En ny etik fødes?
En altid spændende og tankeophvirvlende debat er spørgsmålet om den etik og moral vi lever efter. Forskellige former for diskrimination har ofte fremført en debat, så snart folk fik åbnet deres øjne overfor det, og som et resultat af dette, kommer der en ændring i etikken. Der har været mange af den slags etiske revolutioner, hvor det klassiske eksempel er, at det engang var helt normalt at have slaver. Selv filosofferne som diskuterede etik så ikke dette som et brud. Og alligevel har det ændret sig her i dag. Og engang var det også normalt, at kvinder ikke havde rettigheder. Normalt siger man, at diskrimination på basis af køn var den sidste form for diskrimination som ville blive universelt accepteret og praktiseret.
Men vi bør måske være forsigtige med at sige ”den sidste form for diskrimination”. For selv i dag ser vi bevægelser i menneskets opfattelse af etik. I 1975 udkom en bog ved navn Animal Liberation af Peter Singer med undertitlen A New Ethics for Our Treatment of Animals, som i sandhed har revolutioneret utallige menneskers syn på etikken.
Noget kendetegnende ved etikkens udvikling er, at den hele tiden inkluderer flere grupper af følende væsner; race, køn og måske nu art. Det er en pudsig tanke, at mange mennesker engang grinede af argumentering for det uetiske i slaveri på samme måde som vi griner af argumentering for det uetiske i at spise kød. Og det kan gøre én urolig. Af og til sidder jeg og betragter bøffen på min tallerken, imens jeg undrer mig over, om dette virkeligt er noget man ler af om nogle år. Som Peter Singer selv udtrykker det: ”Det er let for os at kritisere vores bedsteforældres fordomme, som vores forældre frigjorde sig fra. Det er mere vanskeligt at distancere os fra vores egne holdninger, så vi objektivt kan søge efter fordomme blandt de værdier og holdninger, som vi selv har.”
Det vilde er også, at menneskekroppen faktisk slet ikke behøver kød. At der i realiteten intet er i os, der gør det er krav for os at spise kød. Det havde jeg aldrig troet. Og det efterlader etikken tilbage. Det er dog underligt pludseligt at se på sig selv med så anderledes øjne.
Det er uden tvivl en ufatteligt spændende debat, som jeg helt klart vil følge, og når jeg er helt klar, deltage mere aktivt i. Og i sidste ende er jeg nok nødt til at tage stilling i denne aktuelle ændring i vores måde at tænke verden på.
Men vi bør måske være forsigtige med at sige ”den sidste form for diskrimination”. For selv i dag ser vi bevægelser i menneskets opfattelse af etik. I 1975 udkom en bog ved navn Animal Liberation af Peter Singer med undertitlen A New Ethics for Our Treatment of Animals, som i sandhed har revolutioneret utallige menneskers syn på etikken.
Noget kendetegnende ved etikkens udvikling er, at den hele tiden inkluderer flere grupper af følende væsner; race, køn og måske nu art. Det er en pudsig tanke, at mange mennesker engang grinede af argumentering for det uetiske i slaveri på samme måde som vi griner af argumentering for det uetiske i at spise kød. Og det kan gøre én urolig. Af og til sidder jeg og betragter bøffen på min tallerken, imens jeg undrer mig over, om dette virkeligt er noget man ler af om nogle år. Som Peter Singer selv udtrykker det: ”Det er let for os at kritisere vores bedsteforældres fordomme, som vores forældre frigjorde sig fra. Det er mere vanskeligt at distancere os fra vores egne holdninger, så vi objektivt kan søge efter fordomme blandt de værdier og holdninger, som vi selv har.”
Det vilde er også, at menneskekroppen faktisk slet ikke behøver kød. At der i realiteten intet er i os, der gør det er krav for os at spise kød. Det havde jeg aldrig troet. Og det efterlader etikken tilbage. Det er dog underligt pludseligt at se på sig selv med så anderledes øjne.
Det er uden tvivl en ufatteligt spændende debat, som jeg helt klart vil følge, og når jeg er helt klar, deltage mere aktivt i. Og i sidste ende er jeg nok nødt til at tage stilling i denne aktuelle ændring i vores måde at tænke verden på.