SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Religion & Livssyn
34tilføjet af Enoch ben Enoch
Treenighedslæren,Sandhed eller Løgn?
Treenighedslæren. Sandhed eller løgn? Betyder det noget?
Hvad tror Jehovas Vidner?
Enoch
tilføjet af rieka
altså Enoch...
efter hånden syntes jeg at det er ualmindelig mange indlæg du sætter igang om vorherre og forskellige synspunkter om samme.... Men bevares det må du jo selv om, men kan ikke lade være med at sidde og grine lidt, da det er de færreste Jehovas Vidner( tror jeg), der er meddebatører på denne side,,,,,, så hvem skal så svare på dit oplæg...ss
ha en kanon uge,,ss
tilføjet af abetterworld4you
Kære søde rie
Kære søde rie,
Tak for din tilmelding. Du er en rigtig sød person, den måde du meddeler dig på.
Du virker altid glad og åben. Ja, rie, hvem skal svare på mit oplæg? Det ved jeg såmænd ikke, men jeg har lovet et Jehovas Vidne at skrive om det.
Ellers prøv at se her:
Mest læste indlæg Læst af
Kigger Du Efter Andre Dejlige?..... 7921
Bander , unge mennesker på 12 , ... 3708
Min kærestes tatovering 2794
Overraskelse til min mand. 2379
Til Mænd med Stort Sexdrive....... 2304
+++++Jehova eller Jesus? 2196 ++++++++++++++++
Ud med 2-takt-knallerten og dens... 2159
NU IGEN 2126
Oral sex på første date❓
Som du kan se på de forskellige oplæg, er det vidt forskellige ting der interessere folk.
I mit tilfælde, var der åbenbart flere end 2000 der kikkede forbi. (Jehova eller Jesus? 2196)
Det er ikke lige let at sige hvad der interessere, men jeg har den klare opfattelse, at andre gør som jeg.
Jeg fravælger det som ikke interessere mig. Så er der andre der måske kan bruge det, som jeg fravælger og derfor er "det" så relevant.
Du giver mig også en sød hilsen og jeg vil også ønske dig en kanon god uge.
" Må Herren lade sit lys skinne over dig og velsigne dig".
( Jeg kunne ikke lade være)
din Enoch
tilføjet af rieka
kære Enoch
jamen skrev også kun det fordi du lagde op til at der specifikt var jehovas Vidne der skulle svare,,, jeg er ikke belæst nok på det felt til at svare, og tænkte at det var der nok ikke så mange der er, men kan dog godt have en mening om det alligevel...sss...
Men tak for svaret, det er jo altid en fryd, når der er debatører der starter en diskussion, og rent faktisk gider at svare dem, der tager sig tid til at skrive tilbage,,,sss,,,,
må herrens lys skinne på dig også,, og hvem kan lade være med at tro det, på denne dejlige solskinsdag....
knuz rie
tilføjet af mandrillen01
Anser jeg som en selvfølge
Hejsa rie
Jeg synes at det må være en selvfølge at vi værdiger dem et svar, som kommenterer et indlæg vi har startet? Ellers kan man jo spamme debatten efter for godt befindende, uden at man ellers interesserer sig en døjt for reaktionerne.
Mvh Mandrillen
tilføjet af Enoch ben Enoch
Hej Noki,
Hej Noki,
Medensd jeg har siddet og skrevet til kapanui, har du skrevet ind til debatten.
Tak for det og for din mening. Hvis jeg må bede dig læse det jeg har skrevet til kapanui, kan det måske svare på det du nævner.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af benny3455
vand?
hej noki
lad mig spørge dig om noget...
hvad er mest vand?
vanddamp
is=frosen vand
vand
det er bare vand
min pointe er at Gud er i tre forskellige former... nu forstår du det måske bedre
mvh benny
tilføjet af tomas.den.vantro
Hej kære Enok
Lige siden jeg var barn har jeg gerne villet forstå treenighedslæren. Jeg er opvokset som katolik, og har gået i katolsk skole, og allerede dengang spurgte jeg læreren, der var katolsk præst: "Hr. lærer!"
- "Ja, hvad er der, Tomas?"
- "I Katekismussen står der at Faderen er Gud, og at Jesus er Gud, og at Helligånden er Gud. Disse tre er Een Gud, men alligevel er de tre. Hvordan skal man forstå det?" spurgte jeg.
- "Det kan du ikke forstå, lille Tomas," svarede han, og det havde han jo ret i.
Nu har jeg så mulighed for at spørge dig, så fortæl mig nu, Enok, hvordan skal jeg forstå dette spørgsmål.
Venlig hilsen, Tomas.
tilføjet af Enoch ben Enoch
Tomas den Vantro!
Kære Tomas den Vantro,
Tomas, du er min ven. Du er et klart tænkende menneske, med dine meningers mod. Det må jeg respektere dig for.
Du finder dig ikke i hvad som helst og du bliver ved til du enten har forstået hvad der menes eller til du beslutter, at dette det må du forkaste.
Det er en rigtig god indstilling du har. Jeg skal ikke gå ind og forsøge at overbevise dig om noget som helst, men jeg vil gerne svare på dit spørgsmål.
Når jeg nu svare, for jeg har allerede svaret, vil du så skrive til mig og spørge om hvorfor jeg skriver een gang til og hvorfor jeg så sender det igen til dig?
Så ja, jeg vil gerne svare dig, hvad jeg mener, men du må skrive tilbage til mig og fortælle mig om du virkelig ønsker mit svar, med risiko for, at du har læst det.
Du og jeg må have en aftale, at hvis jeg skriver eller tilbagesender noget du har læst i forvejen, lad os ikke spilde vor gode tid på at snakke frem og tilbage om hvorfor og hvorfor det nu er sådan.
Det må jeg vide før jeg svare dig.
Altså jeg vil svare dig, men du må fortælle mig om du ønsker det med risiko for at have modtaget det før.
De bedste hilsener Enoch
tilføjet af Enoch ben Enoch
Hej benny3455,
Hej benny3455,
Det var ligegodt gået. Hvor har du lært det?
Ja, jeg har ikke mere at sige lige nu. Godt eksempel.
Enoch
tilføjet af Tomas den vantro
ikke forstået.
Jeg har aldrig forstået treenigheden, og ved ikke om der findes noget svar. Tomas.
tilføjet af Enoch ben Enoch
Kære søde Tomas den vantro
Kære Tomas den vantro,
Kære ven,
Vil du godt være så sød at svare på mit forrige indlæg til dig!
Så jeg kan svare dig tilbage.
din Enoch.
tilføjet af ftg
Kære Tomas.
Der er ingen, der kan forstå treenigheden, heller ikke Enoch. De kan komme med en masse søforklaringer, men komme med en forklaring man kan forstå, det er der ingen, der kan.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Tomas den vantro
Spørgsmål til ftg.
Vil det sige at du heller ikke selv forstår treenigheden?
Tomas.
tilføjet af benny3455
mig selv
hej hej
den har jeg selv fundet på
var blevet træt af den der med en negleklipper der kan bruges til tre ting
(klippe, rense, pleje)
mvh benny
tilføjet af Enoch ben Enoch
Tak for det, ftg.
Kære ftg,
Tak for det. Ja, det er rigtigt.
Hvis jeg må citere dig:
"Det er kun dem indenfor kristenheden".
Det er et rigtigt udsagn, ftg. " Dem" ja, det er os og derfor også mig.
Her er den:
Markus Evangeliet kap. 12 fra vers 26.
Jesus debattere med saddukæerne omkring spørgsmålet ”opstandelse”.
Lad mig lige citere det i sin fulde ordlyd:
” Men hvad det angår, at de døde opvækkes, har I da ikke læst i Mose bog, i stedet om tornebuusken, hvordan Gud talte til ham og sagde:
Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud? Han er ikke Gud for de døde, men for levende; I er helt på vildspor.
Og en af de skriftkloge, som havde hørt deres ordskifte og lagt mærke til, at han svarede dem godt, kom til ham og spurgte ham: Hvilket bud er det første af alle?
Jesus svarede: Det første er: Hør Israel! Herren vor Gud, Herren er én, og du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din sjæl, af hele dit sind og af hele din styrke.
Et andet er dette: Du skal elske din næste som dig selv. Noget andet bud større end disse gives ikke.
Så kapanui, her er det og sandt er det. Hvorfor prædikes treenighedslæren?
Du henviser til Helligånden. Placering som en del af en tre-delt guddommelighed? Altså 1/3 af 3/3.
Jesus ophøjet til Gud? Ja, det er forså vidt rigtigt. Så hvad handler det om? Hvordan kan der bringes harmoni og ”fornuft” ind i billedet her?
Begrebet treenighed stammer fra Bibelen selv. Se Mattæus
Evangeliet kap. 28 vers 18. I Jehovas Vidners Bibel står der her:
Jesus trådte frem, talte til dem og sagde: Al myndighed i himmelen og på jorden er blevet givet mig.
Gå derfor ud og gør disciple af folk af alle nationerne, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn og idet I lærer dem at holde alt det jeg har befalet jer.
