Dummeste minister?
Jeg ved godt, at de folkevalgte er valgt af folket. Og det synes jeg, er en fin ting.
Men samtidig må jeg tilstå, at jeg gang på gang forundres over, hvordan "folket" kan vælge personer ind i tinget, som har SÅ lidt omløb på øverste etage?
Ofte tror jeg faktisk, man kunne stoppe en eller anden tilfældig på gaden, som har væsentligt større jordforbindelse - og greb om tingene - end netop vore ministre...
Fejltagelsen kan delvist bero på opstillingslisterne, hvor det er partiet - og ikke folket, som bestemmer, hvem der vælges ind.
Nu hørte jeg lige i nyhederne, at Tina Nedergård er barslet med den kongstanke, at det skal gøres mere "prestigefyldt" at uddanne sig til folkeskolelærer... (suk) Dette skal opnåes ved at HÆVE adgangskvotienten på uddannelsen!
Hvordan er jeres erfaringer, kære meddebattører? Har I haft højt begavede lærere, som INTET kunne lære jer? - Har I haft ganske almindelige lærere, som selv havde knoklet sig gennem stoffet, - og derfor vidste, hvorfor det var svært???
Sådan har min skolegang i hvert fald været! Jeg har haft geniale lærere, som INGEN forstod et muk af, hvad sagde. Og jeg har haft fantastiske lærere, hvis fornemste kvalitet netop var, at de havde knoklet sig gennem stoffet - præcist som deres elever!
Hvis man har en smule omløb i hovedet - og blot en smule livserfaring, indser man hurtigt, at de dygtigste inden for et felt, er dem, der BRÆNDER for det! Og af en eller anden sælsom årsag, er disse personer ikke altid dem, der ta'r de højeste karakterer...
Faktisk viser ens karakterer meget lidt om, hvor egnet man er til at varetage et bestemt job... Der er mange andre - ofte - bløde - egenskaber i spil.
Men lige præcist, når det gælder lærergerningen, er der - efter min mening - INTET, der tyder på, at lærere med det bedste gennemsnit - også bliver de bedste lærere!
(Som den opmærksomme læser måske har tænkt, endte jeg med at beskæftige mig med noget helt andet, end det, jeg klart er bedst til, - p.gr.a. høje kvotienter...) 🙂
Der er sådan en tendens til at ligge under for høje karakterer. Og når disse "høj-intelligente" personer lukker noget ud, som ingen andre forstår, tænker man: Hold kæft, hvor er de kloge! - Men er de det? Tænk engang på Bjørn Lomborg! Jeg er sikker på, at han tog nogle drabelige karakterer; - men er han rigtig klog???
Nu kan det være svært at udpege "den dummeste minister", for der er SÅ mange egnede kandidater at pege på... Og skal man pege på dem, der dummer sig, hver gang de åbner munden, - eller dem, der er helt intetsigende? Eller dem, der bare tydeligvis slet ikke ved, hvad de taler om?
Der er frit slag! Hvem opfatter du som Danmarks suverænt dummeste minister? 😃
Men samtidig må jeg tilstå, at jeg gang på gang forundres over, hvordan "folket" kan vælge personer ind i tinget, som har SÅ lidt omløb på øverste etage?
Ofte tror jeg faktisk, man kunne stoppe en eller anden tilfældig på gaden, som har væsentligt større jordforbindelse - og greb om tingene - end netop vore ministre...
Fejltagelsen kan delvist bero på opstillingslisterne, hvor det er partiet - og ikke folket, som bestemmer, hvem der vælges ind.
Nu hørte jeg lige i nyhederne, at Tina Nedergård er barslet med den kongstanke, at det skal gøres mere "prestigefyldt" at uddanne sig til folkeskolelærer... (suk) Dette skal opnåes ved at HÆVE adgangskvotienten på uddannelsen!
Hvordan er jeres erfaringer, kære meddebattører? Har I haft højt begavede lærere, som INTET kunne lære jer? - Har I haft ganske almindelige lærere, som selv havde knoklet sig gennem stoffet, - og derfor vidste, hvorfor det var svært???
Sådan har min skolegang i hvert fald været! Jeg har haft geniale lærere, som INGEN forstod et muk af, hvad sagde. Og jeg har haft fantastiske lærere, hvis fornemste kvalitet netop var, at de havde knoklet sig gennem stoffet - præcist som deres elever!
Hvis man har en smule omløb i hovedet - og blot en smule livserfaring, indser man hurtigt, at de dygtigste inden for et felt, er dem, der BRÆNDER for det! Og af en eller anden sælsom årsag, er disse personer ikke altid dem, der ta'r de højeste karakterer...
Faktisk viser ens karakterer meget lidt om, hvor egnet man er til at varetage et bestemt job... Der er mange andre - ofte - bløde - egenskaber i spil.
Men lige præcist, når det gælder lærergerningen, er der - efter min mening - INTET, der tyder på, at lærere med det bedste gennemsnit - også bliver de bedste lærere!
(Som den opmærksomme læser måske har tænkt, endte jeg med at beskæftige mig med noget helt andet, end det, jeg klart er bedst til, - p.gr.a. høje kvotienter...) 🙂
Der er sådan en tendens til at ligge under for høje karakterer. Og når disse "høj-intelligente" personer lukker noget ud, som ingen andre forstår, tænker man: Hold kæft, hvor er de kloge! - Men er de det? Tænk engang på Bjørn Lomborg! Jeg er sikker på, at han tog nogle drabelige karakterer; - men er han rigtig klog???
Nu kan det være svært at udpege "den dummeste minister", for der er SÅ mange egnede kandidater at pege på... Og skal man pege på dem, der dummer sig, hver gang de åbner munden, - eller dem, der er helt intetsigende? Eller dem, der bare tydeligvis slet ikke ved, hvad de taler om?
Der er frit slag! Hvem opfatter du som Danmarks suverænt dummeste minister? 😃