Mr. Hughes kamp mod WT/TWS, blodspørgsmålet
http://www.nationalpost.com/story.html?id=1637102
På mandag, den Alberta Court of Appeal kræves to kræft læger og Edmonton's Cross Cancer Center for at forsvare den måde, hvorpå de plejes for leukæmi-ramt teenager af et Jehovas vidner familie. Vigtigere er det, at Retten har undersøgt, om vagttårn Society, de vigtigste juridiske enhed, der benyttes af Jehovas Vidner, bør holdes ansvarlig for obstruktion af korrekt medicinsk behandling.
Denne historie begyndte i vinteren 2002, hvor en 16-årig Calgarian, Bethany Hughes, akut behov for en blodtransfusion. Bethany og hendes mor nægtet, fordi de holdt sig til vagttårn Society blod forbud. Med Bethany død nærmer sig, en Alberta domstol tildelt en ordre, der kræver blodtransfusion, og Bethany modtog efterfølgende langvarig kemoterapi og støttende blodtransfusion.
I juni, 2002, Child Welfare frigivet Bethany fra dens pleje. Pigens far, Lawrence Hughes, hævder i retsdokumenter, at samfundet derefter tog Bethany fra Calgary uden at fortælle ham; begrænset hendes behandlingsmuligheder på Kors Cancer Center, så hun ikke får den bedste tilgængelige terapeutisk og palliativ pleje, og nægtede at oplyse Bethany placering før efter hendes død to måneder senere.
Mr. Hughes, som havde nægtet at modtage samfundets Bibelske fortolkning vedrørende blodtransfusion, har religiøse advokater (som også er præster) var medvirkende til dette brud på hans families privatliv.
Den vagttårn Society, en yderst proceslysten organisation, har medført en lang række juridiske beslutningsforslag i en synlig indsats for at forhindre, at faderens sag fra at udtale sig om dens berettigelse. Tilrettelaeggelsen endda truet Mr. Hughes advokat personligt ved at ansøge om en tildeling af sagsomkostninger, der skal betales af advokaten selv. Selv om det lykkes, er sådanne krav har siden gjort det næsten umuligt for Mr. Hughes at finde advokatbistand.
Efter en høring for to uger siden, hvor Mr. Hughes repræsenteret sig mod ikke kun advokater, men en advokat for de advokater, retten mandag tilladt Mr. Hughes til at gå videre på de væsentlige spørgsmål: Hvem tilladelse til medicinsk behandling? Og blev behandlingen uagtsom?
Den vagttårn Society har hævdet, at enten den teenager eller hendes mor gav informeret samtykke til Kors's behandling. Men hjertet af Mr. Hughes påstand er, at ingen, mindst af alt Bethany, kunne have vidst, hvad Bethany ønskede.
Dette skyldes, at i april 2002, en dommer havde udtrykkeligt fastslået, at Bethany havde ikke længere et frit, informeret vilje. Dommeren beklagede den "belastninger og påvirkninger, der er blevet bragt til at bære på hende i de sidste par uger til at opretholde sin position på blodtransfusioner." Selv om Bethany var alvorligt syg, fastslog Domstolen, at religiøse tilhængere havde forhindret Bethany fra at være "lov til at se døden i øjnene." Domstolen sagde, at Bethany var genstand for "utilbørlig påvirkning" at "har taget væk hendes evne til at træffe et informeret valg."
Dommeren yderligere advarede myndighederne om Bethany's fremtidige pleje, og rådgivet dem "til at være opmærksomme på det pres, der er og vil fortsat være placeret på hende."
Sådant pres kender til læger. Mange læger har fortalt os, at de indser patienter forbundet med vagttårn Society har kun to valgmuligheder: Accepter blod og miste familie og venner, eller nægte blod og risikerer deres liv. Disse læger har også sagt, at de frygter vagttårn Society retssag, hvis de transfuse en religiøs patient, der har brug for blod.
Nu er læger og Kors Cancer Center sandsynligvis blive spurgt i retten, hvad de gjorde for at beskytte Bethany fra sådanne unødigt pres, og hvorfor de ikke søge tilladelse til medicinsk behandling fra den ene familiemedlem, som modstod vagttårn Society pres: hendes far .
I en ensom og modige kamp, Mr. Hughes med held har tvunget domstolene at holde vagttårn Society og medicinsk tiltalte til ansvar for deres handlinger. Men om en ikke repræsenteret, efterladte og afstand fars retssag vil lykkes stadig uvist.
Uanset resultatet for Mr. Hughes, retslige vejledning har hårdt brug for nu, at læger står retssag på begge sider - fra dem, der ønsker religiøs overholdelse og fra den ene part, der protesterer mod religiøse indbrud i medicinsk valg. Aktionerne i vagttårn Society er farligt og dyrt, når en patient, som har behov for blod er fra en Jehovas vidner familien, en uforholdsmæssig stor del af lægens tid og offentligt finansierede hospital og ret indsats forbruges.
Mest sundhedsvæsen ønsker at ære patienter 'autentisk religiøs overbevisning. Men urimelige religiøse pres på patienterne og deres pårørende kan gøre det næsten umuligt at vide, og handle ud fra, hvad en patient virkelig ønsker.
I vagttårn Society tilfælde lægeprofessionen har desperat brug for hjælp fra nye og klarere lovgivning for at give medicinsk behandling i overensstemmelse med deres patienternes interesser, ønsker og tro.
-Dr. Juliet Guichon har desuden en doktorgrad i jura og er senior associate inthe Office of Medical bioetik ved University of Calgary. Dr. Ian Mitchell er en professor i pædiatri og bioetik ved University of Calgary.
