94tilføjet af

Styrer folkeskolen mod afgrunden?

Styrer folkeskolen mod afgrunden, eller er det slet ikke så slemt igen? Den nye PISA test viser, at Danmark er rykket fra en 15. plads i 2006 til en 18. plads i 2010. Det mest opsigtsvækkende er, at Danmark ligger lavest blandt de nordiske lande og overgås også af lande som Korea, Canada, Belgien, Estland, Polen og Tyskland.
Det lyder jo umiddelbart helt forfærdeligt. Vi ryger længere og længere ned på listen og nærmer os derved afgrunden. Eller gør vi? Jeg synes, det er lidt svært at vurdere, hvad denne test egentlig viser. Bliver de danske børn dårligere og dårligere i skolen? Eller bliver de bare dårligere i forhold til de andre lande?
Så vidt jeg husker, var der en masse debat ved den sidste PISA-test fra 2006 om, at de danske børn tilgengæld besad andre og til tider vigtigere kvaliteter såsom samarbejdsevne. Er det slet ikke vigtigt mere?
Så spørgsmålet er, om vi overhovedet behøver bekymre os så meget om den danske folkeskole? Er I bekymrede for den danske folkeskole? Eller mener I ikke, at man skal hænge sig alt for meget i den PISA-test? Og hvis folkeskolen skal ændres, hvordan skal den så ændres? Flere børn i klasserne virker ikke som løsningen, synes jeg!
tilføjet af

Ja, det er den i

allerhøjeste grad, sammen med resten af Danmark, og afkommet bliver dummere og dummere som tiden går.😮
tilføjet af

Orker ikke at skrive det igen

tilføjet af

Det er da

skolelærerne der holder for mange feriedage og "hyggedage" både hjemme og i skolen,samtidlig med at de ikke kan få eleverne til at opføre dem ordentligt, derfor kører det ad h til.Alt den pædagogik er gået alt for vidt.🙂
tilføjet af

Da jeg gik i skole

i 60erne, kunne alle læse fra 1.klasse.
Så det kan sagtens lade sig gøre. Alligevel er alt man har opnået inden for de sidste 50 år, at børnene ikke mere siger "De" til lærerne og opfører sig roligt, men er på fornavn med lærerne, siger du og larmer.
Men den alt for sorte skole eksisterer ikke mere, og det er en god ting.
Der er gået al for meget rundkredspædagogik i tingene baseret på socialistiske ideer med alt skal gøres kollektivt. Ingen må skille sig ud fra gruppen, prøver skal være såkaldte gruppetest.
Forældrene har også en tendens til at mene, børnene bare skal udfolde sig efter hvad de nu har lyst til i øjeblikket, og lærdom er noget man forventer børnene får efter krav fra forældrene, som ved en overenskomst om løn. Ikke at der skal arbejdes for det.
Jeg gik i skole fra 8 til 15 og derefter lektielæsning. Det var nok for meget, men det er kun af det gode der stilles krav om ro og koncentration i klasserne.
Når det kunne lade sig gøre for 50år siden, uden rundbodskonferencer, så kan det også nu.
Drop alle de møder og rundbordskonferencer som lærerne bruger al for megen tid på, og lær så ungerne noget.
Hvor mange ved hvad logaritmen til 1000 er, uden at google først, eller taste ind på HP lommeregneren.
tilføjet af

flere test

Det er klart at når man giver lærerne mere arbejde som skal nås på samme tid som før. Så får de mere travlt og mindre tid til eleverne. Derved vil kvaliteten dale. Hvis der er nogen lærere der er i stand til at levere den samme vare, efter danmark stemte fogh, så vil de ganske sandsynligt være slidt op på den halve tid. Desværre fatter regeringen ingenting. Missionen er fejlet og nu vil man så løse problemet med mere af det samme! Det er da det dummeste og mest useriøse man kan gøre. Det kan man simpelthen ikke være bekendt overfor eleverne og lærerne. Hvis regeringen ikke begynder at tænke i fornuft, så holder de jo bare elever og lærere for nar. Vis dog lidt tillid til de uddannede lærere, lad dem forme undervisningen og stol på at de gør deres bedste. Men nej, tyv tror hver mand stjæler, så kontrol, kontrol, kontrol over hele linien. Resultatet er at man sender et budskab om mistillid og det vil man så få, da man jo næsten opfordrer til det. Lad dog folk tage ansvar så de føler de er noget værd og ikke bare robotter der skal udføre bigbrothers ordrer. Især når bigbrother ikke fatter en bjælde af hvordan man skal håndtere mennesker så de bliver motiverede og får den energi frem der gør en forskel.
tilføjet af

Hvis folkeskolen skal ændres, så...

Skal man lade være med at sende diagnosebørn (ADHD o.lign.) ind i en normalklasse. De tager alt for meget tid og opmærksomhed fra lærerens undervisning og de øvrige godt fungerende børns indlæringsmuligheder. De har det heller ikke for godt selv: De er i daglige konflikter med med de andre børn - slår, sparker, river, hvad der ikke befordrer noget som helst godt kammeratskab. Derfor vil de andre børn dem simpelthen ikke.
Desuden skulle en klasse ikke bestå af mere end højst 20 elever. Det er såmend den enkle opskrift! Tag den, hvem der vil.
tilføjet af

Test op og test ned og frem og tilbage

Giver ikke fem potter ... for den test.
Hvis vi har problemer med folkeskolens kvalitet, så skyldes det måske følgende
- forkælede børn, der ikke gider yde noget
- dovne lærere, der heller vil drikke kaffe end undervise
- at ingen ved, hvad alle skal lære
- at vi bruger for meget tid på sexualundervisning, fyrværkeri, miljø, arbejdskendskab o.s.v
- at andre lande måske også gerne vil være dygtigere
- at vi har en undervisningsminister der får 15+16 til at være 33
Det her er et ufatteligt spild af tid.
tilføjet af

Misforstået skolesyn

Regeringen har fået indført trintest og skriftlige vidnesbyrd i folkeskolen, og det er der ikke noget principielt i vejen med, men imens man tester eleverne og lærerne sidder ved computerne i mange timer og indtaster vidnesbyrd, undervises eleverne jo ikke.
Regeringen har jo ikke haft en ekstra pose penge til at finansiere denne detailstyring, som staten har hældt ned over skolerne, så det er finansieret ved flere elever i klasserne - for bureaukratiet er selvfølgelig ikke gratis.
Nu kommer undervisningsministeren med et ide om, at hvis eleverne får karakterer i alle fag fra 6. klasse, så bliver de bedre læsere - men det giver ikke bedre læsere at pålægge skolen nye opgaver, som ikke er (bedre) undervisning.
tilføjet af

FOR FANDEN DA I ÅNDSPYGMÆER

Undskyld mit vredesudbrud 😖
JEG gik i den såkaldte "Sorte skole", jeg fik lært at stave rigtigt (kan dog i min iver begå alvorlige stavefejl), JEG fik lært at læse (er en habil læser), JEG fik lært at regne (er i den bedste ende i regning, ikke matematik)
OG, jeg fik lært følgende:
Odense, Bogense, Middelfart, Assens, Fåborg, Svendborg, Nyborg, Kerteminde, JEG fik lært adskillige salmevers udenad, JEG fik lært Trosbekendelsen udenad, så i kunne vække mig kl. lort om natten og bede mig lire den af, JEG fik lært hovedregning så det vil noget (nok den lærdom jeg har mest glæde af i dag, )men hvor de forskellige byer befinder sig fik jeg først lært da jeg som voksen begyndte at flytte mig rundt i fædrelandet.
Jeg kunne læse lidt i anden klasse, men først i 3. klasse gik det nogenlunde flydende, men der blev brugt rigtig mange timer på at lære at stave ( O-siger O, D-siger d,E-siger e, N-siger n, S-siger s, E-siger e = Odense) Hallo, er det noget at bruge sin skoletid på ?
Hvad kan jeg bruge alt det til i dag ?
Jeg fik IKKE lært noget om det samfund jeg var en del af og skulle være en del af i mange år frem, jeg fik ikke lært om globalisering, jeg fik ikke lært fremmedsprog, jeg fik ikke lært en disse jeg kan bruge i dag, bortset fra den lærdom der gør mig i stand til at skrive, læse og regne.
Da mine håbefulde poder gik i 2. klasse sad jeg måbende og fulgte med i, at de kunne følge de fleste undertekster på TV, hvordan faen gik det til❓nåe jo, ifølge Pisa kan de jo ikke læse.
i 3. klasse kom den store til mig for at få hjælp til noget man kaldte matematik, det var hvad jeg kalder regning, men der var tilføjet en del som jeg aldrig fik lært, så desværre sønnike, jeg er ikke dygtig nok til at hjælpe dig, det eneste jeg kunne bidrage med var at lære poderne hovedregning (hvad de så var glade for) HUSK lige på at jeg skrev 3. klasse.
I dag lærer skoleelever titusinde fag/ting, som min generation nok gerne ville have lært i skolen, elever af i dag er på det nærmeste uhyggelig vidende om det samfund de er en del af, om verdensordenen, om forhold på arbejdsmarkedet, om politik og allermest uddannes børn/unge til at tænke selvstændigt og de er fandengalemig gode til det, de er så ufattelig vidende og dygtige at jeg stadig undres over hvor meget de kan rumme i hovedet.
Uanset Pisa (pis-af) så vil den generation af børn/unge der går i skole i dag, blive den mest veluddannede generation Danmark har opfostret, OGSÅ selvom børn/unge tiltaler underviserne med fornavn og du og min erfaring med børn og unge er, at de er ikke mindre høflige end de var da jeg var ung, ok de blander sig i de voksnes samtaler, men det er nok fordi børn/unge af i dag ved mere end deres forældre fik lært.
Med undrende hilsen
Ernst
tilføjet af

