Hej.
Jeg går med tanker om at starte et lille weekend firma op, spm:
- Skal ALLE firmaer store som små regisreres hos erhvervs og selskabsstyrelsen?
- Hvornår kan man begynde at trække (evt) overskud ud af firmaet? Kan det gøres med det samme, eller skal der gå fx 1 år?
Vh
Jacob
tilføjet af Anonym
Du skal registreres hos
told og skat (moms) hvis du omsætter for et bestemt beløb, jeg kan ikke lige huske hvor meget.
Søg på told og skat eller spørg dem.
tilføjet af Tanten unlogged eller unplu...
Momsregistreres hos T&S
Hvis du fakturerer for mere end 50.000 i et kalenderår, skal du personligt momsregistreres hos told og skat.
Du skal først registreres i Erhvervs & Selskabsstyrelsen, når du stifter et anparts- eller aktieselskab.
tilføjet af JanusA
Personligt ejet firma?
du kan tømme kassen, hvis du har lyst- dog hæfter du for gæld.
tilføjet af Selvstændig
Check www.nytselskab.dk
De har rigtig meget info, man kan bruge.
Held og lykke.
tilføjet af JanusA
Selskabsformen er vist
i overkanten for et nystartet firma som ovennævnte.
tilføjet af Anonym
ja.
det skal jo hverken være aps eller aktie selskab.
Men da jeg/vi skal bruge en bil til firmaet, er det så muligt at trække de kørte km fra, når firmaet ikke skal være ovennævnte?
tilføjet af Anonym
Følgende gør sig gældende:
Et firma er et firma - uanset omsætningen. Det eneste krav til registrering der findes fra det offentliges side, er (som det er blevet nævnt), at når du OMSÆTTER for mere end 50.000 kroner om året - i firmaregi - skal du momsregistrere dit firma. SE er i øvrigt lig CVR (i praksis i hvert fald).
Du kan trække al overskud ud af virksomheden - registreret eller ej, men skal fortsat angive indkomsten på din selvangivelse.
Når du fakturerer andre, skal du sende en faktura uden moms - indtil du eventuelt momsregistrerer dig, selvfølgelig.
Hvorfor ikke lade sig momsregistrere? Den eneste "ulempe" er, at du skal indberette moms en gang i kvartalet, men det er så det. Til gengæld kan du modregne (spare) momsen ved hvert eneste køb, og du kan endda spare skat også. En omkostning i dit firma mindsker dit resultat, og dermed det beløb (den indkomst) du skal betale skat af. I øvrigt tror jeg de fleste virksomheder ville kunne finde på at være tilbageholdne for at handle sammen med en ikke momsregistreret virksomhed - du er simpelthen for lille. Jeg har selv brugt ikke-reigstrerede virksomheder som underleverandører, men jeg tror der er længere i mellem ordrerne end ellers.
Pøj pøj med det lige meget hvordan du så vælger at forme det :-)
Steen
tilføjet af speedygonzales
Lærte noget igen....
Tak for oplysningen. Jeg kender til SE nummer, og nu ved jeg at der også er et CVR nr.
Tak for at fylde det hul i min viden :o)
Mvh *SG*
tilføjet af Assistance co
Billig start
Pas nu på med at går ud og køb for dyrt, når du skal starte firma op.
Se på assistance-co.dk her kan du spare mange penge ved at købe hos hos.
Assistance co