I kan læse mere her, teksten er på engels.
http://www.christianwitnesses.com/id77.html
Mange hilsner
Manjana
På mandag, den Alberta Court of Appeal kræves to kræft læger og Edmonton's Cross Cancer Center for at forsvare den måde, hvorpå de plejes for leukæmi-ramt teenager af et Jehovas vidner familie. Vigtigere er det, at Retten har undersøgt, om vagttårn Society, de vigtigste juridiske enhed, der benyttes af Jehovas Vidner, bør holdes ansvarlig for obstruktion af korrekt medicinsk behandling.
Denne historie begyndte i vinteren 2002, hvor en 16-årig Calgarian, Bethany Hughes, akut behov for en blodtransfusion. Bethany og hendes mor nægtet, fordi de holdt sig til vagttårn Society blod forbud. Med Bethany død nærmer sig, en Alberta domstol tildelt en ordre, der kræver blodtransfusion, og Bethany modtog efterfølgende langvarig kemoterapi og støttende blodtransfusion.
I juni, 2002, Child Welfare frigivet Bethany fra dens pleje. Pigens far, Lawrence Hughes, hævder i retsdokumenter, at samfundet derefter tog Bethany fra Calgary uden at fortælle ham; begrænset hendes behandlingsmuligheder på Kors Cancer Center, så hun ikke får den bedste tilgængelige terapeutisk og palliativ pleje, og nægtede at oplyse Bethany placering før efter hendes død to måneder senere.
Mr. Hughes, som havde nægtet at modtage samfundets Bibelske fortolkning vedrørende blodtransfusion, har religiøse advokater (som også er præster) var medvirkende til dette brud på hans families privatliv.
Den vagttårn Society, en yderst proceslysten organisation, har medført en lang række juridiske beslutningsforslag i en synlig indsats for at forhindre, at faderens sag fra at udtale sig om dens berettigelse. Tilrettelaeggelsen endda truet Mr. Hughes advokat personligt ved at ansøge om en tildeling af sagsomkostninger, der skal betales af advokaten selv. Selv om det lykkes, er sådanne krav har siden gjort det næsten umuligt for Mr. Hughes at finde advokatbistand.
Efter en høring for to uger siden, hvor Mr. Hughes repræsenteret sig mod ikke kun advokater, men en advokat for de advokater, retten mandag tilladt Mr. Hughes til at gå videre på de væsentlige spørgsmål: Hvem tilladelse til medicinsk behandling? Og blev behandlingen uagtsom?
Den vagttårn Society har hævdet, at enten den teenager eller hendes mor gav informeret samtykke til Kors's behandling. Men hjertet af Mr. Hughes påstand er, at ingen, mindst af alt Bethany, kunne have vidst, hvad Bethany ønskede.
Dette skyldes, at i april 2002, en dommer havde udtrykkeligt fastslået, at Bethany havde ikke længere et frit, informeret vilje. Dommeren beklagede den "belastninger og påvirkninger, der er blevet bragt til at bære på hende i de sidste par uger til at opretholde sin position på blodtransfusioner." Selv om Bethany var alvorligt syg, fastslog Domstolen, at religiøse tilhængere havde forhindret Bethany fra at være "lov til at se døden i øjnene." Domstolen sagde, at Bethany var genstand for "utilbørlig påvirkning" at "har taget væk hendes evne til at træffe et informeret valg."
Dommeren yderligere advarede myndighederne om Bethany's fremtidige pleje, og rådgivet dem "til at være opmærksomme på det pres, der er og vil fortsat være placeret på hende."
Sådant pres kender til læger. Mange læger har fortalt os, at de indser patienter forbundet med vagttårn Society har kun to valgmuligheder: Accepter blod og miste familie og venner, eller nægte blod og risikerer deres liv. Disse læger har også sagt, at de frygter vagttårn Society retssag, hvis de transfuse en religiøs patient, der har brug for blod.
Nu er læger og Kors Cancer Center sandsynligvis blive spurgt i retten, hvad de gjorde for at beskytte Bethany fra sådanne unødigt pres, og hvorfor de ikke søge tilladelse til medicinsk behandling fra den ene familiemedlem, som modstod vagttårn Society pres: hendes far .
I en ensom og modige kamp, Mr. Hughes med held har tvunget domstolene at holde vagttårn Society og medicinsk tiltalte til ansvar for deres handlinger. Men om en ikke repræsenteret, efterladte og afstand fars retssag vil lykkes stadig uvist.
Uanset resultatet for Mr. Hughes, retslige vejledning har hårdt brug for nu, at læger står retssag på begge sider - fra dem, der ønsker religiøs overholdelse og fra den ene part, der protesterer mod religiøse indbrud i medicinsk valg. Aktionerne i vagttårn Society er farligt og dyrt, når en patient, som har behov for blod er fra en Jehovas vidner familien, en uforholdsmæssig stor del af lægens tid og offentligt finansierede hospital og ret indsats forbruges.
Mest sundhedsvæsen ønsker at ære patienter 'autentisk religiøs overbevisning. Men urimelige religiøse pres på patienterne og deres pårørende kan gøre det næsten umuligt at vide, og handle ud fra, hvad en patient virkelig ønsker.
I vagttårn Society tilfælde lægeprofessionen har desperat brug for hjælp fra nye og klarere lovgivning for at give medicinsk behandling i overensstemmelse med deres patienternes interesser, ønsker og tro.
-Dr. Juliet Guichon har desuden en doktorgrad i jura og er senior associate inthe Office of Medical bioetik ved University of Calgary. Dr. Ian Mitchell er en professor i pædiatri og bioetik ved University of Calgary.
I kan læse mere her, teksten er på engels.
http://www.christianwitnesses.com/id77.html
Mange hilsner
Manjana