Her er det: Faderen Sønnen og Helligånden.
Hvad betyder det? Er det en fortsættelse af ordet til Moses, eller er det noget nyt?
I den danske kirkes trosbekendelse hedder det:
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.
Vi tror på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber.
Og på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint
under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme
levende og døde.
Vi tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets
opstandelse og det evige liv.
Nu vil jeg så citere fra Mormons bog. Det afsnit jeg vil læse fra er en åbenbarelse af skrifter affattet omkring år 148 f.Kr. Ja, før Kristus.
Begivenheden eller åbenbaringen fandt altså sted omkring det år i ” Jerusalems land” her står: Mosiah kap. 15 vers 1,
Og nu sagde Abinadi til dem; Jeg ønsker, at I skal forstå, at Gud selv skal komme ned blandt menneskenes børn og skal genløse sit folk.
Og da han ( altså Gud) ” bor i kødet”, skal han kaldes Guds Søn, og eftersom han har underkastet kødet Faderens vilje, er han Faderen og Sønnen.
Faderen, fordi han var undfanget ved Guds kraft; og Sønnen på grund af ”kødet”; således bliver han Faderen og Sønnen.
Og de er én Gud, himlens og jordens evige Fader.
Og således bliver kødet Ånden underdanig eller Sønnen Faderen, som er `en Gud, og der udholder fristelser og ikke giver efter for fristelsen, men lader sig spotte og hudstryge og kaste ud og fornægtes af sit folk
Og efter alt dette, efter at have gjort mange kraftige undergerninger blandt menneskenes børn, skal han føres hen, som Esajas sagde, som et får er stumt for den, som klipper det, så oplod han ikke sin mund.
Ja, således skal han blive bortført, korsfæstet og dræbt, idet kødet bliver underkastet døden og Sønnens vilje er opslugt i Faderens vilje. …….
Så her tales om, at Gud er Gud og ” tager bolig” eller åbenbarer sig i et kødeligt menneske, et ”ikke før eksisteret foster” og fødes, som menneske således, at Gud åbenbart ”har taget bolig i en menneskekrop ved sin Hellig Ånd”.
Deraf Bibelens ”Jomfrufødslen” ved Helligånden.
Hvad betyder det nu? Ja, hvad kan det betyde og hvorfor al denne snak om Den Treenige Gud? Her er altså ikke tale om reelt 3 Guder, men om én Gud i forskellig ”forklædning”.
Jeg ved det ikke kapanui, jeg har ikke opfundet det, men 3 milliarder af kristne tror på det.
Hvad kan det bruges til?
Efter min bedste overbevisning, kan det bruges til, at få os til at forstå Guds hjerte. Guds følelser.
Gud er som os i en vis henseende. Gud har følelser som os og når vi lider, lider Gud også.
For at vi kan forstå, at vi kan ikke sætte Gud på en plads eet eller andet sted i ”universet” eller ”på den anden side”, men at Gud er der hvor du og jeg er.
Hvordan kan man begribe det? Det er jo et trosspørgsmål?
Ja, den eneste måde er, at hvis Gud blev som os og gennemgik vort liv og efterlod os det, så kunne vi forstå hvem og hvad Gud er og måske kunne vi så se på hinanden med andre øjne.
Måske kunne vi forstå livet og ”derfra og hertil” og ”herfra og dertil”. Vi kunne måske også forstå, hvordan Helligånden er en naturlig bestående af det menneskelige væsen i vort tredelte væsen.
Ånd sjæl og legeme.
Du taler om at ” vi har ophøjet Jesus til at være en Gud, så vi har 2 guder og ikke én”.
Det er ikke helt rigtigt. Det kan jeg vise dig. I Johannes Evangeliet kap. 1 vers 1 står der:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Her kan du se, at Ordet som de Kristne udlægger som Jesus idet mennesket Jesus talte Guds ord og udlevede Guds ord var Gud.
Det er det korte af det lange. De Kristne har ikke 2 Guder, men kun én, Jfr. 5.Mosebog kap.6 vers 4:
”Hør Israel, Herren vor Gud, Herren er én”, som iflg. vores tro fremstod i menneskelig skikkelse, således at Jesus både var menneske og Gud samtidig. Gud ( Guddommelig, som det menneske han var, men ”Gud i ham”)
Derimod i Jehovas Vidners Bibel samme sted står der og jeg citere:
I begyndelsen var Ordet og Ordet var hos Gud, og Ordet var en Gud.
Så Jehovas vidner forstår dette vers som, at de har 2 Guder eller der er 2 Guder, det har de Kristne ikke.
Det siger den Kristne Kirke altså ikke. Her siges, at ordet var Gud og det er selvfølgelig den Gud, som også Jøderne og Muslimerne tror på, nemlig Abrahams og Isaks og Jacobs Gud. El`shadai. Som de kristne altså har adopteret , som deres Gud også. Ja, vi tror på Jødernes Gud og Muslimernes Gud, for så vidt Muslimernes Gud er Abrahams Gud betegnet ved Allah.
Derfor mener jeg at, Treenighedslæren er sand, om end det kræver en del forståelse hvad det indebærer og går ud på.
Ja, ftg, " Det er kun dem indenfor kristenheden der tror det".
Igen, Tak for ordene. Jeg ved godt, at det er een af grundene til, at Jehovas Vidner ikke regner sig for at tilhøre Kristenheden.
Det er det jeg har sagt hele tiden. I er en sekt.
Jeg har ikke mere at sige til dette emne ftg. Glæd dig til det næste: Jesu Genkomst?
De bedste hilsener
fra Enoch
tilføjet af ftg
svar.
Der er ingen, der kan forstå treenigheden, Tomas, for enten er Gud tre, eller også er han en. Han kan ikke være både tre, og en. (5.Mosebog 6:4. se også Jakob 2:19)
tilføjet af ftg
selvtak!
Kære Enoch.
Jeg er selv en døbt kristen. Jeg er døbt i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn. Jeg vil ogse gerne fortælle dig, at den dåb jeg er døbt med, den står jeg ved, men dette gør ikke Gud til en treenighed. Det undrer mig, at du henviser til Mormons bog. Har du ikke læst, at der i Åbenbaringen 22:18 og 19 står: "Jeg vidner for enhver som hører ordene i denne skriftrulles profeti: Hvis nogen føjer noget til dette, vil Gud til ham føje de plager der er skrevet om i denne skriftrulle; og hvis nogen tager noget bort fra ordene i skriftrullen til denne profeti, vil Gud tage hans lod bort fra livets træer og ud af den hellige by, ting der er skrevet om i denne skriftrulle."?
Mormons bog er ikke en del af Bibelen.
tilføjet af Klovn for Vorherre
Hvad er størst, Klovn47-48?
At blive KALDT hele den katolske verdens klovn, eller være kloven for et lille debat forum.
Ja, spørger bare, Thor G.-M47-Klovn48 (eller hvor gammel du nu er i virkeligheden.)
tilføjet af Klovn for Vorherre
Ups, forkert tråd
Undskyld, jeg kom lige til at lave en kraftigt meningsforstyrrelse. Jeg havde 2 vinduer åben samtidigt. Mit indlæg hører slet ikke hjemme i denne her debat.
tilføjet af Enoch ben Enoch
Altså, helt ærligt ftg.
Kære ftg,
Du skriver, at du undre dig over at jeg citere fra Mormons bog? Hvis jeg citere fra BT, eller Jehovas Vidners bøger, vil du så skrive det samme? :
”…..denne skriftrulle; og hvis nogen tager noget bort fra ordene i skriftrullen til denne profeti”,
Jeg tager ikke noget bort fra "denne skriftrulle" og jeg tager ikke noget bort fra ”ordene i skriftrullen til denne profeti".
Og det skulle komme fra dig, ”medvidne” eller ”øjenvidne” til ” Jehovas Vidners Bibel”?
Hvad ved du om Mormons bog og "sandheden", altså Mormonernes "Sandhed"? Hvad ved du om dens inspiration eller dens indhold?
Om igen ftg.
Enoch
tilføjet af ftg
Synes du det er ærligt?
Jo, men det ved jeg da en hel del om, Enoch, men at anvende Mormons bog i sin argumentation svarer jo til, at jeg anvender Koranen til at bevise, at treenighedslæren er løgn. Sådan noget kunne jeg aldrig finde på.
tilføjet af Enoch ben Enoch
Ærlige men "uvidende "ftg,
Kære ftg,
Desværre, du snakker og siger ingenting. Du er bare sådan helt Jehovas Vidner retorik en privat.
Du er også manipulerer. Du spænder over hele registret.
Jeg ved ikke hvordan du kan sige de ting du gør. Tror du ikke du skulle studere din religion lidt bedre end du faktisk har gjort? Du må altså undskylde ftg, er du sikker på, at du virkelig ”tilhører” Jehovas Vidner?
Du ved man kan jo blot bilde folk ind, at man er det uden at vide hvad det indebærer eller vide hvad Jehovas Vidner selv lærer.
Jeg har mødt mange Jehovas Vidner som ikke engang læser deres egne blade og bøger med lyst, de har så travlt siger de.
