 70 km frem og hjem til kbh, ville være dejligt om jeg kunne blive fri for bil os, og elendig veje, cykelstier er så ringe... God ide..
tilføjet af Anonym
Århus
Der er ingen "cykelmotorveje" i Århus endnu, men det er der sandelig planer om. Prøv at kigge her: www.aarhuscykelby.dk Klik ude til højre på Cykelstier og -ruter. Jeg tror heller ikke der er andre byer der har fået nogle af de stier endnu.
tilføjet af Honda CB 500 Four
Cykelfacister
Lad os starte med at få cykelisterne ned af fortovene, og for den sags skyld ud af fodgængerfelterne.