Hej, jeg har en lærer, der er skuffet over mine karakterer. Jeg har lige fået 13 i dansk, 11 i tysk, 11 i matematik og 13 i fysik. Min dansklærer, der samtidig er min fysiklærer mener, at jeg burde have et gennemsnit på over 13, og han er skuffet over mine karakterer. Jeg går snart psykisk ned, for jeg får hele tiden at vide, at jeg er dårlig, og at jeg sagtens kunne gøre det bedre. Mine lærere i tysk og matematik siger det samme. Ved denne prøve spurgte de mig, om hvorfor jeg ikke fik 13. De er helt seriøse, når de komme med den slags udfald over for mig. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Er der nogen, der har det på samme måde, eller er det bare den måde lærere skal være på?
tilføjet af sussi81
ikke seriøst
Kan ikke tage dit indlæg seriøst... og håber virkelig ikke du mener det seriøst!!!
tilføjet af ...
Skolepengene tilbage
Med et 13-tal i fysik og et 11-tal i matematik burde du vide, at man ikke kan få "over 13" i gennemsnit.... Papkasse!!
tilføjet af susanne.larsen
hvis ikke det var fordi
jeg ved at min far er død og begravet, og ikke var lærer, ville jeg tror at det var ham der havde sagt det.
Nu ved du jo godt at gennemsnit over 13 ikke kan lade sig gøre.. HVIS de har udtalt sig som du skriver, så er det nok en mærkelig måde at holde dig til ilden, så du ikke dovner og ender som en højt intelligent samfundsnasser.
Hsuk venligst: Ingen er forpligtet over deres evner.
tilføjet af deseje
Selv papkasse
Faktisk kan man godt få et gennemsnit over 13. Det kræver bare, at man går på en gymnasial uddannelse og at man har tre A-niveausfag. Så må man nemlig gange sin karakter med 1,03, og det betyder at man faktisk godt kan ende med et gennemsnit på over 13 (selvfølgelig kun hvis man får nogle ret høje karakterer).
tilføjet af konsulinden
Sig det er løgn....
Hvis du virkelig har fået de 11 og 13 taller du omtaler, er dit spørgsmål da HELT UFORSTÅELIGT, det kan IKKE lade sig gøre at få over 13 i gennemsnit. Tjek lige din karakterbog.
tilføjet af deseje
Et gennemsnit over 13
Man kan godt få et gennemsnit over 13, hvis man går på en gymnasial uddannelse. Hvis man har 3 A-niveausfag, bliver ens karakter ganget med 1,03, og så kan man ende med et gennemsnit på 13,39.
tilføjet af deseje
SUK
Jeg ved godt, at det indlæg i svarer på er en joke, men jeg må indrømme, at jeg bliver lidt chokeret over, at de tre første der svarer på det, alle påstår, at man ikke kan få et gennemsnit over 13. DET KAN MAN GODT. Indlægsskriveren skriver ikke om han går i folkeskolen eller på en gymnasial uddannelse, men hvis det sidste er tilfældet KAN HAN GODT FÅ ET GENNEMSNIT OVER 13.
Hvis han har tre A-niveausfag kan han nemlig gange sin karakter med 1,03.
tilføjet af sanessa
Fordi
karakterer kun er en mikroskopisk del af tilværelsen. Hvis de siger, du er "dårlig", så er det fordi du med de karakterer ikke kan andet end skolestof....og ved du hvad? Det er ikke godt nok. Jeg tror, de mener du er "dårligt fungerende".
Du skal kunne alt muligt andet, som det ikke er muligt at få karakterer i. Desuden så skal du også lære, ikke at vurdere noget som helst i forhold til en tåbelig karakterskala, men i forhold til formål, målsætning, forudsætninger, vilkår osv. osv. Du skal endda lære, at selvom du er dygtigere fagligt end nogen, så står de langt over dig i nogle andre henseender...når du kan det...så er du nok ikke så "dårlig" mere.
Okay...det var den rå og barske...så her er en god: Det er ikke så svært, når man først får det lært ;o) Og med dine evner, skulle du jo hurtigt kunne komme efter det.
