Læs lige hvad jeg skrev:
"For mig at se ligner den et oldtidslevn fra dengang kirken ikke tålte modsigelse, uden jeg skal gøre mig klog på paragraffens oprindelse..."
Du læste åbenbart kun ordet "oldtidsnævn"...
Ved en hurtig søgning fandt jeg faktisk omtalte sag... Hvor i øvrigt også paragraffen om æreskrænkelse og racismeparagraffen er i spil...
Jeg efterlyser blot et svar på hvorfor der skal være to paragraffer der stort set dækker det samme?!?
Det eneste blasfemiparagraffen tager med, som ikke er dækket ind af racismeparagraffen, er at man ikke "offentligt driver spot" med religionen...?
Er der én der har en nudansk ordbog? Jeg har nemlig ikke nogen, og kunne godt tænke mig at få den præcise definition af begrebet... For mig at se, når det handler om religion, er der nemlig tale om at gøre grin med, forhåne (er dækket ind i forvejen), eller blot sætte spørgsmålstegn ved vigtige "sandheder" i religionerne.
Racisme-paragraffen:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=74&posting=130410
Blasfemi-paragraffen:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=74&posting=130420
SweetDreams
Til evt. personer der skulle synes det kunne være spændende:
***
Landsret
Dato: 01/19/1938
Sagsnummer: 418/1937
Forbrydelser mod Religionen - Ærefornærmelser
Fem Tiltalte som i Blade, Skrifter og Plakater havde fremsat Udtalelser, hvori Jøderne og deres Troslærdomme gjordes til Genstand for Spot og ærerørige Angreb, blev anset, efter Strfl. § 267 og for nogle af de Tiltaltes Vedkommende § 268 samt efter § 140 med Hæfte i fra 20 til 80 Dage.
Ø. L. D. D. 19. Januar-1938 i Anke i 418 og 419/1937 (Anklagemyndigheden mod Jensen, Olsen, Andersen og Møller) og i Anke I 522/1937 (Anklagemyndigheden mod NN) blev de Tiltalte anset: Jensen. efter Straffelov. § 267 Stk. 2, jfr. Stk. 3 og efter § 140 i Medfør af § 89 med Hæfte i 20 Dage, Olsen efter Straffelov § 267 Stk. 2 og § 268, jfr. i det hele § 267 Stk..3, og efter § 140 med Hæfte i 80 Dage, Andersen efter Straffelov § 267 Stk. 1 og 2 og § 268, jfr. i det hele § 267 Stk. 3, og efter § 140 med Hæfte i 80 Dage, Møller efter Straffelov § 267 Stk. 2, jfr. Stk. 3, og efter § 144 med Hæfte i 20 Dage og NN efter Straffelov § 267 Stk. 2, jfr. Stk. 3, med Hæfte i 40 Dage. Anklagemyndighedens Paastand om Mortifikation og Konfiskation blev derhos taget til Følge.
Sagerne angik en Række, af de Tiltalte i Blade, Skrifter og Plakater fremsatte Udtalelser, hvori Jøderne og deres Troslærdomme, bl. a. under Henvisning til saakaldte Citater fra Talmud og andre jødiske Skrifter, blev gjort til Genstand for Angreb. Tiltalen lød paa Ærekrænkelse og Bagvaskelse mod her i Landet boende Medlemmer af det jødiske Religionssamfund og til dels for offentligt at have drevet Spot med og forhaanet det jødiske Religionssamfunds Troslærdomme. Sagerne var rejst paa Foranledning af en af Repræsentanterne for "Det mosaiske Trossamfund i København" til Justitsministeriet rettet Hen-vendelse. Under Sagerne havde Professor i Teologi ved Københavns Universitet, Dr. theol. Fr. Torm afgivet en Erklæring, i hvilken det bl. a. udtales, at han, der ofte tidligere har staaet overfor lignende Citater i antisemitisk Litteratur, sjældent har fundet et saa omfattende Misbrug som her. Endvidere udtaler han, "at naar, "det Spørgsmaal". rejses, om man overhovedet har. Ret til paa Grundlag af dette Citatmateriale at karakterisere Nutidsjødedommens Moral, saa kan der kun svares med et afgjort Nej. Endnu større end Kløften er mellem mangfoldige af Citaterne og de citerede Skrifters egentlige Mening, er Kløften mellem Nutidsjødedommens moralske Grundsætninger, saaledes som man lærer dem at kende gennem de. gængse Lærebøger i Religion og gennem Bønnebøger og lignende, og den Moral, som de i denne Sag paaklagede Skrifter tillægger Jøderne".
"Det Billede af Jødedommens Moral, som gives i de paagældende Skrifter er et ondartet Fantasifoster."