Helbredelsen af den blindfødte Johs. kap. 9
Dette er en lærerig beretning og Jesus vidste det.
Jesus møder en blindfødt mand på sin vej. Disciplene spørger om hans forældre har syndet siden manden er blindfødt. Jesus svarer nej, men han er blind fordi Guds gerninger skulle åbenbares på ham.
Så siger Jesus efterfølgende noget meget interessant. At de gerninger som han, der har sendt ham vil have gjort, skal gøres mens det er dag. Der kommer en nat, da ingen kan arbejde.
Jesus giver derpå den blindfødtes mand synet tilbage.
Jøderne klandrer derefter Jesus for at være synder og at han ikke kan være sendt fra Gud.
Selv om den de har spurgt den blindfødte spørger de igen forældrene til den blinde, vers 19: De spurgte dem: "Er det jeres søn. som I siger er født blind? Hvordan kan han så se nu"?
Forældrene tør ikke svare jøderne, da jøderne har truet med, at de der tror på Jesus som Kristus bliver udelukket af synagogen. Derfor svarer forældrene i vers 20 og 21:
"Vi ved, at han er vores søn, og at han er født blind" 21)men hvordan det er gået til, at han nu kan se, ved vi ikke; og hvem det er, der har åbnet hans øjne, ved vi heller ikke. Spørg ham selv, han er gammel nok til at svare for sig.
Jøderne spurgte derefter den blindfødte mand og sagde, vers 24: "Giv Gud æren! Vi ved, at den mand er en synder." Vers 26: "Hvad gjorde han ved dig? Hvordan åbnede han dine øjne?
Den blinde svarede, at det havde de jo allerede fået at vide en gang. Og spurgte dem om de ville være hans disciple. Jøderne skældte ham ud og sagde at de var Moses disciple og at Gud havde talt til Moses, men de vidste ikke hvor den mand (Jesus) var fra.
De efterfølgende vers handler om, at den der frygter Gud og gør hans vilje hører han på. Og at denne mand (Jesus) måtte være fra Gud ellers kunne han intet gøre.
Jøderne jog den nu seende mand ud, for at forsøge at belære dem, da han jo var en synder.
De sidste vers indeholder ret givende oplysninger, fordi Jesus hørte jo at de havde jaget manden ud. Han spurgte ham: Tror du på menneskesønnen? Den nu seende mand spurgte: Hvem er det Herre? Jesus svarede: Du har set ham; det er ham, der taler til dig.
Den seende sagde: Jeg tror Herre OG han TILBAD ham. (Min fremhævelse).
Jesus svarer videre fra vers 39:
Og Jesus sagde: "Til dom er jeg kommet til denne verden, for at de, der ikke ser, skal komme til at se, og de der ser, skal blive blinde."
Farisæerne spørger derpå Jesus om de måske også er blinde. Jesus svarer dem i vers 41: "Var I blinde havde I ikke synd. Men nu siger I: Vi ser, I synd er og bliver I.
Dette kapitel i Biblen indeholder en del belærende ting. Samt igen igen et bevis for, at Jesus lod sig tilbede.
Stof til eftertanke er det at, de der ikke ser, skal komme til at se, og de der ser, skal blive blinde.
Endvidere, Var I blinde havde I ikke synd. Men nu siger I: Vi ser, I synd er og bliver I.
Kunne være interessant at høre, hvad andre får ud af dette. Jeg har lavet dette indlæg fordi jeg savner virkelig nogen debatter, der omhandler forståelsen udfra Biblen. Og det er mit ønske, at det kunne blive en sober debat med respekt for hinanden og ikke nogen som helst form for kasten med mudder.
Det er okay at kaste bolden, bare ikke man kaster den efter nogen af debatkollegaerne.
Mvh
Manjana
Jesus møder en blindfødt mand på sin vej. Disciplene spørger om hans forældre har syndet siden manden er blindfødt. Jesus svarer nej, men han er blind fordi Guds gerninger skulle åbenbares på ham.
Så siger Jesus efterfølgende noget meget interessant. At de gerninger som han, der har sendt ham vil have gjort, skal gøres mens det er dag. Der kommer en nat, da ingen kan arbejde.
Jesus giver derpå den blindfødtes mand synet tilbage.
Jøderne klandrer derefter Jesus for at være synder og at han ikke kan være sendt fra Gud.
Selv om den de har spurgt den blindfødte spørger de igen forældrene til den blinde, vers 19: De spurgte dem: "Er det jeres søn. som I siger er født blind? Hvordan kan han så se nu"?
Forældrene tør ikke svare jøderne, da jøderne har truet med, at de der tror på Jesus som Kristus bliver udelukket af synagogen. Derfor svarer forældrene i vers 20 og 21:
"Vi ved, at han er vores søn, og at han er født blind" 21)men hvordan det er gået til, at han nu kan se, ved vi ikke; og hvem det er, der har åbnet hans øjne, ved vi heller ikke. Spørg ham selv, han er gammel nok til at svare for sig.
Jøderne spurgte derefter den blindfødte mand og sagde, vers 24: "Giv Gud æren! Vi ved, at den mand er en synder." Vers 26: "Hvad gjorde han ved dig? Hvordan åbnede han dine øjne?
Den blinde svarede, at det havde de jo allerede fået at vide en gang. Og spurgte dem om de ville være hans disciple. Jøderne skældte ham ud og sagde at de var Moses disciple og at Gud havde talt til Moses, men de vidste ikke hvor den mand (Jesus) var fra.
De efterfølgende vers handler om, at den der frygter Gud og gør hans vilje hører han på. Og at denne mand (Jesus) måtte være fra Gud ellers kunne han intet gøre.
Jøderne jog den nu seende mand ud, for at forsøge at belære dem, da han jo var en synder.
De sidste vers indeholder ret givende oplysninger, fordi Jesus hørte jo at de havde jaget manden ud. Han spurgte ham: Tror du på menneskesønnen? Den nu seende mand spurgte: Hvem er det Herre? Jesus svarede: Du har set ham; det er ham, der taler til dig.
Den seende sagde: Jeg tror Herre OG han TILBAD ham. (Min fremhævelse).
Jesus svarer videre fra vers 39:
Og Jesus sagde: "Til dom er jeg kommet til denne verden, for at de, der ikke ser, skal komme til at se, og de der ser, skal blive blinde."
Farisæerne spørger derpå Jesus om de måske også er blinde. Jesus svarer dem i vers 41: "Var I blinde havde I ikke synd. Men nu siger I: Vi ser, I synd er og bliver I.
Dette kapitel i Biblen indeholder en del belærende ting. Samt igen igen et bevis for, at Jesus lod sig tilbede.
Stof til eftertanke er det at, de der ikke ser, skal komme til at se, og de der ser, skal blive blinde.
Endvidere, Var I blinde havde I ikke synd. Men nu siger I: Vi ser, I synd er og bliver I.
Kunne være interessant at høre, hvad andre får ud af dette. Jeg har lavet dette indlæg fordi jeg savner virkelig nogen debatter, der omhandler forståelsen udfra Biblen. Og det er mit ønske, at det kunne blive en sober debat med respekt for hinanden og ikke nogen som helst form for kasten med mudder.
Det er okay at kaste bolden, bare ikke man kaster den efter nogen af debatkollegaerne.
Mvh
Manjana