Som nicket siger, jeg er bilmongol. Derfor et par simple spørgsmål:
Når man skifter gear i bil, skal man så slippe koblingen helt, før man begynder at trykke på speederen igen? Eller er det "tilladt" at langsomt øge trykket på speederen, mens koblingen langsomt løftes det sidste op? (synes det giver en blødere overgang)
En bil, som nærmest skriger på at komme op i 5. gear allerede ved 70-75 km. i timen - er det normalt? Eller er der noget i vejen?
tilføjet af fruppe
Det er da noget man lærer
efter en smule kørsel i den samme vogn.
Er omdrejningerne ikke tilpasset før man slipper koblingen hugger bilen, og iøvrigt skal en kobling ikke bare slippes med et knald, det skal være roligt men alligevel hurtigt.
Hvorvidt den "skriger" for at komme i 5. gear kommer sgu da helt an på forholdene og om motoren kan trække, nogle kigger på omdrejningstælleren, andre lytter bare til motoren, og hvis den ikke kan trække i 5. skifter man da bare ned til 4.
Man kan køre i en lille øse som ikke kan trække meget i 5. på den anden side kan man sidde i en dieselhakker der let kan accellerere i 5. selv om man springer 4. over
tilføjet af aman72
Kunsten at finde koblingspunktet
Hej bilmongol 🙂
Hvis du vil beholde kobling og gear længst muligt, så er det holdbarhedsmæssigt rent faktisk en rigtig god ide, det du foreslår. Altså at slippe koblingen helt (i det nye gear) før man aktiverer gaspedalen. Dette kan dog give en meget uglidende kørsel under acceleration, som især i køkørsel måske ikke er helt optimal, hvis færdslen skal glide lettest muligt. Men det er helt op til dig. Med dit forslag, så slider du mindst på motor. At det så kan være til irritation for den øvrige trafik er helt op til dig.
Rent faktisk findes der flere og flere biler med automatgear, hvor der netop kobles helt ind før gassen slås til igen. Jeg var for nyligt ude at prøve en Citroen C4 med 6-trins automatgear og der fik jeg ligeledes en meget "hoppende" acceleration, jeg ved ikke om det er en ny trend, jeg har rigtig praktiseret biler med automatgear.
Hvis du derimod vil have lidt mere glidende kørsel, dvs. hvor du ikke "stopper op" i accelerationen for hvert gear, og du stadig vil undgå at slide for meget på kobling og gear, så drejer det sig om at finde KOBLINGSPUNKTET, dvs. der hvor motoren tager ved.
Koblingspunktet kan du finde ved at være i gear, have trådt koblingen ned, træde let på gassen. Så letter du langsomt på koblingen og der hvor bilen begynder at komme i bevægelse, ja det er så koblingspunktet.
Når du så først har fundet og vænnet dig til koblingspunktet, så gælder det om for hvert gearskifte at finde det hurtigst muligt, altså at have "følingen" med foden på koblingen. Du må helst ikke være for længe på koblingspunktet, da det kan brænde koblingen af. Så for hvert gearskifte, så må du ved indkobling rent faktisk gerne have foden lidt på gassen før du kobler helt ind - hvis du vel at mærke finder kobingspunktet HURTIGT og derefter relativt hurtigt kobler ind. Det giver den mest glidende kørsel under acceleration 🙂
Ang. deceleration, så drejer det sig om at kende gearene, hvis du vil bruge motorbremse. F.eks. siger det jo sig selv, at det ikke er nogen særlig god ide at koble direkte fra 5. til 2. gear for at bremse fra 110 km/t til 0. Jo, måske for racerbiler, der kun skal holde 10 omgange på en racerbane 😉😃
Ang. det med 5. gear og 70-75 km/t, så kan man ikke udtale sig generelt her, da der er MEGET stor forskel på gearudvekslingen fra bil til bil. Dog kan man sige, at dieselbiler normalt er mere højgearet end benzinbiler, da de har en mere "plan" momentkurve og således også tager fat ved lave omdregninger (det man kalder "bundtræk").
tilføjet af diogenis
der findes
automat gear
tilføjet af Bøv.
Bare hold speederen i bund.
Du kan roligt bare holde speederen i bund, motoren er begrenset i omringninger så den ikke tager skade, så slipper du langsomt koblingspedalen, når den så igen er oppe på fulde omdrejninger, så skifter du gear igen.
Start evt. i treide gear, bare fuld gas og langsomt slip koblingen til den ønskede fart, så behøver du faktisk aldrig skifte gear fordi langt de fleste biler kan køre max tilladte hastighed i treide gear.
Smart ikke.
tilføjet af fruppe
Har Du råd til koblinger
???
tilføjet af Bøv.
Tror du på alt
???
tilføjet af fruppe
Selvfølgelig ikke
Jeg har også set gamle damer parkere på koblingen 😃😃
tilføjet af Bøv.
Ja og -
døve gamle mænd hvor Lada`en skriger fra motoren og stemplerne kysser ventilerne mens der prøves at komme over kantstenen i treide gear, alt i mens det lugter fælt af kobling.