Jeg har en Yamaha snescooter med en 2takts motor med tre cylindre og 96 Hk. Den har gået 10.000 km.
Den går udmærket i tomgang og kan køre, når den er kold. Den kan også altid køre med op til 3000 omdrejninger, men når jeg giver mere gas, når den er varm, sker der ligesom ikke andet end at lyden ændrer sig og bliver mere hul.
Den første mekaniker mente, at det var stemplerne, og jeg fik nye stempler i, men efter 1 km. kørsel var det værre end før.
Jeg prøvede en anden mekaniker, som heller ikke kunne finde problemet.
Derfor har jeg selv skiftet CDI boksen, fordi det kunne være den, og jeg gider ikke at smide flere penge ud til mekanikere, som ikke løser problemet alligevel.
Det er jo mærkeligt, at den starter som den skal, altid kører fint i tomgang og bedst, når den er kold.
Man skulle tro, at det var omvendt, så den var svær at starte og kørte bedst, når den er varm og med mange omdrejninger.
Efter at jeg skiftede CDi-boksen og satte nye tændrør i så kørte den i dag, som den skulle de første 10 km, og med 96 Hk er der jo ryk i den.
Så kom problemet tilbage. Jeg kan huske, at sidst jeg skiftede tændrør, kørte den også nogen km. som den skulle, så det er måske noget med tændingen.
Nogen ideer?
tilføjet af 123456+
Er der nogen, som har forstand på motorer
Jeg kan kun komme på de mest sandsynlige årsager, men dem burde enten du eller mekanikerne allerede have undersøgt.
Snavs i benzintilførslen og/eller luftfilter.
At fejlen ændrer sig når den bliver varm, kan tyde på forkert eller for lidt olie, så stemplerne udvider sig og "kommer i klemme", når motoren bliver varm.
Jeg har ingen anelse om om der er katalysator på sådan et dyr, men jeg kan huske fra for år tilbage, hvor en bestemt bilmodel var plaget af katalysatorer der faldt sammen, så den øgede modstand i udstødningssystemet, gav nogle fejl der kunne minde om dine.
tilføjet af anklageren
Er der nogen, som har forstand på motorer
Jeg kan kun komme på de mest sandsynlige årsager, men dem burde enten du eller mekanikerne allerede have undersøgt.
Snavs i benzintilførslen og/eller luftfilter.
At fejlen ændrer sig når den bliver varm, kan tyde på forkert eller for lidt olie, så stemplerne udvider sig og "kommer i klemme", når motoren bliver varm.
Jeg har ingen anelse om om der er katalysator på sådan et dyr, men jeg kan huske fra for år tilbage, hvor en bestemt bilmodel var plaget af katalysatorer der faldt sammen, så den øgede modstand i udstødningssystemet, gav nogle fejl der kunne minde om dine.
Jeg tror ikke, der for lidt olie i benzinen, da jeg kører med ekstra olie, mens de nye stempler bliver slidt til. Jeg tilsætter lige så meget to-takts olie i benzinen, som jeg normalt ville bruge på en to-takts påhængsmotor - udover den olie, som den selv tager fra beholderen.
Måske klemmer stemplerne, men de gamle stempler havde jo kørt 10.000 km, og så giver de sig vel ikke lige pludselig til at klemme? Jeg kiggede på de gamle stempler sammen med mekanikeren, som har et instrument, som man kan stikke ned i hullet fra tændrørene og kigge på et display, og stemplerne var bulede ovenpå, så jeg gik med til, at der skulle sættes nye stempler i. De så nu ikke så bulede ud, da de kom frem i dagslyset, og det hjalp jo heller ikke.
[img]http://cdn-3.psndealer.com/e2/dealersite/images/newvehicles/2000mmtnmax600.jpg[/img]Jeg tror ikke, den har katalysator, da det er en lidt ældre model. Der er to lydpotter, og på den ene er der et blindrør der ligner den begrænsning, der er på lydpotten på en PGO DR.BIG, og det er måske alligevel en katalysator, men jeg ved det faktisk ikke.
Det kan jeg da prøve at undersøge.
På en PGO DR.BIG tager man blindrøret af og svejser hullet til, når man gør den ulovlig, og så er den mere villig til at gå op i omdrejninger.
