at du ikke kender Bibelen ...😕
Læser du stadigvæk vagttårnsoversættelsen ?
[s][l][s]
Jesus siger ”Jeg Er”:
Jeg Er livets brød. (Johs. 6,35).
Jeg Er verdens lys. (Johs. 8,12).
Jeg Er den jeg er. (Johs. 8,28).
Jeg Er før Abraham blev født. (Johs. 8,58).
Jeg Er den gode hyrde. (Johs. 9,11.14).
Jeg Er opstandelsen og livet. (Johs. 11,25).
Jeg Er vejen, sandheden og livet. (Johs. 14,6).
Jeg Er det sande vintræ. (Johs. 15,1).
Jeg-Er-ordene er ment som åbenbaringsord, som lukker sig op for den, der møder Jesus med tillid.
Dagens ord er:
Egå eimi hæ hodos kai hæ aletheia kai he zåæ
Jeg er vejen og sandheden og livet
JEG ER vejen og sandheden og livet
Den særlige måde, ”Jeg Er” udhæves på, viser tilbage noget Jesus må have sagt på aramæisk eller hebræisk.
Gud hedder "JEG ER"
JEG ER er Guds navn.
Guds siger til Moses:
Æhejæh asher æhejæh
JEG ER den, som JEG ER
Og lidt senere:
JEG ER (Æhejæh) har sendt mig til jer.
Det betyder at JEG ER i sin udhævede form i virkeligheden dækker over Guds navn, og havde sætningen været sagt på hebræisk havde den lydt:
Ehejeh haDæRæK wehaÆMæTh wehaChaJIM
Det kan oversætte:
JEG ER (er) vejen og sandheden og livet, idet JEG ER kan forstås som Guds selvbetegnelse, og da hebræisk ikke behøver at anføre et ”er” i en såkaldt nominalsætning, altså hvor der er et subjekt (grundled) og et prædikat (omsagnsled til grundled).
Gud - Jeg er - Jesus
Sådan forstået taler JEG ER gennem Jesus og åbenbarer sig selv gennem ham.
Allerede i starten af evangeliet er dette Johannes’ anliggende: Gud åbenbarer sig ved Logos / Ordet ved at skabe verden ved Ordet.
Men Johannes fortsætter med at sige, at Ordet blev kød, fordi der var behov for en specifik åbenbaring af Logos.
Dette skyldtes, at vi foretrak mørket frem for lyset, og at vi derfor er fanget i et syndens mønster. Dette mønster kan beskrives som at være fanget i sig selv, i vores ego-personlighed. Logos/Ordet bliver kød, dvs. én af os, for at være i centrum af, hvor vi var fokuseret, og for at være Guds livslov, hvor dødens lov herskede.
Alle de ord af Jesus, som Johannes citerer, og som begynder med ”Jeg Er”, handler altså om Guds åbenbaring af sig selv, af sine egenskaber i det sande menneskes (Menneskesønnens) liv, så at det bliver til liv i menneskers liv og skaber en ny begyndelse, hvor mennesker kan fødes ovenfra eller på ny af vand og Ånd (Johs. 3):
Gud åbenbarer sig i Jesus
Gud åbenbarer sig i Jesus – fordi han er Ordet, som blev kød. Det er Gud, der er åbenbaringens subjekt, og derfor kan intet menneskeskabt, ingen af vore tanker eller idéer eller religioner være en vej til Gud; det handler altid om Guds vej til os – sådan som Gud åbenbarer sig i Jesus.
Derfor er Jesu ord ikke et argument, som kan bruges mod andre i diskussionen om sandhed, men det handler om Guds selvåbenbaring, som alene modtages i tro.
På samme måde skal vi forstå Peters udsagn i dagens lektie: ”Der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved.”
Der er ikke tale om et magtmiddel til at tvinge Gud, hvis vi bare føjer et ”i Jesu navn” til alle vore bønner.
Der er ikke tale om nogen form for automatik.
Selve navnet Jesus åbenbarer sagen selv – at vi står overfor Gud.
Det navn der frelser er navnet ”Jahve er frelsen” = Jehoshua = Jesus.
Det er, fordi Gud er i Jesus, at hans navn åbner indtil Gud og viser os frihedens vej.
Jesus siger: Jeg Er Den Jeg Er. Jeg Er Mesteren, Vennen, Befrieren, Helbrederen, Genopretteren. Jeg Er Brødet som mætter evigt, Jeg Er Lyset som er Guds stråleglans i menneskers liv. Jeg Er Vejen, Sandheden og Livet. Jeg kalder jer til at vandre Vejen med mig. Jeg er Mesteren, I er disciplene. Som mit menneskeliv rummer Gud for jer, ønsker jeg at være i jer for verden.
Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden …
Citater slut
http://www.bethlehemskirken.dk/praedikener/314-jeg-er-vejen-sandheden-og-livet.html
Når jeg taler i tunger, så siger jeg Jehoshua.