Nu skal du ikke skrive til mig, at du ikke tilhører Jehovas Vidner, men du tilhører Jehova. Du ved godt hvad jeg mener.
I ikke blot snakker om Islam, I studere den også.
Jeg skal da med glæde oplyse dig og så kan du jo glæde dig lidt over det. Det er utroligt, at det er mig der både skal fortælle dig hvad du selv tror på og hvad din organisation selv skriver og så samtidig pege på, hvor I går forkert i byen.
Men vær så god.
Citat fra Vagttårnet 15/6 1994
Henvisning:
Kapitel 12
Islam - vejen til Gud gennem underkastelse
[Grafisk gengivelse - Arabiske bogstaver]
"I ALLAHS den godgørendes, den barmhjertiges navn!" Sådan lyder en oversættelse af ovennævnte arabiske tekst fra Koranen, og teksten fortsætter: "Lovet være Allah, verdenernes herre, godgøreren, den barmhjertige. Dommedagens hersker, dig (alene) tilbeder vi; dig (alene) anråber vi om hjælp. Før os ad den lige vej, deres vej, hvem du er nådig; ikke deres vej, over hvem din vrede er, og ikke deres, som farer vild." - Sura 1:1-7, VSR.
2 Disse ord udgør al-Fatihah, åbningskapitlet eller den første sura i muslimernes hellige bog, Koranen. Da over en sjettedel af jordens indbyggere er muslimer og da fromme muslimer gentager disse ord mindst fem gange i deres daglige bønner, må de høre til de hyppigst fremsagte ord på jorden.
3 Ifølge et opslagsværk er der over 900 millioner muslimer i verden, hvorved islam talmæssigt kun overgås af den romersk-katolske kirke. Det er måske den verdensreligion der i øjeblikket har den hurtigste vækst, idet den muslimske bevægelse vinder frem i både Afrika og den vestlige verden.
4 Navnet islam er meningsfuldt for en muslim, for det betyder "overgivelse" til eller "underkastelse" under Allah, og ifølge en historiker udtrykker det "den grundlæggende indstilling hos dem der har lyttet til Muhammads forkyndelse". En "muslim" vil sige 'en der udøver islam'.
5 Muslimerne opfatter deres tro som den endelige og sidste af de åbenbaringer der blev givet til fortidens troende hebræere og kristne. Deres lære afviger imidlertid på flere punkter fra Bibelen, selv om de i Koranen henviser til både De Hebraiske og De Græske Skrifter. (Se side 285.) For bedre at kunne forstå den muslimske tro må vi vide hvornår, hvor og hvordan denne religion opstod.
Muhammads kaldelse
6 Muhammad blev født i Mekka (arabisk: Makkah) i Arabien omkring år 570. Hans fader, 'Abd Allah, døde før han blev født, og hans moder, Aminah, døde da han var omkring seks år gammel. På den tid praktiserede araberne en form for tilbedelse af Allah ved den hellige Ka'bah i Mekkadalen, en simpel terningformet bygning hvor der var en sort meteorsten som blev holdt i ære. Ifølge islamisk tradition "blev Ka'bahen oprindelig bygget af Adam efter et himmelsk forbillede og blev efter Vandfloden genopbygget af Abraham og Ismael". (History of the Arabs af Philip K. Hitti) Den blev helligdom for 360 guder, én for hver dag i måneåret.
7 Under sin opvækst begyndte Muhammad at tvivle på de religiøse skikke der blev praktiseret på hans tid. John Noss siger i sin bog Man?s Religions: "[Muhammad] var foruroliget over de konstante stridigheder i religionens og ærens navn blandt Qurajshstammens høvdinger [Muhammad hørte selv til denne stamme]. Endnu stærkere var hans utilfredshed med de primitive levn i den arabiske religion - den afguderiske polyteisme og animisme, umoraliteten ved religiøse sammenkomster og stævner, drikkeriet, hasardspillet og dansen der var på mode, og den levende begravelse af uønskede pigebørn der blev praktiseret ikke alene i Mekka men i hele Arabien." - Sura 6:137.
8 Muhammad blev kaldet til profet da han var omkring 40 år gammel. Han plejede at gå alene ud til en nærliggende klippehule, Ghar Hira, for at meditere, og han hævdede at det var ved en af disse lejligheder han blev kaldet. Den muslimske tradition fortæller at mens han befandt sig dér befalede en engel, som senere viste sig at være Gabriel, ham at recitere i Allahs navn. Muhammad reagerede ikke, så engelen 'tog fat i ham og knugede ham så hårdt at han ikke kunne holde det ud mere'. Engelen gentog sin befaling, og da Muhammad stadig var passiv, 'knugede' engelen ham igen. Dette skete tre gange før Muhammad begyndte at recitere det der siden blev regnet for at være den første af den række af åbenbaringer der udgør Koranen. Ifølge en anden tradition blev den guddommelige inspiration åbenbaret for Muhammad som klokkeklang. - "Bogen om åbenbaring" i Sahih al-Bukhari.
Åbenbaringen af Koranen
9 Hvad anses for at være den første åbenbaring Muhammad fik? Islamiske lærde er stort set enige om at det er de første fem vers af sura 96, kaldet al-'Alaq, "Blodklumpen", der lyder:
"I Allahs, den Godgørendes, den Barmhjertiges, navn.
Læs: I din Herres navn, som skabte,
skabte mennesket af en klump blod.
Læs: Og din Herre er den gavmildeste,
som lærte ved pennens hjælp,
lærte mennesket hvad det ikke vidste."
- MMP.
10 Ifølge det arabiske værk Sahih al-Bukhari svarede Muhammad: "Jeg er ikke én der kan læse." Han måtte derfor lære åbenbaringerne udenad, så han kunne gentage dem og recitere dem. Araberne var dygtige til at bruge deres hukommelse, og Muhammad var ingen undtagelse. Hvor længe var han om at modtage det samlede budskab i Koranen? Man mener i almindelighed at åbenbaringerne strakte sig over en periode på 20 til 23 år, fra omkring 610 til hans død i 632.
11 Muslimske kilder forklarer at Muhammad efter hver åbenbaring straks reciterede den for dem der nu var i nærheden. De lærte så åbenbaringen udenad og holdt den i levende erindring ved at recitere den. Da araberne ikke kendte til at fremstille papir, lod Muhammad åbenbaringerne nedfælde på primitive materialer som kamelskulderblade, palmeblade, træ og pergament. Men Koranen fik først sin nuværende form efter profetens død, under ledelse af hans efterfølgere og nærmeste venner. Dette skete under de tre første kaliffers, det vil sige muslimske lederes, herredømme.
12 Oversætteren Muhammad Pickthall skriver: "Alle Qur?anens surer var blevet nedskrevet før Profetens død, og mange muslimer havde lært hele Qur?anen efter hukommelsen. Men de nedskrevne surer var spredt blandt folk, og da . . . mange af dem der kunne hele Qur?anen udenad blev dræbt i et slag, samlede man hele Qur?anen og nedskrev den."
13 Den islamiske livsform er styret af tre autoriteter - Koranen, hadith og shari'ah. (Se side 291.) Muslimerne mener at den arabiske Koran er åbenbaringen i sin reneste form, eftersom det skulle være det sprog Gud benyttede da han talte gennem Gabriel. Sura 43:3 siger: "Vi har gjort den til en arabisk Qur?an, så at I måske kan forstå (og lære visdom)." (AYA) Enhver oversættelse betragtes derfor blot som en udvanding hvorved noget af renheden går tabt. Nogle islamiske lærde nægter ligefrem at oversætte Koranen. Deres holdning er at 'al oversættelse er forræderi', og af den grund "har muslimer altid frarådet og til tider forbudt ethvert forsøg på at gengive den på et andet sprog," siger dr. J. A. Williams, som er docent i islamisk historie.
Den islamiske ekspansion
14 Muhammad grundlagde sin nye tro under stor modstand. Mekkas indbyggere, endog hans egen stamme, afviste ham. Efter tretten års had og forfølgelse flyttede han sit virkecenter mod nord til Jathrib, som derefter blev kaldt al-Madinah (Medina), profetens by. Denne udvandring eller hidjrah, der fandt sted i 622, blev skelsættende i islams historie, og tidspunktet blev senere valgt som udgangspunkt for den islamiske kalender.
15 Det endte med at Muhammad fik overtaget, da Mekka overgav sig til ham i januar 630 e.v.t. (A.H. 8). Han blev byens overhoved, og da han nu havde både den verdslige og den religiøse magt, var han i stand til at rense Ka'bahen for gudebilleder og gøre den til det samlingspunkt for pilgrimsrejser til Mekka som den er den dag i dag. - Se side 289, 303.
16 I løbet af få årtier efter Muhammads død i 632 havde islam bredt sig helt til Afghanistan og til Tunesien i Nordafrika. I begyndelsen af det ottende århundrede var troen på Koranen trængt igennem til Spanien, ja, helt til den franske grænse. Som professor Ninian Smart skriver i sin bog Den lange søgen: "Set fra et menneskeligt synspunkt svimler det for én når man tænker på alt det en arabisk profet, der levede i det sjette og syvende århundrede efter Kristus, har formået. Det var ham, der på menneskeligt plan skabte en ny civilisation; men for Muslimen er værket naturligvis guddommeligt, og gerningerne var Allahs."
