14tilføjet af

lastbiler på motorvejen

hvad er jeres mening om Flemming Hansen overvejelse om et total forbud mod overhalende lastbiler på motorvejene.
jeg kører selv lastbil til hverdag og synes ikke umiddelbart om det forbud. har det fint nok med at der er visse strækninger hvor man ikke må overhale. men ligger man for længe bag ved en langsom lastbil bliver det sgu for irriterende.
- her snakker jeg ikke om elefant overhalingerne, men derimod de langsomme lastbiler som kører væsentligt under hvad man må -
tror heller ikke de lange konvoyer der vil opstå vil gøre det lettere på motorvejene, på til og fra kørslerne bliver det formentlig sværere at flette ind. en lastbil tager lang tid om at accelerere så de vil nødig slække på farten for at en anden kan komme ind.
lidt af mine tanker, hvad er dine?
mh Jacob
tilføjet af

Min mening!.

tilføjet af

Forslag

Det forslag er da nok det dummeste jeg har hørt til dato... Jeg tvivler stærkt på at det hjælper noget som helst... Og jeg tror faktisk at det vil give flere uheld... Han skulle hellere sætte hastigheden op til 80 på landevejen så vi lovligt kan følge trafikken.. Så ville der ikke komme sp mange hasaderede overhalinger...
Og ja jeg kører selv lastbil...
tilføjet af

Lastbiler i det hele taget

Jeg synets efterhånden der bliver drevet voldsom "had" mod lastbiler - men vi kan jo ikke undværer dem.
Ikke bare er det lige nu motorvejen, det er også p.g.a. disse kedelige cykeluheld der har været. Man vil have lastbiler ud af byen, man har lavet regler (køre/hviletids) som er fuldstændige hen i vejret.
Disse kloge mænd og koner som nu sidder og laver en masse regler - de har aldrig siddet i en lastbil, været i nærkontakt med en lastbil...m.v.
Jeg kan gå se for mig hvorledes der vil dannes lange køer på motorvejen......men det kan en minister ikke.
Jeg kan godt se at der bliver slået flere og flere cyklister ihjel - men lær dog cyklisterne at se sig for. Det er sgu da ikke for sjov at en chauffør kører en cyklist ned.
Her må cyklisterne tage affære....nemlig se sig for og vente de 60 sekunder det højst varer at holde tilbage for lastbilen.
Køre/hviletidsreglene - de er helt hen i vejret.
Gad godt se den minister der bestiller en flyttemand på timeløn, som pludselig siger : Jeg skal lige holde et kvarters pause - ifølge reglerne !
Lastbilerne er hadet...Derfor ville jeg ønske de alle ville strejke i protest.
Lad os se hvordan "vi" klarer os uden dem.
Mælen bliver ikke hentet hos landmanden, mælken kommer ikke ud i supermarkedet, ingen forretninger får varer overhovedet, ingen kan flytte, ingen får sit gods kørt.
Så der bliver tomt.....både på motorvejen og i butikkerne.
Lad trafikministeren tage job i en måned som chauffør og lad os høre ham fortælle bagefter.
Hilsen ex-konen til en vognmand
tilføjet af

Desværre.

Får du nok ikke så mange svar,folk er ligeglade....det er jo bare chauffører det går ud over!.
Mon også de er ligeglade når de selv skal hente alt det lort de skal bruge, så længe der findes noget at hente..... de har jo tid til det, for alt arbejde går i stå når vi parkerer lastbilerne.
Et er sikkert, jeg gider ikke have mere med chaufførjobbet at gøre med de elendige forhold der bydes chauffører, og det endda til en jammerlig løn.
Og til 3F siger jeg bare.... Rend mig i røven, chauffører har altid kun været malkekvæg til at betale kontingenter, ellers har de altid håbet os hen hvor peberet gror.
Kan kun håbe alle chauffører kravler ud af førehusene så længe det er nødvendigt at vakkumhjernen i trafikministeriet bliver fjernet, sammen med "bødlen fra Hirtshals" i justitsministeriet.... så har de røde lejesvende i pressen jo også noget andet at give sig til så længe..... så får transpårtbranchen måske en pause i tilsviningerne for en stund.
tilføjet af

Catch 22

Der er ingen gode løsninger på overhaling
Jeg har selve køret lastbil, og det betyder ikke pind, at man overhale en lastbil, eller campingvogn.
Den næste rasteplads, eller planlægning, bestemmer alt.
Men gør men det ikke, så falder man måske i søvn, og forårsage ulykker.
Det er et vanskeligt emne, uden svar.
Etik hjælper måske.
Dette er bare min mening.
vh
Tom
tilføjet af

synes

helt klart også det er latterlig at forbyde alt overhaling da, lastbilerne bliver forsinket og måske kommer til at næsten holde i kø.
men synes nu at de kører hvile tider er okay, ikke fair, men hvis de ikke var der sad chafførende og faldt i søvn foran rettet, da man så bare ville køre uafbrudt og det er jo også lidt for chafførende de regler er lavet, for ellers kunne vognmanden jo bare lade sine chaffører køre hele tiden, og de kunne intet gøre.
mvh charlotte hvis kæreste kører lastbil.
tilføjet af

køre-, hviletid

kan kun give dig ret, køre-, hviletids bestemmelserne er gode nok. det er jo netop for at arbejdsgiveren ikke bare kan presse chaufføren til at køre i for lang tid ad gangen...
og selvfølgelig for at de af den grund ikke skal falde i søvn bag rettet.
mh Jacob
tilføjet af

overhaling

tja det kan man jo diskutere hvor vidt det hjælper. generelt, har du sikkert ret. men der er også nogle gamle lastbiler som midster fart ved den mindste stigning, det er så ærgeligt at ligge bagved sådan en.
men det har da helt sikkert betydning hvornår på dagen man kører.
mh Jacob
tilføjet af

Køre / hviletid

Jo det er rigtigt , at det er da en fordel at vognmanden ikke kan presse chaufføren - men er kom jo mange andre regler ind under samme.
Glemmer chaufføren at skrive en ny skrive = bøde
- og det dobbelte til vognmanden, som jo ikke kan gøre for at chaufføren glemte det !
Overholder Cahufføren ikke sin hviletid = bøde
- og igen det dobbelte til vognmanden !
Og det er IKKE småbeløb vi taler om
For en enkeltmands virksomhed med bare EN lastbil er det helt skørt.
- du må ikke låne din lastbil ud, for den SKAL holde "fri" i mindst 24 timer på en uge !
- du kan fx. ikke køre alle ugens 7 dage. uanset om det bare er en kørsel på en halv time i løbet af weekenden.
Der er mange mange regler - og det er helt hen i vejret !
tilføjet af

begge bliver ramt

det er jo netop ideen i disse bestemmelser, at det også går ud over vognmanden og ikke kun chaufføren.
kan ikke forstå det skulle være svært at huske sig selv på hvornår man skal skifte sin skive. jeg gør det hver morgen når jeg starter, langturschauffører må have en rutine eller et ur der ringer når tiden er inde, sværerer kan det ikke være.
er ikke inde i alle reglerne om det, men ved hvor meget pause jeg skal holde i løbet af min tur.
mh Jacob
tilføjet af

god ide

en genial ide man kunne samtidig forbyde kørsel med transit/export vogne i stor kbh i tidsrummet 0600-0900 & 1500-1700.
det ville måske lettet presset på de sjællanske motorveje og en eventuel afgift på udenlanske vogne til at bidrage til det enorme slid de har på vejene
tilføjet af

lastbiler i storbyer

okay, det var en noget anden vinkel i forhold til de tidligere indlæg. jeg kunne forestille mig at KBH var slem nok i forvejen, så måske man skulle forbyde lastbiler i visse tidsrum i storbyer, eller i hvert fald vogntog.
butikkerne vil dog få problemer med at deres leverencer, som formentlig går fra netop kl. 6 om morgenen til senere på aftenen.
hvis de skulle levere om natten, hvilket ville give en masse støj der, vil det blive dyrere for butikkerne og dermed forbrugerne.
måske man hellere skulle udbygge motorvejene, så det ikke ville blive så stor en gene når en lastbil overhalede en anden.
mh Jacob
tilføjet af

afgift på udenlandskelastbiler

det var måske en ide at lægge afgift på brugen af det danske vej net da en lastvogn slider som ca 700 personvogne.måske med en nat afgift der holder trasit/export væk fra sjælland i myldertiden.
samt en lov om alder/str. på last vogne der er alt for mange umodne hvalpe der ikke kan styrer sig.
tilføjet af

måske

en ide ja...
hvad mener du med at der er mange umodne hvalpe? mener du chauffører eller hvad? eller tænker du mere generelt på lastbilens alder, at hvis de er alt for gamle, er de måske også mindre sikre...
mh Jacob
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.