7tilføjet af

Spørgsmål om købelov (Hjælp mig!)

Hej alle sammen!
Jeg har købt en sofa ved Sinnerup Randers (må jeg fraråde alle at købe der). Den er blevet betalt for ca. en måned siden, da de lovede at de fik den senest 2 uger efter. Jeg ringer og spørger om afhentning til den lovede dag, hvor de så fortæller mig, at der vil gå yderligere 2 måneder. De vil gerne hæve handlen, men sagen er den, at jeg 'desværre' gerne vil have sofaen. Så jeg forlanger afslag i prisen, da jeg har udgifter i forbindelse med forsinkelsen. Det nægter de! - Fint nok, det er jo bare dårlig service, men ikke mod købeloven.
Tilgengæld finder jeg i købeloven en §25, som fortæller at jeg kan hæve købet og inden for rimelig tid købe en TILSVARENDE hvorefter de skal betale evt. difference.
Jeg ringer og gør butikschefen opmærksom på dette. Hun kender ikke købeloven (hvorfor lærer butikschefer ikke denne?), hun undersøger det til næste dag (idag) og fortæller, at de kun skal betale difference ved PRÆCIS samme sofa. Og siger i øvrigt at hun er ligeglad og at jeg bare kan sende nogen(advokater) på dem! (Tak for god service igen!)
Lang om længe mine spørgsmål til Jer:
1. Hvem har ret? TILSVARENDE betyder det præcis?
2. Hvordan kommer jeg videre? - Skal jeg købe en tilsvarende sofa og sende regning til dem?
3. Findes der nogen advokater, der kan hjælpe mig hurtigst muligt uden at ruinere mig?
Håber i vil/kan hjælpe mig hurtigst muligt.
Mvh. Lau
tilføjet af

Kom videre

Hæv handlen og køb en anden sofa, så er du kommet videre. Det andet er spild af tid.
tilføjet af

Du har jo nok ret

Men det vil jo betyde at de vinder... Ved godt det er barnligt, men sådan har jeg det. (Sådan tror jeg i øvrigt alle ville have det i min situation). Det kan blive udgangen, men det er så frustrerende, ikke at kunne stille noget op. De ligger jo pt til en olympisk guldmedalje i dårlig service!
tilføjet af

prøv

at ringe til forbrugerrådet. Find nummeret på www.forbrug.dk Jeg gjorde det, da jeg fik en rigtig dårlig service i Biva (handler iøvrigt aldrig der mere....) Jeg ville gerne have mine transportudg. dækket, da jeg kørte forgæves 2 gange p.g.a. en fejl i varen. Det ville de ikke dække, jeg ringede til forbrugerrådet, som med det samme spurgte deres jurist og jeg fik et svar. Jeg gik ind i butikken, og de ville ikke betale. Da jeg fortalte at jeg havde kontaktet forbrugerrådet, fik jeg pengene omgående. Det virkede for mig, og de var meget hjælpsomme, altså ikke Biva....
Prøv det, det er nemt og ganske gratis. Held og lykke.
tilføjet af

TAK!!

Klasse råd! Mange tak...
tilføjet af

Desværre

Det forretningsføreren siger er aldeles rigtigt - men ikke heldigt formuleret - drop sagen, tag dine penge og handl et andet sted
tilføjet af

Hvorfor?

Vil du venligst uddybe?
tilføjet af

Sælgers pligt

Når du har foretaget dig et forbrugerkøb (altså et køb mellem en proff. og forbruger), så har sælgeren nogle pligter som skal overholdes
Varen skal leveres = * Rette tid
* Rette sted
* Rette kvalitet
* Rette pris

*Rette tid
Her siger købeloven, at sælger skal levere ved købers påkrav, det vil sige så snart køber forlanger levering.
"hvilke rettigheder har køber ved for sen levering?"
- Hæve handlen
- Fastholde
- kræve erstatning
#forsinkelsen skal være væsentlig#
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.