Splittelse efter Muhammads død
17 Profetens død fremkaldte en krise. Han efterlod sig ingen mandlig efterkommer og havde ikke klart udpeget nogen efterfølger. Philip Hitti skriver: "Kalifatet [lederskabet] er derfor islams ældste problem. Det er stadig et brændende spørgsmål. . . . Sagt med den muslimske historiker al-Shahrastanis ord [1086-1153]: 'Der har aldrig været et islamisk stridsspørgsmål som har medført større blodsudgydelse end kalifatet (imamah).'" Hvordan klarede man problemet i 632? "Abu-Bakr . . . blev (8. juni 632) udpeget til Muhammads efterfølger ved en slags valg med deltagelse af de ledere der var til stede i hovedstaden, al-Madinah." - History of the Arabs.
18 Profetens efterfølger blev indsat som hersker eller kalif (khalifah). Men spørgsmålet om hvem der var Muhammads sande efterfølgere skabte splittelser inden for islam. Sunnimuslimerne anerkender valgprincippet frem for arvefølgeprincippet. De mener derfor at de tre første kaliffer, Abu Bakr (Muhammads svigerfader), 'Umar (profetens rådgiver) og 'Uthman (profetens svigersøn) var Muhammads retmæssige efterfølgere.
19 Denne opfattelse bestrides imidlertid af shi'amuslimerne, som siger at de sande ledere er mænd der nedstammer fra profeten selv gennem hans fætter og svigersøn, 'Ali ibn Abi Talib, den første imam (leder og efterfølger), der var gift med Muhammads yndlingsdatter, Fatimah. 'Ali og Fatimah blev forældre til Muhammads børnebørn Hasan og Husajn. Shi'amuslimerne hævder også "at Allah og hans profet fra begyndelsen klart havde udpeget 'Ali som den eneste retmæssige efterfølger, men at de tre første kaliffer havde franarret ham det embede der med rette tilkom ham". (History of the Arabs) Sunnimuslimerne ser naturligvis anderledes på dette.
20 Hvordan gik det 'Ali? Han blev den fjerde kalif, og under hans herredømme (år 656-661) opstod der en strid om ledelsen mellem ham og Syriens statholder, Mu'awijah. De greb til våben, men for at der ikke skulle udgydes mere muslimsk blod enedes de om at lade deres strid afgøre ved voldgift. Dette svækkede 'Alis stilling, og mange af hans tilhængere svigtede ham, deriblandt kharidjitterne ("de der går ud, fjerner sig"), som blev hans dødelige fjender. I 661 e.v.t. blev 'Ali myrdet med en forgiftet dolk af en nidkær kharidjit. De to grupper (sunni og shi'a) stod skarpt over for hinanden. Sunnigrenen af islam valgte derefter en leder fra umajjaderne, en velstående slægt i Mekka som ikke hørte til profetens familie.
21 For shi'itterne var 'Alis førstefødte, Hasan, profetens dattersøn, den sande efterfølger. Han trak sig imidlertid tilbage og blev myrdet. Hans broder Husajn blev den næste imam, men han blev dræbt i et slag mod umajjaderne den 10. oktober 680. Hans død - eller, ifølge shi'itisk opfattelse, martyrdød - har haft afgørende indflydelse på Shi'at 'Ali, 'Alis parti, helt op til vor tid. De mener at 'Ali var Muhammads sande efterfølger og den første "imam der var guddommeligt beskyttet mod fejl og synd". Shi'itterne betragtede 'Ali og hans efterfølgere som ufejlbarlige lærere med "ulastelighedens guddommelige gave". De fleste shi'itter mener at der kun har været tolv sande imamer, og at den sidste af dem, Muhammad al-Muntazar, forsvandt (år 878) "i grotten i den store moské i Samarra uden at efterlade sig efterkommere". Han blev derved "den skjulte (mustatir)" eller "den forventede (muntazar)" imam. "Når tiden er inde vil han træde frem som Mahdi (den guddommeligt ledede) og genoprette den sande islam, underlægge sig verden og indføre et kort millennium før alle tings ende." - History of the Arabs.
22 Shi'itterne højtideligholder hvert år imam Husajns martyrium. De går i processioner hvor nogle skærer sig med knive og sværd eller tilføjer sig andre former for lidelser. I de senere år er shi'amuslimerne blevet meget omtalt på grund af deres iver for islamiske spørgsmål. De udgør imidlertid kun 20 procent af verdens muslimer. Det store flertal udgøres af sunnimuslimerne. Men lad os nu undersøge nogle af islams lærepunkter og se hvordan den islamiske tro berører muslimernes daglige liv.
Gud, ikke Jesus, er den højeste
23 De tre store monoteistiske religioner er jødedommen, kristendommen og islam. Men da Muhammad trådte frem i begyndelsen af det syvende århundrede var de to første religioner, efter hans opfattelse, veget bort fra sandhedens vej. Ifølge nogle islamiske kommentatorer antyder Koranen ligefrem at jøder og kristne vil blive forkastet når den siger: "Ikke deres vej, over hvem din vrede er, og ikke deres, som farer vild." (Sura 1:7, VSR) På hvilken måde var de vildfarne?
24 En kommentar til Koranen siger: "Bogens Folk handlede uret: Jøderne ved at bryde deres pagt og bagvaske Maria og Jesus . . . og de kristne ved at ophøje apostelen Jesus til Guds ligemand" ved hjælp af treenighedslæren. - Sura 4:153-176, AYA.
25 Islams vigtigste lære er, i al enkelhed, det der kaldes shahadah eller trosbekendelsen, som enhver muslim kender udenad: "La ilah illa Allah; Muhammad rasul Allah" (Der er ingen Gud uden Allah; Muhammad er Allahs sendebud). Dette stemmer med Koranens ord: "Jeres Gud er Én Gud; der er ingen gud uden Ham, den Godgørende, den Barmhjertige." (Sura 2:163, MMP) Samme tanke blev fremsat 2000 år tidligere i den gamle opfordring til israelitterne: "Hør, Israel: Jehova vor Gud er én Jehova." (5 Mosebog 6:4) Jesus gentog dette det største bud (i Markus 12:29) omkring 600 år før Muhammad, og han hævdede ingen steder at være Gud selv eller hans lige. - Markus 13:32; Johannes 14:28; 1 Korinther 15:28.
26 Koranen siger om Guds stilling: "Tro derfor på Gud og Hans apostle. Sig ikke: 'Treenighed.' Afhold jer fra det, det vil være bedst for jer, for Gud er én Gud." (Sura 4:171, AYA) Vi bør imidlertid mærke os at sand kristendom ikke indeholder nogen treenighedslære. Det er en lære af hedensk oprindelse som blev indført af frafaldne kristne efter Jesu og apostlenes død. - Se kapitel 11.
Sjæl, opstandelse, paradis og helvede
27 Islam lærer at mennesket har en sjæl der lever videre. Koranen siger: "Allah tager Sjælen til sig, naar den dør, og også Sjælen, der ikke dør, i dens Søvn; han holder den tilbage, hvis Død han har bestemt." (Sura 39:43, Bu) Samtidig handler sura 75 udelukkende om al-Qijamat eller "de dødes opstandelse" (MMP). Den lyder i uddrag: "Jeg kalder til vidne Opstandelsens Dag . . . Tror mennesket at Vi ikke kan samle dets knogler? . . . Det spørger: 'Hvornår er Opstandelsens Dag?' . . . Har Han [Allah] ikke magt til at give de døde liv?" - Sura 75:1, 3, 6, 40, AYA.
28 Ifølge Koranen har sjælen flere muligheder. Den kan enten komme i en paradisisk have i himmelen eller lide straf i et brændende helvede. Som der siges: "De spørger: Hvornår er Dommens Dag? (Det er) den dag da de skal pines i Ilden. (Og der vil blive sagt til dem:) Smag jeres pine (som du tilføjede dem)." (Sura 51:12-14, MMP) "For dem [synderne] (er der) straf i livet i denne verden, men straffen i den kommende er visselig hårdere, og de har ingen forsvarer mod Allah." (Sura 13:34, MMP) Der spørges: "Og hvad skal forklare dig hvad dette er? (Det er) en ild der svider voldsomt!" (Sura 101:10, 11, AYA) Denne hårde skæbne beskrives indgående: "Se! Dem der fornægter Vore åbenbaringer vil Vi udsætte for Ilden. Hver gang deres hud er fortæret, vil Vi give dem en ny hud for at de må smage pinen. Se! Allah er Almægtig, Alvis." (Sura 4:56, MMP) En anden beskrivelse lyder: "Se! Helvede ligger i baghold . . . De skal forblive der i lange tider. Dér skal de ikke nyde noget køligt eller (nogen) drik, undtagen kogende vand og en lammende kulde." - Sura 78:21, 23-25, MMP.
