Du skriver ikke hvor meget du selv kan rode med mekanikken, men hvis du selv vil prøve lidt inden du eventuelt besøger et værksted, så prøv dette.
Luftfilteret. Er det helt tilstoppet og sort?
Det kan du selv skifte uden de store problemer. Det største problem bliver måske at skaffe et nyt filter?
Benzinfiteret, er nok ikke lige en gør det selv opgave, selvom nogen kan selv selv.
Tændrørene er også en mulighed, men prøv de andre råd inden du anskaffer nye.
Jeg ved ikke om en bil fra 89 har katalysator, men har den, er der den fejlmulighed at "indmaden" i katalysatoren er gået løs. Det vil så heller ikke være den første gang ved Ford biler, og vil give symptomer lidt som dine.
Hvis bilen oser og bruger olie, er der mulighed for utætte stempler eller stempelringe, eller måske er topstykket revnet, hvilket er en mulighed hvis bilen har stået i frostvejr uden frostbeskyttelse.
Du kan købe mange produkter der renser motoren for skidt snavs og slagger. Her er bare et eksempel:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2514072254&n=-2027216145&pn=-2027216014
Det er ganske vist til indsprøjtningsmotorer, men var lige den eneste jeg kunne finde.
I "gamle dage", som ikke er så mange år siden alligevel, var standard kuren en såkaldt Redex kur, hvor man skruede tændrørene af og hældte lidt Redex ned i hullerne, og lod det stå et døgns tid.
Det kunne få selv den mest sammengroede motor til at køre igen, selvom den oste slemt lige bagefter kuren.
Redex kan du stadig købe, også den gamle type der ikke er til indsprøjtningsmotorer, hvad forskellen så end er.