Altid bagefter

Sådan er det med folkeskolen, den vil altid være bagefter de krav som samfundet stiller og de behov som samfundet forudser.
Jeg synes PISA er sådan lidt bob-bob. Når Danmark skal teste eleverne til Pisa, så tager de alle med, andre lande frasorterer alle dem der har indlæringsvanskeligheder eller modtager specialundervisning.
Der er forskel på hvad man lærer på hvilket klassetrin landene imellem og der er også store forskelle på hvilke krav man stiller til eleverne landene imellem.
Men jo, det er et problem med fagligheden i den danske folkeskole.
Det nytter ikke at man som samfund står med en stor gruppe af mennesker der godt nok er superkreative og kan samarbejde, hvis de fagligt set hverken kan læse, regne eller stave og hvis deres begrebsforståelse er under gulvbrædderne.
Men den danske folkeskole stiller heller ikke nogen krav til elever, til elevers faglighed og Danmark er et land hvor alle kan blive folkeskolelærere uanset om de overhovedet kan stave, læse eller regne.
I andre lande satser man OGSÅ på de fagligt dygtige / eliten om man vil, man niveaudeler eksempelvis, man kan dumpe, man kan gå om, hvis man ikke kan læse i 2. klasse i Finland, så bliver man sendt på "sommerskole" og hvis man stadig ikke kan trods specialundervisning så rykker man ikke op.
I Danmark lefler man for det laveste niveau - topmålet er at alle rent fagligt skal ende det samme sted, og i kampen for at få de svage med, så bruger man en aller pokkers masse krudt på klippe-klistre metoder, for alle ved jo at alle elever helt klart bliver bedre til fysik-kemi hvis de kropsliggør molekyleforbindelser.
Den danske folkeskole hæmmer de stærke og selvom det er klart at man jo også skal få de svage med, så er det bare ikke måden at gøre det på. Red 2 svage på bekostning af 9 stærke og 8 mellem elever.
tilføjet af

PISA undersøgelsen

De landene der score højt, ender som
ulande om få år. Fordi prøven ikke kan
bruges i praksis. Det svarer til, at
sammenligne æbler og bananer.
tilføjet af

folkeskolen ja

således som folkeskolen fungerer ja så er den på vej mod afgrunden, og det bliver værre endnu, førend bøtten vender.
OG DET ER IKKE ELEVERNE DER ER PROBLEMET.
Problemet er lærerne, ikke at de ikke på sin vis er dygtige nok, problemet er alderen og derved omstillingsparathed og den måde det hele er skruet sammen på.
I Danmark har vi stadig reglen om at ingen er bedre end andre, alle skal have lige muligheder, uanset om evnerne overhovedet rækker.
Der findes stadig mennesker med hænderne skruet rigtigt på, men samtidig ikke rigtigt kan sidde stille og der findes mennesker der har pæren i orden men ikke fatter en brik rent praktisk.
Hvorfor helvede skal de mennesker tvinges til at blive undervist sammen, de har jo hver deres kompetencer, der ligger milevidt fra hinanden.
Fremtidens skole er nødsaget til at undervise gradueret, ikke fordi alle andre fremstormende lande gør det, men fordi det er det eneste rigtige hvor vi forvalter hver enkelt elevs tarv på en acceptabel måde.
Det her handler ikke om flere penge men om en fornuftig måde at udnytte de midler der er til rådighed.
Danmark har verdens dyreste folkeskole og det har vi haft i rigtigt mange år.
Vores folkeskolelærere ligger ligeledes blandt top 10 vedr. alder og ved at være udbrændte, den elektroniske / tekniske udvikling går så hurtigt at lærerne ikke kan følge med.
Så tingene ændrer sig ikke før der kommer nye lærerkræfter til, nye lærere hvor it etc. falder lige så naturligt for dem som brugen af en hammer og en skruetrækker faldt naturligt for mig da jeg fik min uddannelse.
tilføjet af

du har fat i noget der

citat fra dig.
I Danmark lefler man for det laveste niveau - topmålet er at alle rent fagligt skal ende det samme sted, og i kampen for at få de svage med, så bruger man en aller pokkers masse krudt på klippe-klistre metoder, for alle ved jo at alle elever helt klart bliver bedre til fysik-kemi hvis de kropsliggør molekyleforbindelser.
Den danske folkeskole hæmmer de stærke og selvom det er klart at man jo også skal få de svage med, så er det bare ikke måden at gøre det på. Red 2 svage på bekostning af 9 stærke og 8 mellem elever.
Du har fuldstændigt ret. hvad alt det andet angår ved jeg ikke noget om, jeg ved ikke hvorledes andre lande laver undersøgelsen, men jeg forventer da at det foregår på samme måde overalt hvor den bliver benyttet, ellers er den totalt ubrugelig.
Forudsætningerne ska være de samme.
Allerede nu bliver resultatet brugt politisk, socialdemokratiet klandrer regeringen for ringe skolepolitik, ( hun er sgu da også ubrugelig )
Hvis det du fremfører er den rene sandhed og en socialdemokratisk politiker er ligeså vidende om forudsætningernes forskellighed og derved manglende brugelighed, må jeg postulere at den socialdemokratiske politiker misbruger informationer til at vildlede sine vælgere, og hvis vælgerne hopper på den limpind vil jeg påstå at de skulle have deres skolepenge tilbage.
tilføjet af

Gamle vs. unge lærere

Pudsigt nok, så er det faktisk de unge lærere der er de dårligste til at anvende it.
Jeg yder eksempelvis support til mange skoler, og det er grumt at en lærer på 29 år ikke engang formår at kunne taste en alm. webadresse ind, ikke ved hvad en browser er eller bare generelt kan navigere rundt på en side selv med instruktion.
tilføjet af

hvorfor?

Hvorfor bruges undersøgelsen så som politisk argument for at klandre regeringen for uansvarlig skolepolitik?
De politikere der benytter Pisa undersøgelsen må derved anses at være uvederhæftige, uanset om de kommer fra den ene eller den anden fløj.
tilføjet af

pudsigt

OK! det er altid godt med fakta fra den virkelige verden, men hvis det er alment gældende bliver problemet endnu større,
tilføjet af

Næ lily the pink

hvis ikke læreren mestrer IT, så kan ungerne til gengæld klare det og måske undervise læreren i det, det har jeg set adskillige gange.
tilføjet af

JA...

Selvfølgelig gør den det, det er soleklart at se, når man følger med i hvad politikerne foretager sig.
Rigtigt, vi mangler mere og anden arbejdskraft ude på skolerne, der bliver ansat alt for få yngre lærere og der bliver hverken afsat tid eller penge på uddannelsessystemet, som der burde blive. Jeg ved, der er mange der er enige med mig af mine kollegaer(men sikkert ikke på denne side).
Ja, børn er også vidende i dag, og de ved mange ting om deres samfund og deres position som borgere og medborgere.
Men flere fag er faktisk taget ud af mange skoler. Da jeg gik i skole og da jeg var i praktik på seminariet havde eleverne hverken geografi eller biologi. Historie bruger man måske en halv time på om ugen nogle steder. Kan det kaldes skolegang og orientering?
Jeg gik i skole i 90'erne og da havde vi: Dansk, matematik, engelsk, tysk, idræt og fysik på skemaet. Det var hvad vi havde. Ikke særlig meget, hvis man spørger mig.
Mange lærere er jo også uddannet i mange flere fag end der reelt undervises i ude på skolerne.
Der mangler mere tid til de alsidige fag i skolen, mener jeg.
Fag som billedkunst, musik, historie, samfundsvidenskab, hjemkundskab.
Det er gode ting at lære, hvis man vil vide noget om den verden og det samfund man lever i, og min erfaring har vist mig at der bliver afsat alt for lidt tid til fagene.
Javist, eleverne har nogle gode fag, men lærer man særlig meget på 25 minutter?
Jeg tror at alt det, eleverne ved, det er noget de stifter bekendtskab med UDEN FOR skolen. Hvilket vi i øvrigt også lærte på seminariet. Mange elever tilbringer tiden alle mulige andre steder end i et lokale med bøger. Hvilket jo er meget godt, men det kan aldrig erstatte rigtig indlæring i koncentration.
Men I skolen, nej, der læres ikke meget, hvis man spørger mig.
tilføjet af

