er det tilladt..
.. andre at kommentere brevet ?
Jeg vover pelsen.
ftg, - synes du selv at den organisation du tilhører lever op til de krav som du ridser op i dit brev ?
mvh arres
Jeg vover pelsen.
ftg, - synes du selv at den organisation du tilhører lever op til de krav som du ridser op i dit brev ?
mvh arres
Ja, i høj grad.
Jehovas organisation bliver beskyldt for meget, men det gjorde de første kristne også.
Vor situation ligner den de kristne blev udsat for dengang.
Med venlig hilsen, ftg.
Vor situation ligner den de kristne blev udsat for dengang.
Med venlig hilsen, ftg.
det er jo ikke...
.. det der er vigtigt, om du synes at I kan sammenlignes med de første kristne.
Spørgsmålet må vel være om den kritik I bliver udsat for er begrundet eller ej.
F.eks bliver I beskyldt for at følge menneskebud, altså ting der ikke kan begrundes ud fra Bibelen, - hvad er din holdning til det ?
mvh arres
Spørgsmålet må vel være om den kritik I bliver udsat for er begrundet eller ej.
F.eks bliver I beskyldt for at følge menneskebud, altså ting der ikke kan begrundes ud fra Bibelen, - hvad er din holdning til det ?
mvh arres
Kan du give et eksempel?
---
eksempel
Ja den meget nævnte hr dal kan komme med mange eksempler.
Desuden har jeg tidligere nævnt for dig episoden med en tidl JV'er der var uenig i visse ting og blev smidt ud og skilt fra sin familien som ikke engang ville kendes ved ham da han døde tragisk på en festival, derimod ville de pludselig gerne da der skulle køres erstatningssag.
Jeg har hørt mange lignene historier og jeg siger bare at der er jo nok noget om sagen ftg.
Jeg er ikke ude på at få fremstillet den almene JV'er som kold og kynisk, men jeg siger at i nogle kredse styres JV'ere med hård hånd efter hvad organisationen siger og det synes jeg er forfærdentligt.
Jeg ville hade at gå i en tilstand hvor jeg altid skulle tie og se den anden vej.
mvh multani
Desuden har jeg tidligere nævnt for dig episoden med en tidl JV'er der var uenig i visse ting og blev smidt ud og skilt fra sin familien som ikke engang ville kendes ved ham da han døde tragisk på en festival, derimod ville de pludselig gerne da der skulle køres erstatningssag.
Jeg har hørt mange lignene historier og jeg siger bare at der er jo nok noget om sagen ftg.
Jeg er ikke ude på at få fremstillet den almene JV'er som kold og kynisk, men jeg siger at i nogle kredse styres JV'ere med hård hånd efter hvad organisationen siger og det synes jeg er forfærdentligt.
Jeg ville hade at gå i en tilstand hvor jeg altid skulle tie og se den anden vej.
mvh multani
Eksempler
Eksempler er der jo nok af - så lad os tage det sædvanlige antal eksempler, nermlig 3:
1) Der står intet i Bibelen om, at man ikke må fejre fødselsdag (tværtimod fejrede Jobs sønner fødselsdag)
2) Ditto med jul og de andre højtider
3) Der står intet i Bibelen om, at man helst skal være velklædt - snarere tværtimod
Jeg kunne formentligt sagtens lave en liste på 50 ting, hvis jeg gad, men 3 eksempler må være nok til at illustrere problematikken...
1) Der står intet i Bibelen om, at man ikke må fejre fødselsdag (tværtimod fejrede Jobs sønner fødselsdag)
2) Ditto med jul og de andre højtider
3) Der står intet i Bibelen om, at man helst skal være velklædt - snarere tværtimod
Jeg kunne formentligt sagtens lave en liste på 50 ting, hvis jeg gad, men 3 eksempler må være nok til at illustrere problematikken...
Ja, - så behøver ..
..jeg jo ikke at komme med flere eks.
Som du selv siger again, så er der jo masser af eksempler, og jeg synes faktisk at det er noget arogant af ftg at forlange eksempler, - denne debatside handler stort set ikke om andet end VT-selskabets endeløse fejltagelser.
mvh arres
Som du selv siger again, så er der jo masser af eksempler, og jeg synes faktisk at det er noget arogant af ftg at forlange eksempler, - denne debatside handler stort set ikke om andet end VT-selskabets endeløse fejltagelser.
mvh arres
Hvilket af de tre ovennævnte eksempler
vil du helst have svar på, arres?
hvorfor ikke
nappe dem alle tre, hvis du har lyst.
Jeg er meget interesseret i at se hvad du vil svare.
mvh multani
Jeg er meget interesseret i at se hvad du vil svare.
mvh multani
Et eksempel må være nok.
Det kan ikke være rigtigt, at hver eneste gang jeg siger noget, så skal jeg skældes ud.
Med venlig hilsen, ftg.
Med venlig hilsen, ftg.
ftg hvad med nr. 1,5 Parousia..........
´
Hvad med Jesus og hans Bibelske TO Parousia - hvor JW/WTS har opfundet en 3.
I 1874 - OPLEVEDE C.T.RUSSELL DETTE UBIBELSKE FÆNOMEN
AT JESUS KRISTUS KOM USYNLIGT NED TIL JORDEN - Igen - Det VAR
Russell der oplevede dette UBIBELSKE FÆNOMEN i 1874 .....MEN ALLIGEVEL.....
I samme øjeblik Booze Rutherford fik fat i tøjlerne på
"JW/WTS" ændrede HAN Russells OPLEVELSE TIL AT VÆRE I 1914/1917/1919/1914........?
I MODSTRID MED MANDEN DER HAVDE OPLEVET DETTE UBIBELSKE FÆNOMEN
DER står intet om i BIBELEN, at Jesus kommer Usynligt ned....
ALLIGEVEL, ER DET ET AF JEHOVAS VIDNERS ALLERVIGTIGSTE DOGMER OVERHOVEDET!
I NEDENSTÅENDE KAN SES HVORDAN, DETTE FOR JEHOVAS VIDNER SÅ VITALE ÅRSTAL 1914
BARE BLIVER BLIVER INDØRT SOM ET DOGME / EN HOVEDHJØRNESTEN I JV's RELIGIØSE UDFOLDELSER!
A. MENNESKEBUD >> RUSSELL UDNÆVNES AF JESUS IFLG. RUSSELL I 1874
B. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1914
C. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1917
D. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1919
E. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1914
Med venlig hlsen
jalmar
Hvad med Jesus og hans Bibelske TO Parousia - hvor JW/WTS har opfundet en 3.
I 1874 - OPLEVEDE C.T.RUSSELL DETTE UBIBELSKE FÆNOMEN
AT JESUS KRISTUS KOM USYNLIGT NED TIL JORDEN - Igen - Det VAR
Russell der oplevede dette UBIBELSKE FÆNOMEN i 1874 .....MEN ALLIGEVEL.....
I samme øjeblik Booze Rutherford fik fat i tøjlerne på
"JW/WTS" ændrede HAN Russells OPLEVELSE TIL AT VÆRE I 1914/1917/1919/1914........?
I MODSTRID MED MANDEN DER HAVDE OPLEVET DETTE UBIBELSKE FÆNOMEN
DER står intet om i BIBELEN, at Jesus kommer Usynligt ned....
ALLIGEVEL, ER DET ET AF JEHOVAS VIDNERS ALLERVIGTIGSTE DOGMER OVERHOVEDET!
I NEDENSTÅENDE KAN SES HVORDAN, DETTE FOR JEHOVAS VIDNER SÅ VITALE ÅRSTAL 1914
BARE BLIVER BLIVER INDØRT SOM ET DOGME / EN HOVEDHJØRNESTEN I JV's RELIGIØSE UDFOLDELSER!
A. MENNESKEBUD >> RUSSELL UDNÆVNES AF JESUS IFLG. RUSSELL I 1874
B. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1914
C. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1917
D. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1919
E. MENNESKEBUD >> RUTHERFORD SIGER NEJ - JESUS KOM 1914
Med venlig hlsen
jalmar
ok !...
... vi tager det med fødselsdagen, - hvad siger du til det ftg ?
mvh arres
mvh arres
Nu kommer sletteknappen snart
Du kommer for tæt på =(
Payton place
comes to mind )
Mvh
Mvh
skældes ud
Jeg mener ikke jeg har skældt nogen ud.
Men det bestemmer du da naturligvis selv hvor meget du svarer, men du kan jo ikke bare komme med kommentarer uden at regne med at du bliver spurgt ind til dem.
Man kan jo nemt sige en masse ting, konstatere at det er sandheden og så i øvrigt ikke ville diskutere det.
men jeg synes da heller ikke at man skal skældes ud for at komme med sin mening
mvh multani
Men det bestemmer du da naturligvis selv hvor meget du svarer, men du kan jo ikke bare komme med kommentarer uden at regne med at du bliver spurgt ind til dem.
Man kan jo nemt sige en masse ting, konstatere at det er sandheden og så i øvrigt ikke ville diskutere det.
men jeg synes da heller ikke at man skal skældes ud for at komme med sin mening
mvh multani
Det er ikke dig.
Du har en venlig omgangstone, men det er ikke nemt at skrive noget her på SOL, uden at man har en to tre mand over sig. Hvis man vil vide noget om Bibelen, så vil jeg gerne svare, det er det jeg er her for, men hvor mange ønsker at få besvaret deres bibelske spørgsmål? Når jeg besvarer et spørgsmål, så begrunder jeg det så vidt muligt ud fra Bibelen, i stedet for at komme med en eller anden personlig mening der lige så godt kan være forkert som den kan være rigtig. Det er Bibelens svar der er det rigtige.
Med venlig hilsen, ftg.
Med venlig hilsen, ftg.
begrunde med bibelen
Problemet ligger at vi kan jo selv slå op i Bibelen og kigge efter.
Men jeg tror mange er interesserede i din egen mening, for skrifterne kan man jo selv studere.
men det er jo naturligvis svært hvis du ligger dine tolkninger 100 % op af de tekster du læser.
mvh multani
Men jeg tror mange er interesserede i din egen mening, for skrifterne kan man jo selv studere.
men det er jo naturligvis svært hvis du ligger dine tolkninger 100 % op af de tekster du læser.
mvh multani
Hvorfor skulle vi fejre fødselsdag?
Fødselsdagen er den dag en person er født, eller årsdagen derfor. På hebraisk jōm hullæ′dhæth (1Mo 40:20) og på græsk gene′sia (Mt 14:6; Mr 6:21).
Hebræerne registrerede fødselsår, hvilket fremgår af Bibelens slægtsregistre og tidsangivelser. (4Mo 1:2, 3; Jos 14:10; 2Kr 31:16, 17) Man vidste besked med levitters, præsters og kongers alder. (4Mo 4:3; 8:23-25; 2Kg 11:21; 15:2; 18:2) Dette gjaldt også i Jesu tilfælde. — Lu 2:21, 22, 42; 3:23.
Ifølge Bibelen var den dag et barn blev født, almindeligvis en glædens og taksigelsens dag for forældrene, og det med rette, for „sønner er en arv fra Jehova, moderlivets frugt en belønning“. (Sl 127:3; Jer 20:15; Lu 1:57, 58) Dog findes der ikke i Bibelen noget vidnesbyrd om at trofaste tilbedere af Jehova nogen sinde brugte at fejre fødselsdag, hvilket var en hedensk skik.
Bibelen nævner kun to fødselsdagsfester, nemlig den ægyptiske faraos i det 18. århundrede f.v.t. og Herodes Antipas’ i det 1. århundrede e.v.t. De to beretninger ligner hinanden ved at der ved begge lejligheder blev holdt et stort selskab og uddelt gunstbevisninger, og at der ved dem begge fandt en henrettelse sted. Faraos overbager blev hængt ved den første, og Johannes Døber blev halshugget ved den anden. — 1Mo 40:18-22; 41:13; Mt 14:6-11; Mr 6:21-28.
Udtrykket „på vor konges dag“ i Hoseas 7:5 kan måske sigte til den afgudsdyrkende israelitiske konges fødselsdag, der blev fejret med en fest hvor ’fyrsterne gjorde sig syge som følge af vinen’. Men det kan lige så vel sigte til årsdagen for hans tronbestigelse, som blev fejret med sådanne festligheder.
Når det om Jobs sønner siges at de „holdt fest i hinandens huse hver sin dag“, skal det ikke forstås sådan at de fejrede hinandens fødselsdage. (Job 1:4) Ordet „dag“ er i dette vers en oversættelse af det hebraiske ord jōm og sigter til tidsrummet fra solopgang til solnedgang. Ordet „fødselsdag“ er derimod på hebraisk sammensat af to ord, jōm (dag) og hullæ′dhæth. At der skelnes mellem „dag“ og „fødselsdag“, fremgår af 1 Mosebog 40:20, hvor begge udtryk forekommer: „Nu var det den tredje dag [jōm] Faraos fødselsdag [ordr.: „dagen (jōm) for Faraos fødsel (hullæ′dhæth)“].“ Der er således ikke i Job 1:4 tale om at fejre fødselsdag, sådan som i 1 Mosebog 40:20. Sandsynligvis har Jobs syv sønner holdt en familiesammenkomst (muligvis en forårs- eller høstfest), og efterhånden som den ugelange fest skred frem, har hver søn skiftedes til at holde festen og være vært ved festmåltidet i hver sit hus, på „hver sin dag“.
