Jeg mangler, efter lang tids tænken, et godt og spændende emne til min historieopgave. Hvis nogen har gode ideer til et spændende emne, som også er bredt, vil jeg meget gerne høre fra dem. Med bredt, mener jeg at det helst skal være noget, som man kan finde noget om på f.eks. nettet eller biblioteket.
Jeg er åben, så kom bare med gode ideer...
tilføjet af Historielæreren
Hvad med
Cubakrisen
eller
Den rusiske revolution
eller
Slaget ved Dybbøl i 1864
tilføjet af anonym
eller måske noget med
Danmark under napoleonskrigene - her kunne det være spændende at undersøge den danske politik og balancegang i mellem stormagterne, københavns bombardement mv.
Baggrunden for den franske revolution.
Afkoloniseringen af Afrika.
Begrundelser for de amerikanske terrorkrige, som nu har stået på i længere tid end 2. verdenskrig.
Nazismens magtovertagelse i Tyskland.
tilføjet af michelangelos-verden
Første verdenskrig er altid en "taknemmelig" opgave ...
... du kommer til at berøre emner som koloniseringen, imperialismen (der kan føres en god diskussion/perspektivering mht. stormagtsfordelingen idag), alliancer, nationale følelser, FN, Balkan- og Mellemøstenproblematikken, jødespørgsmålet, og sidst men ikke mindst krigsskylspørgsmålet, der altid er en diskussion værd.
Jeg har selv skrevet om dette emne og synes at jeg overhovedet ikke kunne blive færdig med det - dybt spændende! Jo, og bred er det, nettet er FYLDT!!! med emnet, bibliotekerne ligeså.
Histoire er vel nok noget at det mest interessante, kan godt forstår at du ikke kan beslutte dig!!
bedste hilsener
Michelangelo :)
tilføjet af mesha
Skidegod idé:
-Christiania og hashen´s indtog i DK. i halvfjerdserne..
Enten dumper du,eller også får du top-karaktér.
Good luck.
Mesha
tilføjet af grøn
fra år 793 til 2007
Al historie er spændene. Det giver mange dejlige arbejdsdage.
Så det jeg tror du mener er: Findes der et nemt emne til en historieopgave.
Til det spørgsmål er svaret: Nej, hvis du ikke synes historie er sjovt, så er det heller ikke nemt. Hvis du derimod synes historie er sjovt, jamen så vrimler der med emner.
Der er nogle ting du kan gå efter. Find to bøger om samme emne, der ikke er enige. Skriv om emnet, specielt hvad bøgerne er uenige om. Hvis du kan, hvorfor. Tag stilling for eller imod. Hokus pokus, du har en god opgave.
Emner der er nemme at finde to uenige bøger i er: Vikingetid, 2.verdenskrig, men i virkeligheden inden for alle tider og emner.
Måske skulle du vælge en person. Sammenlign to biografier om:
Grevinde Daner
Christian d.2
Christian d.4
Stauning
eller en helt anden.
tilføjet af RødeLevi
Her er et par ideer
Uha der er rigtig meget om dig selv du ikke fortæller. Er det en opgave til gymnasiet, folkeskolen eller HF? Er du pige eller dring? Jeg skal alligevel komme med nogle ideer.
Er du en pige hvorfor så ikke skrive om rødstrømpe bevægelsen i Danmark. Det er der masser af litteratur om. Er du dreng vil jeg bande på at ”6.dags krigen” i Israel er et tæske godt emne. Er du ikke domineret af hverken din mandlige eller kvindelige side så tror jeg at jeg ville tage ”den russiske revolution”. Husk bare en ting – når det gælder historie opgave er metoden du bruger vigtigere ind emnet. Og metoden hedder at krydstjekke ved vigtige oplysninger. Lad os sige du skriver om den russiske revolution så skal alle årstal og datoer makeres således at du sætter et mærke i teksten og skriver hvor du har oplysningen fra. Det gøres på forskellige måder og I har sikkert lært den måde som jeres skole vil have det på. Syndes du ikke at du helt genkender hvad jeg snakker om – så spørg din lærer NU. Det er forskellen på en god og dårlig kareter om du forstå denne ting. Nå, så langt så godt. Andre oplysninger du giver f.eks. hvor mange var Lenins tilhængere – her skal du krydstjekke det vil sige du skal lave et mærke ligesom før men denne gang SKAL du henvise til mindst 2. kilder (altså typisk 2. skriftlige kilder- bøger eller Internet sider) har du flere ind 2. kilder så meget dets bedre! Det er ikke ligegyldigt hvor man krydstjekker. Det skal kun gøres der hvor du kan regne med at der kan være usikkerhed om dit udsagn. F.eks. var det Trotskij der førte an i angrebet på Zarens palads? Eller var det en blanding af frivillige soldater og arbejder. Så er det vigtigt at redegøre for de kilder du bruger: hvor har du dem fra? Er de pålidelige? Er det primær eller sekundær kilder – det gør du i et lille forord. Syndes du det er for meget – det behøver det ikke at være. I starten kan det være anstrengende men med hver opgave du læver (dansk, historie og så videre) bliver det lettere og lettere. Vi vokser alle sammen med opgaven og forandre os gennem det arbejde det er at lære nye ting – det hedder at leve. GOD FORNØGELSE.