For dårligt resultat uanset hvad

Uanset om testen kan sammenlignes de enkelte lande imellem, så har vi et problem i Danmark med en gruppe unge, der både taler og skriver så dårligt, at det gennemsnitlige niveau forringes betydeligt. Se det i øjnene. vi har ikke lykkedes i at interesserer hverken 1. 2. eller 3. generations indvandrer nok til at få et godt dansk. I de kvarterer, hvor der bor høje procentdele af borgere med anden etnisk herkomst end dansk, tales der perkersprog. og det er de stolte af. En meget stor del af de unge i de områder enten har glemt det danske de har lært, eller har fordrejet sproget så meget at de dumper ved pisa testen. vi er nødt til at arbejde koncentreret med de unge i de områder, som taler dårligt dansk, og så lade være med at spilde mere tid, med at teste de etnisk danske, som langt hen af vejen har godt styr på deres sprog.
tilføjet af

Problemet er

at der sidder nogle "kloge hoveder" i ministeriet, de vil leve op til ministerens løfte om "verdens bedste skole". Og fordi de ikke kender til hvordan det virker, kommer de med en masse, som skolen ikke kan bruge, men som det hele bliver meget værre af. De virkelige kloge hoveder, dem der ved "hvor skoen trykker", får kun besked om at administrere ministerens diktat.
tilføjet af

Nej med det gør undervisningsministeren

Hun kan jo ikke engang regne!
tilføjet af

Så sandt så sandt

Det du skriver.
Verden var mere simpel i "gamle dage", end den er idag. Gudskelov at jeg ikke er 6 år og skal til at lære at navigere i denne verden, og testes i hovede og bag.
Det er ikke VK+0 -politiskkorrekt, at børn er børn. Barndom er "rundkredspædagogik", synes diskursen at være Regeringen og deres støtter
tilføjet af

ja ja Laus

giv du bare ADHD børn hele skylden for dårligt fungerende "standardbørn".
Det er jo det samme som at skyde skylden for idrætsskader på producenten af sportstøj.
Hvis ADHD børn bliver mødt af forståelse, anerkendelse og accept af deres omgivelser ville der ikke være så mange konflikter. Jeg kender masser af uopdragne unger som ingen diagnose har - og aldrig får det - som terroriserer undervisningen på grund af det, de har hørt hjemme omkring aftensmaden eller fordi de ikke har lært almindelig god opførsel og respekt hjemmefra.
Min søn med ADHD fungerer fint i en normalklasse med støtte og de eneste problemer der findes der er, at han på forhånd er stemplet og det de første år altid var ham, som fik skylden for konflikter osv. Det var godt nok svært for kammeraterne i en perioden, hvor han var indlagt til udredning, for nu havde de ingen at skyde skylden på. ADHD-børn kan sagtens fungere i en normalklasse, dog ikke uden den nødvendige støtte. Jeg tror, at det i sidste ende kan være til gavn for de børns udvikling at de også har "standard-børn" at spejle sig i. Husk på, at ofte er ADHD'ere normalt eller højt begavet og kan med den rette pædagogiske støtte ofte klare sig godt i deres fremtid.
Nej, der hvor filmen knækker for systemet er der, hvor man tror at stordrift er det eneste saliggørende og at man ikke vil investere de nødvendige midler i vores unger - både med eller uden diagnose. Man kræver med den ene hånd og sparer med den anden, eller stiller kravene og lader kommunerne om at finde økonomien til det. Det er der hunden ligger begravet...... at der skal mindre elever i hver klasse er vi fuldstændig enige i. Men at kommuner nu også er begyndt at ville flytte alle børn med generelle indlæringsvanskeligheder er da ved at være toppen. Tænk på alle de børn som skal transporteres med bus og taxa hver dag uden gode muligheder for at være sammen med jævnaldrende børn fra lokalområdet efter skoletid, og det fordi de er ordblinde osv. - vi er godt på vej til at skabe et A-hold og et B-hold og i stedet for at skyde efter den svageste burde vi da vist stå lidt mere sammen og kræve, at de fine ord også bliver efterfulgt af handling - vel og mærke i samarbejde med alle involverede parter - skolen, lærere og forældre.
Tju hej og god dag
tilføjet af

Hør her

at polske børn overhaler danske i viden skyldes ikke, at de er klogere, men at de er godt opdraget. De holder mund i timerne, hører efter hvad læreren siger og suger viden til sig. Mange af dem vil gerne lære og forældrene stiller krav om en god uddannelse for det er vejen frem ud af fattigdom. Jeg ved det, fordi jeg stammer derfra. Det der er galt med danske børn er såmænd at de har det for godt. Der stilles kun få krav til dem, også fra forældrenes side, tror jeg.
tilføjet af

???

Hvad har det med mit indlæg at gøre?
Ja, der er meget uro i klasserne, det er jeg da kun enig i. Men nu er jeg jo ligesom ikke på arbejdsmarkedet, vel?
Grunden til al den uro er for mange elever i én lille klasse.
tilføjet af

Hehe

og det er den samme, der skriver, kan jeg se?
tilføjet af

Den der Ernst er en myte!

Jeg har aldrig mødt en elev, der har kunnet undervis læreren i brug af IT - de tror (altså eleverne) at de ved en masse, men det de skal bruge IT til, det aner de faktisk ingenting om.
En elev der mestrer Word ved ikke nødvendigvis hvordan Word skal bruges i den kreative skriveproces, hvilket er den form for IT, som man anvender i folkeskolen i dag.
tilføjet af

Modbevisning af dine påstande

Tja, ledig lærer, jeg vil et eller andet sted påstå at du slet ikke er lærer end sige at du overhovedet har gået i folkeskolen herhjemme.
Du påstår at du har gået i skole i 90'erne og at eleverne,da du var i praktik på seminariet hverken havde geografi eller biologi.
Det er jo en morsom påstand.
Jeg er uddannet folkeskolelærer med geografi som linjefag og jeg har undervist i folkeskolen i 90'erne i faget.
Lovmæssigt siger folkeskolelovene helt tilbage til 1937 også noget HELT andet end det du påstår om geografi.
Folkeskoleloven 1993:
Undervisningen i den 9-årige grundskole omfatter for alle elever:
1) a) dansk på alle klassetrin,
b) engelsk på 4.-9. klassetrin,
c) kristendomskundskab på alle klassetrin bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted,
d) historie på 3.-8. klassetrin
e) samfundsfag på 9. klassetrin,
2) a) idræt på alle klassetrin,
b) musik på 1.-6. klassetrin,
c) billedkunst på 1.-5. klassetrin,
d) håndarbejde, sløjd og hjemkundskab på et eller flere klassetrin inden for 4.-7. klassetrin,
3) a) matematik på alle klassetrin,
b) natur/teknik på 1.-6. klassetrin,
c) geografi og biologi på 7. og 8. klassetrin og
d) fysik/kemi på 7.-9. klassetrin.
Stk. 3 . Der skal tilbydes eleverne undervisning i tysk på 7.-9. klassetrin.
Stk. 4. Der kan tilbydes eleverne undervisning i fransk i stedet for tysk på 7.-9. klassetrin.
........
Folkeskoleloven 1975 angiver:
• 1) dansk, regning/ matematik og idræt på alle klassetrin,
• 2) kristendomskundskab på alle klassetrin undtagen 7. eller 8. klassetrin,
• 3) formning og musik på 1.-5. klassetrin,
• 4) historie på 3.-9. klassetrin, geografi og biologi på 3.-7. klassetrin og samtidsorientering på 8. og 9. klassetrin,
• 5) håndarbejde, sløjd og hjemkundskab på henholdsvis 4., 5. og 6. klassetrin,
• 6) engelsk på 5.-9. klassetrin og
• 7) fysik/ kemi på 7.-9. klassetrin.
Stk. 2. Der skal tilbydes eleverne undervisning i tysk på 7.-9. klassetrin og i latin på 9. klassetrin.
........
Folkeskoleloven 1937
§ 17.
1) Grundskolens Undervisning skal omfatte:
1) skriftlig og mundtlig Dansk, 2) Skrivning, 3) Regning, 4) Kristendomsundervisning, 5) Historie, 6) Geografi, 7) Naturhistorie, 8) Gymnastik med Lege, 9) Sang, 10) Tegning, 11) for Piger kvindelig Haandgerning.
tilføjet af