Det tidlige bibelske syn på at holde fødselsdag ændredes ikke med kristendommens indførelse. Jesus indstiftede en mindehøjtid som skulle holdes i hævd år efter år, ikke på hans fødselsdag, men på hans dødsdag, idet han sagde: „Bliv ved med at gøre dette til minde om mig.“ (Lu 22:19) Hvis de første kristne ikke fejrede deres frelsers fødselsdag eller gjorde den til en mindedag, ville de langt mindre fejre deres egen fødselsdag. Kirkehistorikeren August Neander skriver: „Begrebet fødselsdagsfest var helt fremmed for de kristne i denne periode.“ (Allgemeine Geschichte der christlichen Religion und Kirche, 1842, bd. 1, s. 518) Og den kirkelige forfatter Origenes fra det 3. århundrede skriver: „Af alle de hellige i Bibelen berettes det ikke om en eneste af dem at han eller hun har holdt en fest eller et stort gæstebud på sin fødselsdag. Det er kun syndere (som Farao og Herodes) der holder store fester på den dag de blev født ind i denne nedre verden.“ — The Catholic Encyclopedia, 1913, bd. X, s. 709.
Man finder altså hverken i De Hebraiske eller i De Græske Skrifter noget grundlag for at fejre fødselsdag. M’Clintock og Strongs Cyclopædia (1882, bd. I, s. 817) oplyser desuden at jøderne „betragtede fejring af fødselsdage som afgudsdyrkelse . . ., sandsynligvis på grund af de afguderiske riter hvormed de blev fejret, og som var til ære for den pågældende dags skytsgud“.
Med venlig hilsen, ftg.
Hebræerne registrerede fødselsår, hvilket fremgår af Bibelens slægtsregistre og tidsangivelser. (4Mo 1:2, 3; Jos 14:10; 2Kr 31:16, 17) Man vidste besked med levitters, præsters og kongers alder. (4Mo 4:3; 8:23-25; 2Kg 11:21; 15:2; 18:2) Dette gjaldt også i Jesu tilfælde. — Lu 2:21, 22, 42; 3:23.
Ifølge Bibelen var den dag et barn blev født, almindeligvis en glædens og taksigelsens dag for forældrene, og det med rette, for „sønner er en arv fra Jehova, moderlivets frugt en belønning“. (Sl 127:3; Jer 20:15; Lu 1:57, 58) Dog findes der ikke i Bibelen noget vidnesbyrd om at trofaste tilbedere af Jehova nogen sinde brugte at fejre fødselsdag, hvilket var en hedensk skik.
Bibelen nævner kun to fødselsdagsfester, nemlig den ægyptiske faraos i det 18. århundrede f.v.t. og Herodes Antipas’ i det 1. århundrede e.v.t. De to beretninger ligner hinanden ved at der ved begge lejligheder blev holdt et stort selskab og uddelt gunstbevisninger, og at der ved dem begge fandt en henrettelse sted. Faraos overbager blev hængt ved den første, og Johannes Døber blev halshugget ved den anden. — 1Mo 40:18-22; 41:13; Mt 14:6-11; Mr 6:21-28.
Udtrykket „på vor konges dag“ i Hoseas 7:5 kan måske sigte til den afgudsdyrkende israelitiske konges fødselsdag, der blev fejret med en fest hvor ’fyrsterne gjorde sig syge som følge af vinen’. Men det kan lige så vel sigte til årsdagen for hans tronbestigelse, som blev fejret med sådanne festligheder.
Når det om Jobs sønner siges at de „holdt fest i hinandens huse hver sin dag“, skal det ikke forstås sådan at de fejrede hinandens fødselsdage. (Job 1:4) Ordet „dag“ er i dette vers en oversættelse af det hebraiske ord jōm og sigter til tidsrummet fra solopgang til solnedgang. Ordet „fødselsdag“ er derimod på hebraisk sammensat af to ord, jōm (dag) og hullæ′dhæth. At der skelnes mellem „dag“ og „fødselsdag“, fremgår af 1 Mosebog 40:20, hvor begge udtryk forekommer: „Nu var det den tredje dag [jōm] Faraos fødselsdag [ordr.: „dagen (jōm) for Faraos fødsel (hullæ′dhæth)“].“ Der er således ikke i Job 1:4 tale om at fejre fødselsdag, sådan som i 1 Mosebog 40:20. Sandsynligvis har Jobs syv sønner holdt en familiesammenkomst (muligvis en forårs- eller høstfest), og efterhånden som den ugelange fest skred frem, har hver søn skiftedes til at holde festen og være vært ved festmåltidet i hver sit hus, på „hver sin dag“.