Jeg ved ikke, hvorfor der er sådan et blindrør, for den kan normalt køre hurtigere end jeg tør køre i landskabet - langt over 100 km/t, og den har et optræk som en motorcykel - selv op af fjeldet i dyb sne - så det virker ikke, som om det er en begrænsning, men det er det måske alligevel.
luftfilteret er bare sådan en slags skumgummi, og jeg har både prøvet at tage det op og vaske det, tørre det - og sætte det på igen - og at køre uden luftfilter.
tilføjet af Joakim
Hvordan har tændspolerne det?
Bare et bud. 🙂
tilføjet af anklageren
Hvordan har tændspolerne det?
Bare et bud. 🙂
Ja - det kan sagtens være årsagen, og det har jeg overvejet. Jeg har allerede betalt 7.000 i mekaniker regninger uden at få noget ud af det, og det er årsagen til, at jeg ikke har bedt dem om at kigge på tændspolerne. De skulle sådan set også selv have gjort det allerede begge to.
Nu er her allerede sne på, og jeg bliver næsten nødt til at arbejde med den udendørs, så det gør det jo mere besværligt for mig, når jeg vil gøre det selv. Det kræver i det mindste godt vejr, og lyset svinder hastigt nu.
Måske kan jeg få lov til at tage den ind i fyrrummet på arbejdet.
tilføjet af Blue velvet
Hvad med at bruge en slædehund til dit travle liv
Du, som sidder bag en skærm 24/7-360 og hæver socialhjælpen som dine muslimske venner!!!
😃
tilføjet af Blue velvet
Hahahaha
[quote="Joakim" post=2858177]Bare et bud. 🙂[/quote]
Ja - det kan sagtens være årsagen, og det har jeg overvejet. Jeg har allerede betalt 7.000 i mekaniker regninger uden at få noget ud af det, og det er årsagen til, at jeg ikke har bedt dem om at kigge på tændspolerne. De skulle sådan set også selv have gjort det allerede begge to.
Nu er her allerede sne på, og jeg bliver næsten nødt til at arbejde med den udendørs, så det gør det jo mere besværligt for mig, når jeg vil gøre det selv. Det kræver i det mindste godt vejr, og lyset svinder hastigt nu.
Måske kan jeg få lov til at tage den ind i fyrrummet på arbejdet.
Er det nu et job og klø sig i røven ligesom somalierne???????
[:X]
tilføjet af anklageren
Du er underlig
😕
tilføjet af Joakim
I første omgang kan du jo lave udmålingen
Multimeter på, så viser det sig hurtigt.
tilføjet af anklageren
Tastaturkrigeren
Jeg bøjer mig dybt i støvet for din visdom.
tilføjet af anklageren
Udmålingen?
Kan du anbefale et multimeter, og hvordan måler jeg?
tilføjet af Joakim
Harald skrald har et glimrende et glimrende et
til 149.
Et par krokodillenæb på stel og en på klemmen.
Du skal selvfølgelig have de tekniske detaljer på køretøjet, eller kan du ikke, så kan du chance og se om det løser problemet.
tilføjet af solcellen
Tastaturkrigeren
jeg havde det samme problem med min snescooter, men heldigvis gratis mekanikkere, med et stort gratis værksted.
problemet var snavs i kaburrartoren, har du prøvet at rense den, og evt. hældt noget kaburrator sprit på.
tilføjet af dduck
Et bud..
Det første jeg ville gøre i sådan en situation, ville være at flå karbonaderne af og splitte dem ad, for så at rense dem.
De skal så justeres igen, men selve grundjusteringen får du ved at tælle omgange på de justerbare skruer og dyser du piller af.
Nu er der vel tre karbonader, så de skal helst synkroniseres når motoren er i gang, det kan mekkeren nok hjælpe med hvis du ikke selv har grej til det, men en start er at sørge for at alle spjæld løfter ens når du giver gas.
Det kan sagtens være skidt i karbonaderne der giver dette problem, når motoren går i tomgang bruger den eet sæt dyser, og når du giver gas er det et andet sæt dyser der tager over. Min erfaring er, at tomgangsdyser faktisk kan være fint rene, og de andre dyser kan være mere eller mindre tilstoppede.
Gennemgå pakninger og manifolds på indsugningssiden, det kan sagtens være en revne som først rigtig giver sig til kende når maskinen er varm. Det betyder falsk luft, og det kan i visse tilfælde give de problemer du taler om, selvom falsk luft som regel får omdrejningerne til art stige lidt.