29 Muslimerne tror at den dødes sjæl går til Barzakh eller "adskillelsen", "det sted eller stadium man kommer til efter døden og før dommen". (Sura 23:99, 100, AYA, fodnote) Sjælen har dér en bevidst eksistens og udsættes enten for det der kaldes "gravens revselse" hvis personen har været ond, eller oplever en lykketilstand hvis den pågældende har været trofast. Men selv de trofaste udsættes for en vis pine på grund af de få synder de har begået i livet. På dommens dag afgøres den enkeltes evige skæbne, som følger efter dette mellemstadium.
30 De retfærdige får løfte om et liv i paradisiske haver i himmelen: "Og dem der tror og gør gode gerninger, dem vil Vi lade indgå i Haver nedentil, hvor floder strømmer, at forblive deri for evigt." (Sura 4:57, MMP) "På den dag skal Paradisets indbyggere ikke tænke på andet end deres lyksalighed. Sammen med deres hustruer skal de i skyggefulde lunde læne sig tilbage på bløde lejer." (Sura 36:55, 56, NJD) "Før dette skrev Vi i Salmerne, efter Budskabet (givet til Moses): 'Mine tjenere, de retfærdige, skal arve jorden.'" (Sura 21:105, AYA) I en fodnote til sidstnævnte sura henvises der til Salme 25:13 og 37:11, 29, samt til Jesu ord i Mattæus 5:5. Omtalen af hustruer bringer nu et andet spørgsmål på bane.
Monogami eller polygami?
31 Er polygami almindeligt blandt muslimer? Skønt Koranen tillader polygami, har mange muslimer kun én kone. Polygamiet blev tilladt i Koranen på grund af de mange enker der var efter store tab på slagmarken: "Og hvis I frygter at I ikke vil handle retfærdigt mod de forældreløse, så gift jer med de kvinder der behager jer: to, tre eller fire, og hvis I frygter at I ikke kan handle retfærdigt (mod så mange), så (kun) én, eller (de fanger) jeres højrehænder ejer." (Sura 4:3, MMP) Ifølge Ibn-Hishams Muhammad-biografi giftede Muhammad sig med en velhavende enke, Khadidjah, som var 15 år ældre end han selv. Efter hendes død ægtede han mange kvinder. Da han døde efterlod han sig ni enker.
32 En anden form for ægteskab inden for islam kaldes mut'ah. Det defineres som "en særlig kontrakt der indgås mellem en mand og en kvinde ved tilbud og accept af ægteskab i en begrænset periode og med en fastsat brudesum ligesom ved indgåelsen af et permanent ægteskab". (Islamuna af Mustafa al-Rafi'i) Sunnitterne kalder det et nydelsesægteskab, og shi'itterne, et tidsbegrænset ægteskab. Samme kilde oplyser: "Børnene [i sådanne ægteskaber] er ægtefødte og har de samme rettigheder som børn der fødes i et permanent ægteskab." Denne form for midlertidigt ægteskab var øjensynlig kendt på Muhammads tid, og han lod det fortsætte. Sunnitterne hævder at det senere blev forbudt, mens imamitterne, den største shi'itiske gruppe, mener at ordningen stadig er i kraft. I hvert fald indgås der stadig sådanne aftaler, især i tilfælde hvor en mand er bortrejst fra sin kone i lang tid.
Islam og dagliglivet
33 Islam omfatter fem grundlærdomme og fem grundlæggende religiøse pligter. (Se side 296, 303.) En af pligterne er at den fromme muslim skal vende sig mod Mekka i bøn (salat) fem gange om dagen. På den muslimske hviledag (fredag) strømmer mændene til eftermiddagsbønnen i moskeen når de hører muezzinens manende kalden fra minareten. I vore dage er muezzinens røst mange steder blevet afløst af en optagelse på bånd eller grammofonplade.
34 Muslimernes religiøse samlingssted, moskeen (arabisk: masdjid), er ifølge kong Fahd Bin Abdul Aziz af Saudi-Arabien "hjørnestenen for bønnen til Gud". Han beskriver moskeen som "en ramme om bøn, studium, juridiske og retslige handlinger, rådgivning, forkyndelse, vejledning, undervisning og forberedelse. . . . Moskeen er hjertet i det muslimske samfund". Sådanne tilbedelsessteder findes nu overalt i verden. En af historiens berømteste moskeer er Mezquitaen i Córdoba i Spanien, som i århundreder var den største i verden. Midt i den ligger der nu en katolsk katedral.
Konflikt med og inden for kristenheden
35 I det syvende århundrede begyndte islam at brede sig mod vest i Nordafrika og mod øst til Pakistan, Indien, Bangladesh og videre til Indonesien. (Se kortet på forsatsarket foran i bogen.) Derved kom den i konflikt med en militant katolsk kirke, der organiserede korstog for at vriste det hellige land ud af muslimernes hænder. I 1492 fuldførte dronning Isabella og kong Ferdinand af Spanien den katolske generobring af Spanien. Muslimer og jøder måtte enten omvende sig til kirken eller forlade Spanien. Den gensidige tolerance der havde rådet under det muslimske herredømme i Spanien, gik senere tabt under indflydelse af den katolske inkvisition. Islam overlevede imidlertid og har i det 20. århundrede fået ny vind i sejlene med stor vækst til følge.
36 Under den islamiske ekspansion havde den katolske kirke samtidig hænderne fulde med at forsøge at bevare enheden inden for sine egne rækker. Desuden skulle to ting snart få stor indflydelse og underminere kirkens enhed endnu mere. Det var bogtrykkerkunsten og udgivelse af Bibelen på det jævne folks sprog. I det næste kapitel vil vi komme ind på hvordan disse og andre ting førte til en yderligere opdeling af kristenheden.
[Fodnoter]
Vi har benyttet den vestlige stavemåde. Muslimske skribenter foretrækker ofte at skrive "Qur?anen". Navnet betyder "læsning, recitation". Det skal bemærkes at Koranens oprindelige sprog er arabisk og at der ikke findes nogen alment anerkendte oversættelser af den til andre sprog. I henvisningerne står det første tal for kapitlet eller suraen, og de efterfølgende tal for versene.
Muslimerne tror at Bibelen indeholder åbenbaringer fra Gud, men at nogle af dem senere er blevet forvansket.
Profetens navn kan skrives på flere måder: Muhamed, Muhammed, Mohamed eller Mohamat. Tyrkiske muslimer foretrækker stavemåden Muhammed, mens de fleste muslimske kilder gengiver det arabiske navn Muhammad.
I den muslimske tidsregning sætter man derfor A.H. (Anno Hegirae, flugtens år) ved årstal i stedet for A.D. (Anno Domini, Herrens år), e. Kr. (efter Kristus) eller e.v.t. (efter vor tidsregning).
En behandling af treenighedslæren, set i lyset af Bibelen, findes i brochuren Skal man tro på treenigheden?, udgivet af Vagttårnets Selskab, 1989.
Hvad Bibelen lærer om sjælen (og dermed helvede) fremgår af følgende steder: Første Mosebog 2:7; Ezekiel 18:4; Apostelgerninger 3:23. Se Lad os ræsonnere ud fra Skrifterne, side 156-63, 340-44, udgivet af Vagttårnets Selskab, 1985.
[Studiespørgsmål]
1, 2. (a) Hvordan lyder de indledende ord i Koranen? (b) Hvorfor har disse ord stor betydning for muslimer? (c) Hvilket sprog blev Koranen oprindelig skrevet på, og hvad betyder dette navn?
3. Hvor udbredt er islam i dag?
4. (a) Hvad betyder "islam"? (b) Hvad betyder "muslim"?
5. (a) Hvordan opfatter muslimerne deres tro? (b) Hvilke paralleller er der mellem Bibelen og Koranen?
6. (a) Hvad var samlingspunktet for arabernes gudsdyrkelse på Muhammads tid? (b) Hvilken tradition havde man angående Ka'bahens oprindelse?
7. Hvilke religiøse handlinger var Muhammad foruroliget over?
8. Under hvilke omstændigheder blev Muhammad kaldet til profet?
9. Hvad siges at være Muhammads første åbenbaring? (Jævnfør Åbenbaringen 22:18, 19.)
10-12. Hvordan blev Koranen bevaret for eftertiden?
13. (a) Hvad er de tre islamiske autoriteter for lære og vejledning? (b) Hvordan ser nogle islamiske lærde på det at oversætte Koranen?
14. Hvilken begivenhed blev skelsættende i begyndelsen af islams historie?
15. Hvordan blev Mekka det vigtigste mål for muslimske pilgrimsrejser?
16. Hvor udbredt blev islam?
17. Hvilket problem opstod ved Muhammads død?
18, 19. Hvilke påstande skiller sunnimuslimerne fra shi'amuslimerne
20. Hvordan gik det Muhammads svigersøn 'Ali?
21. Hvordan betragter shi'itterne arvefølgen efter Muhammad?
22. Hvordan fejrer shi'amuslimerne Husajns martyrdød?
23, 24. Hvordan så Muhammad og muslimerne på jødedommen og kristendommen?
25. Hvilke parallelle udtalelser finder vi i Koranen og Bibelen?
26. (a) Hvordan ser muslimerne på læren om treenigheden? (b) Er treenighedslæren bibelsk?
27. Hvad siger Koranen om sjælen og om opstandelsen? (Se i modsætning hertil Tredje Mosebog 24:17, 18; Prædikeren 9:5, 10; Johannes 5:28, 29.)
28. Hvad siger Koranen om helvede? (Se i modsætning hertil Job 14:13; Jeremias 19:5; 32:35; Apostelgerninger 2:25-27; Romerbrevet 6:7, 23.)
29. Vis forskellen mellem den islamiske og den bibelske lære om sjælen og dens skæbne.
30. Hvad stiller Koranen de retfærdige i udsigt? (Se i modsætning hertil Esajas 65:17, 21-25; Lukas 23:43; Åbenbaringen 21:1-5.)
31. Hvad siger Koranen om polygami? (Se i modsætning hertil Første Korintherbrev 7:2; Første Timoteusbrev 3:2, 12.)
32. Hvad er mut'ah?
33. Hvori består troens og pligtens fem søjler?
34. Hvad er en moské, og hvad bruges den til?
35. Hvilket forhold var der før i tiden mellem islam og katolicismen?
36. Hvilken udvikling fandt sted inden for den katolske kirke samtidig med at islam bredte sig?
[Ramme på side 285]
Koranen og Bibelen
"Han har åbenbaret dig Bogen med sandheden, som bekræfter de skrifter der gik forud for den; for Han har allerede åbenbaret Toraen og Evangeliet til vejledning for mennesker, og skelnen mellem ret og uret." - Sura 3:2, NJD.
"Så godt som alle de historiske beretninger i Koranen har deres bibelske paralleller . . . Blandt de gammeltestamentlige skikkelser indtager Adam, Noa, Abraham (som er nævnt omkring 70 gange i 25 forskellige surer og hvis navn er brugt som titel for sura 14), Ismael, Lot, Josef (som sura 12 er tilegnet), Moses (hvis navn forekommer i 34 forskellige surer), Saul, David, Salomon, Elias, Job og Jonas (hvis navn bæres af sura 10) en fremtrædende plads. Der henvises fem gange til beretningen om skabelsen og Adams fald, otte gange til vandfloden og otte gange til Sodoma. Koranen indeholder flere paralleller til Pentateuken end til nogen anden del af Bibelen. . . .
Af de nytestamentlige skikkelser er Zakarias, Johannes Døber, Jesus ('Isa) og Maria de eneste der fremhæves. . . .
Et sammenlignende studium af . . . Koranens og Bibelens beretninger . . . afslører ingen verbal afhængighed [ingen direkte citater]." - History of the Arabs.
[Ramme på side 291]
De tre autoriteter for lære og vejledning
Den hellige Koran, som siges at være åbenbaret for Muhammad af engelen Gabriel. Koranens arabiske ord og indhold anses for at være inspireret.
Hadith eller sunnah, "Profetens gerninger, udtalelser og stiltiende billigelse (taqrir) . . . nedfældet i løbet af det andet århundrede [A.H.] i form af skriftlige hadith?er. En hadith er altså en beretning om en handling eller udtalelse af Profeten". Det kan også være en handling eller en udtalelse som kan føres tilbage til en af Muhammads "nærmeste eller deres efterfølgere". I en hadith anses kun indholdet for at være inspireret. - History of the Arabs.
Shari'ah, den kanoniske lov, der bygger på principperne i Koranen, beskæftiger sig med alt i muslimens religiøse, politiske og sociale liv. "Alle menneskets handlinger inddeles i fem juridiske kategorier: (1) det der anses for en absolut pligt (fard) [som gøres med løn til følge eller undlades med straf til følge]; (2) rosværdige eller fortjenstfulde handlinger (mustahabb) [som belønnes, men hvor undladelse ikke straffes]; (3) tilladte handlinger (dja?iz, mubah), som juridisk set er ligegyldige; (4) forkastelige handlinger (makruh), som misbilliges men ikke straffes; (5) forbudte handlinger (haram), som medfører straf." - History of the Arabs.
[Ramme på side 296]
Troens fem søjler
1. Troen på én Gud, Allah (Sura 23:116, 117)
2. Troen på engle (Sura 2:177)
3. Troen på mange profeter men ét budskab. Adam var den første profet. Blandt de følgende var Abraham, Moses og Jesus, og "Profeternes Segl", Muhammad (Sura 4:136; 33:40)
4. Troen på en dommens dag (Sura 15:35, 36)
5. Troen på Guds alviden, forudviden og styring af alle begivenheder. Dog har mennesket personlig handlefrihed. [Islamiske sekter har forskellige opfattelser af spørgsmålet om fri vilje] (Sura 9:51)
[Ramme på side 303]
Pligtens fem søjler
1. Gentagelse af trosbekendelsen (shahadah): "Der er ingen Gud uden Allah; Muhammad er Allahs sendebud" (Sura 33:40)
2. Bøn (salat) vendt mod Mekka fem gange om dagen (Sura 2:144)
3. Almisse (zakah), pligten til at give en vis procentdel af sin indkomst og af værdien af visse besiddelser (Sura 24:56)
4. Faste (sawm), specielt under den månedlange fejring af ramadanen (Sura 2:183-185)
5. Pilgrimsfærd (hadjdj). Enhver mandlig muslim skal én gang i livet drage til Mekka. Kun sygdom og fattigdom fritager én for pligten (Sura 3:97)
[Ramme/illustration på side 304, 305]
Baha?i-troen - en stræben efter verdensenhed
1 Baha?i er ikke en islamisk sekt, men en udløber af babi-bevægelsen, en gruppe der i 1844 skilte sig ud fra shi'amuslimerne i Persien (det nuværende Iran). Babiernes leder var Mirza 'Ali Mohammad fra Shiraz, som erklærede at han var Bab ("Porten") og imam-mahdi ("den ret vejledte leder"), der nedstammede fra Muhammad. Han blev henrettet af de persiske myndigheder i 1850. I 1863 kundgjorde et fremtrædende medlem af babi-bevægelsen, Mirza Hosejn Ali Nuri, at han var den som Bab havde forudsagt, "den som Gud ville åbenbare". Han tog navnet Baha?u?llah, "Guds herlighed", og grundlagde en ny religion, baha?i-troen.
2 Baha?u?llah blev forvist fra Persien og endte i et fængsel i Akka (Akko), en havneby i det nuværende Israel. Dér skrev han sit hovedværk, al-Kitab al-Aqdas (Den Helligste Bog), og udformede baha?i-troens omfattende lære. Ved Baha?u?llahs død overgik ledelsen af den nye religion til hans søn 'Abdu?l-Baha', derefter til hans oldesøn, Shoghi Effendi Rabbani, og i 1963 til et administrativt organ bestående af valgte medlemmer, kaldet Det Universelle Retfærdighedshus.
3 Baha?ierne tror at Gud har åbenbaret sig for menneskene gennem "guddommelige manifestationer", hvoriblandt de regner Abraham, Moses, Krishna, Zarathustra, Buddha, Jesus, Muhammad, Bab og Baha?u?llah. De tror at disse sendebud er blevet udsendt for at lede menneskene gennem en udviklingsproces hvori Babs fremtræden indledte en ny tidsalder for menneskeheden. Baha?ierne siger at hans budskab er den hidtil fyldigste åbenbaring af Guds vilje og at den er det vigtigste af de gudgivne redskaber der vil muliggøre enhed i verden. - 1 Timoteus 2:5, 6.
4 En af baha?i-troens grundideer er "at alle de store verdensreligioner er guddommelige i deres oprindelse, at de stemmer fuldstændig overens i grundprincipperne". De "adskiller sig kun fra hinanden i uvæsentlige spørgsmål om lærepunkter". - 2 Korinther 6:14-18; 1 Johannes 5:19, 20.
5 Baha?i-tilhængerne tror at der findes én Gud, at sjælen er udødelig og at menneskene gennemgår en (biologisk, åndelig og social) udvikling. Derimod afviser de den almindelige tro på engle. De afviser også treenighedslæren, hinduismens reinkarnationslære, og læren om menneskets fald fra fuldkommenheden og dets efterfølgende genløsning ved Jesu Kristi blod. - Romerne 5:12; Mattæus 20:28.
6 Menneskeslægtens enhed og kvindens ligestilling er hovedtræk i baha?i-troen. Baha?ierne praktiserer monogami. Mindst en gang om dagen beder de en af tre bønner som er åbenbaret af Baha?u?llah. De faster fra solopgang til solnedgang i de 19 dage der udgør baha?i-måneden 'Ala, der falder i marts. (Baha?i-kalenderen består af 19 måneder på hver 19 dage, foruden nogle skuddage.)
7 Baha?i-samfundet har ikke mange faste ritualer og ikke noget præsteskab. Enhver som bekender at tro på Baha?u?llah og anerkender hans lære kan optages som medlem. Man samles om gudsdyrkelsen den første dag i hver baha?i-måned.