Samfundet har ændret sig

Når samfundet ændrer sig, bør skolen også ændre sig, men det er svært når mange mener at det var godt nok som det var da de gik i skole (ligesom Bertil Haarder har en snert af).
Da vi indføret samlebånd i produktionen, var der brug for mennesker, som gjorde hvad de fik besked på, og skolen skulle så gerne sende elever ud i verden, som kunne det.
I dag er det anderledes, for samfundet har brug for mennesker, som kan fungere mere selvstændigt på arbejdsmarkedet.
F.eks. en elektriker får hele tiden nye opgaver, som ikke har været en del af hans uddannelse, fordi der kommer ny teknologi hele tiden. Det skal han sætte sig ind i, og det er en stor fordel for mester, hvis han selv magter at følge med udviklingen, så han ikke skal være på kursus halvdelen af arbejdstiden for at følge med.
Skolen skal altså opdrage eleverne til et nyt syn på læring, som man kan kalde livslang læring, hvor eleven helst selv skal tage ansvaret for sin egen læring.
Det er ikke længere nok, at eleven gør som læreren siger.
🙂
tilføjet af

her er svaret

danske børn er dårlige elever fordi
1. det går meget langsomt med indlæringen, dvs lang tid på få ting. Lad os lære dem noget mere, bruge skoletiden fornuftigt mere fokus på det falige.
2. mange lærere er ikke dygtige nok..kan man blive god til at lære sit fag, når man har 4?
3. danske børn respekterer ikke autoriteter, de larmer i klassen, der bruges for meget tid til at løse pædagogiske problemer.
4. alt skal leges..
5. ikke penge til bøger...
6. mere niveaudeling..ikke alle er lige, ikke alle skal absolut i gymnasiet..nogle børn er faktisk kvikkere end andre..fohold jer til det af respekt for de svage og gode elever
kan i komme i tanke om flere??
tilføjet af

Jeg har den ultimative løsning

Lad S-SF-R og Ø styre den røde skole (folkeskolen) efter deres kollektive marxistisk/lenistiske ideer. Hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære.
Lad VKO styre privatskolerne efter indlæringsorienterede principper. Så ser vi.
Vi ved jo elite socialdemokraterne Mette Frederiksen og Helle Thorning foretrækker deres børn går i privatskole. 😃😃😃
tilføjet af

Ser man på Kina

har de over 40 unger i klasserne, og kan godt klare sig, nej det det handler om er disciplin.
tilføjet af

Som lærerstuderende

syntes jeg at de indlæg var fantastisk og konstruktivt indtil vi lige ramte punktet omkring kvindelige lærere i folkeskolen!
Hvad er det for en verden udenfor folkeskolen du vil afspejle? Det er IKKE virkeligheden at der udenfor folkeskolen er en 50/50 fordeling af mænd og kvinder, tværtimod kan vi stadig se en skæv fordeling af mænd og kvinder i de forskellige fag.
Inden for de håndværksmæssige fag er der en overvægt af mænd, sygeplejesker og pædagoger er stadig kvinder, politikere i DK er typisk en mand som er 50+, læger er typisk mænd uanset om det privatpraktiserende eller på sygehuse. Så det der med at verdenen udenfor er fordelt på 50/50 findes ikke i den virkelig verden!
Sådan som folkeskolen er opbygget i DK lever den et selvstændigt liv, den er nærmest et minisamfund i det danske samfund - den er med til at forme, skabe og opdrage fremtidens talenter og derfor behøver den ikke at afspejle verdenen udenfor 100% - til gengæld skal den udstyre eleverne med kompetencer der gør dem i stand til at begå sig i samfundet. Det kan f.eks. være den måde der bliver valgt elevrådsrepræsentant på: der vælges en elev og en suppleant demokratisk ligesom når der afholdes valg i DK. Man kan eks. også lave klasseregler med sine elever og sammen med dem også aftale hvad konsekvensen ved det skal være på den måde lærer de noget om konsekvens og straf.
For lige at lukke den med at der er en overvægt af kvindelige lærere vil jeg gerne lige sige: sådan er det måske på nogen danske folkeskoler men du kan IKKE antage at det er sådan på alle. Det gælder også antallet af indvandrere og danskere på en skole, børn med behov special undervisning osv. osv.
Så folkeskolen fungere som et minisamfund i Danmark og afspejler som sådan derfor også det samfund børnene/de unge kommer ud i efter endt skolegang!
tilføjet af

Hvad ikke alle kan lære, må ingen lære!

Problemet er reminiscenserne fra 70'erne med rundbords pædagogik.
Disciplin er et bandeord i al undervisning i dag takket være Socialdemokratiets og Radikales indsats på skoleområdet i 70´erne
tilføjet af

Har du været ude i den danske folkeskole?

For hvis IKKE du har så synes jeg virkelig du bør tage på besøg derude!
Eleverne i den danske folkeskole er generelt ikke mere forkælede end så mange andre, det er langt fra størstedelen der ikke gerne vil undervises og som ligeså gerne vil give lærerne feedback!
Der findes ingen kaffedrikkende dovne lærer i den danske folkeskole for det er der sgu ikke ressourcer til og der er heller ikke plads til dem!
Selvfølgelig ved alle ikke alt hvad der skal læreres det er sjovt nok derfor at det ikke er den samme lærer der varetager alle lektioner i den samme klasse, men ofte har flere klasse at undervise i.
Hvad angår dine sidste tre punkter kan jeg slet ikke se hvilken relevans de har i forhold til folkeskoledebatten og PISA undersøgelserne - de virker mest som om de er proppet ind i indlægget bare for at få det til at fylde!
Selvfølgelig er PISA undersøgelsen spild af tid for den tager ikke hensyn til elevernes forskellige forudsætninger men tager KUN hensyn til det faglige indhold i hvad det nu end måtte være!
tilføjet af

En lærer har 6 ugers ferie om året

ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked!
Hvilke hyggedage snakker du om? Dem de har mens de er ved at forberede undervisningen i morgen? Mens de retter stil? Historie opgave? Diktat? Forberede skole/hjem samtaler, teammøder, forældremøder eller hvad de nu skal i løbet af deres ret travle arbejdsdag!
Der er sgu ikke meget hygge ved og hvad angår opdragelsen af eleverne ligger ansvaret for dette primært hos forældrene sådan som det ALTID har gjort det!
tilføjet af

Nu skulle eleverne

jo helst gerne gøre som læreren siger så længe de er i skole, for ellers vil eleverne jo ikke få den viden der gør dem i stand til at bruge livslang læring for det ville kræve at de skulle kunne tolke i EU og regerings bestemte/vedtagede forslag som man ikke på noget tidspunkt kan forlange af elever i folkeskole...
tilføjet af

Boglige fag kontra nørdet "hobby".

Et problem er nok, at de boglige typer, der mestrer både grammatik og matematiske ligninger og som er meget lektie-fikserede, og lærer "derfra og dertil" (her også nogle af hankøn!) er mere værdsat i den såkaldte "pigeskole" end "nørd"-typerne der hellere roder med mekanik og elektronik (bl.a.en fætter, der under ingeniøruddannelse hellere ville ligge under diverse biler end at hænge over lektierne, hvor disse interesser er degraderet til "hobbyinteresser", men det er alligevel disse "hobbyfolk", der tænker i møtrikker og skruer, der kaldes på, hvis teknikken driller. Lavstatus-interesser for volt og ampere er kun ligegyldigt pjat i den boglige verden, indtil man skal lære om Ohms lov!
Dem der måske ikke bliver verdensmestre i at bruge IT eller dechifrere grammatikregler kunne så være dem, der graver kabler ned, monterer ledningsfornindelser, sidder med loddekolberne i computerne eller overtager tastaturet, hvis computere skal ryddes for virus og andet snavs. Som jævnaldrende med Ernst, som jeg kunne have gået i klasse med
kan jeg oplyse, at computere dengang var DASK og GIER og noget med hulkort, som man havde på Regnecentralen og Risø, men ikke i skolen, mens man lige havde indført fyldepenne, og lidt senere også 16 mm film og båndoptagere.
Og udenfor gymnasie/universitetssystemet, som jeg ikke formåede at opkvalificere mig til fra 5 klasse var det småt med ungdomsuddannelser. Jeg måtte undervises privat i flere fag for at kunne klare springet til Musikkonservatoriet, der i øvrigt var skarpt opdelt mellem "node-æderne", der spiller stor mængder noder direkte fra bladet, vist uden at reflektere så meget over hvad de selv spillede, og dem (mere min type) der kunne klare en masse improvisationer og lære udenad og tildels efter gehør, evt afprøve muligheder, men var nødt til at terpe noderne. Blot et eksempel på forskellige hjerner.
Også at jeg hører, at det er drenge, der skal sættes på plads eller tvangsmedicineres mod ADHD, hvor holdningen vist i øjeblikket er, at drengenes kvalifikationer er mindre pensum-relevante. I min klasse var det pigerne, der var de mest larmende.
Undskyld, hvis der er stave-og grammatikfejl.
tilføjet af

En fortabt overgang

Formanden for lærerforeningen har jo ret. Regeringen (blå stue) har jo nu haft regeringsmagten i ni år. DVS. fra poderne gik i første klasse, og som nu går i niende klasse, med dumpeter-hatte på hovedet, jf. PICA.
Denne generation er jo tydelig vis tabt. Forældrene stemte på Blå stue, og det fik de så, og deres alv blev taberyngel, i et vidensamfund, hvor eneste ressource er viden og uddannelse. Svaret fra regeringen, der har ændret skoleloven 28 gange på ni år, er at vi skal proppe 100 elever i samme klasse.
Hvordan skal det gå fremtiden, godt jeg er skolet dengang, hvor man lærte selv at tænke!
tilføjet af

Ja, Ernst.