God vind.
tilføjet af Bangalore
kan du
ikke gøre det bedre, vil jeg nok også sige at du bør læse til pædagog.
tilføjet af Student '91
Idiotiske karakterregler
Efter min mening spiller det danske karaktersystem mere og mere fallit, da vi udvander begrebet karakter ved at give fedterøvstillæg til karakteren. Det gør ikke eleven bedre. Hvis du f.eks. har et gennemsnit på 8.5 og - fordi du straks vælger videre studie/lav fraværdsprocent/etc - så pludselig har et flot, flot gennemsnit på ex. 9.4. Ja, det gør ikke dig bedre end vedkommende som faktisk FIK et snit på 9.4, men som havde høj fraværdsprocent/valgte at tage ud at rejse verden rundt med rygsæk i et par år.
Det er komplet misvisende med de fedterøvskarakterer!
tilføjet af Student '91
Desuden
Så står der jo på karakterbeviset, at man har taget højniveau, så man VED da at et 13-tal i Kemi på højniveau er noget andet end et 13-tal i Kemi på mellemniveau, til eksempel.
Jeg selv fik 11 i kemi på mellemnivau da jeg var oppe til min 2. studentereksamen i 2.g (den første var i 1. g), men dem der året senere i 3. g kom ud med et 11 tal i kemi på højniveau, det havde jeg dyb reskept for. Netop fordi der er forskel på mellemniveau og højniveau.
Det STÅR jo på karaktersedlen hvilke fag man har taget på basis-, mellem- og højniveau, hvorfor så belønne højnivau ekstra?
Og karakterskemaer bliver da fuldstændig usammenlignelige hvis en kommende arbejdsgiver skulle finde på at grave tilbage og sammenligne mine karakterer med en nyuddannet cand.scient's (idenfor visse forskningsinstitutioner/-virksomheder gør man faktisk det med at gå langt tilbage i karaktererne), ja det ville jo ikke give nogen mening. Så skulle den evt. nyuddannedes karakterer filtreres fri for fedterøvskarakterer eller også skulle jeg have ganget mine karakterer i højniveau i matematik og fysik med en eller anden misvisende kvotient.
Det hører ingen steder hjemme, jeg forstår ikke hvordan et Folketing kan blive enige om atvedtage sådanne karakterregler!
tilføjet af jacob.lykke
glemte noget
du glemmer reglen om tidlig start på videre gående uddannelse, der yderligere gør at man kan gange sit gennemsnit med noget ala det du fortalte om.
således var der en dreng fra et gymnasium der kunne få en karakter på 14+
han har bogstaveligt talt sprængt 13 tals karakter skalaen..
mh Jacob
ps. vil dog holde mig til de andre, for mener ikke han kan gange det ekstra på allerede.
tilføjet af Student '91
Nota bene
Selvom vi godt ved at hovedindlægget er en joke, så kan vi jo godt lave en god diskussion ud af det, enig.
Men lad mig lige vende dit indlæg på vrangen: Hvad nu hvis vedkommende også fungerer godt i andre sammenhænge end de rent boglige? Rent faktisk er det sådan, at de af mine kammerater, der rendte med alle 13-tallerne, det var også dem, der fungerede allerbedst rent socialt og havde en god base - måske netop fordi pæren fungerede kvikt og hurtigt?
Det er muligt jeg misforstår dit indlæg, men jeg synes du kommer med antydninger om, at fordi man er karakterfokuseret, så må man mangle noget andet. Det vil jeg godt opponere lidt imod. Bla. fordi jeg får opkastfornemmelser af den der mening "nå men han/hun er ikke god til det ene, så må han/hun sikkert være god til noget andet" og omvendt "er han god til det, så er han sikkert ikke god til noget andet". Sådan har jeg flere gange erfaret, at sådan hænger virkeligheden faktisk ikke sammen for mange. Nogle er født med en guldske i munden og et hav aftalenter, mens andre ikke gør.
Fordi man går op i karakterer, er det ikke nødvendigvis fordi man er et dårligere menneske; det kan tvært imod vidne om en fast karakter, der har nogle helt klare mål omkring fremtiden, det uagtet at vedkommende faktisk også er et rigtig velfungerende menneske rent helhedsmæssigt.
Jeg blev nødt til at nævne dette, da et eller andet i dit indlæg triggede mig.
tilføjet af jacob.lykke
nye karakterer
hehe regnede også med det en som tog pis på os.
anyway, vil faktisk mene at de karakterer ikke kan opnåes mere overhovedet, eftersom vi er gået over til det nye karakter system... desuden er det vel egentlig også en mærkelig årstid at få karakterer på...
mh Jacob
tilføjet af Vemodige mig!