Det tidlige bibelske syn på at holde fødselsdag ændredes ikke med kristendommens indførelse. Jesus indstiftede en mindehøjtid som skulle holdes i hævd år efter år, ikke på hans fødselsdag, men på hans dødsdag, idet han sagde: „Bliv ved med at gøre dette til minde om mig.“ (Lu 22:19) Hvis de første kristne ikke fejrede deres frelsers fødselsdag eller gjorde den til en mindedag, ville de langt mindre fejre deres egen fødselsdag. Kirkehistorikeren August Neander skriver: „Begrebet fødselsdagsfest var helt fremmed for de kristne i denne periode.“ (Allgemeine Geschichte der christlichen Religion und Kirche, 1842, bd. 1, s. 518) Og den kirkelige forfatter Origenes fra det 3. århundrede skriver: „Af alle de hellige i Bibelen berettes det ikke om en eneste af dem at han eller hun har holdt en fest eller et stort gæstebud på sin fødselsdag. Det er kun syndere (som Farao og Herodes) der holder store fester på den dag de blev født ind i denne nedre verden.“ — The Catholic Encyclopedia, 1913, bd. X, s. 709.
Man finder altså hverken i De Hebraiske eller i De Græske Skrifter noget grundlag for at fejre fødselsdag. M’Clintock og Strongs Cyclopædia (1882, bd. I, s. 817) oplyser desuden at jøderne „betragtede fejring af fødselsdage som afgudsdyrkelse . . ., sandsynligvis på grund af de afguderiske riter hvormed de blev fejret, og som var til ære for den pågældende dags skytsgud“.
Med venlig hilsen, ftg.
fødselsdag
har i mine øjne intet med religion at gøre.
Jeg kan ikke se hvorfor at man skulle lade være med at fejre en årsdag hvor man glæder sig over at det nu er et bestemt antal år siden at man fik tilføjet et liv til denne jord.
Vi bør dagligt glæde os over vore kære, men at hylde og ære dem og vise at vi elsker dem og sætter pris på deres tilstedeværelse, synes jeg er smukt og vigtigt.
Og jeg tror næppe at det kunne være en dårlig repræsentant for næstekærligheden.
mvh multani
Jeg kan ikke se hvorfor at man skulle lade være med at fejre en årsdag hvor man glæder sig over at det nu er et bestemt antal år siden at man fik tilføjet et liv til denne jord.
Vi bør dagligt glæde os over vore kære, men at hylde og ære dem og vise at vi elsker dem og sætter pris på deres tilstedeværelse, synes jeg er smukt og vigtigt.
Og jeg tror næppe at det kunne være en dårlig repræsentant for næstekærligheden.
mvh multani
Ja, men det er fuldstændig rigtigt.
Jehovas vidner begrunder alt ud fra Bibelen. Min egen mening og det der står i Bibelen er den samme. Det er derfor at kristne er enige indbyrdes. De har alle den samme tro.
Med venlig hilsen, ftg.
___________________________
Jesus bad for sine disciple:
"Jeg beder ikke blot for disse, men også for dem som gennem deres ord får tro på mig, for at de alle må være ét, ligesom du, Fader, er i samhørighed med mig og jeg er i samhørighed med dig, at de også må være i samhørighed med os, for at verden kan tro at du har udsendt mig. Og jeg har givet dem den herlighed som du har givet mig, for at de må være ét ligesom vi er ét. Jeg i samhørighed med dem og du i samhørighed med mig, for at de må blive fuldkommengjort til ét, så at verden kan vide at du har udsendt mig og at du har elsket dem ligesom du har elsket mig." (Johannes 17:20-23)
Med venlig hilsen, ftg.
___________________________
Jesus bad for sine disciple:
"Jeg beder ikke blot for disse, men også for dem som gennem deres ord får tro på mig, for at de alle må være ét, ligesom du, Fader, er i samhørighed med mig og jeg er i samhørighed med dig, at de også må være i samhørighed med os, for at verden kan tro at du har udsendt mig. Og jeg har givet dem den herlighed som du har givet mig, for at de må være ét ligesom vi er ét. Jeg i samhørighed med dem og du i samhørighed med mig, for at de må blive fuldkommengjort til ét, så at verden kan vide at du har udsendt mig og at du har elsket dem ligesom du har elsket mig." (Johannes 17:20-23)
Og jeg kan ikke se hvorfor man skulle gøre det.