Den med "PIS Af" var lige i øjet. Også i min skoletid var toiletterne i dårlig stand.
Vi er fra dengang da vi lærte at række fingeren i vejret, og hvor man blev til grin, hvis man spurgte om noget man ifølge den øvrige klasse burde vide alt om, så hellere skrive forkert i en stil) og som præstens søn SKULLE mine salmevers være perfekte, hvilket de ikke altid var, så måtte far hjælpe, og jeg måtte slet ikke komme for sent til "Morgensang har guld i mund" med Fadervor! Alligevel blev der kastet med tavleklud. Min mor, da hun gik i skole, kom til at smide tavlekluden mod lærerens pibe, og det gik ikke stille af.
Det kneb med oplysninger om arbejdsmarkedet. Jeg skiftede til en anden, mindre fodslæbende skole, hvor man i 8. og 9. klasse lærte at udfylde skemaer og blanketter og fik lidt at vide om jobansøgninger og på skoleudflugter besøgte man arbejdspladser og jeg set hvordan FORD (i Sydhavnen Kbh.) samlede biler. Jeg begyndte, som noget nyt, også at lære om politik, og om, at russerne kunne trykke på knappen. Det var samtidig med, at Ulbricht byggede Berlinmuren. Også om hvad der skete under krigen 1940-45 som helst ikke måtte gentage sig. Også dengang var stemningen trykket!
tilføjet af

Sådan

Du har fuldstændig ret !
Venligst
Læreren (emiritus)
tilføjet af

Der er for mange kvinder !

Det er altså noget jeg dagligt har oplevet !
Alt for meget "vi synes" , "vi fornemmer" osv osv....
Hertil kommer det helt store problem: Mange kvindlige kollegaer har ikke lærefaget som hovedindtægt i deres husholdning; det har manden, så deres arbejde er lidt "hobby-præget"
At der, pga de mange kvinder, ikke er en ordentlig løn får mange kompetente mænd til at holde sig væk ! - Mænd gider - hør nu efter !!!! : Kvinde intriger, sladder og udsvævende beslutninger - vi gider det ikke
Hvis vi mænd ikke gider høre på fnidder bliver kvinderne kede af det og forsøger at give os skyldfølelse - igen: vi gider ikke jeres strategisk fnidder og sladder
Derfor er folkeskolen så vattet kun få mænd gider at tage kampen op ! Og så til den løn, fvf. at en mange kvinder kva deres mands indkomst betragter lærefaget som lidt hyggelig beskæftigelse !

Ja det lyder syrt, men der er altså min erfaring som mandlig lærer i den danske folkeskole.
Venligst
Degnen 🙂
tilføjet af

Degnen takker igen

Du rammer hovdet på sømmet !
Atter tak for det 🙂
tilføjet af

Tror ikke

det er så slemt som vi hører nu. Det er igen en gang skræmmekampagne fra politikkerne. "Kan du siger MÆÆÆÆÆ" Vi er efterhånden kun en flok får der skal være helt ens og gøre alt hvad politikkerne siger og tror. " Kan du sig MÆÆÆ"
Og så sammenligne os med Kina hvor der er kæft trit og retning. Er det sådan det danske samfund skal være. Hvornår skal vi så stå og heile eller ligge os i næsegrus når vi ser de høje herre/damer hvis vi vil undgå deres dom..... "Kan du sige MÆÆÆÆ" Dem der ikke kan bliver smidt ud af samfundet og dets goder...........
tilføjet af

Undervisnings-retorik

Foruden lærernes forskellige møder og samtaler, opgaveretning og tilrettelæggelse af undervisning, så forestiller jeg mig, at det lyder sådan fra et gennemsnitligt skolekateder:
Det vi skal -- KAN I HOLDE MUND-- nu er at lære - I LARMER! -- om -- GIDER I HØRE EFTER?--- om udregning af kvadratroden af --- PETER! SKRID MED DIG! -- af de sammenlagte tal --- I LARMER STADIG (bemærkning fra klassen: Det gør du også når du står og skriger) -- JA SÅ ER DET GODT, HENRIK! -- Det I skal lave hjemme til næste gang er -- I ER DA GÅET HELT FRA FORSTANDEN! --- SØREN! DINE FORÆLDRE SIGER AT DU IKKE GIDER LAVE LEKTIER! ---
Ja, en gang til! Kvadratroden - ØH! NIELS, ER DET DIG DER HAR LAGT EN TEGNESTIFT PÅ MIN STOL?
tilføjet af

Nå, jamen

så har jeg oplevet og gået på flere ulovlige skoler.
Jeg er både lærer og har gået i skole i Danmark.
Er lærer med både linjefag i dansk, billedkunst, engelsk og historie.
Og vi havde overhovedet ikke alle de fag, du beskriver, nogle af stederne. Åbenbart prioriterede man anderledes på mine skoler. Måske har man manglet pengene. Jeg har gået i skole på nogle mindre skoler på Fyn, og der havde man skam sine egne regler. Men okay.
Det var heller ikke optimalt.
Til alle dem, der brøler op om disciplin:
Se filmene "Drømmen" og "Det forsømte forår".
Og se på alle de ældre generationer, der er blevet mærket af skoleårene på grummeste vis. Så har I jeres kære disciplin. Mange af de folk, der blev slået, har selv begået vold i voksenårene. Mange er blevet slået psykisk ihjel.
Tak fra mig!
tilføjet af

Så tager du fejl

I de små klasser er respekten for læreren stor da det er en voksen, for de store elever er det med ro i klassen og almen høflighed en naturlig del af deres hverdag, for det har de jo lært mens de gik i de små klasse derudover er det forhåbentlig også en fast del af opdragelsen i Danmark.
Selvfølgelig snakker de og er fraværende rent mentalt ind i mellem, men vi andre har da også både gode produktive dage og mindre gode knap så produktive dage.
En meget vigtig detalje som både politikere og folk som ikke længere har kontakt med folkeskolen i deres hverdag ser ud til at glemme er at vi ikke har med robotter og computere at gøre, men derimod levende mennesker som både har følelser og intelligens.
tilføjet af

Ja, det har du ret i

Det jeg mener er, at eleverne i løbet af skoletiden skal blive i stand til at arbejde selvstændigt, dvs. at de selv skal kunne finde den viden, som de har brug for i en opgave på biblioteket, på Internettet - eller hvor det nu kan være, men det gør ikke læreren overflødig, for opgaven skal bedømmes, og de skal lære af de fejl som de begår.
De skal helst også lære at opføre sig på en måde, så man kan holde af dem.
🙂
tilføjet af

ja momsemor

Jeg giver dig ret så langt, at diagnosebørnene skal mødes med al den forståelse, anerkendelse og accept som man overhovedet kan give. Og jeg giver dig også ret i, at det vil resultere i færre konflikter, MEN det ændrer ikke det faktum, at forholdet alt for ofte strander på, at diagnosebørnene vægrer sig ved at modtage folkeskolens undervisning (til skade for de "normaltfungerende" børn - om du kan lide udtrykket eller ej), samt at forholdet til deres klassekammerater kan være problematisk, fordi de er så ufleksible og udelukkende handler på egne præmisser. Jeg giver hermed udtryk for min erfaring, som åbenbart (og heldigvis) ikke er din.
Jeg giver dig i øvrigt også ret i, at man fra politisk side ikke vil investere de nødvendige midler i vores unger. Det er synd og skam, da det jo er dem der skal drive vores samfund videre til sin tid. Man kan godt blive noget bekymret for, hvordan det skal gå.
tilføjet af

Man skal først lære at tale rigtigt til børn

på intelligent niveau, som børnene kan lide, og ikke på det lave plan, som næsten alle gør i dag.
tilføjet af

It is IT.

Mennesker med flair for computere og IT og dem der ikke har det findes vel i alle aldre.
tilføjet af

Det er kun godt!

🙂🙂🙂
tilføjet af

Vi har ingen afgrunde her, kun ved Møns Klint

og Hammershus.
tilføjet af

Så for søren...

