skal jeg stå til regnskab for en fejlbestilt rejse når jeg ikke har betalt depositum?
Jeg skriver fordi jeg er i en lidt dum situation. Jeg har bestilt en ferierejse via internettet ved et tysk firma der hedder urlaubstours. Jeg skulle ved bestillingen ikke opgi visakortnummer eller lign. kun adresse og telefonnummer. Inden for kort tid fandt vi ud af at vi ikke kunne rejse på de datoer alligevel men jeg tænkte at bestillingen bare ville blive annulleret hvis jeg undlod at betale depositum.
Ved rejsebestillingen har jeg dog imidlertid, på nettet, accepteret gældende rejsebetingelser som angiver diverse takster, der skal betales så fremt man ønsker at afbestille rejsen inden for en hvis frist. Nu vil firmaet have at jeg betaler 45% af rejsen da de allerede har bestilt værelser og fly. Jeg forstår jo ikke hvordan man kan bestille værelser og fly når man ikke har modtaget depositum?! Desuden kan enhver gå på nettet og booke i en anden persons navn, og lave alverdens fusk, når der ikke stilles krav til financiel sikring af bestillingen. Så på mig virke det helt ulogisk at de har fat i den lange ende når jeg ikke har oplyst mit kredit kort nummer.
Er der nogen der kender til regler for den slags?
Mvh. Mai
tilføjet af sonnia
Hvis jeg var dig
ville jeg nok holde fast i, at jeg aldrig i livet har været inde og bestille den rejse.
Med mindre du har korresponderet med dem mere end een gang, kan hvilken som helst jo gå ind og bestille i en andens navn.
Jeg er sikker på, at de nok kan få solgt rejsen til en anden person, med mindre du selvfølgelig har bestilt turen inden for få uger.
Men ellers prøv at kontakte rejsegarantifonden, de vil kunne henvise dig til det sted, der evt. kan svare på dit spørgsmål.
Ellers må du fremskaffe en lægeerklæring, der viser at du ikke kan rejse på det tidspunkt.
Så kan de ikke gøre dig noget.
Held og lykke
tilføjet af jetpost
Det er din egen fejl
du skulle ,med det samme have kontaktet firmset og afbestilt. Hvis du bestiller en tid hos tandlægen og ikke møder op, så koster det også et gebyr....Det er dig der har fejlet, og hvis du gør nogle af de ting som personen ovenfor mig skriver, så er det bedrageri- Betal for din fejl og lær af det....
tilføjet af zenta4
Rejsegarantifonden
kan ikke hjælpe og slet ikke, når du har booket ved et ikke dansk firma.
Men som en anden vis person, så vær voksen nok til at tage det ansvar det følger med, når man ikke tænker sig om.....😉
tilføjet af Tanzania.
Rooolig
Ingen grund til at blive SÅ grov i tonen, vel???????????
tilføjet af Tanzania.
Hvorfor KAN folk bare ikke svare
uden at skulle være grove eller/og nedladende?????
tilføjet af Wellknown
For mange skribententer herinde
fungere SOL som en lynafleder eller ventil på trykkogeren om du vil. Det folk som ikke kommer til orde i deres omgangskreds (hvis de har en) på deres arbejdsplads - eller i aktiveringscenteret er det nok nærmere. Folk som har fået tæsk af livet af forskellige årsager, bl.a dumhed som en synlig faktor.
Hvad forventer du af den slags mennesker? De udgør selv bunden, der hvor de færdes, så det eneste sted, de kan sparke ned af er herinde.
tilføjet af WellKnown
De kan ikke hjælpe som sådan
De er beregnet til at tage sig af sager den anden vej, om jeg så må sige, når rejsearrangørerne snyder kunderne for deres rejser eller man strander på grund af eksempelvis en konkurs. Det er nok nærmere den tyske købelov du skal have fat i.
En rigtig god ting er en afbestillingsforsikring. Det ved du så til en anden gang. Selvfølgelig er du forpligtet til at følge de betalings- købs- og afbestillingsbetingelser, du selv har skrevet under på. I virkeligheden handler det jo om, at selskabet har vist dig så meget tillid at de har modtaget din bestilling UDEN at have fat i dine penge også. Det er et sjældent syn nu om dage....gad vide hvorfor.
