http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2522002-skal-man-tage-biblen-alvorligt/2522756
Citat :
Jehovas vidner oplyser.
Metodistkirkens Interpreters bible siger:
The Interpreter’s Bible: „Abaddon er imidlertid ikke en engel fra Satan, men fra Gud, og den udfører sin ødelæggende gerning på Guds bud.
Citat slut
Hvor fik han det fra.. jeg søgte på google - men fandt kun et debatforum.. [???]
Men nu bemærker jeg jo, at der skrives
"jehovas vidner oplyser" - så det vil sige.. at når han skriver det, så er det ikke noget vi kan finde dokumentation på..
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2522002-skal-man-tage-biblen-alvorligt/2522782
Men tak til Billen [f]
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2077307-graeshoppernes-konge/2077772
"Indsigt" bnd.1 s. 9-10
ABADDON
(Abaddon´) [fra hebr.; betyder „ødelæggelse“].
Dette ord, der forekommer i Åbenbaringen 9:11, er en translitteration af et hebraisk ord. Der siges i dette skriftsted om de symbolske græshopper at de har „en konge, afgrundens engel. På hebraisk er hans navn Abaddon, men på græsk har han navnet Apollyon.“
Det hebraiske ord ’avaddon´ betyder „ødelæggelse“, men bruges også om „ødelæggelsens sted“. Det forekommer i alt fem gange i den hebraiske grundtekst, og fire af stederne bruges det parallelt med „graven“, „Sheol“ og „døden“. (Sl 88:11; Job 26:6; 28:22; Ord 15:11) Her tænkes der åbenbart på den ødelæggelsesproces der går i gang ved menneskets død, og skriftstederne tilkendegiver således at der foregår en nedbrydning eller ødelæggelse i Sheol, menneskehedens fælles grav. I Job 31:12 sigter ’avaddon´ til den ødelæggende virkning af en utugtig levevis. Job sagde: „Det [at leve utugtigt] ville være en ild som fortærer til ødelæggelse , og den ville slå rod i hele min afgrøde.“ — Jf. Ord 6:26-28, 32; 7:26, 27.
Hvem er Abaddon, afgrundens engel?
I Åbenbaringen 9:11 bruges „Abaddon“ imidlertid som navn på „afgrundens engel“. Det tilsvarende græske navn, Apollyon, betyder „ødelægger“. I forrige århundrede blev der gjort forsøg på at vise at dette skriftsted profetisk sigtede til enkeltpersoner som kejser Vespasian, Muhamed eller Napoleon, og engelen blev i almindelighed anset for at være „satanisk“. Det bør imidlertid bemærkes at den engel der ifølge Åbenbaringen 20:1-3 har „afgrundens nøgle“ i sin hånd, fremstilles som Guds sendebud fra himmelen, og frem for at være „satanisk“ binder han Satan og kaster ham i afgrunden. I en kommentar til Åbenbaringen 9:11
siger The Interpreter?s Bible: „Abaddon er imidlertid ikke en engel fra Satan, men fra Gud, og den udfører sin ødelæggende gerning på Guds bud.“
I De Hebraiske Skrifter sidestilles ’avaddon´, som allerede nævnt, med Sheol og døden, og det er værd at bemærke at Kristus Jesus ifølge Åbenbaringen 1:18 siger: „Jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har dødens og Hades’ nøgler.“ Hans magt i forbindelse med afgrunden kommer til udtryk i Lukas 8:31. At Jesus har magt til at ødelægge, og dermed også magt til at udslette Satan, fremgår af Hebræerne 2:14, hvor der står at han fik del i blod og kød „for at han ved sin død kunne gøre ham til intet som har magt til at forårsage død, det er Djævelen“. I Åbenbaringen 19:11-16 bliver Jesus tydeligt fremstillet som Guds udnævnte ødelægger eller domsfuldbyrder. — Se APOLLYON.
Indsigt bnd.1 s. 117
APOLLYON
(Apolly´on) [ødelægger].
Det græske navn hvormed apostelen Johannes oversætter det hebraiske „Abaddon“ i Åbenbaringen 9:11. Apollyon betyder „ødelægger“ og er navnet på „afgrundens engel“. De fleste opslagsværker siger at navnet betegner en ond ånd eller magt, men sammenhængen i det apokalyptiske syn tyder på det modsatte eftersom det konsekvent skildrer engle der bruges af Gud til at bringe veer over hans fjender.
Dette underbygges af brugen af det beslægtede udsagnsord apol´lymi, for eksempel i Jakob 4:12, hvor det siges om Gud: „Én er lovgiver og dommer, han som er i stand til at frelse og ødelægge.“ (Jf. Mt 10:28.) Ordet bruges også i beretningen om den urene ånd som Jesus uddrev af en mand i en synagoge i Kapernaum. Den urene ånd anerkendte Jesus som Guds befuldmægtigede idet den sagde: „Hvad har vi med dig at gøre, Jesus Nazaræer? Er du kommet for at rydde os af vejen?“ (Mr 1:24; Lu 4:34) Endvidere bruges ordet i Jesu advarsel til stivnakkede modstandere blandt hans tilhørere om faren for at blive tilintetgjort. (Lu 13:3-5; 20:16) Af disse og andre skriftsteder fremgår det at det er den herliggjorte Jesus Kristus der bærer denne titel. — Jf. Åb 19:11-16; Lu 8:31; se ABADDON.
Citat slut
Så det er
" den herliggjorte Jesus Kristus der bærer denne titel"
😃 😖
Jeg kan derimod finde mange sider på google, der fortæller noget helt andet.
http://www.google.dk/search?q=abaddon&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-BEtT9rmH8HdtAaDnrD5DA&sqi=2&ved=0CEsQsAQ&biw=1600&bih=799
Abaddon
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Denne artikel omhandler dødsriget.
Abaddon (hebraisk: fordærve, ødelægge, gr. abaton: afgrunden) er i Det Gamle Testamente et digterisk navn for et underjordisk dødsrige: ødelæggelsens, udslettelsens og undergangens sted.
De døde ånder boede her; Scheol; efter Rabbinerne betegnelse for det nederste rum i helvede.
I Johannes Åbenbaring 9, 11 brugt personificeret (som Hades 6, 8) om dødsrigets ødelæggende engel, fyrste over de
dæmoniske græshopper.
I Johannes Ewalds Adam og Ewa optræder
Abaddon som en af de onde ånder. Kaldtes også Apoleia, eller Apollyon (græsk: "ødelægger").
Udspringer sansynligvis af den græske gud Apollon, der som solgud steg ned i underverdenen hver nat, og derfor også blev betragtet som "afgrundens ånd". Denne mytologi har sin parallel i den egyptiske sol- og underverdens gud Apep.
Citat slut