Hvordan i alverden lærer du eleverne at undgå at generalisere og bringe myter til torvs, når du selv kan skrive sådan en svada??
"Mange kvindlige kollegaer har ikke lærefaget som hovedindtægt i deres husholdning; det har manden, så deres arbejde er lidt "hobby-præget".
Efter 14 år som lærer tjener jeg ca. 32.000 om måneden. Et pænt beløb, som jeg ikke tror, mange husstande vil opfatte som en lille klatskilling, der ikke betyder det store. Personligt tjener jeg mere end min mand, og flertallet af mine kolleger er gift med andre offentligt ansatte med omtrent samme indtjening.
Det er en ting - noget andet er, at man da for pokker ikke opfatter sit job som "hobby-præget", om så lønnen er det kvarte af partnerens - mener du oprigtigt, at hvis du var gift med en meget højtlønnet kvinde, så ville du ikke lægge kræfter og engagement i dit arbejde?? Har du så stor ringeagt for dit eget fag, at du mener, man kan fungere fint som lærer med en "hobby-lignende" indstilling til det? Tænk - jeg synes, det siger meget mere om dit syn på arbejdet end på dine kvindelige kollegers.
Du kalder ligefrem dette for "det helt store problem" - med andre ord er selve problemets kerne, at langt størstedelen af landets lærere opfatter jobbet som en hyggelig loppetjans? Hvordan i alverden får du det til at hænge sammen med, at antallet af lærere, der går ned med stress, er så højt? Jeg mener - hvis jobbet bare er en lille nebengesjæft for de fleste, hvem pokker vil så udsætte sig selv for stressende arbejdsforhold, konflikter, bøvl og ballade?
Jeg synes, du er umådelig grov over for dine kvindelige kolleger - til gengæld kan jeg, UDEN at påstå, det gælder for de fleste mandlige lærere, fra mit eget lærerværelse berette om en flok mænd på 50+, som ikke gider jobbet og ikke har gidet det længe - som stiller skoletasken på lærerværelset, når de går på weekend - som brokker sig over alt og alle og aldrig bidrager med konstruktive løsninger - som synes, at den fine årsplan, de lavede i 1987, stadig er fremragende og ikke skal ændres på - osv. osv.
De unge og yngre mænd ser med skræk på disse grå tjenestemænd og lover sig selv og hinanden ALDRIG at få så usaglig en tilgang til jobbet.
De kvindelige lærere i samme aldersgruppe bliver ved - og ved - og ved - med at forny sig, lægge blod, sved og tårer i jobbet, og det er dem, der vinder respekt hos både kolleger, elever og forældre.
Jeg kan slet ikke forstå, du kan se dig selv i spejlet, hvis det, du har beskrevet, er udtryk for din opfattelse af dit job og dine kolleger - og hvis det er dækkende for din opfattelse af folkeskolens problem, ville jeg i dit sted være søgt væk for længst. Magen til ukollegial og nedladende indstilling skal man godt nok lede længe efter.




Som kvindelig lærer i den danske folkeskole kan jeg så berette om mange mandlige kolleger, som fra omkring 50-årsalderen ikke GIDER mere
tilføjet af

Til Degnen

Jeg vil slet ikke gå ind på den manglende saglighed i dit indlæg, men bare udtrykke mit inderligste håb om, at du gør dig mere umage på dit arbejde end med at skrive indlæg her.
kvindlige, lærefaget, kvinde intriger, jeres strategisk fnidder, kva, lærefaget (igen!)
Flot, flot.
tilføjet af

Eller hvad med...

EmEritus?
tilføjet af

Så er jeg mere rolig.

Det er måske også mig der er for gammeldags. Min konklusion stammer fra TV-udsendelser om urolige klasser og det jeg selv husker fra min egen skoletid for omkring 50 år siden, der ikke må forveksles med nutiden.
Det er da kun glædeligt, hvis tonen ikke er så hård alligevel.
Jeg er ikke lærer, men har alligevel haft med større børn at gøre med en slags undervisning, og har kun haft vrøvl med bestemte "typer". Jeg har ikke selv børn eller børnebørn.
Ellers hører man om lærere, der siger deres stilling op fordi de ikke føler de slår til over for vanskelige elever.
Den der med, at drenge er for "dumme" til "pigeskolen" synes jeg lyder absurd.
tilføjet af

Yep

Jeg skiver intet sted at alle er sådan, blot at der er mange !!!
Der er, om du kan li det eller ej, en del kvindelige lærer hvor manden tjener broderparten og glæder sig over at de kan udnytte skattefordelene ved en kone som arbejder !
Ja der findes mandlige lærerer som er trætte og det gælder ikke for dem alle at det er de kvindlige kollegaer som ævler og ævler til ethvert lærerådsmøde (ja det kalder jeg det stadig - pæd.råd er blot et nyt ord)
Og nej årsplanen fra 87 dur næppe, men hvorfor skal man nytænke ALT hvert år og bruge tid på det fremfor at lave en go undervisning !
Dit lange indlæg viser endvidre præcis hvad jeg mener: Hvis noget kan klares på 10 min.
skal det tage det meste at en weekend, for så virker man seriøs - sludder og vrøvl; jeg kan finde meget godt i gamel årsplaner, undervisningsforløb ect.... Det kan kun meget få af mine kvindelige kollegaer !
tilføjet af

Manglende saglighed

Tja jeg havde ikke forventet at en kvinde vil vide hvad jeg taler om, det er jo helt naturligt (desværre) for kvinder at tro at de kan multitaske ! Resultatet udebliver desværre sjældent !
KH
Den maskuline degn 🙂
tilføjet af

aaaah

Forkert gæt !
Vil du prøve igen ?
tilføjet af

Nå ja

En slåfejl - men fik du det væsentlige ?
tilføjet af

Et enkelt spørgsmål:

Det er endnu ikke lykkedes dig at stave din stillingsbetegnelse korrekt, hverken i ental eller flertal. Og du har nu brugt ordet MANGE gange, så slåfejl - arrhhh, vel?
Jeg bliver en lille smule forstemt over at konstatere, at jeg end ikke kan være sikker på, at alle mine børns "degne" kan stave til - ja: en lærer, læreren, flere lærere. Eller til lærerrådsmøde - måske skulle du kalde det pæd. råd fremover, for det kan du da stave til, når du anvender forkortelsen.
Hvis du mener, det bare er pjat at gøre en dyd af simpel retstavning - uanset, om du er dansklærer eller ej - har du efter min opfattelse ikke megen berettigelse i den danske folkeskole. Hvordan kan man være ansat inden for et fag i så mange år uden at kunne stave til det? Og synes du, det er ligegyldigt?
Bortset fra det, så sætter jer stor pris på engagerede lærere af begge køn, og jeg har absolut intet at udsætte på de kvindelige af slagsen - i mine tre børns tilfælde er det tydeligt, at kvinderne har fuldstændigt styr på tingene, hvorimod jeg er stødt på mere end en enkelt mandlig af slagsen, som har haft en yderst tilbagelænet indstilling til arbejdet. Og jeg kan da slet ikke følge din tankegang om, at en evt. "skæv" fordeling af indtægten i de kvindelige læreres hjem skulle resultere i, at de ikke tager deres arbejde alvorligt. Hvordan hænger det i øvrigt sammen med, at de bruger det meste af en weekend på noget, du kan klare på 10 minutter? Det virker da ikke særligt hobbyagtigt at bruge (unødig?) lang tid på sit arbejde?
Ærligt talt mener jeg, dine indlæg her er udtryk for indestængte frustrationer, som måske ikke har vanvittigt meget med kvindelige kolleger at gøre - i hvert fald er det ikke særligt pæne eller for den sags skyld gennemtænkte spredehagl, du skyder med. Jeg gad da godt se dig stille op til et interview, hvor du åbenbarede, hvad - med dine egne ord - "det store problem" er: Kvindelige lærere, hvis mænd tjener for mange penge. Mon ikke, du trods alt har format til at erkende, at du har rodet dig ud i nogle lovligt overdrevne og grovkornede formuleringer her?
tilføjet af

Reminder:

"Hertil kommer det helt store problem: Mange kvindlige kollegaer har ikke lærefaget som hovedindtægt i deres husholdning; det har manden, så deres arbejde er lidt "hobby-præget"
Sådan skrev du faktisk. "Det helt store problem". Intet mindre...
tilføjet af

Fordi det batter

Testen bliver brugt fordi den slår er en stor statetik der omfatter mange af verdens lande, det er med til at gøre samarbejdet bedre og kan hjælpe landene til at motivere hinanden.
Jeg har ikke undersøgt det, men kunne forestille mig at Pisa testen er meget fagligt baseret. Det er den Danske Folkeskole ikke nødvendigvis.
Det er ganske vidst formålet med folkeskolen, men det væsenligste er karakterdannelse, identitetsdannele og lyst til lærling igennem læring. Der er meget skandinavisk lærings/dannelses model.
Og er det ikke bedre med lyst til at lære frem for udenadslære.
tilføjet af

også kulturen

Det handler også om kultur.
I Skandinavien ligger vi meget vægt på dannelse af -selvstændighed og identitet, hvor i her Kina ligger mere vægt på gruppen.
Ingen af måderne er sådanset dårligere end den anden, det er såmen bare forskelligt resultat der kommer ud af det.
Pluds det at Pisa testen (har ikke undersøgt det) højest sansyndeligt er baseret på meget faglig læring. Hvor det danske skole system ligger en del mere vægt på karakterdannede(fra individ til faglig), frem for det faglige(fra faglig til individ).
tilføjet af