Jeg kan da godt se, det er ærgerligt at skulle af med 45% uden at komme ud af entreen, men hvad tænkte du, da du bestilte?
tilføjet af malidut
flere erfaringer mindre holdninger om muligt
hmmmm, det hjælper mig ikke så meget med folks meget personlige holdninger. Men tak for rådet omkring garantifonden. Måske jeg kan kontakte forbrugerrådet også. Det er muligvis min egen fejl men jeg vil meget nødigt ryste op med 8000 DKK hvis jeg kan undgå det.En anden side af sagen er at de ikke vil ta imod betaling med kredit kort, men insiterer på kontooverførelse. Dette betyder at hvis firmaet går konkus (hvilket dd. er meget aktuelt) har vi ingen garanti for at få penge tilbage, selvom jeg bestiller rejsen eller får datoen rykket til et andet tidspunkt.Jeg mener ikke de kan tvinge mig til at benytte en betalingmåde som stiller mig dårligt. Eller hvad? For øvrigt har jeg korrespondret med dem og de virker ikke specielt pålidelige eller professionelle. Er der nogen der har ERFARING på dette område?
tilføjet af jetpost
Ingen grov tone
er det grov tone fordi man siger sin mening om folk der bevidst snyder andre mennesker
tilføjet af jetpost
Det skal du ikke gøre
ingen kontooverførsel, det har de ret i. Efter den oplysning her til sidst så skal du ikke betale bare sådan lige....Spørgsmålet er også om de med de metoder kan gøre så meget, medmindre du også har klikket ok til betalingsmåden
tilføjet af Anonym
Hvad siger hjemmesiden om betingelserne?
Hvis der på hjemmesiden står, at en bestilling er gældende, så hæfter du for den.
Hvis der derimod står, at din bestilling først er gældende når depositum er indbetalt - så kan de rende og hønse.
tilføjet af ingolf7
Du er i en kinkig situasjon - men der er lys i tunnellen
Ettersom du har aksepteret reisebetingelsene og sælgeren jo kan se/bevise at bestillingen
kom fra din datamaskin, samt at sælgeren ikke har nogen PLIGT til og forlange penger/
kredittkort på forhånd - så taler dette imot din situasjon.
Men det faktum at sælgeren ikke har forlangt noen opplysninger som viser at du i det hele
tatt kunne betale for reisen (det kunne jo sælgeren da ige vide) er uvanlig praksis selv
om selgeren ikke har gjort noe ulovlig ved og unnlate dette.
Men når selgeren unnlater og gjøre dette SAMTIDIG med at han bestiller værelser og fly
på dine vegne, så gjør han seg skyldig i grov uaktsomhet.
Jeg vil råde deg til og gå frem på følgende måde:
1. Skrev til firmaet og forlang at de beviser at de har foretatt kredittopplysning på
deg eller har forlangt kredittkortopplysninger av deg.Etter hva du skriver så kan de
ikke bevise noe slikt.
2. Når du har fått brevet hvor de benekter at noe slikt bevis eksisterer, så tar du en
kopi av dette brevet og skriver til firmaets juridiske afdeling.Forlang at hele
kravet blir avskrevet da firmaet av utvist grov uaktsomhet - noe som du kan bevise
i og med brevet fra firmaet hvor de bekrefter at noe bevis ikke finnes.
3. Høyst sannsynelig vil firmaet nå ha blivet "noe møre" og give etter.Men selv om du
ikke slipper helt unna,så er det realistisk og regne med at du kan oppnå og slippe
med at betale ca 20 % istedenfor de 45 % som kravet er på.Du skal også tænke på at
om firmaet går til sak, så løber du en risiko pengemessig.Det kan derfor være
fornuftigt at vurdere og få sagen avsluttet.Slike forlig har en tendens til og
ende med at kravet halveres for og unngå rettssak.
lykke til
tilføjet af kba3
Hvordan gik det med Urlaubstour ?
Kære Mai m.fl.
