Sandheden i Jesus frigør.
Kære alle.
Jeg har nu i et par dage gået og følt, at jeg skulle skrive noget omkring Sandheden i Jesus frigør. Denne overskrift har kørt i mig hele tiden, blev ved med at vende tilbage.
Det er et langt indlæg, men værd at bruge tid på at læse.
Dette indlæg skriver jeg fordi, mange, ikke kun JV, misforstår hvad frihed i Jesus vil sige. I Heb. kap 2 vers 15 står der:
v14 Siden børnene alle er af kød og blod, måtte han også blive det ligesom de, for at han med sin død skulle gøre ham magtesløs, som har dødens magt, nemlig Djævelen, v15 og befri alle dem, som af frygt for døden hele livet igennem havde været holdt nede i trældom.
Frygten binder os i trældom. Gud vil ikke at vi lever i trældom, Guds vilje er at der er frihed for alle mennesker.
Vi er nød til at forstå, hvad Jesus har gjort for, at tage imod friheden.
I Biblen bliver loven sammenlignet med forbandelsen.
2 Ko.3:7-11
v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.
Loven stod skrevet på sten. En dødens og fordømmelsen lov, der kun åbenbarer for dig, hvor elendig du er.
Nu skal det ikke forståes sådan, at vi gerne må lyve, stjæle eller bedrive hor. Men tænk på, da Moses kom ned af bjerget for anden gang, skinnede han med en sådan herlighed, at han måtte dække sit hoved. Han havde været sammen med Gud. Der er en vis herlighed over loven, så hvor meget mere herlighed er der så ikke over den lov, der fører til frihed. Over det Jesus kom med.
Når vi mennesker er under trældom, så dømmer vi os selv og andre ubarmhjertigt, der er ingen nåde i loven. Dommen er nådeløs, fordi facitlisten er umulig at leve op til. Enten er du ren eller også er du uren. Men Jesus finder mennesker, der er møgbeskidte og sætter dem fri, hvis de vil. Jesus finder ikke mennesker pga det de gør, men mennesker hører Jesus kalde, pga det han gjorde for dem.
Gal. 3:13
v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ«
Jesus blev en forbandelse for vores skyld. Tænk engang, han blev en forbandelse for vores skyld. Fordi han påtog sig, hele verdens synd, alt hvad der var af synd tog han på sig, for din og min skyld.
Så vi kan aldrig sige til Gud, nu har jeg gjort mange gerninger i dag Gud, jeg har bedt i timer, jeg har gået fra dør til dør hele dagen, så i dag må du da virkelig være glad for mig. Har vi det sådan, viser det blot, at vi lever under loven, lever i trældom.
Det handler ikke om, hvad vi har gjort, men hvad Jesus har gjort for os.
Vi kan vist roligt sige, at der skete en guddommelig byttehandel sted, den mest ufortjente og bedste handel, der er gjort i verdenshistorien. Jesus påtog sig alverdens synd og vi fik til gengæld friheden i ham.
Gal. 5:21 siger:
v21 Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham.
Gud søger Retfærdighed.
Ro. 3:26
v26 dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.
Retfærdighed handler ikke om at gøre det rigtige, nej retfærdighed er en tilstand. Vi er retfærdige når vi tror på Jesus Kristus.
Jesus fik ufortjent noget som han ikke var fortjent til at få, en straf. Sådan har vi også fået noget vi ikke havde gjort os fortjent til at få, en belønning.
Jesus skabte en vej til Gud. Og når Jesus tog vores plads, alle synder på sig, så tog vi hans plads. Forstået på den måde, at hvis Gud behandler Jesus osm om han var dig og mig, så vil han også behandle dig og mig som om vi var Jesus.
Lyder kringlet men vi er blevet Jesu medarvinger til Guds rige i himlen. Det er jo det, der gør evangeliet og nåden så fantastisk. Og når Jesus har taget synden på sig, så er det, det han har gjort. Når vi synder og angrer oprigtigt, så tager nåden over, og gør alt godt igen.
Gud har givet os alt, hvad vi har fordi han elsker os. Guds nåde er en foræring og vi giver fordi vi elsker. Ikke for at opnå retfærdighed, DEN HAR VI AllEREDE FÅET.