Ohh jo de gør

Der er en del elever der "mester" en del mere end deres undervisere.
Men det er ikke på alle punkter.
Børn i dag er meget omskiftelige og hurtige til at sætte sig ind i ny teknologi.
Det betyder ikke at de er eksperter eller mestre noget, men at de muligvis er bedre til at begå sig på nettet eller ligende.
tilføjet af

Ingen af de

lande der har overhalet os, bruger den disciplinære pædagogik, som du vil have tilbage. Danmark var de sidste til at afskaffe skolens revselsesret, de stakkels børn der fik tæsk af læreren, bliv ikke klogere end de andre elever.
Var det ikke en konservativ minister der afskaffede den i 1969?
tilføjet af

Men det har jeg

- også som underviser. Og, jo, der findes i dag inkompetente lærere, der ikke kan sammensætte en undervisning og som ikke har de faglige og personlige kvalifikationer, som er nødvendige for at kunne undervise på en ordentlig måde. Mange ledere holder hånden over dem, og det betyder naturligvis i sidste ende, at børnene ikke får den undervisning, de skulle.
Dette er ikke en generalisering, blot en konstatering. Naturligvis findes der også mange meget dygtige lærere, og de skal have tak for at blive hængende i et system, der slet ikke gør nok for dem.
tilføjet af

Ja, det har jeg

også oplevet utallige gange. De er ofte heller ikke så villige til at inddrage it i undervisningen, hvorfor ved jeg ikke.
tilføjet af

Uha uha

Jeg kan måske ikke stave til din tilfredsstillese, men kvinder på et lærerværelse snakker og snakker det er selve snakken som er vigtigt, det kan så ske at de de siger noget ! Det er det jeg som hovedregel oplever, der er undtagelser, men de er få !
Og disse skal ikke få lov til at få mig til at føle at et godt arbejde som har taget 10 - 20 minutter ikke dur bare fordi de selv vægler at bruge en dag eller to på det samme !
Netop her er det at det helt tydeligt bliver en hobby !
tilføjet af

Ja og det mener jeg

Hele deres, og dermed andres, holdning til lærerfaget bygger på den antagelse !
De tager ikke, modsat hvad de selv tror, faget som degn alvorligt, hvordan skulle elverne og samfundet så gøre det❓Resultatet er mangel bevillinger, efteruddannelse og ultimativt respekt !
Det er der mange af mine kønsfæller som ikke gider være en del af, alt det faktum at det en pigeskole vi har ! Og drengene får banket en diagnose på ryggen - den skifter så en smule i betegnelse Damp,ADHD, et ny diagnose er sikker på vej, og så kan vi spilde tid og kræfter på det !
Nej, lad os gøre om med den østrogene skole !
tilføjet af

Tak for det

Helt rigtigt.
venligst en anden lærer
tilføjet af

Jeg er folkeskoleelev

heej jeg er folkeskoleelev og jeg synes at folkeskolen er rigtig god og lærerig.
-Nej, jeg gider ikke yde noget, men jeg afleverer alt skriftligt og laver ok mange lektier..
-Mine lærere er ekstremt dygtige (med få undtagelser)
-Jeg er 14, og vi har aldrig haft en ordentlig seksualundervisning - dét er tilgengæld noget at klage over. Vi har kun haft om sexsygdomme...Fyrværkeri har vi heller aldrig haft om, men miljø og arbejdskendskab er en lille del af geografitimerne.
-På min skole er alle lærere klar over hvad eleverne skal lære på det klassetrin de er på.
-enig
-Undervisningsministeren er rigtig dårlig, det er jeg enig i.
tilføjet af

Det Kan

Kortes ned til to ting med problemer i folkeskolen. Uro og forældrenes indblanding. I Kina er der 40 elever i hver klasse og ingen problemer med uro, for så kommer der sanktioner.
tilføjet af

Han-og hun "degne". (skrevet af hankønsvæsen).

Jeg har hørt en MAND fortælle i radioen, at hovedparten af folkeskolelærere er KVINDER, og den med at DRENGENE klarer sig dårligt i PIGE-skolen, og at drengene er forsømte, fordi de er for dumme og frække sammenlignet med de superbegavede og mere lektieflittige piger, og det altid er drengene der skal rettes på, evt stemples med ADHD-diagnoser og medicineres. eller noget i den stil.
Hertil kommer myterne om, at kun kvinder kan multitaske, men kan ikke parallelparkere, og at drenge/mænd er de eneste der forstår og kan bruge den nyeste teknologi. Og her skal man nok foruden de kvindelige intrige-strategier på fnidderniveau, vel nævne de mandlige kamp-strategier undetiden interesse for krigsvåben. Nu driller jeg!
Hvad har det med skolen at gøre? Måske at drenge kan være optaget af teknik, computer(spil), fodbold, legen røvere og soldater eller hvad det er, så der ikke bliver meget tid til de forhadte lektier, som bliver klaret overfladisk, mens pigerne prioriterer lektierne som var de sat i verden for at klare et pensum. Noget der udligner sig selv senere hen.
tilføjet af

Se lige ..

min kommentar højere oppe i tråden: UNDERVISNINGS-RETORIK.
som siden hen er modbevist, kun lykkeligt når det ikke er nødvendigt, men jeg tror sagtens der kan komme den skildrede undervisningssituation i skoler i de "hårde" miljøer, hvor børn stort set kun bruger "fy.ord". Omvendt at visse børn kan tale mere "voksent" end en voksen og opnå en vis "magt".
Bl.a. at man skal have to instruktioner kørende, den ene undevisningsstoffet, den anden forsøg på overhovedet at blive hørt. Ellers vil læreren (det kunne også udenfor skolens regi være en børnekorleder) beskyldes for at "snakke med sig selv".
Jeg er ikke lærer men har alligevel skulle instruere større børn.
tilføjet af

Kina

er et kommunistisk statsdiktatur.
tilføjet af

Ikke på lavt niveau..

Der skal tales højt😃 😃 😃
tilføjet af

Fremadrettet perspektiv:

Kære Castor.
Jeg takker for dine meget oplysende indlæg og vil straks tage affære ved udarbejdelsen af et lovforslag, der påbyder ansættelsesudvalgene på skolerne at stille ansøgere til ledige lærerstillinger det helt indlysende spørgsmål: "Tjener din partner mere eller mindre end du?" Herved får vi skilt fårene fra bukkene, så ingen skole risikerer at ansætte en lærer, som qua partnerens højere indtægt ikke tager sit arbejde alvorligt, men tværtimod finder tilfredsstillelse ved at bruge lang tid på diverse arbejdsopgaver. Det er naturligvis uacceptabelt, at ansatte i folkeskolen bruger tid i weekenden på arbejdsopgaver, som netop du suverænt kan vurdere kunne udføres på kortere tid.
Jeg indser samtidig, at jeg - i lighed med eksperter på skoleområdet - hidtil har lidt af den fejlantagelse, at kvalifikationer i form af linjefag, eksamenspræstationer fra seminariet samt ansøgerens personlighed har nogen afgørende betydning for vedkommendes måde at forvalte sit arbejde på.
Tak for afdækningen af folkeskolens altoverskyggende problem - vi går en glorværdig fremtid i møde, når det forbydes lærere med mere vellønnede partnere at få job i folkeskolen. Om få år er vi i verdensklasse.
Med venlig hilsen
Ministeren
tilføjet af

Forstår jeg dig rigtigt?

