11tilføjet af

ohm og ampere udmåling hvordan gøres dette

har en gammel honda cb 900 som ikke lader strøm på batteri.. helt ny batt er monteret..
hvordan måler man ohm og hvad skal voltmeter vise når man gør dette.. rød ledning hvor fra voltmeter og sort ledning til hvor?
og skal mc være startet eller nogle stik afmonteret fra ensretter ?
har målt strøm ved slukket og startet mc og viser begge under 12.5 volt
så enten må det være stator eller ensretter, men er bare ikke så god til strøm
tilføjet af

Uhhh, man sov vist i fysiktimerne? :-)

En ladestrøm (ampere) måles ved at INDSKYDE et amperemeter mellem batteri og ledningsnet.
Det kunne f.eks. ske ved at afmontere den røde ledning til batteriets pluspol.
Amperemetret indskydes imellem med det største måleområde - du kan da senere reducere dette indtil at passende udslag vises.
Bemærk nu strømretningen!
Hvis amperemetrets pluspol sidder på køretøjets røde ledning og amperemetrets minuspol sidder på batteriets pluspol - giver det positivt udslag, når der lades. Altså der går en strøm FRA ledningsnettet IND i batteriet. Hvis dette udslag udebliver, lades der IKKE!
Hvis udslaget er negativet, er det fordi der aflades. F.eks. ved forbrug når motoren ikke kører.

En ladespænding måles ved at sætte et voltmeter HENOVER batteriet.
Mellem batteriet og ensretteren skal du måle JÆVN-spænding. Når motoren startes skal spændingen stige lidt for at skabe ladestrømmen. (Laderelæet skirer at spændingsforskellen ikke bliver for så så der sker en overladning der kan skade batteriet).

Hvis der ikke sker nogen spændingsstigning skyldes det, at ensretteren ikke forsynes med spænding eller laderelæet kobler ladestrømmen fra ved en fejl. Mål VEKSEL-spænding mellem dynamo og ensretter. Hvis der er vekselpændingspænding her virker dynamoen, men laderelæet er givetvis defekt. Hvis der ingen vekselspænding er her, virker laderelæet muligvis, men dynamoen er defekt.

Fejlsøgning er for autoelektrikere, med mindre du er godt inde i fysikreglerne.
Men håber det lysner lidt, trods alt! 😉

M47
tilføjet af

vekselstrøm måling ?

mange tak for svaret :-)
ja ved godt man skal lade profferne om det, men hvis det nu var nogenlunde simpelt så kunne man jo selv prøve..
hvad med feks ohm udmåling skal stikket skilles af med slukket motor mellem stator og ensretter og så måle fra de ledninger der kommer fra stator og til stikket fra ensretter ?
tilføjet af

Det lyder helt forkert...

...som du anvender udtrykkene! 😕
Jeg tror ærligt talt ikke du ved, hvad du laver!
"Ohmmåling" er en modstandsmåling!
Hvilken modstand er det du vil måle og til hvad?
"Stator" er feltvikling på generatoren/dynamoen!
Mener du med stator "spændingen fra dunamoen"?

Se følgende billede for dig:
Dynamoen leverer vekselstrøm, når den drejer.
Dybest set er det vekselSPÆNDING, som måles i volt ved at placere et VOLTmeter (indstillet på AC = vekselstrøm) HENOVER dynamoen.
Kun hvis dynamoen bliver belastet afgiver den en STRØM, den vil da være en vekselSTRØM, som følger vekselsspændingens kurveform (sinuskurve). Strømmen kan du måles ved at INDSKYDE et AMPEREmeter (indstillet på AC = vekselstrøm) et sted i kredsløbet, f.eks. mellem dynamoens pluspol og den ledning der p.t. sidder monteret der.
Man kan ikke oplade et batteri med vekselstrøm, derfor går velselstrømmen igennem en ensretter, som "glatter strømmen ud" til en flad kurve. Derfor placeres vekselspændingen fra dynamoen på en ensretter - som så danner en tilsvarende jævnspænding på den anden side. Hvis ikke der trækkes en jævnstrøm (ampere DC) på den anden side trækker ensretteren heller ingen vekselstrøm (ampere AC).
Hvis "den anden side" ser et batteri med lavere spænding (volt DC) end ensretterens, vil batteriet trække en jævnstrøm (ampere DC) afhængig af hvor stor forskel der er på batteriets "hvilespænding" og ensrettens udgangsspænding. Når denne ladestrøm trækkes vil der ske et tilsværende træk af strøm (ampere AC) fra dynamoen til ensretteren.
Derfor handler fejlsøgningen som nævnt i mit første indlæg om, at finde hvor i kæden der mangler noget.
1.
Med amperemeter indskudt mellem ensretter og batteri måles, om der løber en jævnstrøm (ampere DC) fra ensretter til batteri.
2.
Hvis ikke (1) reetableres forbindelsen.
Med et voltmeter placeret henover dynamoen undersøges om der findes en vekselspænding (volt AC) til rådighed.
3.
Hvis ikke (2) er dynamoen defekt.
Hvis (2) er laderelæet defekt.

M47
tilføjet af

Og så lige...

