Modargumentér følgende
Er der én, der er i stand til at modargumentere følgende holdninger, der handler om, hvorfor vi skal have folkeafstemninger om kommende EU-traktater?
1. Danmark har en god demokratisk tradition for, at nye EU-traktater kommer til folkeafstemning.
2. Flertallet af nutidens love i Danmark – vi jo alle skal følge - udspringer fra Bruxelles. Derfor bør vi alle spørges, når den fremtidige grundtraktat for EU skal vedtages.
3. Efter det franske og hollandske nej til EU-forfatningen i 2005 blev den danske folkeafstemning aflyst. I en såkaldt tænkepause skulle der være tid til demokrati og dialog med befolkningerne. Nu er tænkepausen slut. Og nu forsøger politikerne at koble borgerne fra. Det er udemokratisk ud over alle grænser.
4. Det grundlæggende indhold fra EU-forfatningen går igen i den nye traktat. Derfor bør regeringen fastholdes på den lovede folkeafstemning fra 2005.
5. Den nye traktat får stor betydning for os både som befolkning og som land. For eksempel flyttes over 60 nye politikområder til flertalsafgørelser, så Danmark kan få påtvunget endnu flere love imod vores vilje. Vi får ikke længere en fast kommissær i Kommissionen. Og vores udenrigspolitik bindes i endnu højere grad til en kommende fælles EU-udenrigsminister.
6. Der er tale om en betydelig politisk suverænitetsafgivelse, også selv om regeringens jurister kan nå frem til en anden konklusion. Vi er parat til en grundlovssag, men uanset en eventuel fremtidig dom vil det være i strid med ånden i Grundloven og en krænkelse af folkestyret, hvis ikke vi får en folkeafstemning.
7. Med en ny EU-traktat får folket en række pligter og rettigheder, som binder den enkelte i ubestemt tid. Det er derfor naturligt, at befolkningen får lov til at tage stilling.
8. Europæisk samarbejde kan ikke bygges, uden at befolkningerne er med. At bygge en ramme om et samarbejde uden at have befolkningerne med vil være til skade for Europa.
9. Folketinget kan ikke tage beslutningen for os. Når Folketinget vælges, er EU-spørgsmål sjældent det afgørende for vælgerne.
10. Det vil blive meget svært eller nærmest umuligt at ændre indholdet i en ny EU-traktat. En ny EU-traktat vil begrænse Folketings muligheder i fremtiden (med mindre Danmark meldes ud af EU). En sådan begrænsning af Folketingets magt bør Folketinget ikke selv tage stilling til. Det er et spørgsmål for folket.
1. Danmark har en god demokratisk tradition for, at nye EU-traktater kommer til folkeafstemning.
2. Flertallet af nutidens love i Danmark – vi jo alle skal følge - udspringer fra Bruxelles. Derfor bør vi alle spørges, når den fremtidige grundtraktat for EU skal vedtages.
3. Efter det franske og hollandske nej til EU-forfatningen i 2005 blev den danske folkeafstemning aflyst. I en såkaldt tænkepause skulle der være tid til demokrati og dialog med befolkningerne. Nu er tænkepausen slut. Og nu forsøger politikerne at koble borgerne fra. Det er udemokratisk ud over alle grænser.
4. Det grundlæggende indhold fra EU-forfatningen går igen i den nye traktat. Derfor bør regeringen fastholdes på den lovede folkeafstemning fra 2005.
5. Den nye traktat får stor betydning for os både som befolkning og som land. For eksempel flyttes over 60 nye politikområder til flertalsafgørelser, så Danmark kan få påtvunget endnu flere love imod vores vilje. Vi får ikke længere en fast kommissær i Kommissionen. Og vores udenrigspolitik bindes i endnu højere grad til en kommende fælles EU-udenrigsminister.
6. Der er tale om en betydelig politisk suverænitetsafgivelse, også selv om regeringens jurister kan nå frem til en anden konklusion. Vi er parat til en grundlovssag, men uanset en eventuel fremtidig dom vil det være i strid med ånden i Grundloven og en krænkelse af folkestyret, hvis ikke vi får en folkeafstemning.
7. Med en ny EU-traktat får folket en række pligter og rettigheder, som binder den enkelte i ubestemt tid. Det er derfor naturligt, at befolkningen får lov til at tage stilling.
8. Europæisk samarbejde kan ikke bygges, uden at befolkningerne er med. At bygge en ramme om et samarbejde uden at have befolkningerne med vil være til skade for Europa.
9. Folketinget kan ikke tage beslutningen for os. Når Folketinget vælges, er EU-spørgsmål sjældent det afgørende for vælgerne.
10. Det vil blive meget svært eller nærmest umuligt at ændre indholdet i en ny EU-traktat. En ny EU-traktat vil begrænse Folketings muligheder i fremtiden (med mindre Danmark meldes ud af EU). En sådan begrænsning af Folketingets magt bør Folketinget ikke selv tage stilling til. Det er et spørgsmål for folket.