Gud har alt, Gud behøver ikke vores hjælp, hvad har Gud ikke som vi kan give ham? Han har alt. Men han har til gengæld givet os alt, fordi han elsker os.
Guds nåde er ren foræring.
Ro. 5:15-21
v15 men det forholder sig ikke med nådegaven som med faldet; for døde de mange på grund af den enes fald, er Guds nåde og gave så meget mere kommet de mange rigeligt til gode ved nåden i det ene menneske, Jesus Kristus. v16 Og med gaven forholder det sig ikke som med følgerne af den enes synd; for dommen blev på grund af den ene til fordømmelse, men nådegaven, givet på grund af manges overtrædelser, er blevet til retfærdighed. v17 Har døden på grund af den enes fald hersket ved denne ene, så skal endnu mere de, der får retfærdighedens overvældende nåde og gave, få herredømme og liv ved én eneste, Jesus Kristus. v18 Altså: Ligesom en enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for alle mennesker. v19 For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed. v20 Men loven kom til, for at faldet skulle blive større; og blev synden større, er nåden blevet så meget desto større, v21 for at nåden, ligesom synden har hersket i og med døden, skal herske ved retfærdighed til evigt liv ved Jesus Kristus, vor Herre.
Lader vi dette synke ned i vore hjerter, sættes vi fri fra trældom. Sættes vi fri fra trangen til, at gøre alle de ting man tro man skal gøre som kristen, for at Gud elsker os. Fordi det gør han allerede.
Når vi får en gave, hvad siger man så ofte: Ej det skulle du da ikke have gjort.
Men arbejder vi i 8 timer og får en løn for det, så er det fortjent. Lægger chefen så yderligere 3000 oven i lønningsposen, så er det en ufortjent gave, eller belønning.
Vi kan intet, absolut intet gøre for at gøre os fortjent til friheden i Jesus.
Dette indlæg er bygget over en fantastisk prædiken, jeg hørte til formiddag, af en af vore dygtige præster, Lars-Bo Olesen.
Mange hilsner
Manjana
Jeg har nu i et par dage gået og følt, at jeg skulle skrive noget omkring Sandheden i Jesus frigør. Denne overskrift har kørt i mig hele tiden, blev ved med at vende tilbage.
Det er et langt indlæg, men værd at bruge tid på at læse.
Dette indlæg skriver jeg fordi, mange, ikke kun JV, misforstår hvad frihed i Jesus vil sige. I Heb. kap 2 vers 15 står der:
v14 Siden børnene alle er af kød og blod, måtte han også blive det ligesom de, for at han med sin død skulle gøre ham magtesløs, som har dødens magt, nemlig Djævelen, v15 og befri alle dem, som af frygt for døden hele livet igennem havde været holdt nede i trældom.
Frygten binder os i trældom. Gud vil ikke at vi lever i trældom, Guds vilje er at der er frihed for alle mennesker.
Vi er nød til at forstå, hvad Jesus har gjort for, at tage imod friheden.
I Biblen bliver loven sammenlignet med forbandelsen.
2 Ko.3:7-11
v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.
Loven stod skrevet på sten. En dødens og fordømmelsen lov, der kun åbenbarer for dig, hvor elendig du er.
Nu skal det ikke forståes sådan, at vi gerne må lyve, stjæle eller bedrive hor. Men tænk på, da Moses kom ned af bjerget for anden gang, skinnede han med en sådan herlighed, at han måtte dække sit hoved. Han havde været sammen med Gud. Der er en vis herlighed over loven, så hvor meget mere herlighed er der så ikke over den lov, der fører til frihed. Over det Jesus kom med.
Når vi mennesker er under trældom, så dømmer vi os selv og andre ubarmhjertigt, der er ingen nåde i loven. Dommen er nådeløs, fordi facitlisten er umulig at leve op til. Enten er du ren eller også er du uren. Men Jesus finder mennesker, der er møgbeskidte og sætter dem fri, hvis de vil. Jesus finder ikke mennesker pga det de gør, men mennesker hører Jesus kalde, pga det han gjorde for dem.