Fødselsdag er i mine øjne noget mærkeligt noget, en dag hvor man fejrer sig selv. Jehovas vidner holder meget af at komme sammen, men jeg synes da ikke at man skal fejre sig selv. Og at man skal have gaver. Nej tak, men som sagt, de fødselsdage der er nævnt i Bibelen var begge forbundet med blodsudgydelse. Der var ikke noget smukt ved dem.
Med venlig hilsen, ftg.
Med venlig hilsen, ftg.
man kan jo ikke bare
sige at fordi det ikke var godt, kan det ikke være det.
Nu ved jeg ikke om du har børn, men synes du ikke at det er specielt at tænske tilbage på at for 3 år siden var jeg så velsignet at få et barn.
Det er jo smag og behag, men jeg kan ikke forstå hvordan det ikke kan være en glæde at fejre.
Jesu fødsel blev også fejret og vi ærer denne tradition op til jul og til fødselsdage.
Netop takket være Gud kan vi få børn og skabe liv, og hvis det ikke er værd at fejre så ved jeg ikke hvad:-)
mvh multani
Nu ved jeg ikke om du har børn, men synes du ikke at det er specielt at tænske tilbage på at for 3 år siden var jeg så velsignet at få et barn.
Det er jo smag og behag, men jeg kan ikke forstå hvordan det ikke kan være en glæde at fejre.
Jesu fødsel blev også fejret og vi ærer denne tradition op til jul og til fødselsdage.
Netop takket være Gud kan vi få børn og skabe liv, og hvis det ikke er værd at fejre så ved jeg ikke hvad:-)
mvh multani
Holdt Jobs sønner fødselsdag
Du skriver (for at undgå konklusionen om, at Jobs sønner holdt fødselsdag):
----------------------------------------------------CITAT-----------------------------------------------
Når det om Jobs sønner siges at de „holdt fest i hinandens huse hver sin dag“, skal det ikke forstås sådan at de fejrede hinandens fødselsdage. (Job 1:4) Ordet „dag“ er i dette vers en oversættelse af det hebraiske ord jōm og sigter til tidsrummet fra solopgang til solnedgang. Ordet „fødselsdag“ er derimod på hebraisk sammensat af to ord, jōm (dag) og hullæ′dhæth. At der skelnes mellem „dag“ og „fødselsdag“, fremgår af 1 Mosebog 40:20, hvor begge udtryk forekommer: „Nu var det den tredje dag [jōm] Faraos fødselsdag [ordr.: „dagen (jōm) for Faraos fødsel (hullæ′dhæth)“].“ Der er således ikke i Job 1:4 tale om at fejre fødselsdag, sådan som i 1 Mosebog 40:20. Sandsynligvis har Jobs syv sønner holdt en familiesammenkomst (muligvis en forårs- eller høstfest), og efterhånden som den ugelange fest skred frem, har hver søn skiftedes til at holde festen og være vært ved festmåltidet i hver sit hus, på „hver sin dag“.
-------------------------------------------CITAT SLUT--------------------------------------------------
Det er et godt forsøg på at omskrive Bibelen, men det er en uholdbar konklusion. Og man behøver ikke være professor i hebraisk for at se, hvorfor konklusionen er forkert - tillad mig at illustrere: (jeg citerer fra Bibelen på hverdagsdansk - man kan selv slå citaterne op her http://www.udfordringen.dk/bibel/bog.php?ID=18 ):
"Hvert år, når Jobs sønner havde fødselsdag, inviterede de deres søskende til fødselsdagsfest." Job 1:4
Vi bemærker her, at oversatterne har valgt at oversætte "yom" (som egentligt betyder dag, med fødselsdag. Og det har de en rigtig god grund til - ordet dag bruges nemlig utvetydigt om fødselsdag et par kapitler senere:
"Til sidst talte Job; og han forbandede den dag, han blev født." Job 3:1
Her står der igen blot "yom", men sammenhængen (læs selv de efterfølgende vers) efterlader ingen tvivl om, at Job taler om sin fødselsdag. Sproget udvikler sig, og det er tydeligt, at i Jobs dag betyder "min dag" min fødselsdag, for bogen giver selv en grundig instruktion i dette i kapitel 3 (hvad skulle "min dag" forøvrigt ellers betyde). Derfor har oversætterne valgt at oversætte "yom" med fødselsdag, og derfor ved vi, at Jobs sønner holdt fødselsdag, med et ordentligt kæmpegilde.
Og det forsvinder altså ikke ved din kopiartikels vage forsøg på at sige, at der står jo bare "dag" i grundteksten - oversætterne har altså ikke valgt ordet fødselsdag, fordi de havde en dårlig dag, men fordi det er den eneste logiske måde at tolke teksten på.