Tak skal I alle have!
Efter at have læst alle svarene, må jeg konkludere, at folk synes, mit indhold er meningsløst og useriøst. Tak!! siger jeg bare. Det er da også lige, hvad man har brug for at vide, når man lægger et debatindlæg ind her og gerne vil høre nogle REELLE svar på spørgsmålet, der oprindeligt blev stillet. At min mening bliver omtalt som joke gør da ikke et selvværd bedre, og jeg vil bare sige til de folk, der har skrevet det, at I nok skulle finde et andet sted at fyrre sådan noget lort af!
Til alle dem, der kom med noget, jeg kunne bruge:
Jeg er da glad for at vide, at man kan få et gennemsnit på over 13 (ikke fordi at jeg stræber efter det), men sejt alligevel. Tak, men ikke tak alligevel, da de fleste er jer alligevel har valgt at bruge ordet "joke" om mit indlæg (og dermed mit problem!!!)
tilføjet af sussi81
undskyld jeg siger det
men det er fandme svært at tage seriøst!! Og hvis du virkelig mener dit indlæg er der et eller andet rivravende galt med både dig og dine lærer!!! Ingen lærer ville være skuffet over at deres elever har fået 11 og 13! og de elever bla. dig, som selv er skuffet over de karakterer, det giver ingen mening!!!! Og hvis du lader dine læreres holdning til det at du "kun" har fået 11 i nogle fag påvirke dig på den måde, så har du squ da ingen selvtillid! Vær dog stolt af hva du har fået, det er squ ikke alle der er lige så heldig!
tilføjet af deseje
Du har på en måde ret
Det er rigtigt at man også kan gange sin karakter hvis man skynder sig videre i systemet. Men den karakter kommer ikke på ens eksamensbevis, den bliver udelukkende brugt til at bedømme om man kan komme ind på universiteter osv.
Bonussen pga. højniveausfag kommer på ens eksamensbevis.
tilføjet af sanessa
Slet ikke dér jeg var
Det var fordi indlægsforfatteren beskrev at lærerne sagde han/hun var "dårlig" og vedkommende ikke vidste hvad det var, når nu karaktererne næsten er så høje, som man kan ønske sig. Så gav jeg et bud på det.
Når man er midt i en studiesituation, så er man meget fixeret på karaktererne...men man finder ud af når man har fået det på afstand, at der ti millioner andre ting der er meget vigtigere...at karaktererne kun handler om en lille bitte del af ens liv og personlighed. Jeg forsøgte at sige, at det jo godt kunne være lærerne havde ret, når de sagde han/hun var dårlig.
Som du også bemærker, så er indlægget jo nok ikke alvorligt ment, og det var måske netop forventet at vi skuller falder over hinanden i flok, for at sige "NAAAAJ du er ikke dårlig, du er fantastisk med de karakterer"...så jeg vendte det sådan set også på hovedet...ligesom du gjorde med mit indlæg.
Du bør faktisk holde dig fra at gætte på hvad jeg er, og hvordan jeg ser på karakterer. Lad mig sige det sådan, at jeg har en 10.-klasse med 12,5 i gennemsnit og ellers fortsat derudaf med en del 13-taller sidenhen. Men det gør jo ikke livet smertefrit ;o) Heldigvis må man sige...for det er sgu da noget der for alvor lærer en noget...hvor karakterer er komplet ligegyldige.
Og hvis ret skal være ret, så mener jeg ikke at en god forstand forhindrer en i at bære sig tåbeligt ad...for det er ofte ens følelsesmæssige tilstand der fører en andre steder hen and hvad der er fornuftigt. Der er mange slags intelligenser, og desuden er rationel tænkning og intuition to vidt forskellige sprog. Hjerner og hjerter taler simpelthen ikke sammen.
tilføjet af Student '91
Ikke helt sikker på jeg er med
altså..dvs. jeg er helt med på det med de 7 intelligenser (elelr 9, som nogen deler det op i), men for mit vedkommende har hjerte og hjerne nu fulgtes ret godt ad rent karrieremæssigt. Men dermed ikke sagt at det ikke var smertefuldt at nå nogle af mine drømme (jeg er kun stadig midt i det).
