4tilføjet af

vand på køler

hej jeg skal til at have noget kølervæske på min bil da det snart bliver koldt og frost
er der nogen der ved hvordan jeg tømmer vandet ud af den tak ?
det er er toyota carina hvis det kan hjælpe.
tilføjet af

vand på køler

Du skal køre den til service !
Eller pille spændebåndet af den nederste kølerslange, der hvor den går ind på køleren, og pille slangen af.
Du lader vandet løbe af og monterer slangen igen, evt med nyt spændebånd.
Så blander du kølervæsken i det forhold der står på dunken. ( Normalt halvt vand og halvt kølervæske.)
Efterfølgende, så blander du kølertætner i, og hælder det hele på, så der igen er fyldt op. Evt, skal du starte bilen et meget kort øjeblik, et par gange, imens du fylder.
Kig efter i instruktionsbogen, om der evt. skal luftes ud et specielt sted, på en Carina.
Fyld altid efter, med kølervæske. Og samme type kølervæske som det du har på bilen.
Fyld kun efter med vand, hvis du ikke har andet.
Brug kølertætner, hver gang du skifter kølervæske.
tilføjet af

vand på køler

Siden du spørger herinde så vil jeg ikke anbefale dig at gøre det selv, og det er ikkw uoverkommeligt dyrt på wr (u) autoriseret værksted.
Jeg vil skyde på 4-500 kr.
Så slipper du for besværet og kommer ikke til at gøre noget forkert.
tilføjet af

vand på køler....Øhhh.....hvab'a?

Det allerbedste råd "du skal" kommer med, er at køre til service.
Resten er et mix af hjemmestrikkede ideer 😃
Blandingsforhold for glykolen er i og for sig rigtig nok, men kommer dog an på hvilken temperatur man ønsker at frostsikre til.
Når man fylder frisk kølervædske på, skal der afhængigt af bilmærke være helt åbent for varmeapparatet i kabinen, der er måske udluftningsskruer/ventiler der skal åbnes.
Det bør ikke være nødvendigt at ødelægge vandpumpen ved at lade den rende tør ved at "starte bilen et meget kort øjeblik, et par gange"....Fyld op så det ser ud som om der ikke kan være mere, og start så motoren, lad den arbejde til den når arbejdstemperatur, hvor termostaten åbner. Kølervædsken vil nu synke en smule, og motoren stoppes, køler af og der efterfyldes. Prøv aldrig at åbne for en køler på en driftsvarm motor med mindre du har lyst til at se brandsårsafdelingen indefra på det lokale hospital!
Når du fylder den kolde motor op, vil du ved korrekt udluftning få fyldt systemet næsten helt op, vædsken kan sagtens komme igennem både vandpumpe og termostat.
Kølertætner? Hvorfor i alverden vil du dog fylde det snask på?
Det er noget du kan bruge til at komme hjem på i en snæver vending, og så ellers få repareret eller udskiftet hvad der nu er blevet utæt. I alle andre tilfælde er det kun en gang mudder der svæver rundt i systemet for så at slå sig ned på mere eller mindre tilfældige steder, oftest til skade for systemet. F.eks. i termostaten....
Trådstarter....
Få fat på en god reparationshåndbog, så vil du i fremtiden være i stand til at reparere næsten alt på bilen selv, og på den første reparation sparer du formodentlig så mange penge at det betaler håndbogen.
Når alt det er sagt, så bør du faktisk køre med frostvædske i systemet hele året fordi det indeholder stoffer som forhindrer korrosion, så du har formodentlig allerede et system der er frostbeskyttet.
Kør til en mekaniker (Behøver slet ikke at være aut. mærkeværksted), og få målt kølervædsken igennem.
Når du i fremtiden skal efterfylde, og det skal helst være meget sjældent, så er det en god ide at have en dunk med færdigblandet glykol/vand i det rette forhold, for så passer blandingen altid....
tilføjet af

vand på køler....Øhhh.....hvab'a?

mange tak for de goe svar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.