Hvis du har en startspray (æter), kan du med forsigtighed lede efter utætheder på indsugningssiden: Start motoren og lad den gå i tomgang, og sprøjt så lidt æter på den enkelte manifolds og overgange mellem karburator og motor. Hvis tomgangen ændrer sig (stiger), har du fundet noget som du skal kigge på.
Bare husk på at det kun er små, korte pift du skal give, der skal ikke så meget æter til at det bliver trukket ind gennem indsugningen....
Med de ting der er lavet indtil nu, ville mit gæt absolut gå på karbonaderne.
Det at du har skiftet CDI'en udelukker en masse problemer... Så jeg tror ikke at du står med et elektrisk problem; et termisk problom i tændspolerne burde ikke give de symptomer du taler om.
Det undrer mig lidt at du blander olie i benzinen hvis der samtidig er en separat olietank. Det burde være nok at der er olie i tanken. Du skal forøvrigt være HELT sikker på at der ikke er vand på bunden af tanken.... Jeg har engang hovedrepareret en motor for en ven, da der dannede sig en isprop i olietilførslen....
Men jeg indrømmer at jeg ikke ved meget om snescootere og motordrift under de klimatiske forhold du byder dit udstyr, så det er måske korrekt at gøre som du gør.
Men, for meget olie i benzinen kan sagtens give problemer. Du vil så ikke være i tvivl om at der er for meget olie, hvis du kigger på dine tændrør: Hvis de er sorte, fedtede og tilkoksede skal du overveje at tilsætte lidt benzin til din olie 😉
Du har vel ikke ændret noget på maskinen for nyligt, eller skiftet benzin- eller oliemærke?
tilføjet af Joakim
Pick upen eller impulsgiveren er også en mulighed
Har du separat tændspole eller ligger den i cdien som du jo har skiftet.
tilføjet af dduck
Tastaturkrigeren
jeg havde det samme problem med min snescooter, men heldigvis gratis mekanikkere, med et stort gratis værksted.
problemet var snavs i kaburrartoren, har du prøvet at rense den, og evt. hældt noget kaburrator sprit på.
Selvfølgelig!
Den glemte jeg lige i skyndingen....
Det kan evt være at der danner sig is i indsugningen når du gasser op. Det betyder jo at der går mere luft igennem indsugningen, og den øgede fordampning af benzin kan så skabe isproblemer.
Når maskinen så falder tilbage til tomgang smelter isen lynhurtigt igen....
Så rådet om karburatorsprit er selvfølgelig rigtig godt. Prøv det før du skiller mere ad....
tilføjet af dduck
Manual......
Hvis du ikke har det i forvejen, så vil jeg varmt anbefale en Haynes reparationsbog, eller Clymer el. lign.
Det kan spare dig ufattelig mange penge fordi du selv kan lave de fleste ting med sådan en bog i den ene hånd...
tilføjet af Joakim
På Sjælland hedder de krebinetter
😉
Men Anklageren bor selvfølgelig på Fyn, så han vil genkende karbonader, og det var jo for at hjælpe ham. 🙂
tilføjet af solcellen
Manual......
godt svar, luftfugtigheden i Grønland ligger kun omkring de 60 %, men når motoren står stille i sommer perioden samler den støv, mange steder er Grønland berygtet for støv og farlige stik myg,, sorry, stik bare polar jomfruer.
tilføjet af anklageren
Pick upen eller impulsgiveren er også en mulighed
Har du separat tændspole eller ligger den i cdien som du jo har skiftet.
Jeg er ikke nået så langt, at jeg har kunnet se tændspolen, for der er ikke meget plads omkring motoren.
Jeg skal have den ind et sted, hvor der er ordentlig plads til at rode med den - og lys og varme på grund af klimaet.
På mandag prøver jeg at lave en aftale om, at jeg kan have den i fyrrummet et stykke tid, og det tror jeg godt, at jeg kan få - men det skal aftales først.
tilføjet af anklageren
Tastaturkrigeren
jeg havde det samme problem med min snescooter, men heldigvis gratis mekanikkere, med et stort gratis værksted.
problemet var snavs i kaburrartoren, har du prøvet at rense den, og evt. hældt noget kaburrator sprit på.
