jeg har købt en rapspresser, men jeg får frøende om 3 dage. de kommmer i bigbags.
kan de stå i en lade selvom der er lidt fugtigt. eller skal de stå helt tørt for at holde gennem vinteren ?;)
-og kan de tåle frost ???
tilføjet af have nissen
hvad skal du bruge
olien til?.
tilføjet af emilkart
bilen
det er til bilen og måske fyret :)
tilføjet af pouljoergensen
Jøsses?.
Jeg håber du ved hvad du er gået igang med, jeg går ud fra der er tale om en "koldpresse", da det ikke må komme over 60 grader, og at du har regnet på det økonomiske i det, jeg mener du har købt pressen, og frøene?, jeg går ud fra der er tale om 1 tons, hvilket svarer til Ca 420 Kg olie og 580 Kg skaller/piller.
Og hvilken bil/motor har du tænkt dig at hælde det olie på?, er den forberedt på vegatabilskolie, der er jo tale om et meget stærkt opløsningsmiddel der kan æde samtlige slanger og gummiringe i en brændstofpumpe.
Men fortæl mere om det, er selv ret "tænt" på ideen.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af emilkart
koldpresser
jeg har købt 5 tons rapsfrø. det jeg gerne ville vide var om de kan tåle frost og lidt fugt, uden pillerne suger det, så de ikke bliver for bløde eller kommer over 9% vand.
ja, det er en koldpresser jeg har købt. som laver piller, ikke kager.
- jeg havde ikke tænkt så meget over bilen, da jeg ikke vidste det med olien var stærk og åd slangerne og o-ringene. men havde tænkt mig olien bare skulle på en gammel diesel bil. fx. en gammel golf ellers sådan noget. så det er jo en gammel pumpe-dyse motor.
men hva så hvis man blander olien op med diesel(50-50)? æder det så stadig slangerne ?? ;)
troede kun brændstof pumpen tog skade hvis olien blev for varm(60grader)
bilen er ikke bygget om til det, men kunne godt tænkes jeg lavede et 2tank system og satte på den. troede faktisk det var nok ??
tilføjet af Dduck
Ikke korrekt....
Rapsolie, eller vegetabilsk olie i det hele taget gumler ikke gummi og stål....
Man kan omdanne vegetabilsk olie til vegetabilsk dieselolie, og DET er noget skidt!
Det forurener ad helvede til når det brænder, det er en fordyrende proces, og så er det ekstremt agressivt overfor motorkomponenter som ikke er forberedt for skidtet.
Fordelen er at viskositeten er rimelig konstant selv ved lave temperaturer.
Bruger du vegetabilsk olie om vinteren risikerer du at brændstofsystemet stopper til.
Der findes løsninger på dette problem, f.eks forvarmning af olien i tanken og HELE systemet.
Det kræver en god filtrering at bruge det på en indsprøjtningsmotor, men det kan sagtens lade sig gøre, og kan du udnytte oliekagerne (presseresterne) som foder eller brændsel begynder det at ligne en forretning.
Eller rettere...Det kunne det....For staten har selvfølgelig også snabelen nede i pengekassen!
Du skal faktisk betale afgift af den olie du fremstiller hvis du bruger den som brændstof.
Meeen på den anden side er det jo svært at kontrollere om du ikke bare bruger det til salatdressing....😉
Jeg har været med til at brænde vegetabilsk olie i marinediesler, og den eneste mekaniske modifikation var forvarmning af brændstoffet.
Selvfølgelig skal man regne med at lege lidt med indsprøjtningstidspunkter....
tilføjet af pouljoergensen
5 Tons?
Godt nok noget af en "sjat", men frøene er vel i sække med plast i?, samme slags som bønderene får såkorn i?, for så skulle de kunne klare det, plasten holder fugt ude.
Pillerene kan du sælge, det er ret smart, du kan næsten få frøene betalt minus Ca 50-Øre Pr Kg, altså vil du kunne få olien til Ca 1.25-Kr Pr L, og men, pas på?, måske skal du havde ændret afgiften på bilen, er ikke sikker, men?.
Jeg tror ikke man kan blande olien i diesel olie, rapsolie har en meget stærk opløsnings evne, prøv at tage et stykke gumme og læg det i rapsolie, du vil blive forbavset, og der er mange forskællige slags gummi i et brændstofssystem på en "golf", både bløde og hårde gummi tyber, men jeg har set en golf køre på rapsolie, det var et værksted i Ø.Ulslev der havde lavet den, ved ikke om den kører endnu, men jeg skal udersøge det, det kan være de ved noget om det, det vender jeg tilbage om, når jeg hat talt med dem.
Men du kan jo skrive til mig på min mail: pouljoergensen@sol.dk jeg er ret interesseter i det du laver, min bil har også en golf motor i en audi 1.6 DT, jeg har bare engang hørt at raps olien skulle koges før man kunne bruge den til en bil, for at få vandet ud af det.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af pouljoergensen
Nu kører de jo på det i tyskland
Så mon ikke man også kan det her i Danmark?, raps olien skulle være fritaget for afgifter, men om selve bilen skal registeres om til det?, det ved jeg ikke, forurener?, så vit jeg ved er det begrænset til lugten, det lugter som om man kører i en pølsevogn😃😃.
Jeg har hørt det skulle koste op til 15.000- Kr at få ombygget en Alm. dieselbil til at kunne køre på rapsolie, men om det holder?, det ved jeg ikke.
man kan vel lave en 3 trins opvarmninge tank, altså dele den op i 3 mindre enheder, hovedet tanken med alt olien i, derefter over i en lille tank i motorrummet på Ca 1 L som opvarmes at motorens kølevand tæt på brændstofspumpen, og derefter igennem en lille termostatsstyret el varmer på brændstofspumpen som man starter motoren på til motoren er varm, det kræver selvfælgelige en ekstra føde pumpe fra hovedettanken, men.
Prøv at tage nogle forskællige slags gumme og læg dem ned i noget rapsolie, du vil blive noget overrasket over hvor stærkt det er ved gummi.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af emilkart
det vil jeg prøve
at lægge gummi i olien :)
men jeg ved olien skiller sig af når det fryser meget, men jeg ved ikke om den samler sig igen når den bliver varmet op ??
men jeg får først rapsende på fredag, så kan ikke finde ud af det før. men jeg skal nok vende tibage så snart jeg har fundet ud af hvordan det køre og har fået lidt viden om det.
tilføjet af pouljoergensen
Jeg hørte engang
I et svensk Tv pogram Vedr, et Co2 neutralet racerløb, at raps olien inden den kom på bilen skulle op og koge, hvor længe husker jeg ikke, men "rå" rapsolie indeholder vand, det vil forsvinde ved kogning.
Rapsolien er blevet meget dyr, Pga manglen på steder at dyrke den, samtidligt ligger der marker brak, man skulle ikke tro at "de"(regeringerene/eu) ville havde Co2 tallet ned.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen