Etikkens gudinde er blind!
Den medmenneskelige etik, der byder hensyn og omsorg for andre, er betinget af flere forbehold.
Hvem har behov for omsorg og i hvor høj grad?
Hensynsløse mennesker fortjener mindre hensyn end hensynsfulde.
Konsekvenserne ved omsorgen skal være til at bære.
Nogle omsorgsbyrder kan medføre en akkumulerende belastning, der medfører fravalg af etikken.
Graden og omfanget af etikkens anvendelse bliver dermed betinget af mange vurderinger, der vanskeligt kan være objektive.
Når man vælger den medmenneskelige etik som generel rettesnor for sine handlinger og standpunkter, kan man derfor dårligt undgå at virke inkonsekvent og subjektiv.
Vurderingerne for forskellige politiske områder, mennesker og grupper af mennesker begrunder vidt forskellige begrænsninger af etikken.
Når der er helt lukket for hensyn og omsorg, er den medmenneskelige etik blevet til den umenneskelige etik.
Etikernes opførsel kan således på grundlag af subjektive vurderinger variere mellem englelig og djævelsk adfærd.
Mennesker, der aldrig har hørt om etik og moral, opfører sig på samme menneskelige måde.
Forskellen er blot, at etikerne kan påvise, at deres adfærd er etisk korrekt, når de nødvendige begrænsninger af etikken tages i betragtning.
Og det er selvfølgelig yderst tilfredsstillende for individet.
Hvem har behov for omsorg og i hvor høj grad?
Hensynsløse mennesker fortjener mindre hensyn end hensynsfulde.
Konsekvenserne ved omsorgen skal være til at bære.
Nogle omsorgsbyrder kan medføre en akkumulerende belastning, der medfører fravalg af etikken.
Graden og omfanget af etikkens anvendelse bliver dermed betinget af mange vurderinger, der vanskeligt kan være objektive.
Når man vælger den medmenneskelige etik som generel rettesnor for sine handlinger og standpunkter, kan man derfor dårligt undgå at virke inkonsekvent og subjektiv.
Vurderingerne for forskellige politiske områder, mennesker og grupper af mennesker begrunder vidt forskellige begrænsninger af etikken.
Når der er helt lukket for hensyn og omsorg, er den medmenneskelige etik blevet til den umenneskelige etik.
Etikernes opførsel kan således på grundlag af subjektive vurderinger variere mellem englelig og djævelsk adfærd.
Mennesker, der aldrig har hørt om etik og moral, opfører sig på samme menneskelige måde.
Forskellen er blot, at etikerne kan påvise, at deres adfærd er etisk korrekt, når de nødvendige begrænsninger af etikken tages i betragtning.
Og det er selvfølgelig yderst tilfredsstillende for individet.