Når lærerne mobber eleverne
En undersøgelse fra viser, at 10,5% af eleverne i folkeskolen har oplevet mobning fra lærernes side inden for det sidste halve år. Og 16% af eleverne oplever sjældent eller aldrig, at lærerne viser respekt.
Mobning er et almindeligt problem i folkeskolen. Eleverne mobber hinanden og gør skolegangen til et helvede for ofrene. Men nu kaster en undersøgelse fra DCUM lys over et mobbeproblem, der længe har været kendt i skolekredse, men som hidtil har været negligeret. Hver 10. elev bliver mobbet af en lærer. Og hver 6. elev oplever sjældent eller aldrig respekt fra lærernes side.
Det er vanskeligt at fjerne elevernes indbyrdes mobning, fordi folkeskolen har pligt til at undervise både dem, der mobber, og dem, der bliver mobbet. Når det gælder lærere, der mobber elever, så er løsningen meget nemmere. Folkeskolen har nemlig ingen pligt til at beholde en lærer, der mobber eleverne. Tilbyd den pågældende ansættelse i kommunens vejafdeling eller et andet sted, hvor man kun beskæftiger sig med døde ting.
Uegnede lærere er imidlertid ikke den eneste årsag. Dårlig ledelse i mange folkeskoler og manglende selvjustits blandt lærerne er medvirkende faktorer, der bør gøres noget ved. Skolelederne og skolebestyrelserne har pligt til at føre tilsyn. Og kolleger har en moralsk pligt til at gribe ind, hvis de ser, at en kollega forløber sig.
Enhver fornuftig indsats mod mobning kræver, at det ”tavse flertal” blandt både lærere og elever bliver gjort aktive og ansvarlige i kampen mod mobning.
Mvh.
Bjørn
http://friesocialister.dk
Mobning er et almindeligt problem i folkeskolen. Eleverne mobber hinanden og gør skolegangen til et helvede for ofrene. Men nu kaster en undersøgelse fra DCUM lys over et mobbeproblem, der længe har været kendt i skolekredse, men som hidtil har været negligeret. Hver 10. elev bliver mobbet af en lærer. Og hver 6. elev oplever sjældent eller aldrig respekt fra lærernes side.
Det er vanskeligt at fjerne elevernes indbyrdes mobning, fordi folkeskolen har pligt til at undervise både dem, der mobber, og dem, der bliver mobbet. Når det gælder lærere, der mobber elever, så er løsningen meget nemmere. Folkeskolen har nemlig ingen pligt til at beholde en lærer, der mobber eleverne. Tilbyd den pågældende ansættelse i kommunens vejafdeling eller et andet sted, hvor man kun beskæftiger sig med døde ting.
Uegnede lærere er imidlertid ikke den eneste årsag. Dårlig ledelse i mange folkeskoler og manglende selvjustits blandt lærerne er medvirkende faktorer, der bør gøres noget ved. Skolelederne og skolebestyrelserne har pligt til at føre tilsyn. Og kolleger har en moralsk pligt til at gribe ind, hvis de ser, at en kollega forløber sig.
Enhver fornuftig indsats mod mobning kræver, at det ”tavse flertal” blandt både lærere og elever bliver gjort aktive og ansvarlige i kampen mod mobning.
Mvh.
Bjørn
http://friesocialister.dk