Men jeg forstår at mange har en splittet personlighed mht. hjerte og hjerne - "jeg er blevet fortalt at det er den her vej jeg bør gå - jeg er også god til det - men jeg vil noget andet". Det opbrud har jeg ofte set mange af mine tidligere venner og nuværende venner være igennem. Og så er der selvfølgelig dem, der skjuler den splittelse og måske lever en kummerlig tilværelse som sådan med det. Men nuvel, vi er altså også nogle stykker, for hvem hjerne og hjerte følges ad :-)
Og så lige for at skære i det med karakterer. Ens færdigheder har betydning og en karakter er - somregel - ikke misvisende. Hvis jeg f.eks. kan vise et studenterbevis med ene 10 og 11 taller i naturvidenskabelige discipliner og ene 5- og 6-taller i humanistiske discipliner, så vil jeg vove at påstå at vedkommende der skulle ansætte mig ville vide, at jeg har en forkærlighed for naturvidenskab..og sikkert altid har haft det. Du får det til at lyde som at karakterer er aldeles negligible i det videre karriereforløb. Det er nu over 15 år siden jeg forlod gymnasiet og jeg har gang på gang erfaret at indenfor mit fag ER karakterer temmelig betydningsfulde.
Jeg husker så også en overgang - omkring årtusindeskiftet - hvor det med personlige kompetencer netop begyndte at skylle indover specielt de mest udviklingsorienterede arbejdspladser. Der blev så meget "hype" omkring personlige kompetencer og man blev slæbt til det ene rundkredsmøde hvor man legede med balloner og fanden og hans pumpestok..i et virvar. Naturligvis gav det et positivt afkast: teamspirit og nye netværksdannelser, det var uundværligt. Men nye stillinger opstod, som kun havde til mål at skabe social dynamik. Min helt klare oplevelse var, at der blev ofret ALT for store rescourcer på det med de personlige kompetencer - ikke forstået på den måde, at jeg ikke kunne lide det - det gik bare mere eller mindre fra den ene grøft til den anden.
Nu her 3-5 år senere, hvor hypen har lagt sig, der har man fået systematiseret det omkring personlige- og faglige kompetencer. Og der er blevet meget bedre sammenhæng. Det ser effektivt ud, det VIRKER effektivt på medarbejderne, det giver nogle glade kolleger, der både leverer faglig dygtighed OG har fået stærke sociale kompetencer.
Stadig kan vores arbejdsplads primært kun overleve fordi vi har de stærke faglige kompetencer. Og specielt indenfor den del af naturvidenskaben, som jeg har med at gøre, så får man ikke "bare lige pludselig" disse faglige kompetencer...slet ikke i samme tempo som man kan udbygge sine personlige kompetencer. Meget højteknokogi er afhængig af yderst stærke evner indenfor matematik, fysik og kemi. Disse evner vil en arbejdsgiver naturligvis gerne kigge en evt. kommende medarbejder i sømmende for at se et helhedsindtryk af de faglige kompetencer.
Det er således ikke et enten eller - en HR-leder vil se om personlige- og faglige kompetencer passer til virksomheden. Men ikke sådan at forstå, at hvad man taber på gyngerne vinder man på karusellerne, hvis de faglige kompetencer ikke er tilstede, så kan man ikke redde sig med gode personlige kompetencer alene. Ihvertfald kun yderst, yderst sjældent indenfor naturvidenskabens verden.
tilføjet af jacob.lykke
ach so!
okay vidste ikke det hang sammen på den måde. det blev først indført efter jeg var færdig på den gymnasielle uddannelse.
se forøvrigt mit svar længere nede.
vi har fået af vide at fra nu af bedømmes vi efter det nye karakter system, det bruges vel over det hele.
mh Jacob
tilføjet af deseje
Den nye karakterskala er ikke helt gennemført
Det er kun dem der går på 1. og 2. årgang af en gymnasial uddannelse der får karakterer efter den nye skala. Dem der går på tredje årgang får efter den gamle (Så ja, i år skal lærerne give karakterer ud fra to forskellige skalaer, det skal nok blive forvirrende).
Så hvis trådstarteren går på tredje årgang af en gymnasial uddannelse, og har 3 højniveausfag, så kan han få et gennemsnit over 13. Ellers kan han ikke.
tilføjet af jacob.lykke
blandede karkaterer
aha ja så er det jo lige det.
vi får i hvert fald blandede karakter på de videre gående uddannelser, det fortalte vores forlæser os i starten af dette semester.
mh Jacob