Jeg var lige en tur i garagen og kigge til min lille motorcykel - selvom det ikke lige ser sådan ud, så bliver det vel forår engang - så skulle den jo gerne ud og køre igen!
- jeg ville lige starte den op, men den har stået stille 4 måneder og der var ikke strøm nok til at starte...😖
Kan man hjælpe den med et startkabel fra en bil? - det er et 12 volts batteri der sidder på..
Jeg mener - 12 volt er vel 12 volt? - eller er der for meget 'power' fra bilen?
Når den først er igang skal den jo nok oplade batteriet - jeg skal selvfølgelig nok kigge batteriet efter for vædske-stand osv..
Men - går det at bruge bilen til at hjælpe MC-batteriet?
På forhånd for evt. svar - [s]
tilføjet af helt elektrisk
12v = 12v
Ja det er der ikke noget problem i.
mvh mekkeren
tilføjet af Frk. Marauder
OK! - tak..
Ellers ville jeg have købt en oplader - har kigget på en hos 'Harald Skrald' til et par hundrede...
- men jeg ved at når først der er gang i maskinen, så er der aldrig start-problemer..😉
Den får lige en gang 'kunstigt åndedræt' fra bilen.. hehe!
Tak-tak!
tilføjet af anonyn
neej
brug en batterilader der er lavet til mc
tilføjet af du er ikke mekker
volt...
du er ikke mekker...det er ikke volt´ne man skal kigge på, men amp!!!!!!!!!
tilføjet af Maskinmesteren
Hold nu op!
Hold nu op med det ammestue-fis
Mekkeren har fuldstændig ret 12V er 12V og ja så er der noget der hedder ampere.
MEN motorcykelstarteren vil aldrig nogen sinde kunde tage flere ampere end den kan jvf ohms lov U=IxR => I=U/R det betyder: så længe R er konstant og U er 12V vil starteren tage de samme ampere om så batteriet er det største 12V batteri i verden.
Altså 12V er 12V.
Jeg har startet MC med bil flere gange har lavet nogle 6mm2 startkabler til det formål.
tilføjet af Smedemesteren
Ja, 12 v = 12 v
Jeg bruger bilen til at starte alt, lige fra plænetraktorer til mejetærskere, og det er der ingen problemer med.
Så giv du bare mc'en en skud strøm.
Men batteriet har godt af at blive ladet godt op alligevel.
tilføjet af PGO
jeg har lige startet en scooter
en PGO som vi havde haft nede at ligge fordi konen startede den, uden at fjerne kæden-låsen- så jeg trak kæden ud med bilen og satte strøm til, kaburatoren var åbenbart druknet, med efter kort tid startede motoren, så det kan lade sig gøre.
tilføjet af antoni
mclader
det er ikke uden grund man laver batteriladere til motorcykler
tilføjet af til maskinmestren
batterier
jeg har været et sted i grønland hvor de havde en generator uden for der skulle starte hvis strømmen forsvandt, hvilket dog aldrig skete, men fyren der skulle holde øje med generatoren startede den hver søndag.
batteriet stod i samme cotainer, og var altid bundfrossen, men alligevel kunne generatoren starte.
desuden var der indendøre et system med måske 100 12 volt batterier som var forbundet, men jeg ved ikke hvad de blev brugt til, det var på et IT center på thule basen.
tilføjet af Maskinmesteren
Stort 12V batteri
Jeg tror du har set verdens størst 12V batteri.
Det vil også kunne starte en MC
Til Frk Marauder, du kan roligt starte MC med bil batteriet, du behøver ikke en gang starte bilen for at gøre det.
MC ladere lader batteriet og det er fint nok men hvis man ikke kan vente til batteriet er ladet op, så er et "pust" fra bilen lige det der skal til.
tilføjet af thulle igen
ja men hvor mange volt har de batterier givet
dr var 110 volt på basen.
tilføjet af thule igen
der var noget fis i en avis om batterivædske
og der stod at frosset vædske ikke kunne starte en motor, men det har jo vist sig at det er direkte løgn, jeg skrev det også til vedkommende, men han svarede ikke.
vi åbnede batteridækselerne og kunne se at væsdsken var bundfrossen, senere fik de lavet det om, så batteriet kom ind i et fyrrum, så det konstant var optøet.
tilføjet af Frk. Marauder
- sikkert ikke, - men hvilken grund?
- det kunne da være rart at vide - ku du ikke uddybe? 🙂
tilføjet af Frk. Marauder
Tak, Maskinmester -
- jeg tror på det DU siger - der var godt nok et par 'kloge hoveder' ovre ved garagerne, de sagde præcis det samme som du -
- meeen, du ved - piger tror ikke på alt hvad mænd fortæller.... hihi!!!
Nu skal vi bare lige have sneen væk - og temperaturen 15 grader op!
- men det er en helt anden snak......
Vh - F.M.
tilføjet af Mc-gut.
Det kan jeg uddybe.
Det vil sige at du får et link til en side hvor det er beskrevet godt og grundigt, et link er lettere end at skrive en masse her og så alligevel ikke få det hele med. http://www.mcinternet.dk/asp/batteri.asp
ps. Ja nu vil vi snart gerne ud på de to-hjulede.
tilføjet af mcfyrn
det siger lidt om dig
det fortæller lidt om hvordan du behandler din mc når du tar råd fra nogen der kalder sig for maskinmester og smedemester
held og lykke med din mc, maskinmester og smedemester kan svejse din mc sammen, for dig
tilføjet af Frk. Marauder
Hvad siger det om mig?
Synes du virkelig at det tyder på manglende eller dårlig behandling af min MC - at jeg søger et svar omkring batterihjælp? http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=23&conference=249&posting=1953476
Er der noget i dette, du er uenig i - eller var det måske for svært?
Min(e) motorcykler bliver skam passet i hoved og røv - også af fagfolk....
Jeg behøver ikke 'smedemester' til at svejse for mig - jeg tjener mit daglige brød ved at svejse - jern, stål, alu, RF mm......
- skal du ha' svejst noget? 😃
tilføjet af Maskinmesteren
Serie eller parallel
Det kommer an på om de 100 batterier var koblet i serie eller parallel
Serie - 1. batteris + til næste batteris - pol osv giver 100x12v ialt 1200V, i teorien - i praksis vil de sidste batterier ikke kunne isolere den store spænding.
Parallel - 1. batteris + til næste batteris + (det samme med minus) fordelen her giver 12V uanset mængden af batterier, men det giver et højt amperetime [AH].
Jeg tror basens batterier var koblet til 120V i en kombination af oventstående og så med en vekselretter på for at få AC spænding.
tilføjet af Smedemesteren
Og hvad kan du ?
Nu gider jeg så ikke at bruge en masse tid på at forsvare 30 års erhvervserfaring,
inden for smede- og landbrugsmaskin brachen, for en som kalder sig "mcfyrn".
Men trådstarter kan roligt give sin mc starthjælp.
tilføjet af anonym
hold dig til dit eget
tror du ik det var bedst du holdt dig til din egen branche istedetfor at rådgive om motorcykler
tilføjet af Smedemesteren
???
Om batteri og starter sidder på en motorcykel, en bil eller maskine er godtnok fulstændigt ligegyldig i forhold til trådstarters spørgsmål.
tilføjet af lærlingen
nemli
nemli det er ligemeget *rææææb*
det er vores motto her i smedjen: "det er ligemeget"
tilføjet af Anonym
batteri
Hej
Det er ikke et problem - som nævnt, 12v er 12v. Husk bare + til + og - til -. God tur
Jonda🙂