8 Baha?ierne opfatter deres mission som at gennemføre en åndelige erobring af jorden. De forsøger at udbrede deres tro gennem samtaler, eksempel, informationskampagner og deltagelse i samfundsprojekter. De går ind for fuld lydighed mod lovene i det land de bor i, de stemmer ved politiske valg, men afstår fra deltagelse i politik. De er ikke militærnægtere, men hvor det er muligt, foretrækker de våbenfri tjenesteformer i hæren.
9 Som en missionerende religion har baha?i-troen haft stor fremgang i de senere år. Samfundet har i øjeblikket lidt over 2.300.000 voksne medlemmer, men anslår at det samlede antal troende kommer op på henved 5.000.000.
[Studiespørgsmål]
1, 2. Hvordan opstod baha?i-troen?
3-7. (a) Hvad går baha?i-læren blandt andet ud på? (b) Hvori adskiller baha?i-læren sig fra Bibelens lære?
8, 9. Hvad er baha?is mission?
[Illustration]
Baha?i-helligdommen ved verdenshovedsædet i Haifa, Israel
[Illustrationer på side 286]
Ifølge muslimsk tradition fór Muhammad til himmelen fra denne klippe i Klippemoskeen i Jerusalem
[Illustrationer på side 289]
Muslimske pilgrimme i Mekka går syv gange rundt om Ka'bahen og berører eller kysser den sorte sten (nederst til venstre)
[Illustration på side 290]
For at læse Koranen må man kunne arabisk
[Illustrationer på side 298]
Herover: Klippemoskeen i Jerusalem og moské i Iran. Herunder: Moskeer i Tyrkiet og Sydafrika
[Illustrationer på side 303]
Mezquitaen i Córdoba var engang den største moské i verden (nu ligger der en katolsk katedral midt i moskeen)
tilføjet af ftg
Svar til Enoch
I Koranen, Sûra 5:73 står:
"They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity: for there is no god exept one Allah. If they desist not from their word (of Blasphemy) verily a grievous penalty will befall the blasphemers among them."
Sådan står der i Koranen, men jeg kunne aldrig finde på at bruge dette i min argumentation.
Med venlig hilsen, Flemming.
tilføjet af Enoch ben Enoch
fra Vagttårnsselskabet
Kære ftg,
Nej, men det kan dit Vagttårnsselskab og de kan mere end det. De kan undervise 5 millioner af Jehovas vidner om samme.
Så du må på kursus hos Vagttårnet.
Venlig hilsen
Enoch.
tilføjet af ftg
det tror jeg ikke, Enoch,
men det er måske der du selv er blevet oplært?
tilføjet af Enoch ben Enoch
Kursus?
Kære ftg,
Jeg har sagt det til dig før og jeg siger det til dig igen.
Du er for let. Du er simpelt hen så retorik og manipulerende, så det grænser til Jehovas Vidner.
Hvilke kursus? Altså ftg, hvis du vil lære noget om Bibelen og Jesus, er Jehovs Vidner det dårligste sted at henvende sig. Det kan jeg tydeligt mærke på dig.
Det er én ting jeg har lært af dig. Det vil jeg gerne medgive dig. Du evner ikke at argumentere for din tro. Altså det du tror på. Siger du selv du godt ved hvad er.
Jeg ville gerne debattere det med dig, men den ene gang efter den anden gang henvender du dig til mig om noget vedrørende min person og hvordan jeg har det og hvordan jeg har fundet ud af det jeg ved.
Det handler ikke om min person. Jeg prøver at være så objektiv som muligt, men hele tiden forsøger du at henvende dig vedrørende min person. Det har ikke noget med sagen at gøre. Der er ikke andre der prøver det. Lær af det.
Altså ftg, jeg har sagt det til dig før.
Sæt ikke spørgsmål ved min intelligens. Det betyder ikke, at du ikke må stille spørgsmål til mig, det har jeg også forklaret dig før.
Nu må du snart til, at høre efter hvad jeg siger til dig. Jeg kan jo ikke blive ved med at gå rundt i ring med dig, ligesom i en snor.
Jeg vil gerne dele nogle informationer med dig og henlede dig på, hvor du kan gå på kursus uden risiko for at blive hjernevasket.
Derfor indsætter jeg nogle link, så kan du nok fortsætte selv. http://www.equip.org/free/DJ535.htm http://www.watchman.org/jw/trinity1.htm http://www.biblebelievers.com/jmelton/jw.html http://home.earthlink.net/~gbl111/martin3.htm http://www.bible.ca/trinity/trinity-JW-SYBTT-Watchtower-BOOKLET-Should-You-Believe-the-Trinity-EXPOSED-REFUTED-pagan-section.htm
Kunne du ikke gøre mig en tjeneste? Forhold dig til emnet og fortæl hvad du ved og tror på, så vil det blive meget lettere for dig.
Og for mig.
venlig hilsen
Enoch
tilføjet af Anonym
CD-Rom
Har du en af Jehovas Vidners CD-Rom`'er?
For der er da ingen der vil sidde og afskrive alt det!
Og hvis du har det, må man så spørge hvor du har den fra?
tilføjet af Enoch ben Enoch
Jeg har hvide underbukser.
Kære Hr. Anonym,
Du er bare for meget. vil du gerne vide hvad jeg har i mit bibliotek?
Vil du gerne vide hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan?
Det er slet ikke det denne debat handler om. Du er ren Jehovas Vidner retorik. Intet andet.
Jeg vil gøre dig en tjeneste. Her er mit svar til kapanui:
Kære kapanui,
Når du skriver til mig vil jeg altid give dig et så seriøst svar som muligt. Min stil er, at informere.
Som jeg skriver i min profil, er det ikke kun meninger jeg interessere mig for. Meninger kan være meget godt, men viden overgår alt.
Når jeg har valgt at skrive om Jehovas Vidner er det, som jeg tidligere har fortalt, en pludselig indskydelse.
Jeg har studeret religionsvidenskab og filosofi og i mit arbejde træffer jeg alle slags mennesker og alle religioner i hele verden.
Med hensyn til Jehovas Vidner, blev de ret tidligt mit speciale. Ingen kan som dem manipulere og fejlfortolke Bibelen og det på en sådan måde, at de ligefrem kan være til skade for samfundet.
Du må forstå, at en organisation som dem, med det sigte de har, samtidig med at de forfører deres medlemmer til at tro, at de er de eneste som Gud elsker og vil have med at gøre, er meget farlig.
Det har ikke noget at gøre med om man er veltalende eller ej. Det har ikke noget at gøre med religionsfrihed. I Jehovas Vdners univers, er der ikke plads til religionsfrihed, derfor.
Jeg siger det lige igen, i Jehovas Vidners univers er der ikke plads til religionsfrihed.
Du har ret i, selvfølgelig har man lov til at have sine meninger, men i JehovasVidners univers, gælder denne ret ikke. Derfor.
Du spørger mig hvorfor :
Hvorfor lige præcis dem?
- Hvorfor ikke ”Tabor”❓
- Hvorfor ikke ”Indre mission”?
- Hvorfor ikke Mormonerne?
- Hvorfor ikke ”katolikkerne”?
- Hvorfor ikke ”Apostolsk Kirke”?
Hvorfor ikke muslimer og Koranen?
Ja, kapanui, ( jeg varlige ved at skrive kapuchino) undskyld, det kunne ellers være hyggeligt.
Først vil jeg sige. At angribe er én ting, at udfordre er en anden ting. “Hvad de mener om helvede eller noget i den retnig, så er det deres vilfarelse”.
Ja, det er det og det er rigtigt, “de er ikk de eneste der tror, at lige præcids de har patent på sandhed”.
Når de bruger millioner af timer på at fortælle deres “løgne” over hele verden, må jeg nok havd lov til at bruge et par timer på dem, synes du ikke?
Se, det er kernen., jeg vil udfordre dem lige netop på den grund. Imperialisme.
Jeg vil ganske enkelt ikke finde mig i, at nogen kommer og fortælller, at Gud kun elsker en bestemt lille religion og så bilder verden ind, at det faktisk kun er dem som har lov til, at ”eje” Bibelen og det faktisk kun er dem Bibelen handler om og kun dem der kan forstå den.
Det kunne være muligt, men så må det stå for en prøve.
At det så blev mig der skulle prøve dem er en “tilfældighed”.
Du kender ikke mig, kapanui og de kender heller ikke mig. Jeg er deres værste mararidt.
Indtil nu kan de ikke sige ret meget og det de helst vil debattere er min person.
Det kan du se lige med det samme; hvad Hr. Anonym igen spørger mig om.
Jeg græmmes.
Jeg har desværre måtte erkende, at disse to repræsentanter for Jehovas vidner er under lavmålet.
Jeg har mødt Jehovas vidner mange gange før under mine studier, men aldrig sådan nogel små navlebeskuende personer som dem.
Hvad har min person, at gøre med store vigtige spørgsmål? Kan de ikke bare fortælle hvad de mener? Åbenbart ikke.
Jeg har lov at fortælle dem hvad jeg ved; ikke hvad jeg mener for det kan være ligegyldigt, men min eksakte viden og velbegrundede viden, den kan de da bare angribe eller fosvare deres tro imod.
