SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
12tilføjet af Liza G punkt.
hvis en jet pilot inviterer mig på en
på en tur med et jet fly der kan flyve over 2000 km. i timen, kan jeg så bare tage med, eller kræver det træning at overleve de kraftige G kræfter.
tilføjet af Anonym
Hvilke g kræfter taler vi om
Han kan ikke ramme dit G punkt, så ikke en orgasme af at støde ind i en jægerpilot.
Du får hellere ikke lov til at flyve med, med mindre du klarer en helbredstest.
tilføjet af Anonym
Du skal nok lige
anmode om at få en brækpose INDEN "take-of"...
Iøvrigt vil I nok komme til at tilbringe MEGET tid sammen bagefter, for hvis han gør alvor af den invitation vil han helt sikkert blive fyret bagefter...
tilføjet af Lagermann*
Kræver en del forberedelse....
Hehehe...jeg kan ikke helt tage den debattør som taler om dit G-punkt det ilde op, da du med dit nickvalg selv lægger op til det.
Den anden debattør, som mener at piloten gør det for egen regning, har naturligvis en pointe. Jeg går dog ud fra at han har clearet det med sin arbejdsplads inden han jager dig gennem skyerne.
Jeg tror ikke det er tilrådeligt at tage med på sådan en flyvetur uden den fjerneste forberedelse. Som du selv antyder, er det enorme kræfter du vil blive udsat for. G kræfterne presser dig meget hårdt tilbage i sædet, og det er ikke uden grund de starter med maske, modsat alle andre fly.
Men...tanken er da sej🙂Tag ham med på en anden tur, hvor I også kan komme højt op at flyve (if you catch my drift?) 😖
Mvh Lagermann
tilføjet af Liza G punkt.
hende fra "viden om fik da en tur i
Sverige efter en helbredsundersøgelse, endda i et af de nye kraftige jet fly.
tilføjet af Phusker
G punkt og G kræfter
De G kræfter i skriver om er ikke nødvendigvis et problem, da de kun optræder under manøvrer eller ved en hurtig start eller landing.
De eneste fly der herhjemme kan flyve knap Mach 2 er vist F 16, altså må piloten være millitærmand medmindre flyvningen foregår i udlandet.
Millitæret tillader næppe en pilot at score kvindfolk med F 16 flyene samt at der er strenge regler for pilotens og passagerernes højde.
Ellers bliver benene siddende i flyet ved katapult udkastning, så selvom et decideret helbredstjek nok ikke er nødvendigt for en passagertur, så er der visse ting man skal være klar over.
tilføjet af Annonym
Det kræver forberedelse
I Rusland og vistnok også i Tjekkiet kan man mod betaling få en tur i en MIG, men man skal igennem en lægeundersøgelse først, er der uregelmæssigheder med hjerte, lunger eller blodtryk kommer man ikke op.
De tager den på stedet, en erklæring hjemmefra duer ikke.
tilføjet af Phantom_730
Til info
Hej Liza G,
Hvis det ka la sig gøre for dig at flyve med i et jagerfly vil det være en helt unik chance som jeg synes du ska ta. Så "rønnebærene" er ikke sure herfra. Uden at afsløre min baggrund så ved jeg hvad jeg snakker om. Sådan her er det:
Jeg må gå ud fra at det er et af det danske flyvevåbens F-16 fly der her er tale om. Civile har tidligere fået lov at flyve med i bagsædet som passager. Men det har fortrinsvis været journalister og det har tjent et PR-formål i medierne. I nyere tid har slægt og venner ikke fået lov. I USA har koner/kærester fået lov til at KØRE med. DVS jagerflyet er blevet "skudt af" ned ad banen - dog uden at flyve det mindste.
Inden en decideret flyvning kræver indgående træning i sikkerhedsprocedurer i og omkring flyet. Et meget grundigt lægetjek kræves og visse del-længder på kroppen skal opfyldes. Dertil kommer træning i udskydning med katapultsædet og kursus i brug af både G-dragt og oxygen-maske. Hvorvidt man bekoster en tur i en såkaldt G-slynge for at prøve G-påvirkning under ordnede forhold ska jeg la være usagt. Herudover trænes i at lande med faldskærm og frigøre sig fra denne over land eller vand.
En F-16 kan flyves ligeså pænt og forsigtigt som et almindeligt passagerfly. Men er piloten slem ved dig så kan man trække op til 9G dvs at man vejer 9 gange så meget som normalt. Man kan ikke trække vejret, hjertet synker i kroppen og blodkar kan gå i stykker på undersiden af arme og lår. Det er dog ikke farligt i sig selv. Med mindre man er vant til G-kræfter vil det være let at miste bevidstheden i kortere tid ad gangen. Igen helt ufarligt og du flyver jo ikke selv! Som tidligere nævnt så ha en pose i nærheden.