Hvordan er det gået med Urlaubstour. Vi er nemlig i samme situation og jeg fandt dit indlæg, da jeg googlede for at finde ud af noget om firmaet. Vi bookede i begyndelsen af maj en rejse ved firmaet, eftersom vi gerne ville rejse med vores venner, der allerede havde booket deres rejse. Vores viste jeg imidlertid at være væsentligt dyrere end deres (selvom de skulle betale for et barn mere og bo på et bedre værelse). På den baggrund tog vi ved bookningen det forbehold, at firmaet skulle tjekke den oplyste pris, fordi vi mente, at der var tale om en fejl. Vi korosponderede efterfølgende med firmaet, der oplyste, at de ikke kunne give os en anden pris - hvorefter vi annullerede vores bestilling. Vores venner havde telefonisk fået oplyst, at det ikke var noget problem, at afbestille en booket rejse. Det hører med til historien, at der kun var et par dage imellem vores bookning og efterfølgende afbestilling - samt at der var mere end 6 måneder til det planlagte rejsetidspunkt. Imidlertid vil firmaet ikke acceptere vores afbestilling og bliver ved med at sende os afbestillingsafkrævninger (på et beløb på ca. halvdelen af rejsens pris). De har også efterfølgende alligevel givet os et tilbud med reduktion af prisen (som de ellers først ikke ville). Vi har dog INGEN tillid til Urlaubstour og det er helt sikkert, at vi IKKE skal rejse med dem. Grundet vores forbehold ved bookningen, mener jeg ikke, at man kan sige, at der er tale om en indgået aftale og vi har ikke tænkt os at betale. Ved bookningen oplyser man iøvrigt ikke cpr-numre på de rejsende og jeg mener derfor ikke, at firmaets argument om, at der er bestilt flypladser mv. holder - ligesom jeg heller ikke har tillid til at man skal overføre penge direkte til deres konto. At de siger ét i telefonen vedr. afbestilling og deres vilkår reelt viser sig at være anderledes - er helt uacceptabelt. PAS DERFOR PÅ MED AT BESTILLE REJSER MED URLAUBSTOUR. Vil rigtig gerne vide, hvordan det er endt med dig (og andre, der har haft lignende erfaringer). Tak /kba
tilføjet af Søren
Urlaubstour
Hej
Jeg er i samme situation den 26-10-09 bestiller jeg en rejse til sommeren 2010 uge 29
tre dage efter sker der noget som får stor indflydelse på vores økonomi og jeg afbestiller den 1 oktober 2009 altså 5 dage efter og 3/4 år før rejsen. Urlaubstours kræver nu 40% af beløbet betalt omgående. Jeg har prøvet alt også at få betalingen udsat dog uden held. Selv ved jeg ikke hvad jeg kan gøre. I udgangs punktet troede jeg at jeg var beskyttet med 14 dages angre frist da det var et EU land men det er ikke tilfældet. For mig lyder det helt unaturligt at vores rejse allerede er bestilt før vores betaling er registreret, og samtidig kan man kun undre sig over Deres etik og moral.
Mvh
Søren
tilføjet af Lars Damgaard
Hvordan gik det med Urlaubstour ?
Hej.
Vil gerne høre hvordan det går med Urlaubstours, sender de stadig pengekrav til jer..??
Vi bestilte 1 uge til Egypten med Urlaubs kl 21,30 om aftenen, 10 min efter afbestilte vi da vi ikke kunne rejse disse datoer men skrev vi ville booke en ny rejse hos dem på et senere tidspunkt.
Vi hørte ikke fra dem i 2 uger og troede alt var iorden, men der tog vi fejl.
De havde et krav på 50 % af rejsens pris.
Jeg skrev så til dem at de umuligt kunne have en udgift på 50 % da vi jo afbetilte lige efter bookingen og de jo så derfor ikke kunne have bestilt fly & hotel og hvis ville jeg gerne se bookingen som jeg jo vil mene jeg har krav på.
Nu afventer jeg et svar fra dem og har ikke tænkt mig at betale dem en krone d jeg mener det er optrækkeri af format at forlange så mange penge for ingenting.