----------------------------------------------------CITAT-----------------------------------------------
Når det om Jobs sønner siges at de „holdt fest i hinandens huse hver sin dag“, skal det ikke forstås sådan at de fejrede hinandens fødselsdage. (Job 1:4) Ordet „dag“ er i dette vers en oversættelse af det hebraiske ord jōm og sigter til tidsrummet fra solopgang til solnedgang. Ordet „fødselsdag“ er derimod på hebraisk sammensat af to ord, jōm (dag) og hullæ′dhæth. At der skelnes mellem „dag“ og „fødselsdag“, fremgår af 1 Mosebog 40:20, hvor begge udtryk forekommer: „Nu var det den tredje dag [jōm] Faraos fødselsdag [ordr.: „dagen (jōm) for Faraos fødsel (hullæ′dhæth)“].“ Der er således ikke i Job 1:4 tale om at fejre fødselsdag, sådan som i 1 Mosebog 40:20. Sandsynligvis har Jobs syv sønner holdt en familiesammenkomst (muligvis en forårs- eller høstfest), og efterhånden som den ugelange fest skred frem, har hver søn skiftedes til at holde festen og være vært ved festmåltidet i hver sit hus, på „hver sin dag“.
-------------------------------------------CITAT SLUT--------------------------------------------------
Det er et godt forsøg på at omskrive Bibelen, men det er en uholdbar konklusion. Og man behøver ikke være professor i hebraisk for at se, hvorfor konklusionen er forkert - tillad mig at illustrere: (jeg citerer fra Bibelen på hverdagsdansk - man kan selv slå citaterne op her http://www.udfordringen.dk/bibel/bog.php?ID=18 ):
"Hvert år, når Jobs sønner havde fødselsdag, inviterede de deres søskende til fødselsdagsfest." Job 1:4
Vi bemærker her, at oversatterne har valgt at oversætte "yom" (som egentligt betyder dag, med fødselsdag. Og det har de en rigtig god grund til - ordet dag bruges nemlig utvetydigt om fødselsdag et par kapitler senere:
"Til sidst talte Job; og han forbandede den dag, han blev født." Job 3:1
Her står der igen blot "yom", men sammenhængen (læs selv de efterfølgende vers) efterlader ingen tvivl om, at Job taler om sin fødselsdag. Sproget udvikler sig, og det er tydeligt, at i Jobs dag betyder "min dag" min fødselsdag, for bogen giver selv en grundig instruktion i dette i kapitel 3 (hvad skulle "min dag" forøvrigt ellers betyde). Derfor har oversætterne valgt at oversætte "yom" med fødselsdag, og derfor ved vi, at Jobs sønner holdt fødselsdag, med et ordentligt kæmpegilde.
Og det forsvinder altså ikke ved din kopiartikels vage forsøg på at sige, at der står jo bare "dag" i grundteksten - oversætterne har altså ikke valgt ordet fødselsdag, fordi de havde en dårlig dag, men fordi det er den eneste logiske måde at tolke teksten på.
Oversættelser kan være farvede
af oversætternes opfattelser, men ordet jōm betyder altså dag.
Med venlig hilsen, ftg.
Med venlig hilsen, ftg.
"sin dag"
Men nu står der jo ikke blot "dag" men "sin dag". Og "sin dag" betyder i Jobs Bog tydeligvis fødselsdag, for det er den måde det bruges på i kapitel 3.
Du har ret i, at jeres oversættelse af Bibelen er meget farvet, men den oversættelse bruger jeg ikke
Du har ret i, at jeres oversættelse af Bibelen er meget farvet, men den oversættelse bruger jeg ikke
Hold du bare fødselsdag, hvis du vil,
men der står altså intet om at de holdt fødselsdag.
Med venlig hilsen, ftg.
Med venlig hilsen, ftg.
Og lad du bare være, hvis du vil
men der står altså intet i Bibelen om, at det er forkert at holde fødselsdag. Bibelen interesserer sig ikke for fødselsdage, ligesom den ikke interesserer sig for en masse andre dagligdags ting, men hvis det blev anset for at være forkert at holde fødselsdag dengang, tror du så ikke det ville have været nævnt i bare et lille bitte bud - jeg mener der er bud om, hvilke madvarer man må blande i Bibelen, så det er jo ikke fordi detaljer ikke interesserede Bibelens forfattere, vel?
Det er jo ikke et svar ftg.
