7tilføjet af

Privatbilismen

Hvad koster privatbilismen i statstilskud, fradrag . . i forhold til flere fradrag for benytttelse af bus og tog❓
Hvis det bliver mindre dyrt at tage bus og tog, kan det måske medføre at der ikke er så mange singler og ensomme❓
På den anden side er det måske ikke så smart ?
tilføjet af

Privatbilismen får ikke tilskud.

Der er vist noget som du har misforstået når du spøger om hvad privatbilismen får i tilskud og fradrag fra staten.
På en ny bil betales der 180% i afgift til staten, plus moms vilsagtens.
Så er der afgift og moms på, forsikring, brændstof, motorolie, dæk, pærere.
Der er vægt/grønafgift.
Periodiske syn, her betales der moms af værkstedsregningen og værkstedet betaler skat af den løn som en mekaniker får.
Det koster at parkere i store byer.
Så at tro der er noget tilskud til det at eje en bil, det er meget forkert.
Der er nogle som kan få kørselsfradrag for turen til og fra arbejde, men dette fradrag får du uanset om du kører i bil, på mc, knallert, cykel, løber, går, tager på tommelfingeren, kører med en kollega, eller bruger offentlig transport, fradraget er det samme.
Når du så kikker på det som man kan få i fradrag, så husk lige på at det ikke er det beløb som man får "udbetalt", man får kun skatteværdien af beløbet og det er ikke meget.
Bus og tog får et kæmpe tilskud fra vores skattepenge, og så er det langt fra alle som kan benytte den form for transport, mange steder i landet kører de ting ikke så man kan komme til arbejdet.
tilføjet af

Kun kørselsgodtgørelse

Og det kan langt fra dække de samlede omkostninger ved at have en bil.
tilføjet af

Kæmpe offentligt tilskud ?

Det er blevet beskåret et par gange indenfor de sidste 20 år, hvad der f.eks betød prisstigninger på over 20 % over få år i HT-området, samt "rutinemæssige" hvert år.
Og der er stadig kommuner i de tynde områder der nedlægger busruter i sparetiderne.
tilføjet af

Det er skideskørt.

Vi får jo med jævne mellemrum tudet ørene fulde med at vi skal bruge den offentligetransport, og hvad gør "de" så dagen efter, jo de nedsætter tilskuddet og skærer ned på afgangende hvis de da ikke ligefrem nedlægger en rute eller to.
Det betyder så højere billetpriser og dårligere service, det får da ingen til at lade bilen stå.
tilføjet af

Metro

Da man i sin tid indførte Københavns Metro blev faktisk mange buslinjer, netop nogle af dem, man kunne komme til metrostationer med, nedlagt uden varsel.
Mens jeg er ved Metroen, så er der som regel ingen steder man kan parkere ved metrostationerne, mens der er (navnlig tidligere var) høje bunker af cykler ved Amagercenteret og Frederiksbergcenteret.
tilføjet af

Er du rigtig rask?

Ellers vil du sgu ikke spørge hvad privatbilismen koster samfundet!............ tværtimod betaler privatbilismen, til at substiensløse arbejdssky individer som dig ikke behøver gå sulten i seng om aftenen, og sørger for du har tag over hovedet.
tilføjet af

Busruter!

Jeg kender en busrute, hvor chaufføren blev beskyldt for at sidde og synge "hele ugen alene" på turen!................ og hvem tror du der financierer den rullende Poul Pots?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.