Rejsen blev desuden bestilt mere end 3 måneder før afgang..
Kunne forstå hvis de ville forlange 100 Euro for deres korespendence mellem os men 50 % er bare en pengemaskine fra deres side af..
Håber at høre fra nogle der har fået afsluttet deres sag med Urlaubs..
Ha en god dag.
MVH.
Lars
tilføjet af pouljoergensen
Nu er "solen" lidt pløk åndsvag.
Man kan ikke se den dato du har skrevet på Osv, Mm...
Men, du kan selvfølgeligt lige som tryg gør, PRØVE AT LYVE DIG FRA ALT, men du har bestilt varen, og den ligger klar til dig, så selvfølgeligt skal du betale, alt andet ville være åndsvagt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af henkie
skal jeg stå til regnskab for en fejlbestilt rejse når jeg ikke har betalt depositum?
Her i et andet EU land end DK,har vi samme regler osv,som i DK. Så længe du ikke har indbetalt et forskudsgebyr,og på den måde har givet rejsebureauet dit card nummer,kan de ikke gøre dig noget som helst. Det kunne i et grovt tilfælde være,at en person der ikke kan lide dig,bestiller denne rejse i dit navn. For åbenbart kan det mageligt lade sig gøre.
EEN Email,er ikke en underskrift. Enhver der hved lidt om computer, KAN sagtens bruge din mail addresse uden at du opdager det ! Vores naboer har lige været udsat for dette tricks.
Har de dit card NR,er du solgt ! Held og lykke med dit problem !
MEN,bureauerne har måske lidt flere penge end du har det,og de har gode savskærer,så derfor vil de ikke opgive dette krav. Blokkeer din Email addresse for dette firma.Og skulle du få breve derfra,lad som om din næse bløder ! De har sikkert solgt denne rejse til een anden person !
tilføjet af henkie
Urlaubstour
Der er IKKE ET rejsebureau der vil bookee en rejse blot folk oplyser deres navn og telefon nummer.Gør de det alligevel,er der som regel ikke rent mel i deres poser.
Så længe der ikke er underskrevt noget som helst på papir,har dette bureau ingen retslige krav på noget som helst. DE bluffer, men nogle mennesker betaler af angst,og så er den hjemme. Her i EU landet hvor jeg bor,har vi 3 forskellige instanser,der har hvert deres bomærke på ALLE de troværdige rejsebureauer,og et bureau uden dette mærke,er ikke helt i orden. Men de bliver lukket af myndighederne her i landet.
Min ene datter er advokat,har lige haft hende på tråden.Hun siger,det er for det meste lyssky bureauer der handler på den primitive måde.OG siger hun.I skal ikke betale så meget som een rød een øre ! Men de er så vidt jeg hved det,ikke i omløb mere i DK.
tilføjet af Anonym
skal jeg stå til regnskab for en fejlbestilt rejse når jeg ikke har betalt depositum?
Nej,du skal ikke stå til regnskab for dem.
De kan intet gøre dig.Glem alt om den rejsebestilling.
tilføjet af Anonym
hvor er det dog sørgeligt, poul
Sol er ikke pløk, men derimod dig som er temmelig "pløk"
Hvad tror du >1 år og 11 måneder< betyder?
Og for gud hvilken gang skal du lige blande Tryg ind i dit indlæg/svar, selv om det overhoved ikke har noget med emnet at gøre.
I guder hvor er du dog en lille mand-bliv dog voksen
tilføjet af Damgaard
skal jeg stå til regnskab for en fejlbestilt rejse når jeg ikke har betalt depositum?
Jeg har i dag fået et brev fra et firma der kalder sig Gothia som Urlaubstours har sat på mig nu efter jeg ikke har indbetalt et deposit på 550 for en rejse jeg afbestilte 30 min efter jeg havde bestilt den, men der mener Urlaubstours bordet fanger og vil have somsagt 550 Euro af mig, der var 3 måneder til afrejse da jeg bestilte og afbestilte 30 min efter.
Nogen der kender dette firma Gothia og hvordan jeg skal forholde mig Betale eller ikke..??
Ha en god dag.
Lars