Jeg har en god 13 år gammel Corolla, der har gået 181.000 km.
Der har aldrig været problemer med at den har brugt olie før,
men efter den fik skiftet toppakning, er det helt galt.
Jeg tror den nu bruger 4 liter olie til ca 700 km.
3 uger efter den fik skiftet toppakning og hældt nyt olie på,
begyndte olielampen at lyse. Det mente jeg ikke kunne passe, så
jeg (var så dum at jeg) kørte ca 100 km, uden at se efter olien.
Da jeg så kiggede var der absolut ikke en dråbe olie i motoren.
Jeg er lidt bange for at min ellers gode motor har taget lidt skade
af det, for nu er den ret glad for olie.
Mekanikeren sagde at alle biler bruger mere olie, efter de har fået
skiftet toppakningen, fordi der er sug fra bundkaret. Om det er rigtigt
ved jeg ikke. Jeg er langt fra skrap til biler, derfor spørger jeg her
hvad der kan være i vejen. Den ryger noget med en gråhvid røg ved starterne.
Hilsen Thorben
tilføjet af why.king
Muligvis
Hmm, gråhvid røg ved starter kunne tyde på olie i cylinderen = ikke godt.
Der kan være flere årsager til det, men i bund og grund er det fordi olien kommer ind i cylinderen et eller andet sted. Hvis det er kommet umiddelbart efter toppakningen er blevet skiftet er det sikkert der det kommer ind. Kan være fordi den ikke er blevet spændt ordentligt sammen.
tilføjet af mekker...
Hvilken olie bruger du ?
Så gammel en bil må ikke køre på fuldsyntetisk olie, kik i instruktionsbogen og følg anvisningerne der.
Ellers er skaden ikke ret stor, smid bilen væk og køb en anden gammel spand uden hul i.
Toyota æder olie når de kommer op i alderen, lev med forholdene, eller køb en anden bil.
Suzuki er en god billig bil, toyota konstruerer kun biler med en beregnet levetid på ca 6 år. Så den har tjent dig godt.
Det er vores afgiftssytem der giver os et forkert syn på biler og hvad de egentlig er værd. Jeg så på værkstedet en regning på en spritny Avensis Stcar 2,0 !!!!!!!!
Den koster i indførsel uden moms og afgift 88.000 kroner, altså en elendig bil eller spand det umuligt kan betale sig at reparere på, utroligt men rigtigt.
Biler med levetid på mellem 10 og 20 år er:
Mercedes, Volvo, Saab, BMW, Jaguar og Audi, alle andre mærker er efter min mening noget importørerne har skabt, som kopier af de gode bilmærker.
Så et godt råde skal du have: Køb en ordentlig bil eller drop bilen
tilføjet af Thorben
Tja.... I har nok ret
Jeg er helt enig med dig, Mekker, i at det er til at blive vil over at
en helt ny Toyota Avensis koster 88.000 uden afgifter og alt det skidt.
Jeg ville gerne have fat i sådan èn, men det vil kunne give min bankrådgiver
noget godt at grine af.
Mekanikeren plejer at smide fuld-/helsyntetisk olie på Corollaen.
Selv giver jeg den 10/40 eller 15/40. Jeg anede ikke at den ikke måtte
få fuldsyntetisk olie.
Ja, jeg overvejede meget at skifte den ud, da toppakningen røg, men
den har kørt upåklageligt for mig i de 4 år jeg har haft den.
Havde godt nok ikke lige regnet med at sidde med de olieproblemer som jeg har nu.
Har kigget en del på en Avensis st. car fra 2000-2002. Den er ikke helt på din liste.
Jeg er enig i dine valg af bilmærker, der kan køre når de er over 10 år gamle.
Selv har jeg haft gamle Volvoer, men med dem så jeg mere til mekanikeren, end
jeg har gjort med min nuværende bil.
Det overrasker mig lidt at du fremhæver Suzuki som en god bil.
Måske skulle jeg lige støve igennem bilbasen for at se om der er noget til
en familie med 2 små børn.
Tja, en Baleno ser fin ud, ellers Wagon R+
Tak for jeres svar
tilføjet af esbra
hjælp mig
hej..
jeg tillader mig lige at bruge hans tråd til at spørge dig om noget, da du lyder til at vide lidt om biler...
min toppakning er også gået..
ved oliepåfyldningslåget er der en masse hvis skum
det har jeg tøret væk, men kan jeg godt hælde noget andet olie oven i det nuveærende
tilføjet af RF900
hvid skum ved ventildæksel
Jeg går ud fra at dit toppakning er skiftet, så hvis der har været vand i olien bør du også skifte til ny olie incl. filter, da din oliefilm er supertynd i lejerne, og hvis du forestiller dig at der er vand som er meget tyndere(viskositet) end olie(smører+bærer ikke) kan du skade lejer og smøring generelt, det tager 10 min at skifte olie+filter.
Skift hellere til en normal 10w-40 olie af de billige, end køre med vand i olien, tjek eventuel på oliepinden , er den ren lys,/mørkbrun eller (Hvis hvid=vand? skift) ved det mindste tvivl skift.
Motorolie emulgere (blandes)ikke med olie, det skiller ad og bliver hvidt(olie,vand,luft)
vil du have en bedre olie , så køb en halv eller hel syntetisk olie hvis din bil er nyere 6-8 år ældre end 8-12 år alm. mineralsk olie tjek med instruktionsbogen.
Bilka har ofte tilbud på halvsynt. 4 lit. olie, Men sammenlign på dunken, benzinbiler API niveau API-SJ f.eks. er bedre end SG(større krav til belastning), jo højere bogstav efter API-S jo bedre/større krav. Men selv en alm. mineralsk 10w-40 API-SG er bedre end end dyr olie med vand.
Hvis der er skiftet toppakning, burde ventildækslet også være rengjort, derfor er jeg lidt i tvivl om jeg svarer på dit spørgsmål. Men generelt undgå at blande olier, især mineralsk (alm) med halv eller hel syntetisk olie, nogle olier kan slet ikke sammen, nogle går ok, med du ved ikke hvilke + al garanti fra OLIEFABRIKANTEN er væk.
Økonomisk set kører jeg altid halvsyntetisk olie på biler der er nyere end 8-10 år, da du får en olie der klarer ekstrembelastninger+ mange km, lidt bedre end mineralsk olie, på tilbud kan de normalt fåes til ca. 169,- for 4 lit. Skal jeg flotte mig, køber jeg gerne Castrol halv synt. 10w-40 API-SJ.( jeg er normalt ikke mærke freak, bare det virker)
Generelt spar ALDRIG på:Olie+filterskift + Tandrem, det er der slet ikke økonomi i.
Håber du fik dit spørgsmål besvaret,
Med venlig hilsen RF900