Er der forskel på lignelser og myter?
Ja, naturligvis. Myter forklarer noget kendt ved hjælp af noget ukendt, mens lignelser gør det omvendte: De forklarer noget ukendt ved hjælp af noget kendt.
Men sandhedsværdien af en myte og en lignelse er den samme: Hverken myten eller lignelsen er historisk korrekt.
Derfor kan det godt undre, at sekter advarer imod at tro der findes myter i Bibelen. Myter er i ligeså høj grad en integreret del af Bibelen, som lignelser er. Det er derfor "voldtægt" af Bibelen at afvise, at der er myter i den.
Selve Bibelen afslører som regel, at der er tale om myter. Således også med skabelsesberetningen. Hvem giftede Adams og Evas børn sig med? Sekterne må lynhurtigt opdigte nogle historier om, at søskendeægteskab var sundt og naturligt dengang. Men Bibelen selv har et andet forhold til det spørgsmål:
1. Mosebog 1:16-17
Det må da vist være verdens mindste by og verdens mindste land. Men bemærk lige ordene: Der står ikke, at Kain forlod menneskene ved at drage til et andet land. Næ, han forlod Herren.
I Bibelen er det nemlig oplagt, at Gud har et folk. Det var Kain ikke længere del af, selvom han var Adams efterkommer. Men der fandtes andre lande med andre folkeslag.
En anden ting der afslører, at skabelsesberetningen er en myte er, at menneskene i Edens have slet ikke havde navne. De hed bogstavelig talt "mand" og "kvinde". Først efter "uddrivelsen" bruges ordet mand som et navn (Adam), mens det direkte siges, at det først var efter forbandelsen at kvinden fik navnet "Eva".
Symbolikken er tyk så det driver: "Manden" og "kvinden" i Edens have symboliserer mennesket. Det de gjorde er den måde vi mennesker er på. I den sene kristendom er det så blevet til, at Adam og Eva ødelagde det hele for os andre, men jøderne har ikke en sådan tro http://outreachjudaism.org/original-sin/ Jøder har trods alt nok en ide om, hvad deres gamle myter handler om... Heller ikke Det Nye Testamente i Bibelen indeholder ideen om, at Adam og Eva var værre end os andre, eller at de på en eller anden måde ødelagde det for os andre. Det er en ide, som først langt senere blev en del af kristendommen...
Men sandhedsværdien af en myte og en lignelse er den samme: Hverken myten eller lignelsen er historisk korrekt.
Derfor kan det godt undre, at sekter advarer imod at tro der findes myter i Bibelen. Myter er i ligeså høj grad en integreret del af Bibelen, som lignelser er. Det er derfor "voldtægt" af Bibelen at afvise, at der er myter i den.
Selve Bibelen afslører som regel, at der er tale om myter. Således også med skabelsesberetningen. Hvem giftede Adams og Evas børn sig med? Sekterne må lynhurtigt opdigte nogle historier om, at søskendeægteskab var sundt og naturligt dengang. Men Bibelen selv har et andet forhold til det spørgsmål:
1. Mosebog 1:16-17
Så forlod Kain Herren og slog sig ned i landet Nod øst for Eden. Kain lå med sin kone, og hun blev gravid og fødte Enok. Så byggede han en by og gav den navn efter sin søn Enok.
Det må da vist være verdens mindste by og verdens mindste land. Men bemærk lige ordene: Der står ikke, at Kain forlod menneskene ved at drage til et andet land. Næ, han forlod Herren.
I Bibelen er det nemlig oplagt, at Gud har et folk. Det var Kain ikke længere del af, selvom han var Adams efterkommer. Men der fandtes andre lande med andre folkeslag.
En anden ting der afslører, at skabelsesberetningen er en myte er, at menneskene i Edens have slet ikke havde navne. De hed bogstavelig talt "mand" og "kvinde". Først efter "uddrivelsen" bruges ordet mand som et navn (Adam), mens det direkte siges, at det først var efter forbandelsen at kvinden fik navnet "Eva".
Symbolikken er tyk så det driver: "Manden" og "kvinden" i Edens have symboliserer mennesket. Det de gjorde er den måde vi mennesker er på. I den sene kristendom er det så blevet til, at Adam og Eva ødelagde det hele for os andre, men jøderne har ikke en sådan tro http://outreachjudaism.org/original-sin/ Jøder har trods alt nok en ide om, hvad deres gamle myter handler om... Heller ikke Det Nye Testamente i Bibelen indeholder ideen om, at Adam og Eva var værre end os andre, eller at de på en eller anden måde ødelagde det for os andre. Det er en ide, som først langt senere blev en del af kristendommen...