Forskellige problemer, og personlige og sociale udfordringer, kræver forskellige roller og specifikke adfærdsmønstre !
Jo mere marinaliseret, udstødt man er jo mindre erfaring har og får man, med at udfylde disse roller succesivt ?
Der er en ond cirkel !
Fordomme man mødes med ude i samfundet og systemet, afskærer en vejen til at løse problemerne og man er som fortabt❓
Fordomme vedligeholdes og styrkes af småfanatiske kvajpander(men er de i virkliheden agenter for en samfundsnedbrydende dagsorden?)
Er der tale om en realiseret socialpolitisk konspiration ?
Social marginalisering forekommer i forbindelse med misbrug af fordomme.
Fordomme kan gå begge veje: marginaliserede kan have fordomme og det kan forværre marginaliseringen, og andre ’selvmedicinerer’ sig med fordomme for at forebygge egen marginalisering❓ En almen grundlæggende viden om marginalisering samt roller og fordomme kan styrke nemmere input til håndtering af de udfordringer og barrierer, som samfundsmennesket oplever.
tilføjet af anklageren
konspiratorisk ??
Forskellige problemer, og personlige og sociale udfordringer, kræver forskellige roller og specifikke adfærdsmønstre !
Jo mere marinaliseret, udstødt man er jo mindre erfaring har og får man, med at udfylde disse roller succesivt ?
Der er en ond cirkel !
Fordomme man mødes med ude i samfundet og systemet, afskærer en vejen til at løse problemerne og man er som fortabt❓
Fordomme vedligeholdes og styrkes af småfanatiske kvajpander(men er de i virkliheden agenter for en samfundsnedbrydende dagsorden?)
Er der tale om en realiseret socialpolitisk konspiration ?
Social marginalisering forekommer i forbindelse med misbrug af fordomme.
Fordomme kan gå begge veje: marginaliserede kan have fordomme og det kan forværre marginaliseringen, og andre ’selvmedicinerer’ sig med fordomme for at forebygge egen marginalisering❓ En almen grundlæggende viden om marginalisering samt roller og fordomme kan styrke nemmere input til håndtering af de udfordringer og barrierer, som samfundsmennesket oplever.
Det er der forskellige opfattelser af.
Det ligger inden for tre paradigmer.
Den mest udbredte er at søge begrundelser, som oftest hos den udstødte (... det er din egen skyld).
Så er der stemplingsparadigmet. Det går ud på, at der foregår en forhandling imellem den udstødte og dem du kalder "misbrugere af fordomme". Først i det øjeblik den udstødte accepterer det, og holder op med at forhandle om stemplingen, bliver han stemplet og udstødt.
Så er der magtparadigmet, som påstår, at det er dem der har magten, der udstøder - f.eks når samfundet fordømmer homoseksualitet.
Man kan ikke sige, at den ene opfattelse er mere sand end den anden.
tilføjet af Anonym
konspiratorisk ??
jo flere fordomme jo færrer uvildige sociale positive forventninger til sig selv og andre !
tilføjet af lidt anonym
konspiratorisk ??
Problemet er også i en sociopolitisk konteks at marginaliserede og marginaliserende, udstødte og udstødere, fordomsfulde og "fordømte" . . ikke får det relevante empatiske sociale modspil og medspil, og derfor eventuelt foretager falske konklusioner ford den sociale forudsætning delvist er falsk/uretfærdig ! For uretfærdige fordomme er jo uretfærdige og "falske"
tilføjet af anonym frisindet
konspiratorisk ??
Social isolation, social eksklusion og udstødelse har lidt som en egen, en intern kulturel sociomolekylær fænomenologisk sociodiversitet og balance, der konsoliderer, retfærdiggør den udstødte og de udstødende til en vis grad og til et vist omfang sikrer samfundet, som et samfund med socialt inkluderede og et med socialt ekskluderede . . ❓ anvendelse af negativ sladder, fordommene og de negative forventninger er en del af det der konsoliderer den sociale eksklusion eller diskrimination, apartheit, rascisme, fascisme og andre totalitære ideologier, og ved at fokusere, agere og praktisere med og på sociale fordomme glemmer man måske at fokusere på andre relevante barrierer der måske trænger til revision og reform, fordi kulturelt fylder anvendelse af, og konsekvenserne af fordomme meget.
Socialpolitisk kan fordomme fungere som en buffer et værn, et dige mod andre og vigtigere socialpolitiske handlinger, ❓som fx en debat om dømte/mistænkte skal strafbeskattes et år eller en årerække, efter afsoning eller betaling af bøde, eller samfundet skal hæfte for og betale for vedtagelse af love, retssystemet og forebyggelse af kriminalitet og fængsling af anholdte og dømte(eller om beskatningen skal matche straffeattesten og via økonomisk medansvar søge at motivere til socialt ansvar og lovlydighed i folkestyret). . . . eller en bedre klima og miljøpolitik❓
Forskellige problemer, og personlige og sociale udfordringer, kræver forskellige roller og specifikke adfærdsmønstre !
Jo mere marinaliseret, udstødt man er jo mindre erfaring har og får man, med at udfylde disse roller succesivt ?
Der er en ond cirkel !
Fordomme man mødes med ude i samfundet og systemet, afskærer en vejen til at løse problemerne og man er som fortabt❓
Fordomme vedligeholdes og styrkes af småfanatiske kvajpander(men er de i virkliheden agenter for en samfundsnedbrydende dagsorden?)
Er der tale om en realiseret socialpolitisk konspiration ?
Social marginalisering forekommer i forbindelse med misbrug af fordomme.
Fordomme kan gå begge veje: marginaliserede kan have fordomme og det kan forværre marginaliseringen, og andre ’selvmedicinerer’ sig med fordomme for at forebygge egen marginalisering❓ En almen grundlæggende viden om marginalisering samt roller og fordomme kan styrke nemmere input til håndtering af de udfordringer og barrierer, som samfundsmennesket oplever.