Gal. 3:13
v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ«
Jesus blev en forbandelse for vores skyld. Tænk engang, han blev en forbandelse for vores skyld. Fordi han påtog sig, hele verdens synd, alt hvad der var af synd tog han på sig, for din og min skyld.
Så vi kan aldrig sige til Gud, nu har jeg gjort mange gerninger i dag Gud, jeg har bedt i timer, jeg har gået fra dør til dør hele dagen, så i dag må du da virkelig være glad for mig. Har vi det sådan, viser det blot, at vi lever under loven, lever i trældom.
Det handler ikke om, hvad vi har gjort, men hvad Jesus har gjort for os.
Vi kan vist roligt sige, at der skete en guddommelig byttehandel sted, den mest ufortjente og bedste handel, der er gjort i verdenshistorien. Jesus påtog sig alverdens synd og vi fik til gengæld friheden i ham.
Gal. 5:21 siger:
v21 Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham.
Gud søger Retfærdighed.
Ro. 3:26
v26 dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.
Retfærdighed handler ikke om at gøre det rigtige, nej retfærdighed er en tilstand. Vi er retfærdige når vi tror på Jesus Kristus.
Jesus fik ufortjent noget som han ikke var fortjent til at få, en straf. Sådan har vi også fået noget vi ikke havde gjort os fortjent til at få, en belønning.
Jesus skabte en vej til Gud. Og når Jesus tog vores plads, alle synder på sig, så tog vi hans plads. Forstået på den måde, at hvis Gud behandler Jesus osm om han var dig og mig, så vil han også behandle dig og mig som om vi var Jesus.
Lyder kringlet men vi er blevet Jesu medarvinger til Guds rige i himlen. Det er jo det, der gør evangeliet og nåden så fantastisk. Og når Jesus har taget synden på sig, så er det, det han har gjort. Når vi synder og angrer oprigtigt, så tager nåden over, og gør alt godt igen.
Gud har givet os alt, hvad vi har fordi han elsker os. Guds nåde er en foræring og vi giver fordi vi elsker. Ikke for at opnå retfærdighed, DEN HAR VI AllEREDE FÅET.
Gud har alt, Gud behøver ikke vores hjælp, hvad har Gud ikke som vi kan give ham? Han har alt. Men han har til gengæld givet os alt, fordi han elsker os.
Guds nåde er ren foræring.
Ro. 5:15-21
v15 men det forholder sig ikke med nådegaven som med faldet; for døde de mange på grund af den enes fald, er Guds nåde og gave så meget mere kommet de mange rigeligt til gode ved nåden i det ene menneske, Jesus Kristus. v16 Og med gaven forholder det sig ikke som med følgerne af den enes synd; for dommen blev på grund af den ene til fordømmelse, men nådegaven, givet på grund af manges overtrædelser, er blevet til retfærdighed. v17 Har døden på grund af den enes fald hersket ved denne ene, så skal endnu mere de, der får retfærdighedens overvældende nåde og gave, få herredømme og liv ved én eneste, Jesus Kristus. v18 Altså: Ligesom en enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for alle mennesker. v19 For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed. v20 Men loven kom til, for at faldet skulle blive større; og blev synden større, er nåden blevet så meget desto større, v21 for at nåden, ligesom synden har hersket i og med døden, skal herske ved retfærdighed til evigt liv ved Jesus Kristus, vor Herre.
Lader vi dette synke ned i vore hjerter, sættes vi fri fra trældom. Sættes vi fri fra trangen til, at gøre alle de ting man tro man skal gøre som kristen, for at Gud elsker os. Fordi det gør han allerede.
Når vi får en gave, hvad siger man så ofte: Ej det skulle du da ikke have gjort.
Men arbejder vi i 8 timer og får en løn for det, så er det fortjent. Lægger chefen så yderligere 3000 oven i lønningsposen, så er det en ufortjent gave, eller belønning.
Vi kan intet, absolut intet gøre for at gøre os fortjent til friheden i Jesus.
Dette indlæg er bygget over en fantastisk prædiken, jeg hørte til formiddag, af en af vore dygtige præster, Lars-Bo Olesen.
Mange hilsner
Manjana