9tilføjet af

Rustbehandling

Bare fordi man er kvinde, kan man vel godt selv lave lidt rust. 😉
Jeg har en Audi der har begyndende rust i skærmkanterne. Det er ikke gennemtæret, men overfladerust.
Har fået opsnappet, at man skal slibe ned ned med sandpapir, og derefter grunde det.
Nu syntes jeg ikke lige, min økonomi er til en lakkere, så jeg vil godt selv forsøge.🙂
Sliber man helt ind til metallet, eller kun lige så det værste rustfarve er væk.
Grunder.. hvor får man fat i det? skal det males på eller sprøjtes på?
Håber nogle har lyst til at komme med gode råd og forslag😃
På forhånd tak😉
tilføjet af

Ja du sliber

Helt ind til metallet og derefter skal der spartles og når det er hærdet, skal du så slibe det plant og derefter give grunner og når det er tørt, så køb en spraymaling i biltema med den rigtige farvekode, så 2-3 gange lak uden at det løber og når det så er hærdet, giver du 2 gange klarlak.
God arbejdslyst😉😉
tilføjet af

stop en halv

Du skal lige grunde metallet inden du spartler, ellers ruster det igen-indefra.
tilføjet af

Jepper

Tusind tak for svaret😉
Det lyder jo ret enkelt.. kan godt være det ikke bliver prof. udført, men bare rusten ikke får lov at gnave sig ind igennem🙂
tilføjet af

Een gang til please *s*

Eii, nu er jeg forvirret.. skær det lige ud i pap for mig.. vil det sige.
1. Slib helt ind til metallet
2.Grunne det (med spray, males på eller?)
3.Spartles ehh med spartelmasse eller❓g sorry, er lidt lost
4.spraymalling org.farven
5.klar lak
tilføjet af

du kan købe

Det hele i biltema.
Grunder skal sprayes på vent til tør, spartel så, vent til næste dag, slib spartel helt plan med lakken, spray grunder på afstand ca 20 cm, vent til tør, spray farve på, afstand ca 20 cm, lad grunder skinne lidt igennem, for ikke at give for meget farve på en gang, spray igen når tør, så grunder lige er dækket, vent til tør, giv sidste gang farve, så grunder slet ikke kan skimtes, vent en dag, giv så en til 2 gange klarlak.
Men hust at temp: skal være ca 20 grader så lav det indedørs i varm garage, eller vent til sommer.
tilføjet af

Se nu har

jeg helt styr på det.. Tak for brugsvejledningen, og rigtig god dag til dig 😉
tilføjet af

Husk bare en ting..

Når man først går igang med at slibe ned, så finder man somregl lidt mere rust neden under. Sådan nogen bobler kan er somregl kun lige toppen af kagen.
Men slib en stykke omkring boblerne, så du får det hele med. Gerne en 2-3-4 cm omkring. Så er du sikker på at få det omliggende med.
Brug evt dette i stedet for sandpapir til rusten, da du ikke kommer helt i bund med sandpapir. Det er beregnet til en boremaskine. http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=154594
Husk så også lige at dække af, når du begynder at spraye, så du ikke får grunder ud over alt det, som ikke behøves. Så som døre, siden af bilen, kofangere og fælg.
tilføjet af

Takker

Ja, kan godt se, at lige omkring selve rusten, er der nogle bobler under lakken, som jeg overhovedet ikke har lyst til at pille i, før jeg går igang 😉
Det er dejligt at få nogle ekstra gode råd, så kan det da ikke gå helt galt eller??😮
Venter lige til det bliver varmere i vejret, da jeg ikke har en garage.
Endnu engang tak for dine råd *s*
tilføjet af

Pas lige lidt på !!!

Jeg er ikke helt tryk ved du "bare" vil slibe på livet løs.
Nu skriver du ikke noget om hvilken Audi og hvor gammel den er, det er ikke helt lige meget fordi Audi efter en eller anden dato er galvaniseret (helt eller delvist).
Så er problemet at hvis den er galvaniseret, og det er den nu nok, så er slibestøvet giftigt - meget giftigt - så du SKAL altså bruge en god maske og ellers hat og handsker, frisk luft osv.
Når du så har slebet ned til ren plade, så bør du bruge en zink-grunder. Den giver noget af fordelende af en galvanisering og beskytter godt mod ny rust. Bruger du ikke det så er galvaniseringen ødelagt og der kommer meget hurtigt ny rust.
Lige for en ordens skyld - jo en galvaniseret jernplade kan også ruste, det tager bare længere tid.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.