SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
18tilføjet af Anonym
Lad os flyve løs
Vulkanasken i tysk luftrum udgør ifølge chefen for det store tyske flyselskab Lufthansas fragtafdeling, Lufthansa Cargo, ingen fare for flytrafikken.
Er flyrestriktionerne helt ude af proportioner eller er de berettiget?
Hvad syntes I?
Hilsen fra en der ikke flyver nogle steder.
tilføjet af fruppe
Jetmotorer er følsomme
Man har i mente at en Jumbo for mange år siden fløj ind i en støvsky fra et udbrud i Indonesien, alle fire motorer døde simpelthen, piloten måtte dykke stejlt så der kom så meget pres og fart på at de gik i gang igen.....rent held.
tilføjet af moove
Min viden...
...stammer fra hvad jeg har hørt de seneste dage. Og der er mange der har været ude at sige at hvis man flyver gennem denne aske kan det have voldsom indflydelse og hvis det ikke betød noget tror jeg ærlig talt ikke de ville lukke store dele af det europæiske luftrum med milliardudgifter til følge dagligt.
Den eneste jeg hidtil har hørt om sige det modsatte (den chef du omtaler) er så i klart undertal. Så alt i alt vælger jeg at tro at det har en betydning. Desuden er det vel temmelig beviseligt at hvis man flyver gennem vulkanskyer kan det give problemer. Jeg hørte for et par dage siden at der var dokumenteret 90 tilfælde med problemer gennem tiderne. Dog har det aldrig kostet nogle liv.
Mvh.
Anders
tilføjet af Phusker
Støvet har i høj grad betydning
Sådan en jetmotor suger en del luft gennem sig så man kan let forestille sig konsekvenserne når store mængder støv som uden tvivl indeholder kulstof, som kan brænde og er elektrisk ledende suges gennem motoren.
Forestil dig hvordan din bilmotor ville se ud hvis du fjernede luftfilteret og stod og hældte fint skapt sand i indsugningen mens bilen blev gasset op.
aktiekurser falde, så heller et par flyvemaskiner? Eller har asken ingen betydning? Faktisk aner jeg det ikke.
tilføjet af fruppe
Man skulle tro
at luften bare blæser igennem en jetmotor og at støv ville brænde op.
De enkelte turbineblade er forsynet med en række huller i knappenålsstørrelse som afkøler bladene i den varmere del af motoren, disse kan blive tilstoppet og motoren derved overophedet. http://www.centaursoft.com/cms/index.php?section=37
Der sker intet ved at en myggesværm ryger igennem, men vulkanasken er som bekendt hård og skarp.
tilføjet af pouljoergensen
Jeg har en WV syncro TD
TD betyder torbo diesel, se sådanne en har et luftfilter, "normalt", men sidste år kørte jeg uden luftfilter, så torboen fik "frisk" luft, den holdte i næsten et år, alle bladene på indsugningssiden var slebet af, af støv og jeg kører ikke ret meget, en turbo på en bil er Ca, 5-Cm i Dia. en turbine jetmotor, er en STOR turbo, der er indsugningen bare over 2 meter i Dia. og den suger betydeligt mere luft ind på en tur, end min WV syncro`s turbo suger ind på hele den liv, og nu er min WV syncro over 22år, og har kørt over 440.000-Km.
Jeg vil skyde på at en turbine jetmotor er slidt totalt op på under ½ time i støv.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af anonym222
Hvor meget det betyder
ved jeg ikke, men under ørkenkrigen i golfen havde helikopterne store problemer med støv i motorerne og en del kunne ikke flyve af den grund
tilføjet af moove
Temperaturen har stor indflydelse
Desuden er temperaturen i din turbo så lav at den ikke smelter støvpartiklerne. Det gør den i jetmotorer, da der rent faktisk sker en forbrænding her (i modsætning til temperaturen) og de smeltede partikler sætter sig og og på et tidspunkt stopper motoren. Det er hvad de kloge hoveder siger sker.
Mvh.
Anders
tilføjet af Anonym
Arlanda åbner kl.8.00
Der kommer 2 fly fra USA, mon de falder ned inden?
Kapitalen er vigtigere end liv.
tilføjet af pouljoergensen
Det er rigtigt.
En turbine motor har et brændekammer mellem indsugning`s kompressoren og udstødnings kompreson, men det har en turbo på en bil, jo faktisk også, det er bare i form af nogle stempler der fiser op og ned, engang imellem.
Men i en turbine jetmotor kan selve komprationen ikke være ret høj, den skal jo bruge høj oktan fly bensin, altså "bensin" der brænder eksplodere ved en lav kompration.
Det er faktisk sjovt!, mange folk tror at der er udstødningen fra jetmotoren der driver et turbine fly frem, men det er det jo slet ikke, det er mere "køle luften til brændekamret der trykker flyet frem, det er under 1% af alt den luft der kommer ind foran i motoren der bliver brugt i forbrændingskamret?, men det var noget helt andet.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af pouljoergensen
Ja!.
Det er bare ærgeligt, bare skittet ikke rasler ned over Lolland😉.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af Anonym
Falde ned på lolland?
Kan det ikke være ligemeget, tryg dækker vel det økonomiske?
😉
tilføjet af gitte1111
Hvad med forruden
på flyet❓Den må da blive ugennemsigtig af ridser. Det er vel heller ikke ufarligt.
tilføjet af fruppe
Intet problem
Lolland er jo fla`, der er ingen bakker at støde ind i når de skal lande.
tilføjet af Amigo
Hej Fruppe
Hvor i verden bor du?
Dine tider på sol, gør at jeg tænker på, om det er i nærheden af mit ophold?
Her tænkes på US og videre sydpå.
[f]
tilføjet af fruppe
Odense
Men jeg stammer fra Sydsjælland.
Jeg er pt ledig og har en totalt åndssvag døgnrytme, men får da både mad og søvn så jeg ikke bliver syg.
tilføjet af Phusker
Det har du da absolut ret i
For år siden varer et rutefly der var ude for det, og forruden var totalt mat og uigennemsigtig da de kom ud af askeskyen.
Det eneste af forruden piloterne kunne se igennem var nogle få¨centimetre helt ude i kanten af ruden.
Det har været i TV så den er god nok.
tilføjet af pouljoergensen
Nej !, ikke helt
Fladt, jeg har set èn bakke engang, jeg tog et billedet af den, man ved jo ikke om der skulle komme en forbi og tage den😉.
Venlig Hilsen Poul jørgensen