'Fair Løsning' grillet af Finansministeriet
Indledning og sammenfatning
Finansministeriet vurderer samlet, at forslaget ikke kan løse de finanspolitiske udfordringer, som Danmark står overfor de kommende år, og som nærmere er beskrevet i Konvergensprogram 2009 (KP09):
1. I forhold til udfordringen med at sikre langsigtet holdbarhed mangler der finansiering for minimum 11 mia. kr. og måske op mod 28-29 mia. kr.
2. Den aktuelle kortsigtede udfordring, som knytter sig til, at Danmark er kommet ind i
EU's ”procedure for uforholdsmæssigt store underskud”, tages der ikke stilling til i S og
SF's plan. Der er således ikke taget stilling til, hvordan de foreslåede merudgifter og -indtægter tænkes indfaset, og hvordan den ventede henstilling fra EU tænkes indfriet.
3. Samlet er det vurderingen, at det strukturelle underskud kan forøges med 5 mia. kr. i
2010 og med omkring 16-26 mia. kr. i 2013 i forhold til Konvergensprogram 2009, så
længe den foreslåede vækst i det offentlige forbrug fastholdes. Dermed vurderes planen ikke at indfri den ventede EU-henstilling.
4. I forslaget lægges op til en yderligere forøgelse af de offentlige investeringer i år og næste år samt en høj vækst i det offentlige forbrug. Afhængig af indfasningen af skatteforhøjelserne er der tale om en tydelig lempelse af den økonomiske politik i 2010-2011. Det signal vil stå i modsætning til den linje, som finanspolitikken i det øvrige Europa og de fleste andre vestlige lande tilrettelægges efter den kommende tid. Hvis Danmark vælger at gå den modsatte vej, og tilliden til den økonomiske politik svækkes, er risikoen, at det medfører højere renter og øget sårbarhed overfor finansiel uro. Samtidig vil behovet for stramninger i årene efter stige, og handlemulighederne i finanspolitikken de kommende år kan reduceres.
Finansministeriet vurderer samlet, at forslaget ikke kan løse de finanspolitiske udfordringer, som Danmark står overfor de kommende år, og som nærmere er beskrevet i Konvergensprogram 2009 (KP09):
1. I forhold til udfordringen med at sikre langsigtet holdbarhed mangler der finansiering for minimum 11 mia. kr. og måske op mod 28-29 mia. kr.
2. Den aktuelle kortsigtede udfordring, som knytter sig til, at Danmark er kommet ind i
EU's ”procedure for uforholdsmæssigt store underskud”, tages der ikke stilling til i S og
SF's plan. Der er således ikke taget stilling til, hvordan de foreslåede merudgifter og -indtægter tænkes indfaset, og hvordan den ventede henstilling fra EU tænkes indfriet.
3. Samlet er det vurderingen, at det strukturelle underskud kan forøges med 5 mia. kr. i
2010 og med omkring 16-26 mia. kr. i 2013 i forhold til Konvergensprogram 2009, så
længe den foreslåede vækst i det offentlige forbrug fastholdes. Dermed vurderes planen ikke at indfri den ventede EU-henstilling.
4. I forslaget lægges op til en yderligere forøgelse af de offentlige investeringer i år og næste år samt en høj vækst i det offentlige forbrug. Afhængig af indfasningen af skatteforhøjelserne er der tale om en tydelig lempelse af den økonomiske politik i 2010-2011. Det signal vil stå i modsætning til den linje, som finanspolitikken i det øvrige Europa og de fleste andre vestlige lande tilrettelægges efter den kommende tid. Hvis Danmark vælger at gå den modsatte vej, og tilliden til den økonomiske politik svækkes, er risikoen, at det medfører højere renter og øget sårbarhed overfor finansiel uro. Samtidig vil behovet for stramninger i årene efter stige, og handlemulighederne i finanspolitikken de kommende år kan reduceres.