Det er jo bare din egen personlige holding, du presser ned over et uskyldigt barn, der godt vil over til sine venners fødselsdag, og lege med dem!
ganske uskyldigt. noget ingen sekt eller religiøs organisation skulde blande sig i. men det er jo også en ting, der gør jer til en sekt, og ikke en organisation.
ganske uskyldigt. noget ingen sekt eller religiøs organisation skulde blande sig i. men det er jo også en ting, der gør jer til en sekt, og ikke en organisation.
Det er jo ikke et svar ftg..
for at sige det mildt, så er det noget pladder du siger her. som intet relevans har til emmet. der bliver spurt til om det har relevans til bibelen. og nej det har det ikke, der er ingen forbud imod det.
Det er kun til for at ødelægget forholdet til mennesker ude for jeres sekt, intet andet. det siger din meget dårlige forklaring mig ftg.
Det er kun til for at ødelægget forholdet til mennesker ude for jeres sekt, intet andet. det siger din meget dårlige forklaring mig ftg.
tsk tsk ftg.
Hvis du bare holde dig til sandheden, så var der heller ikke nogle der ville skælde dig ud, jeg ville i hvertifallet ikke.
Men tit syndes jeg at Jehovas vidner har det med at bedrage folk, der ikke er inde i emmet, med en masse løgne, og jeg har masser af eksempler, og du har hoved parten af dem ftg. så det er en begrundet kritik, du får. jeg er ikke uretfærdig. og hvis jeg er, ftg. må du endeligt sige til, så må vi se på det, for du skal selvfølgeligt også behandles pænt. selv om du har en intolerant overbevisning, skal jeg være retfærdig i min kritik. og det syndes jeg også at jeg er. nok bliver jeg sur engang i melle. men så har du sikkert også selv været uden om det ;)
Men tit syndes jeg at Jehovas vidner har det med at bedrage folk, der ikke er inde i emmet, med en masse løgne, og jeg har masser af eksempler, og du har hoved parten af dem ftg. så det er en begrundet kritik, du får. jeg er ikke uretfærdig. og hvis jeg er, ftg. må du endeligt sige til, så må vi se på det, for du skal selvfølgeligt også behandles pænt. selv om du har en intolerant overbevisning, skal jeg være retfærdig i min kritik. og det syndes jeg også at jeg er. nok bliver jeg sur engang i melle. men så har du sikkert også selv været uden om det ;)
er lige..
...kommet hjem fra arbejde, og har fået læst alle kommentarerne.
Det gik jo nøjagtig som man kunne forvente, - ftg kunne IKKE komme med noget som helst bevis, eller nogen form for Bibelsk begrundelse for VT-selskabets mærkelige forbud mod at fejre fødselsdag.
Jeg håber at alle,- ikke kun de af os der aktiv deltager i debatten, men også de menige Jehovas Vidner som måske er begyndt at fatte mistanke til VT-selskabets uærlighed, - efterhånden kan se at mange af vidnernes lærepunkter IKKE kan begrundes sagligt ud fra Guds ord, Bibelen.
Gang på gang ser vi at ftg skriver at han gerne vil "undervise" os alle sammen ud fra Bibelen,- svare på Bibelske spørgsmål o.s.v.
- Men hvordan skulle han dog kunne det når han i den grad er forblindet af menneskebud, og som en anden lille skøddehund bjæffer i kor med alt hvad VT-selskabet dikterer.
Det ville være enormt befriende hvis ftg havde mandsmod nok til at erkende at de Bibelske begrundelser for VT-selskabets forbud mod at fejre fødselsdag altså IKKE eksisterer.
mvh arres
Det gik jo nøjagtig som man kunne forvente, - ftg kunne IKKE komme med noget som helst bevis, eller nogen form for Bibelsk begrundelse for VT-selskabets mærkelige forbud mod at fejre fødselsdag.
Jeg håber at alle,- ikke kun de af os der aktiv deltager i debatten, men også de menige Jehovas Vidner som måske er begyndt at fatte mistanke til VT-selskabets uærlighed, - efterhånden kan se at mange af vidnernes lærepunkter IKKE kan begrundes sagligt ud fra Guds ord, Bibelen.
Gang på gang ser vi at ftg skriver at han gerne vil "undervise" os alle sammen ud fra Bibelen,- svare på Bibelske spørgsmål o.s.v.
- Men hvordan skulle han dog kunne det når han i den grad er forblindet af menneskebud, og som en anden lille skøddehund bjæffer i kor med alt hvad VT-selskabet dikterer.
Det ville være enormt befriende hvis ftg havde mandsmod nok til at erkende at de Bibelske begrundelser for VT-selskabets forbud mod at fejre fødselsdag altså IKKE eksisterer.
mvh arres