Jeg prøvede med karburatorsprit før sommeren, men har ikke renset karburatoren.
Jeg har jo haft den til to forskellige mekanikere uafhængigt af hinanden, og jeg tror, at de har renset karburatoren.
tilføjet af anklageren
Tastaturkrigeren
Jeg prøvede med karburatorsprit i april måned, men så smeltede sneen, og jeg tager nu problemet op igen efter sommeren.
Nu har jeg skiftet CDI'en, og den gik jo først godt nok nogen kilometer, så det er værd at prøve igen.
Der er jo ingen garanti for, at der kun har været et enkelt problem.
tilføjet af anklageren
Et bud..
Jeg har ikke rigtig nogen valgmuligheder med hensyn til benzin- eller oliemærke her.
Jeg bliver nødt til at købe det, jeg kan få.
Med hensyn til den ekstra olie i benzinen, er det efter mekanikerens anbefaling. Det ryger, når jeg starter, og kan også ses på tændrørene, men der er ikke fast koks på dem.
Jeg har en startspray fra en encylindret dieselmotor, jeg havde på en båd - sådan en der sagde duk-duk-duk - som man kunne høre kilometer væk, og som var svær at starte, når det var koldt.
Jeg vidste ikke, at der er separate tomgangsdyser, så det er en god viden.
Det første jeg ville gøre i sådan en situation, ville være at flå karbonaderne af og splitte dem ad, for så at rense dem.
De skal så justeres igen, men selve grundjusteringen får du ved at tælle omgange på de justerbare skruer og dyser du piller af.
Nu er der vel tre karbonader, så de skal helst synkroniseres når motoren er i gang, det kan mekkeren nok hjælpe med hvis du ikke selv har grej til det, men en start er at sørge for at alle spjæld løfter ens når du giver gas.
Det kan sagtens være skidt i karbonaderne der giver dette problem, når motoren går i tomgang bruger den eet sæt dyser, og når du giver gas er det et andet sæt dyser der tager over. Min erfaring er, at tomgangsdyser faktisk kan være fint rene, og de andre dyser kan være mere eller mindre tilstoppede.
Gennemgå pakninger og manifolds på indsugningssiden, det kan sagtens være en revne som først rigtig giver sig til kende når maskinen er varm. Det betyder falsk luft, og det kan i visse tilfælde give de problemer du taler om, selvom falsk luft som regel får omdrejningerne til art stige lidt.
Hvis du har en startspray (æter), kan du med forsigtighed lede efter utætheder på indsugningssiden: Start motoren og lad den gå i tomgang, og sprøjt så lidt æter på den enkelte manifolds og overgange mellem karburator og motor. Hvis tomgangen ændrer sig (stiger), har du fundet noget som du skal kigge på.
Bare husk på at det kun er små, korte pift du skal give, der skal ikke så meget æter til at det bliver trukket ind gennem indsugningen....
Med de ting der er lavet indtil nu, ville mit gæt absolut gå på karbonaderne.
Det at du har skiftet CDI'en udelukker en masse problemer... Så jeg tror ikke at du står med et elektrisk problem; et termisk problom i tændspolerne burde ikke give de symptomer du taler om.
Det undrer mig lidt at du blander olie i benzinen hvis der samtidig er en separat olietank. Det burde være nok at der er olie i tanken. Du skal forøvrigt være HELT sikker på at der ikke er vand på bunden af tanken.... Jeg har engang hovedrepareret en motor for en ven, da der dannede sig en isprop i olietilførslen....
Men jeg indrømmer at jeg ikke ved meget om snescootere og motordrift under de klimatiske forhold du byder dit udstyr, så det er måske korrekt at gøre som du gør.
Men, for meget olie i benzinen kan sagtens give problemer. Du vil så ikke være i tvivl om at der er for meget olie, hvis du kigger på dine tændrør: Hvis de er sorte, fedtede og tilkoksede skal du overveje at tilsætte lidt benzin til din olie 😉
Du har vel ikke ændret noget på maskinen for nyligt, eller skiftet benzin- eller oliemærke?
tilføjet af jens261
Er der nogen, som har forstand på motorer
Jeg er medlem af " MC TOURING " en MC club som jeg læner mig op af når jeg løber ind i problemer, i deres forum er der en masse kloge hoveder de kan ganske givet løse dit problem.
Hej