Motoren skal selvfølgelig køre, mens du måler, ellers kan du jo ikke måle hverken ladestrøm eller ladespænding! 😉

M47
tilføjet af

lader

jeg tror jeg blir nød til og finde en der kan kigge på det for mig for er slet ikke med.. jeg prøvede og måle om der var forbrug ved og ta rød ledning fra voltmeter og sætte på den ledning der normalt går til batt + og den sorte til batt+ pol.. men derved kan jeg ikke se om der lades strøm over på da mc ikke kan starte når pol er afmonteret eller ej hvis man starter den og afmontere bagefter så går den ud..
jeg har dog prøvet og måle ohm igennem de 3 ladeledninger og i tomgang er 2 af ledningerne på 1.4 ohm og den sidste på 0.6 ohm.. ved ike om det kan bruges til noget
tilføjet af

den skal bare stilles

på Lossepladsen
tilføjet af

Du kan forholdsvis let måle

om generatoren lader.
Anskaf en billig multitester (f.eks. hos T-hansen, sæt den på volt, i området eks. 0-24 volt eller hvis den har det, 12 til 24 volt.
Mål så fra batteriets pluspol og til batteriets minuspol, mens motoren kører, ladespændingen skal helst være 14,2 volt, er den lavere lader din generator ikke, dog skal motoren køre omkring 1000 omdrejninger pr minut mens du måler,.
Omvendt kan du gøre som M47 beskriver med et Amperemeter, men et Amperemeter der kan klare ladestrømmen er betydelig dyrere end en multitester som typisk koster omkring 75 kr.
tilføjet af

Modstandsmåling....

Trådstarter er faktisk helt fornuftig når han vil lave en serie modstandsmålinger...
Ved mistanke om fejl i ladesystemet er det ikke helt ved siden af at ville kontrollere om viklingerne i generatoren eller dynamoen er stået af....
Det ville faktisk være min nummer to hvis jeg konstaterer at der ikke sker en stigning i systemspændingen når motorens omdrejninger øges.
Spændingen bør ideelt være omkring de 14,2 Volt, men et rigtig surt batteri kan godt trække den ned med flere Volt....Som regel vil man dog alligevel se en stigning når der skal lades.
tilføjet af

Et par råd med på vejen....

Du kan ikke måle modstand (Ohm) hvis der er spænding på det du måler på!
Motoren skal være stoppet, og batteriet skal være afmonteret.
En modstandsmåling foregår ved at måleinstrumentet sender en spænding ind i det du måler, og så regner det på en højpandet måde ud hvad modstanden er....Hvis der er en fremmed spænding til stede vil det regne galt...
Du skriver at motoren går i stå hvis du under gang afmonterer batteriet....Det tyder faktisk på at ladesystemet ikke virker.....
En rigtig god ting at anskaffe sig er en Haynes reparationsbog til modellen; det er et ufattelig godt hjælpemiddel, og de fleste kan være med på de fleste ting.
Det lyder også som en rigtig god ide at få en kammi til at hjælpe hvis du ikke er helt sikker på hvudden og hvorledes.
Jeg ved ikke hvor tæt du er på hovedstadsområdet, men der ligger et lille firma som er det nærmeste du kan komme Gud når det drejer sig elektriske problemer på MC'er....
Du skal kigge efter Schnabel. Det hedder han faktisk, og han er lynende intelligent.
Jeg har aldrig selv brugt ham (endnu), men rygtet vil vide at han faktisk er meget rimelig med sine priser
tilføjet af

boldor lader ik

har lige prøvet og måle ohm med batteri afmonteret, på de 3 gule ledninger måler jeg over alle 3 viser 1 af dem 0.3 ohm og de andre 2 0.6 ohm, derudover så jeg at mit spark unit har været varm og har smeltet noget af det sorte lim på bagsiden, men ved ikke om det har noget med ladedelen og gøre ??
evt en der har msn som har lyst til og hjælpe derover mens jeg står ved cyklen
tilføjet af

Desværre

Kan jeg ikke hjælpe dig med en Boldor da jeg ikke har nogen form for dokumentation over ledningsnettet.
Nu ved jeg ikke hvad du måler i forhold til...
Det korrekte er at måle mellem de tre gule således at du får målt alle de mulige kombinationer mellem de tre ledninger; altså 1 til 2, 1 til 3 og 2 til 3 og dernæst måler du hver enkelt mod stel.
Den unit der har været lun kan måske være være syndebukken.
Men du må være klar over at det er uendeligt vanskeligt at fejlfinde hvis man ikke nøjagtigt ved hvad det er man forventer at se når man måler, og når man ikke har et ledningsdiagram så man ved hvorhenne i verden man står.
Derfor igen: Haynes eller en god kammi....Eller hvis alt andet går galt er det Schnabel eller en autoelektriker.
Erfaringsmæssigt tror jeg at du skal regne med at det er et stykke elektronik som er stået af; generatoren plejer at være rimelig sejlivet.
Held og lykke med projektet, når jeg møder dig ude i trafikken kan du kende mig på at jeg hilser pænt med en løftet venstrehånd 😉
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.