Selve ondets rod er altså kvindelige lærere med rige mænd - og i den forbindelse er det ganske underordnet, at langt størstedelen af folkeskolelærerne er gift med personer i samme lønklasse. Lærere med mere vellønnede partnere formår, trods tilhørende en minoritetsgruppe, at ødelægge folkeskolen?
Jeg går ud fra, du bruger din weekendtid på andre faglige gøremål - lærere er jo forpligtet af deres overenskomst til at arbejde i snit 37 timer ugentlig 46 af årets uger, og du er ganske enkelt i besiddelse af en helt unik indsigt i, hvad den "undervisningsfri" arbejdstid skal anvendes til? Og det er hobby, når kvinderne - altså det mindretal, der tjener mindre end manden - kaster sig over faglige gøremål, mens det, du prioriterer at bruge tid på, suverænt og indiskutabelt er udtryk for rendyrket professionalisme?
Min kone bruger størstedelen af sin forberedelsestid på at rette danske og engelske stile, oversættelser, diktater, læseprøver, grammatikopgaver og øvrige afleveringsopgaver - og på at læse og genlæse ny og ældre litteratur til brug i undervisningen, prosa såvel som faglitteratur. Hendes løn er GUDSKELOV højere end min, for hvis det ikke var tilfældet, ville hun selvsagt forfalde til at drosle ned for dette relevante arbejde og i stedet lave hobbyprægede skoleaktiviteter.
Jeg tror ikke, jeg til dato er stødt på større arrogance og disrespekt end den, du lægger for dagen her. Hvis din holdning er kendetegnende for mandlige lærere, er jeg HELT tryg ved tanken om, at kvinderne udgør den absolutte majoritet af folkeskolelærere.
tilføjet af

I etatsråds Sturups skole

-hvor jeg gik var der ikke den blødsødenhed som der findes i vore dages folkeskole.
Mere disciplin, færre pylrede forældre og sæt adgangskravene til læreruddannelsen op.
tilføjet af

Lønmodtagere, ikke socialklienter.

Lærere er lige så godt, oven i købet faguddannede, lønmodtagere som andre på arbejdsmarkedet. Det er lønindtægt og den skal ikke modregnes i forhold til ægtefællens indtægt, Det er løn og ikke en social ydelse. Så skulle en kasseassistent i Netto, der tilfældigvis er gift med en skibsreder altså trækkes i løn, da der ikke skønnes et "socialt" behov for almindelig løn. Er det et så imvbecilt samfund man ønsker?
tilføjet af

folkeskolen

Mon folkeskolen er så dårlig som de kære politikere vil have den til at fremstå. Deres egne børn (nogle af dem) går jo i en privatskole, men det er da samme uddannelse lærerne har fået, så der må være forskel på deres arbejdsvilkår i folkeskolen/privatskolen Lad dog lærerne lave det de er uddannet til og ikke alt det papirarbejde. 28 elever i en klasse. S¨å kan man også nå mange i løbet af en undervisningstime, som jo er på 45 minutter
tilføjet af

Så så

Jeg har NETOP omtalt den del af kvindlige lærere som rent faktisk findes, naturligvis er det slet ikke alle !
Men at de findes anser jeg som et faktum og at de ikke bibringer folkeskolen noget brugbart anser jeg også som et faktum.
At jeg nævner dem skyldes at de fylder for meget !
tilføjet af

Agurketid & Små robotter

Det er jo kørt HEEELT op det der skole halløj... Jeg har en datter i skolealder, og selvom jeg umiddelbart syntes der er for mange i klassen, så fungerer det fint. Jeg tror dog det ville være en meget dårlig ide med flere elever..
Og pgs en eller anden test, come on manner... Tag det nu lidt roligt... Jeg er ikke bekymret, jeg ser det nærmere som agurketid, hva fanden har vi ikke noget at skrive om SUK, lad os lave lidt ravage....
Da jeg så undervisningsminister ville ha' kinesiske tilstande vidste jeg ikke om jeg sku grine eller græde, valgte at grine, for syntes vitterligt det er tilgrin...
Nu skal de små poder være robotter og gå fuldtid på job... Jeg skal om det kom dertil nok selv styre hvor meget min unge skal laves til en maskine, for een ting er sikkert hun skal ikke som lige netop fyldt 8 år være på fuldtids job.. Det skal jeg som hendes mor sgu nok få kringlet med ekstra fridage her og der....[l][l][l]
tilføjet af

fra en forælder

som mor til en datter i 1. klasse - og med sammenligningsgrundlag i mine andre børn, der gik i 1. klasse for 10-13 år siden, kan jeg absolut ikke se, at folkeskolen skulle have udviklet sig i uheldig retning.
Min datter har meget engagerede lærere, der formår at motivere ungerne - OG tager dem alvorligt.
Hun læser meget bedre end sine søskende, da de var på hendes alder - og hun ved, at 9x5=45 og kan læse tallet 5000!!!!
Men hvis man "forbedrer" med skolen flere test og ved at hæve loftet for antallet af elever i klasserne, ja så ødelægger man en skole, der faktisk i bund og grund fungerer ok - på trods af stram økonomi og evindelige nedskæringer.
Skolen skal ikke uddanne autoritetstro nikkedukker, men børn der er i stand til at læse, regne OG tænke selv..... og det med at kunne tænke selv er netop noget, som PISA overhovedet ikke måler på!
tilføjet af

Jamen...

det er da også fantastisk konstruktivt og sagligt at omtale en minoritetsgruppe af kvindelige lærere som selve "Det store problem" for derefter at slå det hen med, at "de fylder for meget". Det gør de sure, trætte tjenestemænd - af hankøn - som tæller dagene, til de kan gå på efterløn, og som hverken gider eleverne, kollegerne eller nye, faglige tiltag, bestemt også - men at give dem ansvaret for folkeskolens problemer ville være dybt useriøst.
Der er kolossal forskel på at pege på et bagatellignende problem og på at postulere, at disse kvinder udgør "DET store problem". Altså ikke blot på DIT lærerværelse - hvor der åbenbart er en kolossal gruppe af "forsørgede" kvinder - men simpelthen landsdækkende!
Når man læser dine indlæg i tråden, får man en tydelig fornemmelse af en mavesur, mandlig lærer, der har kastet al sin galde på en lillebitte gruppe af kolleger, og som ikke formår at skelne mellem småproblemer på lærerværelset og reelle problemer. Det må være trist at føle sig så afmægtig pga. en håndfuld kvindelige kolleger - men det er vist primært DIT personlige problem og ikke hele folkeskolens.
Hvorfor du ikke for længst har fundet job på en skole, hvor en lille gruppe damer ikke spænder ben for udviklingen, er mig en gåde - eller tror du alvorligt, at din oplevelse er repræsentativ for enhver skole? I så fald bør du vist lære at grave lidt dybere.
tilføjet af

Er Klog = Robot?

Tænk, det vidste jeg ikke.
tilføjet af

Så ved du det

nu...
tilføjet af

Hvad med os der går i folkeskole?

Hejsa, nu går jeg selv i 8. klasse og jeg kan godt mærke at vi ikke lærer særlig meget i vores timer. Lærene på min skole er dovne, vi får aldrig vores afleverde opgaver tilbage og så sent som i denne uge har vi et emne der hedder ''optur'' ídag har vi siddet og snakket om paradise hotel og Facebook. Hvorfor? vi burde hellere lære dansk grammatik og matematiske ligninger you know, istedet for at bruge en hel uge! på at snakke om venskab i 8 klasse! Ford det er da slet ikke underligt at vi ikke kan regne, læse og skrive når vi går ud af 9. klasse. Det skal så lige siges at ja jeg vil da 100 gange hellere snakke om paradise hotel og facebok end at bøje tyske verber, men jeg ved også bare at jeg ikke lærer noget af det 😉
tilføjet af

undervisningen

Et af de største problemmer i folkeskolen er det vi lærer om i undervisningen, som pigen 14 siger havde jeg da jeg gik i folke skole en masse underlige lektioner om alt muligt ikke relavant såsom selvværd og dislige. Selvfølgelig er det nogle vigtige emner men jeg mener ikke at man burde bruge hele undervisningen på dette, ellers må man sætte nogle flere timer af til dette.
tilføjet af

I mangler jo selvværd!

Det er jo det, der er problemet og derfor at I har om det i skolen.
I mangler jo selvværd!
I tøsebørn i dag smider jo gerne tøjet for gud og hver mand, I tror at berømmelse er deltagelse i Paradise Hotel og I magter ikke engang selv at søge arbejde men skal have jeres forældre til at arrangere det hele for jer.
I har ikke den ballast hjemmefra som I burde have fået.
(Årgang 1974)
tilføjet af

Optur eller nedtur?

Som jeg læser det, hvis jeg i sin tid har lært at læse godt nok.
Mon ikke det ”pigen14” er inde på er en konstruktiv kritik af, at man tilsyneladende suspenderer al undervisning i en uge og samles om et bestemt, jeg forstår her, ikke særligt lødigt, emne, og ligefrem kritiserer sin skole for ikke at fungere på den gammeldags sorte kadaver-skoles præmisser som på hendes oldeforældres tid, måske blot med den forskel, at det nu er eleverne, der ser sig kompetente til at bedømme lærerens arbejdsindsats på mellemlederniveau 😃. Nu driller je!
tilføjet af

Forresten, Ernst:

Fik du nogensimde lært de fynske byer den anden vej rundt?
A pro pos Fyn, så har jeg hørt om en "stråtækt" skolemester i gamle dage, der underviste børnene i fynske gradvøjninger: Et kop, flere koppe, alle koppene, hvilket var "rigtigt".
Ak ja. I gamle dage straffede man børn med tæsk,
Nu straffer man børn med test.
Nu er spanskrøret nærmest erstattet med lægeordineret Ritalin.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.