Når de bruger millioner af timer på at fortælle eres opfattelse og modargumentere alle andre, så må jeg vel også have lov til at sige dem et par ord.
De kan da bare svare på mine spørgsmål.
Det kan de åbenbart ikke. Det beklager jeg ( nej jeg er faktisk ligeglad) det må de selv om.
Én ting har jeg fundet ud af. At disse personer fra Jehova vidner her på Debatten, er nok de minds erfarne og vidende Jehovas Vidner jeg nogen sinde har truffet.
At de ikke kan gå ind og forholde sig til de argumenter jeg fremkommer med og så; stiller Anonym spørgsmål til om jeg kan skrive hvad jeg gør; om det overhovedet kan lade sig gøre?
Jeg undskylder, men hvad jeg kan skrive og med hvilken hastighed og den viden jeg har, altså den jeg blot kan lade løbe ned til mine fingere og så skrive hvad jeg ved. Det er undre lavmålet, at stille spørgsmål til det. Jeg græmmes.
Så formaster Anonym sig oven i købet sig til, at spørgem mig om hvad jeg har af informationer tilgængeligt i mit bibliotek?
Jeg behersker mig lige nu, kan jeg fortælle dig.
Så hvorfor? Det kan jeg nok ikke svare dig på.
Jeg kan sige følgende: Jehovas Vidner prædiker følgende:
Demokrati nej tak, Blodtransfusion, nej tak, Politik nej tak, fællesskab med “verden” nej tak, alle andre religioner er falske og skal udslettes, andre mennesker f. eks. katolikker eller den Katolske Kirke eller Paven, de er falsk religion og Jehova vil udslette dem sammen med alle os andre i harmagedonslaget. Alt hvad du kan tænke på , som verden i dag er bestående af og kæmper for at få det bedste resultat ud af, det hader de.
FN, nej tak. Det er dyret fra Åbenbaringsbogen, som “skøgen” den katolske kirke med pave i spidse, rider på, de skal dø i brændende ild.
Du spørger mig, kapanui, nu spørger jeg dig,
Hvorfor ikke?
din Enoch
tilføjet af Søren Bruun
Nåh..
de er da vist ikke være helt hvide.
tilføjet af abetterworld4you
Søren Bruun min kammerat.
Kære Søren Bruun,
Det er ved at være sent. Jeg takker for din kommentar.
Ja, hvidt eller hvidt , som du siger, ”måske ikke så hvidt alligevel”.
Jeg har et ord til dig fra Herren: " For den rene er alting rent".
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af Søren Bruun
Rent?
Du mener vel hvidt.
tilføjet af Enoch ben Enoch
Hej kammerat Søren Bruun
Hej kammerat Søren Bruun,
Ja, jeg mener det samme som dig.
Hav en god weekend.
Enoch
tilføjet af Uffe Vilford Jensen
Jesus er nøglen
Hvis du vil opleve sandheden, må du først tage imod Jesus i dit hjerte. Du bliver nødt til at åbne din mund og begynde at bede. Inviter Jesus Kristus til at komme og tage bolig i dig.
Som Jesus selv sagde det: Ingen kommer til Faderen, undtagen ved mig.
For to år siden troede jeg ikke på at kristendommen havde noget som helst at tilbyde mig, og jeg er stadig meget afstandstagende overfor mange af de ting, som mennesker udfører "i Guds navn".
Men Jesus Kristus lever i dag. Han åbenbarede sig for mig d. 10.Maj 2003. Han lever og Han er den samme i dag. Han helbreder syge og uddriver onde ånder, og Han har gjort mig lykkelig.
Svaret på dit spørgsmål er et stort JA.
Treenigheden er SANDHEDEN. Faderen, Sønnen og Helligånden er ét. Du vil erfare det før eller siden, des før des bedre.
Det som du længes efter inderst inde, det som du ikke helt er klar over. Dit ønske om at blive forstået, din søgens dybeste rod, det ligger alt sammen i evangeliets mysterium. Jeg vil opfordre dig til at læse i Biblen, start med Jesus(NT), og begynd at bede Gud om at vise dig sandheden.
Og husk på, at Gud er Kærlighed
Stort knus fra Uffe
tilføjet af Muslimen
Treenighed?
Hej Thomas,
Jeg faldt tilfældigtvis over jeres debat om treenigheden.
At Gud skulle være en treenig Gud, har altid været et stort spørgsmål.
For at gøre en lang historie kort, så kig rundt omkring i de fire evangelier, og du vil finde nogle citater, som modsiger selve treenigheden.
Eksempel 1:
Hvis vi antager, at Gud ALTID har været en treenig Gud, så må Moses' folk have misforstået Jesus, da han sagde i 5. Mosebog 6:4: "Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er Èn".
Eksempel 2:
Esajas' bog 43:10
"Mine vidner er I, så lyder det fra Herren, Min tjener, hvem Jeg har udvalgt, at I må kende det, tro Mig, og indse at jeg er den eneste. Før Mig blev en gud ej dannet, og efter Mig kommer der ingen."
Eksempel 3:
Zakarias' bog 14:9
"Og Herren skal være konge over hele Jorden På hin dag skal Herren være én og Hans navn være ét".
Eksempel 4:
De kristne henviser tit til Johs. evang. 10:30, hvor Jesus siger:
"Jeg og Faderen, vi er ét."
Dette betyder blot, at Jesus taler i Guds navn, ikke at han er Gud.
Et andet vers kristne ofte også henviser til, er Joh. evang. 14:9, her siger Jesus:
"Den der har set Gud, har set Faderen".
Dette er iflg. de kristne en bekræftelse af, at Gud er en treenig Gud. De glemmer dog bare det faktum, at der også vers, der bekræfter lige det modsatte i Joh. evang. 5:37 :
"Ja, Faderen, som sendte mig, Han har selv vidnet om mig. Hans røst har I aldrig hørt, ej heller har I set Hans skikkelse.
Andre vers lyder således:
"Herren er Jeg, eller Ingen, uden Mig er der ingen Gud, Jeg omgjorde dig, endskønt du ej kender mig." - Esajas' bog 45:5
"Eller ved I ikke, at den, der holder sig til skøgen, er ét med hende? For de to, hedder det, skal være ét kød. Men den, der holder sig til Herren er én ånd med Ham." - 1. Korinterbrev 6:16-17.
Her bliver det forklaret meget grundigt, at sætningen: "Jeg og Faderen, vi er ét", ikke skal forstås bogstavligt, men i betydningen, at de har samme mål.
Som bevis på at Jesus blot er Guds profet (som Islam i høj grad hævder), kan man henvise til Joh. evang. 17:3 og 17:8, her siges det:
"Og dette er det evige liv, at de kender Dig, den eneste sande Gud, og Ham som du har sendt, Jesus Kristus".
"For de ord, Du har givet mig, har jeg givet dem, og de har taget imod dem, og de har i sandhed erkendt, at jeg er udgået fra Dig, og de er kommet til tro på det, at Du har sendt mig."
Jesus har på intet tidspunkt hævdet, at han var andet end en profet, og han henviser til sig selv som menneskesønnen utallige gange; hvad mon han havde forudset? Se også Joh. evang. 20:17:
"...Men gå til mine brødre og sig til dem, jeg farer op til min Fader og jeres Fader, til min Gud og jeres Gud".
Jesus forklarer, at Gud er vores fælles Fader, så i den forstand er vi jo alle Guds børn, da Gud er skaberen af dette liv.
Hvis Jesus var Gud el. en del af Gud, så måtte han jo også være en del af det guddommelige og dermed vide alt.
"...sæt jer her, medens jeg beder". - Mark. evang. 14:32
Men hvorfor ville han så bede til sig selv, når Gud er den Altvidende!
"Og ved den niende time råbte Jesus med højt røst: Eloi, Eloi lema sabathani? (det betyder: Min Gud, min Gud, hvorfor har Du forladt mig?)".
- Mark evang. 15:34
"Da trådte Jesus frem, talte med dem og sagde: Mig er givet al magt i Himmelen og på Jorden".
- Matt. evang. 28:18
Altså, der er en, der har givet Jesus den magt. Hvem kan det være, hvis Jesus selv er Gud?
Man kan undre sig over, hvorfor den almindelige kristen kan udlede fra de fire evangelier, at Gud er en treenig Gud, når Jehovas Vidner, som jo er bibelfundamentalister, med de samme fire evangelier, ikke kan udlede, at Gud er en treenig Gud. Det fortæller en lille smule om, hvorfor man efterhånden kna tolke Bibelen, som man vil.
Det skal dog nævnes, at jeg har brugt de her argumentationer fra en herlig bog med navnet "Åben Bøgerne" af vores muslismke bror (kristen konvertit) Shakir Thoning.
Mit budskab (Islams budskab) er, at der findes kun én Gud, Allah, og Muhammed s.a.w. er hans budbringer.
Håber du fik treenigheden på plads Thomas...
hvis du vil vide mere, er du mere end velkommen til at kontakte mig på min email: abdulhussein007@hotmail.com