Sådan bør offentlig transport være
De fleste har nok en ide om, at vi egentligt burde bruge bus og tog noget mere, men det er bare så besværligt, tager så lang tid - og så kører det aldrig til tiden. Så ind i bilen, igen.
Men hvorfor ikke forsøge sig med en ny måde at tænke offentlig transport på? Man kunne jo starte med at lave forsøg i en eller anden provinsby, for at finde ud af om det kan løbe rundt eller ej. Her er ideen:
1) Kunden klikker sig ind på en internetside og bestiller en tur til sit arbejde med ankomsttid mellem 7:45 og 8:00 - retur mellem 13:15 og 13:30 (bare som et eksempel)
2) Et selskab råder over en række minibusser, samt et godt ruteplanlægningsprogram
3) Busserne henter folk og får dem på arbejde og hjem igen, men de kører ikke med en passager af gangen, næ, de kører folk mellem bopæl og arbejde i bundter
4) Taksten kunne passende være almindelig bustakst
Turen bliver en smule længere end med Taxa (fordi der skal hentes andre passagerer), men måske en 10 gange billigere for selskabet pr passager (med en 15-20 passagerer pr tur), så det burde kunne køre rundt for selskabet. Man kunne passende tillade minibusserne at køre taxa udenfor myldretidsperioderne, hvor der alligevel formentligt ikke er passagergrundlag for ordningen.
I praksis skal folk jo på det samme arbejde hver dag, så mon ikke hurtigt det udviklede sig til en eller anden fast rute, hvor folk kender hinanden og ved hvornår "bussen" kommer?
Bare en ide til at slippe for forurening og problemer med parkeringsplads (for ikke at tale om parkeringsafgifter).....
Men hvorfor ikke forsøge sig med en ny måde at tænke offentlig transport på? Man kunne jo starte med at lave forsøg i en eller anden provinsby, for at finde ud af om det kan løbe rundt eller ej. Her er ideen:
1) Kunden klikker sig ind på en internetside og bestiller en tur til sit arbejde med ankomsttid mellem 7:45 og 8:00 - retur mellem 13:15 og 13:30 (bare som et eksempel)
2) Et selskab råder over en række minibusser, samt et godt ruteplanlægningsprogram
3) Busserne henter folk og får dem på arbejde og hjem igen, men de kører ikke med en passager af gangen, næ, de kører folk mellem bopæl og arbejde i bundter
4) Taksten kunne passende være almindelig bustakst
Turen bliver en smule længere end med Taxa (fordi der skal hentes andre passagerer), men måske en 10 gange billigere for selskabet pr passager (med en 15-20 passagerer pr tur), så det burde kunne køre rundt for selskabet. Man kunne passende tillade minibusserne at køre taxa udenfor myldretidsperioderne, hvor der alligevel formentligt ikke er passagergrundlag for ordningen.
I praksis skal folk jo på det samme arbejde hver dag, så mon ikke hurtigt det udviklede sig til en eller anden fast rute, hvor folk kender hinanden og ved hvornår "bussen" kommer?
Bare en ide til at slippe for forurening og problemer med parkeringsplads (for ikke at tale om parkeringsafgifter).....