14tilføjet af

Min bil er så sløv

Håber I kan hjælpe mig, jeg har en ford fiesta fra 1989, som har stået stille længe, men nu når jeg er begyndt at bruge den, er den sindsygt sløv...I starten kan den slet ikke komme op på de 50 km/t...men ligger jævnt på omkring de 40 km/t....med speederen helt i bund...hvis jeg kører ad landevej efter bilen har kørt lidt kan den komme op på omkirng de 60 km/t...kun når det er ned ad bakke vil den op på de 80...men kommer der så en bakke som går op igen, så er vi igen nede på de 60 km/t...kan det være fordi den har stået så længe...den er jo fra 1989, men har kun kørt omkring 80.000 km .... kan jeg gøre noget for at den kommer op i fart...plz...tør jo snart ikke køre andre steder end rundt i byen med den...hjæælp
tilføjet af

Selv de små trecylindrede dieselæsker

kunne gøre det bedre end det[:*(]
Jeg ville checke karburatoren. Lyder som om den ikke får benzin nok. Den er sikkert fra før benzinen blev sprøjtet direkte ind i brændkammeret.
Jeg har haft det samme slagsmål med en plæneklipper og det var først da jeg skiftede karburatoren at den igen kunne kvadre hækafklip og lignende uden at gå i stå.
tilføjet af

Et tændrør er røget måske?

Man kunne jo håbe på at det var så enkelt at et af stemplerne ikke gik fordi et el. flere tændrør var slukkede? Check det, evt. ved at rense dem op.
vh.
Hr. Olsen
tilføjet af

lad mig se på den

ja det lyder ligt mærkelig men når den er fra 89 så er det hvist bæst at man kikke på den for det kan være mange små ting som spille ind som gør at den ikke kan køre hurtig skriv til mig på kim6216@gmail.com så ka det være jeg kan fortælle dig vad der er galt med bilen vh slim
tilføjet af

Var det ikke en ide at sende den til eftersyn

De penge ville måske være givet godt ud. Du kan ikke forvente den er optimal uden videre hvis den har stået stille i længere tid.
tilføjet af

En gammel skråtbunke.

En bil der er 20 år,er lige til at skråtte.Slidt gammel skråtbunke.
tilføjet af

Sikke da noget pis at lukke ud

Der er sku meget stor forskel på 20 år gamle biler.
tilføjet af

skråtte eller skrot

Lær at stave, dit fjols.
tilføjet af

Som staves med 'o'

men ellers et umådeligt konstruktivt svar som man kan bruge til RIGTIG meget.
tilføjet af

Der er lidt du selv kan gøre

Du skriver ikke hvor meget du selv kan rode med mekanikken, men hvis du selv vil prøve lidt inden du eventuelt besøger et værksted, så prøv dette.
Luftfilteret. Er det helt tilstoppet og sort?
Det kan du selv skifte uden de store problemer. Det største problem bliver måske at skaffe et nyt filter?
Benzinfiteret, er nok ikke lige en gør det selv opgave, selvom nogen kan selv selv.
Tændrørene er også en mulighed, men prøv de andre råd inden du anskaffer nye.
Jeg ved ikke om en bil fra 89 har katalysator, men har den, er der den fejlmulighed at "indmaden" i katalysatoren er gået løs. Det vil så heller ikke være den første gang ved Ford biler, og vil give symptomer lidt som dine.
Hvis bilen oser og bruger olie, er der mulighed for utætte stempler eller stempelringe, eller måske er topstykket revnet, hvilket er en mulighed hvis bilen har stået i frostvejr uden frostbeskyttelse.
Du kan købe mange produkter der renser motoren for skidt snavs og slagger. Her er bare et eksempel:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2514072254&n=-2027216145&pn=-2027216014
Det er ganske vist til indsprøjtningsmotorer, men var lige den eneste jeg kunne finde.
I "gamle dage", som ikke er så mange år siden alligevel, var standard kuren en såkaldt Redex kur, hvor man skruede tændrørene af og hældte lidt Redex ned i hullerne, og lod det stå et døgns tid.
Det kunne få selv den mest sammengroede motor til at køre igen, selvom den oste slemt lige bagefter kuren.
Redex kan du stadig købe, også den gamle type der ikke er til indsprøjtningsmotorer, hvad forskellen så end er.
tilføjet af

Takker for alle svar

Det var sødt af Jer at svare og jeg kan se at det kan være mange ting...nu ved jeg ingenting om biler...ved ikke engang hvor de ting i snakker om sidder på bilen...men der var en der nævnte noget med oliefilter som måske skulle skiftes hvis jeg kunne finde et, men jeg har et nyt oliefilter...aner jo bare ikke hvordan man skifter sådan noget...ved ikke engang hvor det sidder...sååå...og jeg troede bare det var noget simpelt, haha der blev jeg klogere....nå men takker Jer alle for svar.
Julie
tilføjet af

hvor i landet bor

du, hvis det er vestjylland, kan du trille forbi mig.
tilføjet af

Oliefilter??

Hvis det er mig du mener, så skrev jeg ikke OLIEfilter,m men LUFTfilter.
Der er en hvis forskel ;-)
Luftfilteret sidder som regel som noget af det øverste i motoren, og som regel med nogle "bøjle" dimser på, så man let kan komme ind til det. Der vil ofte være en tyk slange fra luftfilteret og hen til fronten af bilen, men det er ikke sikkert det er det på din model.
Luftfilteret vil normalt være placeret i en eller anden plastik kasse med de ovennævnte bøjler.
Oliefilteret KAN du godt selv skifte, men det er meget lettere at få et af de små værksteder som reklamerer med dæk og olieskift til at gøre det, især da man som regel (Altid) skifter olien sammen med filteret.
Jeg har ikke kunnet finde et billede af et motorrum så jeg kan vise dig den nogenlunde placering af et luftfilter, men et typisk luftfilter ser f.eks sådan her ud:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2518006102&n=360715194&pn=368760138
Dit kan være anderledes udformet!
tilføjet af

pis med dig

ser sgu stadig både golf og poloér fra før 89 og de kører sgu da godt, det er vist mere et spørgsmål om hvordan de er blevet kørt, og om de er blevet passet derefter!!
tilføjet af

og selvfølgelig også

andre mærker... nævnte bare lige de bedste!!!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.