Prøv at konfrontere piloten med din nye indsigt i det hele og vurdér så hans svar. Som jagerpilot er han officer, men han er ikke nødvendigvis gentleman! Held og lykke med begge dele.
tilføjet af Liza G punkt.
Tak for et fyldestgørende svar
der er tale om en amerikansk pilot på thule air base der har tilbudt mig en tur, men kun til alert i nord Canada, da han ikke må flyve med passagerer i USA.
hvert år kommer der 4 gange over 300 canadiere og flyver boxtop til Alert fra basen
de flyver med proviant og olie, benzin i nogle store gummi tanke som de blot trækker ud af flyene, naturligvis ikke jet fly.
de har deres eget jord og radio personale med.
tilføjet af Liza G punkt.
ps.
kan man mærke at man er 9 gange tungere.
tilføjet af Anonym
roger!
Hej Liza,
Det må jeg nok sige. Jeg vidste slet ikke at amerikarnerne stadig var på thule. De har osse været på island tidligere og forsvaret os mod russerne. Mange lande træner med deres flytyper i Canada, bl.a i terrænet omkring Goose Bay.
Hvis vi stadig snakker jagerfly så gælder det jeg skrev formentlig stadig. Det er bestemt ikke legetøj. Så gør man forkert kan man komme til skade.
Ja, man kan afgjort mærke at man trækker G! er man utrænet og ikke har G-dragt så besvimer man normalt ved 3-4G, men det er som sagt ufarligt og man kommer hurtigt tilbage. Du vil jo sikkert ha g-dragt som spænder om benene og maven for at holde blodet oppe ved hovedet. Desuden har du mulighed for at få 100% oxygen i masken hvilket osse hjælper. Og er piloten flink så tilpasser han flyvningen efter hvad du synes der er sjovt. Men alle ka blive luftsyge - selv militærpiloter. Så tag masken af inden!
Det er på linie med hård fysisk sport at holde sig ved bevidsthed i en "dog fight" dvs når fly slås mod hinanden i luften. Teknikken for at bevare bevidstheden handler om at spænde musklerne og holde vejret for derefter at trække det i en vis rytme. Kan i parantes nævne at kvinder er bedre til at tåle G fra naturens side. Har med længde og mellemgulv at gøre.
Har du flere spørgsmål så fyr løs. Ellers må du ha en rigtig fed tur.
MVH Phantom_730
tilføjet af phantom_730
Roger!
Hej Liza,
Det må jeg nok sige. Jeg vidste slet ikke at amerikarnerne stadig var på thule. De har osse været på island tidligere og forsvaret os mod russerne. Mange lande træner med deres flytyper i Canada, bl.a i terrænet omkring Goose Bay.
Hvis vi stadig snakker jagerfly så gælder det jeg skrev formentlig stadig. Det er bestemt ikke legetøj. Så gør man forkert kan man komme til skade.
Ja, man kan afgjort mærke at man trækker G! er man utrænet og ikke har G-dragt så besvimer man normalt ved 3-4G, men det er som sagt ufarligt og man kommer hurtigt tilbage. Du vil jo sikkert ha g-dragt som spænder om benene og maven for at holde blodet oppe ved hovedet. Desuden har du mulighed for at få 100% oxygen i masken hvilket osse hjælper. Og er piloten flink så tilpasser han flyvningen efter hvad du synes der er sjovt. Men alle ka blive luftsyge - selv militærpiloter. Så tag masken af inden!
Det er på linie med hård fysisk sport at holde sig ved bevidsthed i en "dog fight" dvs når fly slås mod hinanden i luften. Teknikken for at bevare bevidstheden handler om at spænde musklerne og holde vejret for derefter at trække det i en vis rytme. Kan i parantes nævne at kvinder er bedre til at tåle G fra naturens side. Har med længde og mellemgulv at gøre.
Har du flere spørgsmål så fyr løs. Ellers må du ha en rigtig fed tur.
MVH Phantom_730
tilføjet af idag
Du skal også
Hej
Du skal også have aftryk af dine fødder( sammen med fingeraftryk hvis du styrter og dør )og dine tænder skal undersøges
Og du skal fraskrive dig retten til erstatning
Prøv dog en sværeflyver.......Der kan du sidde foran og måske prøve at styre.
Der er ingen katapult og hvis du er for let får du faldskærm på
OK ingen g MEN De er ikke sjove eller behaglige
MVH MICHAEL